Everesting

Everesting
Någon som har några bra tips att dela med sej av? Jag tänkte ge det ett försök om drygt en vecka om förhållandena är de rätta dvs inte för varmt, inte för mycket regn, inte för blåsigt, att jag är i form, att allt känns bra, cykeln håller ihop, månen är i rätt fas, tidvattnet sjunker undan, bäst före datumet på filen inte gått ut osv.

NLC

Aktiv medlem
Everesting
Standardtipset är väl att välja en brant backe med lättkört nedförs och bra vändplats för att spendera så mycket tid och effekt som möjligt på att ta höjdmeter. Se till att ha all markservice ordnad så ingen tid går till att fixa käk eller ens fylla på vattenflaska, plocka bland reservkläder etc. Och göra det på en dag med lagom bra väder.

GoranS

Aktiv medlem
Everesting
Ring Alberto eller Emma,de verkar ha koll på det där med Everestande. :sneaky:

I övrigt tycker jag NLC:s råd verkar vettiga med tillägget att jag skulle fundera lite kring hur brant backe jag pallar med den tänkta lägsta växeln. Min erfarenhet av bergscykling är att det ofta går bra att köra upp till en viss lutning men att man sen får börja slita mer muskulärt. Personligen skulle jag "gå sönder" om jag skulle everesta med den muskulära belastningen. Eller rättare sagt, jag skulle få ge mig betydligt tidigare än jag skulle göra med en lite måttligare lutning. Om möjlighet finns skulle jag testköra några timmar i tänkt backe ett tag innan för att få en liten "reality check".

Everesting
Jag har rekat två backar. Den ena är på 228 höjdmeter och ca 11 graders lutning. Den andra är på 94 höjdmeter och 11,3 graders lutning. Den längre är rätt bra och är dessutom asfalterad men jag tror jag skippar den eftersom det är långt hemifrån och det lär krylla av husbilar på vägen sommartid. Den andra är en grusväg som är nära hemma och eventuellt kan gå att få låna och bomma igen.

Everesting
Några tips:
1. Gör det inte.
2. Ligg i hög zon 2, dvs högt snacktempo. Titta på wattmätaren, om du har sådan, första en eller två timmarna, men kör sen på känsla.
3. Ha stor variation av föda att välja emellan. Känner du att riktig mat inte funkar kan du byta till sockerprodukter och känner du att fått i dig för mycket sockerprodukter kan du gå över till riktig mat. Skulle jag köra igen skulle jag nog ha ett schema med riktig mat var 2,5-3 timme och däremellan sockerprodukter. Coca-cola var förresten skitbra: socker + koffein. Jag märkte också att jag behövde äta mer än vad jag brukar behöva under vanliga zon 2-rundor.
4. När du känner att du vill ge upp: ge upp.
5. Kolla upp hur många vändor du behöver göra och ha ett bra system för att hålla räkningen. Du vill inte hamna i läget där du misstänker att din cykeldator visar för många höjdmeter samtidigt som du inte har full koll på hur mycket du har kört.

Grusvägen låter som en bra idé. Då skulle du kunna ha hörlurar och lyssna på något om det börjar kännas monotont. Kolla bara upp att grusvägssegmentet är förenligt med Everesting-reglerna och inte någon udda halvklättring.

Everesting
Några tips:
1. Gör det inte.
2. Ligg i hög zon 2, dvs högt snacktempo. Titta på wattmätaren, om du har sådan, första en eller två timmarna, men kör sen på känsla.
3. Ha stor variation av föda att välja emellan. Känner du att riktig mat inte funkar kan du byta till sockerprodukter och känner du att fått i dig för mycket sockerprodukter kan du gå över till riktig mat. Skulle jag köra igen skulle jag nog ha ett schema med riktig mat var 2,5-3 timme och däremellan sockerprodukter. Coca-cola var förresten skitbra: socker + koffein. Jag märkte också att jag behövde äta mer än vad jag brukar behöva under vanliga zon 2-rundor.
4. När du känner att du vill ge upp: ge upp.
5. Kolla upp hur många vändor du behöver göra och ha ett bra system för att hålla räkningen. Du vill inte hamna i läget där du misstänker att din cykeldator visar för många höjdmeter samtidigt som du inte har full koll på hur mycket du har kört.

Grusvägen låter som en bra idé. Då skulle du kunna ha hörlurar och lyssna på något om det börjar kännas monotont. Kolla bara upp att grusvägssegmentet är förenligt med Everesting-reglerna och inte någon udda halvklättring.
Många bra tips där.
1. Bästa tipset.
2. Ungefär så jag tänkt.
3.Ungefär så jag tänkt. Kommer att starta på sportdryck och hoppas att det håller men att gardera med allternativ kan inte skada. För något år sedan körde jag 8,5h på trainer på enbart chokladbollar. Funkade det också.
4. Det är aldrig för sent att ge upp.
5. Jag har lagt in segmentet i eversting.coms calcylator. Antar att det är det svaret man får där som gäller. Jag har funderat på lite olika sätt att hålla reda på varven men inte kommit på någon idiotsäker metod. Enklast är att trycka på lap i datorn för varje varv men man kommer ändå att fundera på om man tryckte eller inte. Det kan ioförsig elimineras med att visa varvtider. Ett trevligt sätt vore att sätta upp ett mekaniskt räkneverk vid varvningen men jag vet inte var jag lagt mitt räkneverk och man riskerar och någon pillarglad typ är där och trycker när man inte ser. En säkerhet vore att köra med två datorer och ladda upp från den ena och kontrollera antal segment på strava innan man ställer bort cykeln för gott. Skulle det fattas ett varv får man en extra chans med den andra datorn.

GoranS

Aktiv medlem
Everesting
Sebastian körde 430 korta varv i Bryssel. Tjockt pannben.
http://instagr.am/p/B2ZzDHhA5Nl/
Vad är rekordet för en eversting vad gäller backe med minst antal höjdmeter?

I något läge börjar det ju bli problematiskt med mätning. I detta fall innebär 8848 m/430 att backen alltså är 20,58 hm. Hade det varit 429 vändor hade backen behövt vara 20,62 meter och med 431 vändor 20,53 meter. Man har alltså att 4-5 cm:s höjdskillnad påverkar antalet vändor man måste köra. Har man möjlighet att mäta så noggrannt eller lägger man på en marginal för att vara på den säkra sidan? Eller räknar man med att det jämnar ut sig över de 430 vändorna?

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Everesting

I något läge börjar det ju bli problematiskt med mätning. I detta fall innebär 8848 m/430 att backen alltså är 20,58 hm. Hade det varit 429 vändor hade backen behövt vara 20,62 meter och med 431 vändor 20,53 meter. Man har alltså att 4-5 cm:s höjdskillnad påverkar antalet vändor man måste köra. Har man möjlighet att mäta så noggrannt eller lägger man på en marginal för att vara på den säkra sidan? Eller räknar man med att det jämnar ut sig över de 430 vändorna?
Den konkreta frågan får du nog ställa Sebastien Nolens men min tro är att den rundan var lika noga planerat som hans övriga äventyr.
Säker är jag på att höjderna i Bruxelles är noga utmätta.
Nog är inga höjder sakrala, inte ens i Sverige, så det är kanske många som missar det oerhört viktiga exakta målet?

Everesting

Om jag förstått rätt så är det stravasegmentet man utgår ifrån. Hur exakt ett segment blir har jag ingen aning om men det ger ju några fler funderingar när det är segmentet man räknar på. Man vill ju inte missa segmentet genom att vända för tidigt så då blir frågan hur många meters marginal man vill ha. Om man vänder där det fortfarande lutar så kommer man att cykla ett antal hm som inte räknas med. Vad händer om GPS:en inte anger positionen tillräckligt bra på vid en eller flera av vändningarna? Upptäcker man det när man redan laddat upp turen så får man väl göra om hela skiten🤪

RockyRider

Aktiv medlem
Everesting
Jag körde en halv everest på Hallandsåsen tidigare i sommar. Jag använde lap-funktionen i datorn och hade så klart koll på höjdmeterna i datorn. Körde 4500 hm för att vara säker på att komma över gränsen. Segmentet visade sig vara på 161 hm och inte 168 hm (Hasslövsbacken) så det blev ett par vändor mer än jag beräknat. 6 t 26 min effektiv tid och 6.51 total tid. Godkänt av Hells 500 blev det iallafall. Jag parkerade bilen på en parkering i mitten av backen och körde in där på nervägen1 gång per timme för att byta flaska och ta energi, kissa mm.
Mina fem öre:
- börja försiktigt, det blir en lång dag.
- minimera vikten så mycket som möjligt på cykel och dig själv. Jag körde med en 5 dl flaska per timme och bara den energin jag behövde per timme. Resten i bilen.
- sikta på 80 gr kolhydrater per timme och runt 5 dl dricka (mer om de är varmt) per timme. Jag gjorde av med 6 flaskor sportdryck, fyra gels och två twix. Kör man en hel everest är det nog bra med lite matig energi emellanåt. Funkar nog inte med bara gels i typ 12-15 timmar.
- testa innan att köra ett par timmar upp o nerför en liknande backe. Det är en annan belastning att cykla uppför länge.

Lycka till! Själv skulle jag aldrig ge mig på en hel everest...

GoranS

Aktiv medlem
Everesting
Jag körde en halv everest på Hallandsåsen tidigare i sommar. Jag använde lap-funktionen i datorn och hade så klart koll på höjdmeterna i datorn. Körde 4500 hm för att vara säker på att komma över gränsen. Segmentet visade sig vara på 161 hm och inte 168 hm (Hasslövsbacken) så det blev ett par vändor mer än jag beräknat. 6 t 26 min effektiv tid och 6.51 total tid. Godkänt av Hells 500 blev det iallafall. Jag parkerade bilen på en parkering i mitten av backen och körde in där på nervägen1 gång per timme för att byta flaska och ta energi, kissa mm.
Mina fem öre:
- minimera vikten så mycket som möjligt på cykel och dig själv. Jag körde med en 5 dl flaska per timme och bara den energin jag behövde per timme. Resten i bilen.
- sikta på 80 gr kolhydrater per timme och runt 5 dl dricka (mer om de är varmt) per timme. Jag gjorde av med 6 flaskor sportdryck, fyra gels och två twix. Kör man en hel everest är det nog bra med lite matig energi emellanåt. Funkar nog inte med bara gels i typ 12-15 timmar.
- testa innan att köra ett par timmar upp o nerför en liknande backe. Det är en annan belastning att cykla uppför länge.

Tolkar jag dig rätt i att du mätte segmentets klättring (161 hm) själv och då insåg att värdet på 168 hm inte stämde? Om så, var 161 hm ett medelvärde över alla gånger du cyklade upp/ner?

RockyRider

Aktiv medlem
Everesting
Tolkar jag dig rätt i att du mätte segmentets klättring (161 hm) själv och då insåg att värdet på 168 hm inte stämde? Om så, var 161 hm ett medelvärde över alla gånger du cyklade upp/ner?
Stravasegmentet ”Hasslövsbacken” är 168 hm på 1.8 km. Jag körde 28 vändor upp och ner. Borde blivit 4704 hm. Jag fick ihop 4527 hm på 28 vändor vilket blir drygt 161 hm.

Everesting
För mig varierade höjdmätningarna med cirka 4%. Ibland fick jag lite för mycket, men oftast lite för lite. Totalt fick jag köra ca 100 höjdmeter extra.

Barometer + satelliter i horisonten, som cykeldatorer använder sig av, är inte några superprecisa verktyg.

Everesting
Mina fem öre:

Ungefär så jag tänkt. Jag har kört två pass i enbart backe. Ett fyratimmars i den backe jag tänkte köra från början och ett pass på 3,5h med fatbiken i backen som jag valt att köra everestingen i. På det senare passet tryckte jag i mej 300g kolhydrater. Kändes rätt bra men det är ju inte ens en fjärdedel av vad det kommer att ta i tid.
Nu väntar jag på nya vevlager eftersom dom gamla började bli dåliga.

RockyRider

Aktiv medlem
Everesting
Ungefär så jag tänkt. Jag har kört två pass i enbart backe. Ett fyratimmars i den backe jag tänkte köra från början och ett pass på 3,5h med fatbiken i backen som jag valt att köra everestingen i. På det senare passet tryckte jag i mej 300g kolhydrater. Kändes rätt bra men det är ju inte ens en fjärdedel av vad det kommer att ta i tid.
Nu väntar jag på nya vevlager eftersom dom gamla började bli dåliga.
Är det inte onödigt hårt att köra på fatbiken 😂. Låter sjukt hårt!

Everesting
[/QUOTE
Det vet jag inte än😁. Första tanken var att köra asfalt men jag är rädd att backen jag ville köra är ockuperad av husbilar och så va det längre hemifrån vilket betyder mer mek med boende osv så jag gjorde det lätt för mej och valde en närmare backe.

Everesting
Det vet jag inte än😁. Första tanken var att köra asfalt men jag är rädd att backen jag ville köra är ockuperad av husbilar och så va det längre hemifrån vilket betyder mer mek med boende osv så jag gjorde det lätt för mej och valde en närmare backe.
Lite nyfiken på vilken backen är, men då det bara är första Everestingen som egentligen räknas så behöver du inte berätta. På pappret låter 228 m med 11% nästan optimalt. En grej att beakta är dock hur bra asfalten är och hur det kommer att kännas när landsvägsdäcken slår i gropar och sprickor efter 10+ timmar.

Sommartrafiken behöver däremot inte vara negativ. Att navigera genom den samtidigt som man svär högt åt all idioti kan vara sätt att hålla sig skärpt och få tiden att gå. :whistle:

RockyRider

Aktiv medlem
Everesting
Lite nyfiken på vilken backen är, men då det bara är första Everestingen som egentligen räknas så behöver du inte berätta. På pappret låter 228 m med 11% nästan optimalt. En grej att beakta är dock hur bra asfalten är och hur det kommer att kännas när landsvägsdäcken slår i gropar och sprickor efter 10+ timmar.

Sommartrafiken behöver däremot inte vara negativ. Att navigera genom den samtidigt som man svär högt åt all idioti kan vara sätt att hålla sig skärpt och få tiden att gå. :whistle:
Jag håller med. Asfaltsbacken verkar grym att Everesta i. Starta tidigt och kör med blinkade lampa bak o gärna synliga kläder så ska det nog gå bra.

Everesting

Asfalten är inte den bästa. Brukar också vara rätt mycket grus på vägen. Min plan va att köra på en cx.

Everesting
Imorgon gör jag ett försök. Hoppas kroppen håller ihop. Cykeln är förberedd och klar. Byttes 30t drevet till ett 28t med annat offset för att få bättre kedjelinje på dom låga växlarna.
kommer att köra med dubbla wahoo datorer för att gardera mot strul. En har jag programmerat för autolap och den andra får jag manuellt räkna varven på. Hoppas man inte velar till det. En powerbank är förberedd för laddning under färd.

Peth

Aktiv medlem
Everesting
Har en backe hemmavid som i den analoga världen är runt 900 meter långt och en 20 höjdmeter. Enligt Strava är segmentet bara 1 höjdmeter. Blir en trist everesting om det är segmentet i Strava som gäller.

GoranS

Aktiv medlem
Everesting
Har en backe hemmavid som i den analoga världen är runt 900 meter långt och en 20 höjdmeter. Enligt Strava är segmentet bara 1 höjdmeter. Blir en trist everesting om det är segmentet i Strava som gäller.
Som långcyklare borde du väl uppskatta det. 8848 x (900+900) meter = närmare 1600 mil! Kan bli tufft att klara utan sömn dock.

GoranS

Aktiv medlem
Everesting
Imorgon gör jag ett försök. Hoppas kroppen håller ihop. Cykeln är förberedd och klar. Byttes 30t drevet till ett 28t med annat offset för att få bättre kedjelinje på dom låga växlarna.
kommer att köra med dubbla wahoo datorer för att gardera mot strul. En har jag programmerat för autolap och den andra får jag manuellt räkna varven på. Hoppas man inte velar till det. En powerbank är förberedd för laddning under färd.
Lycka till. Ser fram emot en RR när du återhämtat dig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer