Europeiska cyklistförbundet: Sluta med hjälmkampanjer!

Erik Sandblom

Ny medlem
safetyinnumbers.png ht=383

Europeiska cyklistförbundet: Sluta med hjälmkampanjer!
Europeiska cyklistförbundet ECF, en sammanslutning av 56 cyklistorganistationer i 38 länder, har tagit ställning mot hjälmlagar och hjälmkampanjer. ECF menar att cyklister har bättre hälsa och lever längre än andra, och att allvarliga huvudskador är ovanliga.

Ökningar i hjälmbärande (t ex i Australien och Nya Zeeland) har inte visat sig öka säkerheten, däremot minskade cyklingen i samband med att hjälmlagar infördes. ECF motsätter sig kampanjer som utmålar cykling för att vara farligare än det är, och som utmålar hjälmar som ett effektivare skydd än de egentligen är.

ECF pekar på sambandet mellan ökad cykling och ökad säkerhet för cyklister. Nederländerna och Danmark är världens säkraste cykelländer, trots att bara 0,1% respektive 3% av cyklisterna bär hjälm. I andra ändan av skalan befinner sig USA och England, där 38% respektive 22% av cyklisterna bär hjälm. Ändå är det mellan två och fem gånger farligare att cykla i USA och England jämfört med Nederländerna och Danmark.

http://ecf.com/3500_1

Bilagor

Johan

Ny medlem
Det kan väl också bero på trafik miljön i de olika länderna. Jag tycker att det är upp till var och en om man vill använda hjälm. Jag tänker ha min på mig.

Atlas

Aktiv medlem
Hjälm på fyllefixie och i skogen e bra skit, å såklart när man kör nerför. Annars verkar det mest nervöst. Det här är vettiga siffror tycker jag.

Supertramp

Aktiv medlem
Tycker att det skulle vara lag på att bära tempohjälm!
Skulle se kul ut på Götgatan om mornarna (och jag skulle smälta in bättre bland övriga pendlare)!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag vet ju att min hjälm i alla fall har räddat min skalle och jag tänker fortsätta ha hjälm. Tror precis som Johan här ovan att mycket av hur säkert det är att cykla i olika länder beror på lokal trafikkultur. USA är ju inte direkt känt för att uppmana folk att lämna bilen hemma och utan något belägg för detta gissar jag på att cykelvägar inte är jätteutbyggda. I England tar man bilen till puben...

dr7

Ny medlem
Johan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan väl också bero på trafik miljön i de
> olika länderna. Jag tycker att det är upp till
> var och en om man vill använda hjälm
. Jag
> tänker ha min på mig.

Det är ju precis det de säger.

Brad

Ny medlem
wtf? vad är "% trips by cycle" för mått? Om en pensionär cyklar till affären en gång i veckan och åker ingen annanstans är det 100% trips by cycle. Om någon kör 2 landsvägspass på Italienska bergsvägar och 18 bilresor i veckan är det 10% trips by cycle. Vem cyklar mer?

Senast redigerad av en moderator:

rikard

Ny medlem
% av antalet resor öht, inte per individ. Det är förmodligen ett väldigt bra mått i alla länder där folk inte enbart sitter hemma och surar.

Veloce

Ny medlem
Johan skrev:
> Det kan väl också bero på trafik miljön i de
> olika länderna. Jag tycker att det är upp till
> var och en om man vill använda hjälm. Jag
> tänker ha min på mig.

Nu ska vi hålla ordning på orsakssambanden. Statistiken visar INTE att det är säkrare att cykla UTAN hjälm. Statistiken visar INTE heller att det är säkrare att cykla MED hjälm.

Det saknas ett positivt samband mellan antalet cykelresor samt den cyklade sträckan och hur många som dödas. Det finns inte heller något positivt samband mellan införandet av hjälmlag samt den därmed ökade hjälmanvändningen och antalet huvudskador.

Säkerheten för cyklister finns alltså i någon annan faktor än hjälmen. Klart är dock att om man ramlar och slår huvudet i marken är det bra om man har hjälm. Vilket även gäller för gående vilket kanske statistiken från Australien visar. ;)

Brad

Ny medlem
rikard skrev:
> % av antalet resor öht, inte per individ. Det är
> förmodligen ett väldigt bra mått i alla länder
> där folk inte enbart sitter hemma och surar.

hehe, ok, men då går det inte att ha med England i statistiken :D

leatherface

Ny medlem
Bullshitstatitstik. Bevisar ingenting. Statistiskt kan man till exempel bevisa att det säkraste vore om alla körde sina bilar i 300 km/h eftersom det bara skett 10 dödsfall inom EU på 2000-talet där bilen kört fortare än 300. Däremot har det skett 14834 st i 50km/h eller långsammare bara i Frankrike. Vad bevisar detta?

Atlas

Aktiv medlem
Jag tror helt klart att det är allmänt hälsovådligare att inte cykla (och därigenom få sin vardagsmotion) alls än att cykla utan hjälm. Hjälmlag skulle få t.o.m. mig att fundera om jag skulle ta cykeln ibland och massiva hjälmkampanjer utmålar cykling som en farlig aktivitet, vilket det inte är.

Min tjej snudd på vägrar att hoja ens till badet utan hjälm, vilket gör att hon istället väljer tunnelbana/buss. Ett direkt resultat av extensiva hjälmkampanjer som hänvisar till, konstigt nog, obefintlig statistiskt underlag.

Erik Sandblom

Ny medlem
leatherface skrev:
> Bullshitstatitstik. Bevisar ingenting. Statistiskt
> kan man till exempel bevisa att det säkraste vore
> om alla körde sina bilar i 300 km/h eftersom det
> bara skett 10 dödsfall inom EU på 2000-talet
> där bilen kört fortare än 300. Däremot har det
> skett 14834 st i 50km/h eller långsammare bara i
> Frankrike. Vad bevisar detta?

Halmgubbe.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmgubbe

Kan du inte tala om varför figurerna är fel, istället för att hitta på irrelevanta exempel?

Veloce

Ny medlem
leatherface skrev:
> Bullshitstatitstik. Bevisar ingenting. Statistiskt
> kan man till exempel bevisa att det säkraste vore
> om alla körde sina bilar i 300 km/h eftersom det
> bara skett 10 dödsfall inom EU på 2000-talet
> där bilen kört fortare än 300. Däremot har det
> skett 14834 st i 50km/h eller långsammare bara i
> Frankrike. Vad bevisar detta?

Det är inte bullshitstatistik. Statistik kan visa på samband eller att samband saknas. Iofs kanske inte statistik i sig men en presentation av data. Lite grafik där jag har en kurva för antal km jag cyklat och en av utomhustemperaturen visar inte att det är varmare väder för att jag cyklar. Man kan anta att jag föredrar att cykla i varmare väder men den gäller ju inte generellt för alla cyklister.

Dina uppgifter om antal olyckor i olika hastigheter säger kanske inget om farligheten av att köra i olika hastigheter. Andra saker måste studeras för att komma fram till om det finns vissa hastigheter som i sig är farligare än andra eller om hastighet tillsammans med något annat orsakar olyckor.

Det finns alltså inget klart samband mellan hjälmanvändning och dödsfall bland cyklister.

Oskar

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
>
> Kan du inte tala om varför figurerna är fel,
> istället för att hitta på irrelevanta exempel?

Kan du inte tala om vad du vill ha sagt med ditt inlägg?

MagnusA

Ny medlem
Erik Sandblom skrev:
> Ökningar i hjälmbärande (t ex i Australien och
> Nya Zeeland) har inte visat sig öka säkerheten,

Det är ju lite lustigt att diagrammet visar att huvudskadorna minskar med ökat hjälmanvändande.

cjmax

Ny medlem
En liten fundering, kanske någon har ett svar...

Även om det givetvis hände så vet/känner jag faktiskt "på rak arm" ingen som fick en allvarligare skallskada under min barndom, i samband med cykling, och då existerade i stort sett inga hjälmar.
Hjälmlagen för barn har nu funnits i ca 4,5 år och hjälmanvändningen för barn har väl garanterat ökat. Hur ser då statistiken ut om man tar en 4-årsperiod under 70 eller början på 80-talet jämfört med de senaste 4 åren?
En annan variabel i det hela är också hur mycket vi cyklade som barn då, innan datorer etc, jämfört med barn idag, så jämförelsen kanske inte skulle bli "rättvis" i vilket fall.

Sen kan jag också tycka att det borde vara upp till var och en att bestämma om man vill ha hjälm eller inte, som det också är nu (för >15år). En eventuell hjälmlag för vuxna skulle nog få även mig att ställa cykeln vid en del tillfällen och handen på hjärtat, det finns fan så många andra saker i samhället som är så mycket sämre för oss, alkohol tex, som man i så fall borde lägga krut på först.

/CJ som gillar bärs å grogg och för det mesta cyklar med hjälm...

Erik Sandblom

Ny medlem
JT skrev:
> Är hjälmkampanjer ett samhällsproblem?

Kanske. Jag tror inte de gör så mycket nytta. Fetma, stillastittande och dålig luft är samhällsproblem i alla fall, det tror jag de flesta är överens om.

Sydsvenskan: Bilpendlare riskerar hjärtinfarkt

Inte bilen under milen
Åttio procent av befolkningen över 30 år är otillräckligt fysiskt aktiva varav 15-30 procent är helt fysiskt inaktiva.

Ungefär hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer

Politiken.dk: Trafikforurening er farligere end trafik

MagnusA

Ny medlem
Precis som JT så undrar jag vad problemet är. En hjälmlag är väl ändå inte på gång att införas så vitt jag vet, så varför skulle ökad hjälmanvändning, eller för den delen hjälmkampanjer vara något problem?

Erik Sandblom

Ny medlem
Mårten skrev:
> Erik Sandblom: Cyklar du någonsin på riktigt,
> eller letar du bara skumma undersökningar och
> statistik hela dagarna?

Konstig fråga. Klart jag cyklar. Hur menar du "på riktigt"?

Veloce

Ny medlem
MagnusA skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ökningar i hjälmbärande (t ex i Australien
> och
> > Nya Zeeland) har inte visat sig öka
> säkerheten,
>
> Det är ju lite lustigt att diagrammet visar att
> huvudskadorna minskar med ökat hjälmanvändande.

Och det gäller även för gående vilket säkert också måste använda hjälm, Not.

geologen

Aktiv medlem
Med tanke på kurvornas utseende verkar gångarnas ha ökat i samma takt som cyklisternas minskat.

Vad är det för värde på y-skalan, förresten? Antalet skallskadade av hela populationen? Då får man ju vara glad att man nått ner till en fjärdedel av alla cyklister från drygt hälften för 35 år sen!!!

Vad är det som händer under andra halvan av 80-talet som så drastiskt minskar vad det nu är som diagrammet visar?

Erik Sandblom

Ny medlem
geologen skrev:
> Med tanke på kurvornas utseende verkar gångarnas
> ha ökat i samma takt som cyklisternas minskat.
>
> Vad är det för värde på y-skalan, förresten?
> Antalet skallskadade av hela populationen?

Det står ju "cyclists" respektive "pedestrians", så det är inte hela befolkningen inkl icke-cyklister om det är det du menar.

Diagrammet tog jag från den här sidan. Här finns lite källhänvisningar mm.

Cycle helmets – an overview

Veloce

Ny medlem
MagnusA skrev:
> Precis som JT så undrar jag vad problemet är. En
> hjälmlag är väl ändå inte på gång att
> införas så vitt jag vet, så varför skulle
> ökad hjälmanvändning, eller för den delen
> hjälmkampanjer vara något problem?

Kanske en död fråga just nu men kan väckas så fort några krafttag måste tas av någon anledning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article381761.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_322746.svd

Fikasvettot

Ny medlem
geologen skrev:
> Vad är det som händer under andra halvan av
> 80-talet som så drastiskt minskar vad det nu är
> som diagrammet visar?

Hjälmanvändingen ökar.

Brad

Ny medlem
geologen skrev:
> Vad är det som händer under andra halvan av
> 80-talet som så drastiskt minskar vad det nu är
> som diagrammet visar?

Hmmm, det ser ut som en ökning av hjälmanvändning från under 10% till över 30% sammanträffar med en halvering av skallskador :)

Rippa

Ny medlem
Orsakssamband?

Etappseger i Sthlm Bike rally 3
SBR3-2.jpg ht=725

Seger i årets slakmota
slakmota9.jpg ht=482

Slutsats: gubbkeps vs hjälm-svetton, 2-0..... och snart är det TdR ;)

MagnusA

Ny medlem
Veloce skrev:
> MagnusA skrev:
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ökningar i hjälmbärande (t ex i Australien
> > och
> > > Nya Zeeland) har inte visat sig öka
> > säkerheten,
> >
> > Det är ju lite lustigt att diagrammet visar
> att
> > huvudskadorna minskar med ökat
> hjälmanvändande.
>
>
> Och det gäller även för gående vilket säkert
> också måste använda hjälm, Not.

Enligt diagrammet så ökar hjälmanvändandet från ca: 1984, långt innan hjälmlagen, och i takt med det så minskar skadorna för gående och cyklister. Orsaken till att skadorna för både gående och cyklister minskar framgår inte, men helt klart så stöder inte diagrammet Eriks påstående om att hjälmbärande inte ökar säkerheten.

Veloce

Ny medlem
MagnusA skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > MagnusA skrev:
> >
>
> > -----
> > > Erik Sandblom skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ökningar i hjälmbärande (t ex i
> Australien
> > > och
> > > > Nya Zeeland) har inte visat sig öka
> > > säkerheten,
> > >
> > > Det är ju lite lustigt att diagrammet visar
> > att
> > > huvudskadorna minskar med ökat
> > hjälmanvändande.
> >
> >
> > Och det gäller även för gående vilket
> säkert
> > också måste använda hjälm, Not.
>
> Enligt diagrammet så ökar hjälmanvändandet
> från ca: 1984, långt innan hjälmlagen, och i
> takt med det så minskar skadorna för gående och
> cyklister. Orsaken till att skadorna för både
> gående och cyklister minskar framgår inte, men
> helt klart så stöder inte diagrammet Eriks
> påstående om att hjälmbärande inte ökar
> säkerheten.

Vad är så svårt att fatt! Gående tvingas inte använda hjälm och kurvan för fotgängare och cyklister utvecklas ju på samma sätt. Det som hänt har alltså inte att göra med att cyklisterna använder hjälm i större omfattning om det inte är så att gåendes skallskador beror på att de i sympati slår huvet i asfalten när en cyklist fått en skallskada. Gaaah!

Erik påstår inte att "hjälmbärande inte ökar säkerheten", utan att det inte finns ett klart samband mellan hjälmanvändning och säkerhet för cyklister.

erik h

Aktiv medlem
Statistikdatabaser, dolda agendor och mediautrymme är en skojig kombination. Jag minns en artikel för något år sedan där Stockholms farligaste gator listades. Inte för att jag vet om det var någons agenda och inte handlar det om hjälmar heller, men rolig statistik var det. Drottningholmsvägen var en av Stockholms mest olycksdrabbade vägar/gator.

Är det för att det är en ond gata?
Är det för att Kungsholmsbor är ovanligt slarviga i trafiken?
Är det för att den går fyrfiligt från innerstan ända ut till bondgårdarna, medan Mitisgatan är 86 meter lång och enkelriktad?

Oskar

Aktiv medlem
erik h skrev:
> Statistikdatabaser, dolda agendor och mediautrymme
> är en skojig kombination. Jag minns en artikel
> för något år sedan där Stockholms farligaste
> gator listades. Inte för att jag vet om det var
> någons agenda och inte handlar det om hjälmar
> heller, men rolig statistik var det.
> Drottningholmsvägen var en av Stockholms mest
> olycksdrabbade vägar/gator.
>
> Är det för att det är en ond gata?
> Är det för att Kungsholmsbor är ovanligt
> slarviga i trafiken?
> Är det för att den går fyrfiligt från
> innerstan ända ut till bondgårdarna, medan
> Mitisgatan är 86 meter lång och enkelriktad?

Jäkligt sant - även om Drottningholmsvägen för petighetens skull går mellan Kronobergsparken och Brommaplan.

PerryE

Aktiv medlem
Dikt, logn, forbannad logn och statistik. Den enda relevanta fragan ar - om du cyklar och har en olycka - skulle du foredra att ha hjalm eller inte nar du flyger genom luften och ar pa vag att landa med huvudet forst i asfalten?

Om du skjutsar ditt barn i en Hamax eller liknande och kor i stadstrafik - talar du om for din tva-aring att hon/han inte skall ha hjalm eftersom det ar statistiskt bevisat det inte ger okad sakerhet?

Hjalm ar bra - i synnerhet vid olyckor. Sa enkelt ar det. Kan inte forsta varfor vissa manniskor maste driva tesen att hjalmkampanjer ar daliga - vad ar drivkraften?

Erik - blir du lyckligare om hela happy mangrannt appladerar dig och sager att du har 100% ratt?

Erik Sandblom

Ny medlem
Oskar skrev:
> Det som är svårt att fatta är vad kurvorna
> visar. Jag hittar inga definitioner nånstans.

Det står "head injury rates cyclists/pedestrians" det vill säga frekvens av huvudskador bland cyklister (blå linje) respektive fotgängare (svart streckad linje). Sen står det också "bicycle helmet wearing rate", det vill säga hjälmfrekvens bland cyklister, grön streckad linje.
Vänsterskalan visar hjälmfrekvensen.

Det finns ingen skala för frekvensen av huvudskador, men det spelar ingen roll eftersom kurvorna för fotgängare och cyklister följer varandra. Kurvorna påverkas inte heller av det stora språnget i hjälmfrekvensen mellan 1991 och 1993. Slutsats: ökad hjälmfrekvens påverkar inte frekvens av huvudskador bland cyklister eller fotgängare.

Självklart har fotgängare inte hjälm, bara för att vara extra tydlig.

rising

Ny medlem
Betyder den orangea linjen i första diagrammet att man får interpolera mellan datapunkterna? Isf verkar det som det är ungefär 80 dödsfall per 10**9 cyklade kilometer mitt i Atlanten? Och det låter lågt (och borde inte nämnvärt påverkas av hjälmanvändande kan man tycka).

Senast redigerad av en moderator:

rikard

Ny medlem
Det är naturligtvis jättebra att ha en hjälm mellan huvudet och asfalten om man synar den senare lite närmre, men risken för att skadas måste sättas i ett större perspektiv.

Om olycksrisken går ner när fler cyklar så kanske man faktiskt minskar risken (slh*konsekvens) för den enskilde individen genom att propagera för cykling istället för cykelhjälm. Statistiken visar inte att det är så, men den visar inte motsatsen heller.

själv har jag oftast hjälm, men jag uppmanar alla andra att inte ha det. Det maximerar _min_ lycka.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer