Europeiska cyklistförbundet: Sluta med hjälmkampanjer!

dr7

Ny medlem
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltid lika aktuellt ämne, det om hjälmen! Vilka
> har inte sett artiklar om "bilhjälmen"? :D
> Här fick vi i lokalblaskan, angående
> cykelhjälm:http://www.vk.se/Article.jsp?article=2
> 86371

Lite anmärkningsvärt att de två som hade hjälm blev skadade, men inte (?) hon som cyklade utan.
 

GarryJones

Ny medlem
> men idag är det uppseendeväckande att se nån på mc utan hjälm. Normer förändras med tiden.

I USA går forskning åt andra hållet. Vissa delstater har hjälmtvång för MC, andra inte. Man jämföra mellan delstaterna och de med hjälmtvånget har flera döda per körda km. Så nu börja man tar bort hjälmtvånget. T ex Guv Jeb Bush i Florida.. där man också ifrågisätter om hjälmar kan hjälpa.

Citat:
"In an experiment at Bowdoin College in Maine several years ago, a professor took a standard four-pound U.S. Department of Transportation-approved motorcycle helmet -- designed to withstand an impact of up to 14 mph before shattering -- and found that at slower impacts of 13 mph where the helmet doesn't split open, the force it absorbs simply transfers the energy of impact from the human head to the neck, easily breaking it. "

http://www.membersupportservices.org/index.cfm/referer/content.contentItem/ID/175/item/460/

Då man googla ser man att det är mycket uppgifter och vill man kan man ägna mycket tid åt detta. Men jag går med en "gut feeling" att hjälmar kan hjälpa och väljer därför att ha det på mig under träning och lopp.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Lotta B skrev:
-------------------------------------------------------
> Motorcykelkörning kan vara bra mycket svettigare
> under hjälmen än cykling, tänk enduro vid 30
> grader. Eller roadracing, eller trial eller...ja
> du fattar? ;)



Nä, jag fattar inte. Hur kan det vara svettigare att sitta still än att trampa?



> Det jag menar är att för min pappa var det
> naturligt att på 60-talet bränna runt på
> truimphen med cigg i mungipan, utan hjälm
> förstås, men idag är det uppseendeväckande att
> se nån på mc utan hjälm. Normer förändras med
> tiden.


slussen.jpg ht=522

Att normer förändras med tiden behöver inte vara positivt. Såhär såg det vid Slussen 1952. Här har vi inga problem med trängsel, buller, utsläpp, övervikt, med mera. Problemen uppstår när alla bestämmer sig för att åka i varsin bil. Enligt en artikel i City är hälften av bilresorna mellan bostad och arbete kortare än 8 km i stockholmsområdet.
http://stockholm.city.se/nyheter/2009/03/30/Cykelpendling___den_nya_trenden/

Cyklingen i de flesta europeiska städer minskade kraftigt mellan 1950 och 1970. Det visade sig vara dumt och nu försöker man backa tillbaka utvecklingen.
http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=1390#10164
 

Pigmachine

Ny medlem
> Nä, jag fattar inte. Hur kan det vara svettigare
> att sitta still än att trampa?


Skämtar du??.. har du nånsin åkt cross ett par timmar, eller enduro?

Man sitter så fan inte still, och gör man det så beror det på att man redan är officielt dödförklarad!
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> > Nä, jag fattar inte. Hur kan det vara
> svettigare
> > att sitta still än att trampa?
>
>
> Skämtar du??.. har du nånsin åkt cross ett par
> timmar, eller enduro?
>
> Man sitter så fan inte still, och gör man det
> så beror det på att man redan är officielt
> dödförklarad!


Hm, jämför du asfaltcykling med mc-cross eller?

Om du jämför terrängcykel med mc-cross så är skillnaden att på cykel så trampar man, medan på mc trampar du inte.
 

BFS

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:

> Hm, jämför du asfaltcykling med mc-cross eller?
>
> Om du jämför terrängcykel med mc-cross så är
> skillnaden att på cykel så trampar man, medan
> på mc trampar du inte.

Man kan bli varm av andra aktiviteter än att trampa. Och köra cross/enduro är rätt jobbigt. Det är inte så att man bara sitter och håller i gashandtaget. Plus att det inte är lika bra ventilation i en mc-hjälm.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
BFS skrev:
-------------------------------------------------------

> Man kan bli varm av andra aktiviteter än att
> trampa.


andra aktiviteter = svett
andra aktiviteter + trampa = mer svett
 

BFS

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:

> andra aktiviteter = svett
> andra aktiviteter + trampa = mer svett

Vad är det för andra aktiviteter du gör när du cyklar förutom att trampa?
 

Pigmachine

Ny medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Man kan bli varm av andra aktiviteter än att
> > trampa.
>
>
> andra aktiviteter = svett
> andra aktiviteter + trampa = mer svett

Jag hävdar bestämt att han blir mer svettig av enduro.. och minst lika svettig av ett par varv cross.

Samtidigt som man känner ett större behov av hjälm i de båda 'icke trampframförna fordonen'
 

Erik Sandblom

Ny medlem
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Erik Sandblom skrev:
>
> > andra aktiviteter = svett
> > andra aktiviteter + trampa = mer svett
>
> Vad är det för andra aktiviteter du gör när du
> cyklar förutom att trampa?


Styra och balansera cykeln över rötter och stenar?

Jag har aldrig kört motorcykel öht eller cyklat särskilt mycket i skogen, men jag har cyklat rätt mycket i is och snö. Det är ganska ansträngande att få cykeln att gå rakt när underlaget hellre vill att cykeln ska göra en massa kreativa saker.
 

BFS

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:

> Styra och balansera cykeln över rötter och
> stenar?
>
> Jag har aldrig kört motorcykel öht eller cyklat
> särskilt mycket i skogen, men jag har cyklat
> rätt mycket i is och snö. Det är ganska
> ansträngande att få cykeln att gå rakt när
> underlaget hellre vill att cykeln ska göra en
> massa kreativa saker.

Och hur "styr" du en bångstyrig motorcykel på 110-140 kg över rötter och stenar? Med kroppen mer än med styret. Det är samma sak med en mc (sommar som vinter), fast drygt 100 kg mer som du ska försöka övertyga att gå någotsånär rakt.
 

Transwave

Medlem
> Jag har aldrig kört motorcykel

Erik sandblom - återkom när du har gjort det. Tills dess, sluta skämma ut dig genom att uttala dig om sånt du inte kan ett smack om. Dina kloka ord är bara goja.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Transwave skrev:
-------------------------------------------------------
> > Jag har aldrig kört motorcykel
>
> Erik sandblom - återkom när du har gjort det.
> Tills dess, sluta skämma ut dig genom att uttala
> dig om sånt du inte kan ett smack om. Dina kloka
> ord är bara goja.


Transwave, läs tråden. Dina kloka ord är inte ens goja.
 

Bosse

Ny medlem
Hjämlagar och hjälmkampanjer är ett stort ofog som måste upphöra om vi ska kunna öka cyklingen i Sverige. Cykelinfrastruktur är det som behövs för att öka cyklisternas trygghet - inget annat.

Erik stå på dig mot svennarna här inne som inte inser att hjälmkampanjer minskar cyklandet och ökar samhällsproblemen.
 

Scott tokig

Ny medlem
Jag kan bara uppmana er som inte vill cykla med hjälm att fortsätta med detta. Det är brist på friska vältränade organ donatorer så ni gör en viktig insatts.
 

Lotta B

Ny medlem
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------

> Citat:
found that at slower
> impacts of 13 mph where the helmet doesn't split
> open, the force it absorbs simply transfers the
> energy of impact from the human head to the neck,
> easily breaking it. "

Det där är en orsak till varför det är bra att inte skaffa en billig mc-hjälm, de dyraste absorberar stötar på ett mycket bättre sätt, tänk deformeringszon, och minskar alltså studseffekten rejält. En intressant grej är vad det finns för skillnader på olika cykelhjälmar, typ dirtpotta vs. xc-hjälm, skulle vara kul att se någon jämförelse.

Erik, en bra grej är att bara uttala sig tvärsäkert om saker man känner till, annars blir allt man säger, tja lite fishy :)

Scott tokig, du har en poäng där ;)
 

Fikasvettot

Ny medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket hjälper det när hjälmen är full av
> hål som krokar i saker? Då får man väl ha en
> hjälm utan hål, eller bara några få hål.


Hur grov asfalt cyklar du på om ventilationshålen i hjälmen "krokar i saker" när du trillat?

Förresten, har cyklingen bland personer under 15 år minskat signifikant efter att hjälmlagen infördes?

Som en parentes så tål en vanlig hjälm ganska mycket våld. När jag kasserade en hjälm (pga allmän sunkighet) så gick jag lös på den med en hammare. Den tålde rätt mycket.
 
Senast redigerad av en moderator:

geologen

Aktiv medlem
Läge för ett Happy-test?

Skaffa en skyltdocka. Såga isär och sätt fjädrar och vikter i för att simulera en människokropp. Sätt på lite olika hjälmar och kasta ut dockan från ett lastbilsflak i olika farter. Filma förloppet.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Lotta B skrev:
-------------------------------------------------------

> Erik, en bra grej är att bara uttala sig
> tvärsäkert om saker man känner till, annars
> blir allt man säger, tja lite fishy :)



Lotta, jag tycker det är lite "fishy" att jämföra mc-cross med asfaltcykling. Men det står dig förstås fritt att göra det :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Erik Sandblom

Ny medlem
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Läge för ett Happy-test?
>
> Skaffa en skyltdocka. Såga isär och sätt
> fjädrar och vikter i för att simulera en
> människokropp. Sätt på lite olika hjälmar och
> kasta ut dockan från ett lastbilsflak i olika
> farter. Filma förloppet.


Det finns en lång rad studier som tyder på att cykelhjälmar är mycket effektiva. Dessa studier gjordes på kontrollgrupper, där den ena gruppen cyklister bar hjälm och den andra inte. Grupperna med hjälmar fick i många studier mer än halverad risk för skallskador. Så långt håller jag med dig.

Problemet är att när man införde hjälmlagar i Nya Zeeland och Australien så fick man inte de här resultaten. Se figuren i det inledande inlägget. Att effekten av hjälmlagarna inte stämmer med studierna på kontrollgrupper kan ha flera möjliga förklaringar. En hypotes är att cyklisternas beteende är viktigare än hjälmbärandet; ena kontrollgruppen kanske bestod av folk som cyklade i lugna bostadsområden, medan andra gruppen kanske cyklade mer i trafik och på platser med dålig beläggning. Även andra trafikanters beteende spelar roll för cyklisternas säkerhet.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Men Erik, nu börjar du prata om hjälmtvång,
> inte hjälmkampanjer.


Ok, men poängen är att när hela befolkningen av cyklister bär hjälm, så får man annorlunda resultat jämfört med när bara kontrollgrupper gör det.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjälmlagen i Finland då? Har den haft nån
> effekt?


Bra fråga, vet ej. Vore intressant med en studie på den svenska hjälmlagen också. Jag hör ofta talas om att föräldrar börjat skjutsa sina barn till skolan på senare år. Kanske relevant?
 

geologen

Aktiv medlem
Generellt upplever jag att folk kör bil för fler och fler resor nu jämfört med, säg, 80-talet när jag var liten. Varför vet jag inte riktigt. Har bilar och bilens driftskostnader minskat i realvärde de senaste 20-30 åren?
 

Fikasvettot

Ny medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hör ofta
> talas om att föräldrar börjat skjutsa sina barn
> till skolan på senare år. Kanske relevant?

Skjutsa i bil antar jag att du menar?

Tja, vad är korrelation och vad är kausalitet? Skulle de skjutsat barnen i bil även om det inte funnits en hjälmlag?


Eller är det för att folk kör bil som dårar kring skolan som de måste köra sina barn dit i bil? Vilka det är som "kör som dårar" kring skolor på morgonen överlåter jag åt läsaren att fundera på. ;)
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Tja, vad är korrelation och vad är kausalitet?
> Skulle de skjutsat barnen i bil även om det inte
> funnits en hjälmlag?


Bra frågor. En annan bra fråga: Vad är farligare, att barnen cyklar till skolan utan hjälm eller att de inte får daglig motion på väg till och från skolan? Fotboll och ridning är iofs bra men de ger inte daglig motion hela livet på samma sätt som att gå/cykla till jobb/skola gör.

Min hypotes är att det räcker med hjälmkampanjer för att föräldrarna ska uppfatta cykling som farligt för barnen, i alla fall de som inte har cykling som intresse. Bilen är norm, hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer.

Jag misstänker att det finns ett socialt tryck som gör att folk inte vågar säga rätt ut "jag tar bilen för att jag inte orkar med cykelhjälm". Istället hittar man på andra ursäkter. Så om man skulle göra en undersökning där man frågar varför folk inte cyklar så skulle många inte erkänna att hjälmen är ett hinder, även om den är det.
 

Bosse

Ny medlem
Intressant debatt!

Om man vill få stora grupper i samhället att cykla så ska man inte göra cykling komplicerad och måla upp cykling farligare än det faktiskt är - fakta är att ju fler som cyklar ju ofarligare blir det. Därför ska man i all promotion för cykling visa hur njutbart och underbart det är att cykla - man behöver inga speciella kläder/hjälm och alla kan göra det i sina vanliga kläder.

Jag har vänner som avstår från organiserad/happy räcer/mtb cykling för att de känner att de måste köpa en jävla massa kläder för att passa in i hur normen för cykling enligt happy svenne bannan kollektivet anser att man ska se ut - asfulsa tighta kläder, hjälm, dyra spd osv osv. Om samma resonomang förs på vardags och pendlar cykliser kan man föstå att onödiga hjälmkampanjer/propaganda får folk att avstå cyklandet. Detta leder i sin tur till ökade trafikosäkerhet - precis det som hjälmpropagandan ville undivika.

Kontentan är att hjälmkampanjer och lagar missgynnar alla som cyklar.
 

GarryJones

Ny medlem
> Förresten, har cyklingen bland personer under 15 år minskat signifikant efter att hjälmlagen infördes?

Ja, det har det. Vissa fotbolls- och innebandyföreningar kräver att barnen som cyklar till träningen ska ha hjälm, resultat, de slutar med innebandy och fotboll.

Barn som är 12-14 är på första etapp av resan från ungdom till att bli vuxen. Under den tiden händer väldigt mycket och man oftast tar avstånd från barnslig beteende. Den i den ålder man tjäner respekt från kompisar (och det motsatta könet) via vuxet beteende, att göra saker som vuxna kan göra. För 12-14 åringar finns många måttstock - det kan vara att komma in på en "15" film, att kunna var ute på natten och dra på stan till klockan 2, att åker bort, att får sin första kyss, att ha en egen mobil, en egen dator, att dricka, att röka, men nu har man något nytt, att åka utan cykelhjälm. Efter hjälmlagen kom anses det barnsligt att behöver cykelhjälm. Hjälmanvändning bland 13-14 åringar är ner 35% sedan före hjälmlagen. Men en anann grupp väljer bort cykel helt.

> Jag kan bara uppmana er som inte vill cykla med hjälm att fortsätta med detta. Det är brist på friska vältränade organ donatorer så ni gör en viktig insatts.

Om det är att rädda liv som det går ut på så finns det ett åtgärd som hade räddat ca 300 liv om året. (Ca 35 cyklister dör i Sverige varje år). Om man införa lag om rallykrockhjälmar, 5-punktsbält i alla bilar så räddar man ca 300 liv. (Ser hur mycket man klarar av i rallysporten).

Kostnad per bil jämfört med inköpspris är billigare än kostnad per cykel jämfört med inköpspris.

Ny Bil, genomsnitt kostnad: 205 000, kostnad för 4 hjälmar och bälter; 12 000. /5.7%
Ny Cykel, genomsnitt kostnad; 5200, kostnad för hjälm: 700. / 13.5%

För att sälja cykelhjälmar krävs en "upplevd fara", och det skapades via kampanjer som också tyvärr drabbar cykling eftersom många får för sig att det är "för farligt".
 

Erik Sandblom

Ny medlem
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> > Förresten, har cyklingen bland personer under
> 15 år minskat signifikant efter att hjälmlagen
> infördes?
>
> Ja, det har det. Vissa fotbolls- och
> innebandyföreningar kräver att barnen som cyklar
> till träningen ska ha hjälm, resultat, de slutar
> med innebandy och fotboll.


haha gapskratt! Är det sant?!
 

Mårten

Aktiv medlem
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det har det. Vissa fotbolls- och
> innebandyföreningar kräver att barnen som cyklar
> till träningen ska ha hjälm, resultat, de slutar
> med innebandy och fotboll.

Woohoo, färre fotbollspelare!
 

MangeO

Ny medlem
Erik Sandblom, du intellektualiserar och teoretiserar för mycket genom att ständigt hänvisa till siffror och undersökningar som ger stöd för den eller den tesen. Genom att göra det tröttar du ut den som läser dina inlägg, och då når du inte fram med det du vill säga.

Vad som får folk att cykla går inte att koka ner till någonting så pass enkelt och banalt som hjälmtvång eller propaganda för hjälmanvändande. Jag håller själv på med en rapport om cykling i vilken jag kommer att jämföra Uppsala och Stockholm och cyklingen i dessa båda städer. Trots att städerna bara ligger några mil ifrån varandra är cykel- och trafikkulturerna väldigt olika. Samma sak gäller för demografin bland cyklisterna. Utgångspunkten för rapporten är att en av städerna är ett föredöme i cykelfrågan, medan den andra är en total katastrof. (Jag säger inte vilken som är vilken.)

Jag ska inte gå in för mycket på det jag håller på med, men grovt förenklat kan jag säga att det är en snårskog av faktorer och förutsättningar som avgör om folk väljer att cykla eller inte. Vissa av dem samverkar, medan andra motverkar varandra. Det är aldrig så enkelt att någon automatiskt väljer att ta cykeln till jobbet om resan är kortare än x antal kilometer eller om det är lag på att man ska ha hjälm under cykelturen.
 

Bosse

Ny medlem
MangeO, Erik säger INTE att det är många olika faktorer som spelar in om folk väljer att cykla eller inte, iallfall inte vad jag kan läsa mig till. Vad han säger är att det inte blir fler cyklister eller färre cykelolyckor med hjälmkampanjer eller hjälmtvång.

Om städer i Sverige menar allvar med att de vill ha fler cyklister och färre cykelolyckor kan jag rekommendera dem att åka över till KPH och ta en titt på hur de arbetar med cykelfrågor.

MangeO mitt intryck av den ventenskaplig? rapport som du håller på med som har som tes att en stad i sverige är katastrof och en är ett föredöme i cykelfrågor är ganska dåligt. Alla städer i sverige är skit när det kommer till cykelfrågor. Säg den stad i sverige som alltid i alla frågor sätter cyklister före bilism? Åk till KPH och skriv en ordentlig rapport som sveriges politiker kan ha någon verklig användning av.
 

MangeO

Ny medlem
Bosse, allt du vet den här rapporten/undersökningen är det jag skrivit här. Dvs en (förenklad) sammanfattning av dess ramverk. Inte mycket för dig att grunda ett intryck på, med andra ord. Kanske är det bäst att vänta med intrycken tills arbetet är genomfört, och rapporten faktiskt är sammanställd och skriven?

Och jo, jag har läst Eriks inlägg. Det är därför jag inte försökt bemöta dem i sak, utan nöjde mig med att konstatera att det är så mycket mer än siffror och statistik som avgör om vi väljer att cykla eller ej.
 

Bosse

Ny medlem
MangeO, oavsett om man vill det eller ej så grundas många av de beslut politiker i sverige tar på fakta dvs siffror och statistik. Det sverige gör samtidigt som de säger sig vilja öka cyklandet är att införa cykelhjälmslagar samt propagera för hjälm, handlingar som minskar cyklandet vilket i sin tur ökar skaderisken och som i sin tur minskar cyklandet osv osv

Sverige börjar i helt fel ände, promota cyklandet som lustfyllt, bygg cykelinfratruktur, sätt cyklism före bilism i ALLA infrastruktur beslut/skattsystem osv då kommer cyklandet att åka markant - jag lovar! Åter igen, sätt dig på tåget i 30 min och se hur världens cykelhufudstad KPH arbetar. Om du bor för långt bort läs bloggarna http://www.copenhagencyclechic.com/ samt http://www.copenhagenize.com/
 

MangeO

Ny medlem
Bra där Bosse. Men nu bor jag i Stockholm, så Köpenhamn är inte intressant. Annars ser kontexten och frågeställningarna rätt ut. Det är sådant jag kommer att ta upp.

Men som sagt, vänta gärna med dina intryck och omdömen tills det finns någonting att tycka till om.
 

Fikasvettot

Ny medlem
Bosse skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad han säger är att det inte blir fler
> cyklister eller färre cykelolyckor med
> hjälmkampanjer eller hjälmtvång.

Det är väl aldrig nån som påstått att det skule bli färre olyckor med hjälm? Däremot blir konsekvenserna vid en olycka generellt sett lindrigare.
Jag har hört att biltillverkarna ogillade bilbälten en gång i tiden. Med argumentet att det kunde uppfattas som farligt att åka bil om man var tvungen att ha bälte.

Men det finns viktigare trafiksäkerhetsåtgärder än hjälmalagar. Fast om det nu är sant som påstås att barn slutar träna fotboll för att de är tvungna att ha hjälm när de cyklar dit så är det nog en välgärning för skadestatistiken totalt sett.
 

cappet

Ny medlem
Att cykla utan hjälm är att bevisa för omvärlden att siste idioten inte e född.

Man är ett strålande exempel på fullkomlig egoism och att man inte tänker på sina närmaste.
 

Little Stereo

Ny medlem
cappet skrev:
-------------------------------------------------------
> Att cykla utan hjälm är att bevisa för
> omvärlden att siste idioten inte e född.
>
> Man är ett strålande exempel på fullkomlig
> egoism och att man inte tänker på sina
> närmaste.


+1 T
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Men det finns viktigare trafiksäkerhetsåtgärder
> än hjälmalagar. Fast om det nu är sant som
> påstås att barn slutar träna fotboll för att
> de är tvungna att ha hjälm när de cyklar dit
> så är det nog en välgärning för
> skadestatistiken totalt sett.


Mycket tyder på att det är tvärtom. Ju fler som cyklar desto högre trafiksäkerhet för cyklister, enligt flera studier. Det gäller landsvis, stadsvis och även för enskilda gatukorsningar. Säkerhet i mängden.

Streetswiki: Safety in Numbers

The Continuing Debate about Safety in Numbers—Data from Oakland, CA

Ecoprofile: Nederländerna: Världens säkraste cykelland

Att jämföra andelen cykelresor i olika städer är bra. Ian Fiddies och Liv Markström på Handelshögskolan i Göteborg har jämfört Göteborg (där 9% av resorna sker med cykel), Malmö (29%) och Groningen (60%).

I studien av skillnader i cykelpolitik i de tre städerna visade det sig att det bara är Göteborg som har drivit en omfattande kampanj för att öka hjälmanvändningen. Detta kan vara en delförklaring till den lägre andelen cykelresor i Göteborg, enligt författarna.

Satsningar på cykelsäkerhet kan ha motsatt effekt
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer