Eventuellt gå från 3x9 till 1x10 - det här med Direct Mount, B-link, "Rammontering" och finns det stora NW-klingor med 4 bultars 104 mm BCD?

johfo

Aktiv medlem
Eventuellt gå från 3x9 till 1x10 - det här med Direct Mount, B-link, "Rammontering" och finns det stora NW-klingor med 4 bultars 104 mm BCD?
Drivlinan på min gamla trotjänare till pendlare (en Nishiki Hyrbrid 601 som nästan bara ramen är original på) börjar vara slut.
Jag funderar på om jag behöver dras med framväxel egentligen. Jag behöver inte ett jättespann. 11-36 borde räcka. Men det finns ju ganska billiga 11-42 numera, men då behöver jag nog bygga om till 1x10 och utöver reglage kanske jag måste ha en ny bakväxel då.
Min gamla XT-växel från forntiden (kanske en RD-M771) är väl bara specad till 34T.
När den går ur tiden ser det skralt ut med 9-delade bakväxlar av bättre kvalisort, så då får jag nog ändå överväga byte till 10-delat.

Räknar jag och jämför min gamla setup med 28-36-48 och 11-28 så kommer jag fram till att jag vill ha 44T och 11-34 eller 11-36
Jag vill inte bli av med de högsta växlarna, för jag brukar ligga och driva på lite extra i långa utförskörningar på väg till och från jobbet. Där händer det att jag ligger strax över 50 om det inte är motvind.

Sram PG-950 11-34 verkar ha steg som ligger ungefär där jag skulle vilja ha dem. Det blir måhända lite glest mellan stegen...men det kanske skulle räcka.
Sram PG-950 9 11-36.JPG

Men - finns det så stora NW-klingor (till rimliga priser) för 4-bultars och 104mm BCD? Jag hittade något för elcyklar, typ https://www.bikester.se/wippermann-...-shimano-yamaha-brose-M887895.html?cgid=37234, men den ser inte ut att vara NW?
Undras om en så stor får plats på mellan-platsen på vevpartiet förresten. Det måste jag kolla.

Alternativt byter jag väl bara kassett, kedja och de två stora dreven som jag brukar (det minsta använder jag nästan aldrig, men någon enstaka gång uppskattar jag det), så trippelvev kanske inte är så dumt att behålla heller...

Men om jag skulle behöva byta bakväxel senare och utbudet av de med traditionell fastsättning tryter, hur är det här med Direct mount egentligen?
Jag har kollat youtube och läst och det verkar som man ska ta bort medföljande B-länk för vissa Direct-mount växelöron. Har det funnits en äldre standard där den avänds och nu en ytterligare nyare? Alla Direct mount verkar ha b-länk och i vissa clip visar man hur den tas bort och växeln sätts direkt på ett växelöra som går mycket bakåt och lite utåt från ramen...
Men för en gammal trotjänare med traditionellt öra, kan man använda de nyare bakväxlarna till en sådan? Det har jag inte lyckats leta mig fram till....

Det går ju att byta cykel framöver också, men då jag har bytt till bra bromsar, nya hjul och fick en ny gaffel på garantiutbyte och den är tung men robust och jag trivs med den annars och den är ful som stryk och därmed förhoppningsvis inte så stöldbegärlig så känns det onödigt att byta den innan den är så slut att något inte går att laga längre...

johfo

Aktiv medlem
hittade detta:

• If you have a standard mount rear derailleur, you can only use it with a standard mount hanger.
  • If you have a direct mount hanger on the frame, you can only use with a direct mount derailleur with the b-link removed.
  • If you have a direct mount rear derailleur, you can use it with a standard deralleur hanger (with b-link), or use it on a direct mount hanger (without b-link)
Så B-link är för att använda alla nya (shimano) direct mount bakväxlar på en gammal ram med ett gammalt öra!?

edit: Källa https://wheelsmfg.com/blog/standard-mount-vs-direct-mount-derailleur-hangers.html

Salabaladala

Aktiv medlem
Behöver du verkligen växlar upp till 50kmh? Ligger du mycket i dom hastigheterna när du pendlar?

Jag byggde om min gamla 3x9 pendlare till 1x9 med ett ovalt 36 NW drev från banless.pl och en billig sunrace 11-36 kassett. Har alla växlar jag behöver och är supernöjd. 36/11 är ju ändå runt 40kmh. Hade tänkt 1x11 men så blev det nya hjul till härket istället.

Bra priser på banless.pl för övrigt, och bra kvalitet på drevet som jag fick. Betalade med Visa och fick paketet till lokala postnord-langaren.

Salabaladala

Aktiv medlem
280 spänn plus frakt för runt:

Samma för ovalt:

Valhalla_

Aktiv medlem
@johfo Jag har en 38t Sram NW klinga med 104 bcd, som jag kört ca 5 mil. Inte riktigt så stor som du tänker dig kanske, men en bit på vägen. Pm om det kan vara något..

johfo

Aktiv medlem
Behöver du verkligen växlar upp till 50kmh? Ligger du mycket i dom hastigheterna när du pendlar?

Jag byggde om min gamla 3x9 pendlare till 1x9 med ett ovalt 36 NW drev från banless.pl och en billig sunrace 11-36 kassett. Har alla växlar jag behöver och är supernöjd. 36/11 är ju ändå runt 40kmh. Hade tänkt 1x11 men så blev det nya hjul till härket istället.

Bra priser på banless.pl för övrigt, och bra kvalitet på drevet som jag fick. Betalade med Visa och fick paketet till lokala postnord-langaren.
inte 45-50 knyck så lång sträcka, men en rejäl utför åt varje håll och jag tror jag skulle sakna 48-11 eller i alla fall 48-(12 eller 13) för mycket om jag byggde om. 36-11 är alltför lågt. Jag vet att soliga tycker man ska ha väldigt hög kadens, men jag trivs för bra med den utväxling jag har idag för att acceptera alltför mycket kompromisser för att bli av med framväxeln. Tveksamt om min bakväxel klarar 11-36 ens. Troligen inte mer än 11-34 efter att ha läst lite.
Släpper nog 1x och byter kedja, två stora dreven och kassett. Ganska enkelt och billigt.
Vill inte ha några aluminiumdrev heller. Tror de skulle slitas för snabbt.

johfo

Aktiv medlem

johfo

Aktiv medlem

behöver och behöver... näe, men jag har det idag och använder 48/11 dagligen pt båda håll, så jag vill inte bygga bort det och begränsninga mig. Så svårt är det inte att torka rent en trippel.

Topp