Everesting

Everesting
Lördag: Körde ett 3,5h pass på samma cykel och i samma backe som jag skulle göra everestingen i. Jag testade också att dricka sportdryck enligt samma plan som på dagen E dvs 93g kolhydrater/h. Däckstryck 0,7 bar. Allt funkade bra och jag va förvånad att det segmentet gick såpass fort på den ansträngning som jag bedömde va rimligt att kunna hålla en hel dag. Jag noterade dock att pulsen va lite högre, ca 5 slag, än den brukar vara vid samma ansträngning/effekt. Runt 7.30 tog själva klättringen och nerfarten 1.30 så varvet på ca 9 minuter. Jag gjorde upp en plan att jag skulle köra i fyratimmarsblock och sedan pausa ca 25 minuter. Det borde räcka till en sluttid på ca 16h.
B1750E50-8C98-450C-BF1E-53F847DD1F86.jpeg

Söndag: Långpass på Mtb med en klubbkamrat. 5h grusväg, stig och lite asfalt. Även det berömda berget med segmentet passerades. Vid kontroll visade det sej att vevlagrena på fatbiken inte va helt hundra så jag beställde nya tillsammans med ett 28T framdrev med mindre ofset för att få lite lägre utväxling och en rakare kedjelinje på de växlar som skulle användas i klättringen.
5724B3B7-D26A-419B-A294-983181B4E6C4.jpeg

Måndag: 1h teknikpass på stig.

Tisdag: 2x10 40/20. Kändes rätt bra och kunde hålla hög effekt men pulsen kom aldrig upp riktigt höga t.

Onsdag: Jag körde ett tömningspass. Eftersom jag kände mej lite smått sliten så kortade jag ner passet något. Tog bort remonten till lockouten på gaffeln och ersatte med ett svarvat plastlock. Plockade bort pump och dess fäste. Hittade också en svart KMC DLC kedja som ersättare för den tyngre EL kedjan som satt på.
C9CDE405-8A3D-4E29-B413-DAFCA44F0B60.jpeg

931CCA01-C3AD-45BC-8623-D8966E2871DE.jpeg

Torsdag: Vilodag. Planen var att göra everestingen på Lördag men eftersom norsken och även smhi lovade skitväder på Lördag och finväder på Söndag så bestämde jag mej att skjuta på everestingen en dag.

Fredag: 1h lugn cykling. Jag åkte till backen för att se vilken status den hade efter allt regnande. Fixade till lite tvättbrädor som uppstått i en brant kurva. Hämtade paketet med delarna och monterade dom nya vevlagrena och drevet.
Lördag: Lugnt pass 1h förutom några minuter strax under tröskel. Blandade 14 flaskor sportdryck.

EF237EA4-45FF-4C83-838D-02BFEB602A4E.jpeg

855515DA-21E0-4C70-B9FC-4C5C6546FA68.jpeg

Everesting
Dagen E: Jag hade lite svårt att sova och vaknade vid ett tillfälle mitt i natten och kunde inte somna om. Men jag viste att jag behövde vara utvilad för att klara utmaningen så jag bestämde mej för att ligga kvar i sängen och inte tänka på någonting och vips så vaknade jag och kunde konstatera att jag sovit mina timmar som beräknat och nu va det rätt tillfälle att ställa sej upp och snabbt göra sej klar. Svepte en recoverydrink till frukost och satte mej i bilen och körde till toppen av det berömda berget. På vägen upp satte jag upp en pinne vid vändningen för att ha en väl synlig markering som jag kunde ta sikte på för att bedöma bromssträckan. Det va ganska kallt och nedre delen va täckt i dimmor. Jag lastade ut fatbiken och ställde i ordning mina kylväskor med sportdryck och en låda med laddprylar på flaket, tog ett foto och kastade mej in i dimmorna.
2365473A-FC0F-44D7-A135-53FAE30DD17B.jpeg

På första klättringen märkte jag ett färskt älgspår vilket naturligtvis gjorde nerfarten lite läskigare. Jag kunde också notera att vägen blivit lite mjukare av allt regnade och mina tider va lite sämre än under mitt test veckan innan. Efter tre varv hade jag fått upp värmen och tog av mej vindjackan.
208C8FA4-7F4F-44E1-96C8-FEDE01718318.jpeg

Jag höll mej till planen och drack en flaska sportdryck per timme. Varje flaska innehöll 93g kolhydrater och 500ml vätska. Det är ungefär på gränsen vad jag klarar av utan att börja må illa. Dom första tre timmarna funderade jag mycket på hur dagsformen va och om benen va fräscha men jag kunde inte hitta något som tydde på att jag inte va i bra form. Allt rullade på bra men jag gjorde några justeringar på sadeln och släppte ut lite luft ur däcken som va onödigt hårda. Under nerfarten passade jag på att avlasta fötterna på en sträcka och stod upp där det gick fortare för att inte nöta upp fötter och rumpa. Dimman försvann och när solen letat sej högre upp började det bli nästan för varmt för att vara optimalt. Några bybor gick upp för att heja på och ta några foton.
486EE5FA-F3DA-42A3-8AAC-F9397676C133.jpeg

Allt eftersom timmarna flög iväg så blev min spår mer och mer vältrampat, vägen torkade upp och lite bromsstalp gjorde inbromsningen roligare. Dom första nio timmarna kändes lite sega men sedan kändes det bättre fram tills tolv timmar hade förlupit då jag inte klarade av det höga kolhydratintaget längre utan att må illa. Men det va så lite tid kvar så jag va aldrig orolig att det skulle ställa till det. Jag halverade mängden kolhydrater men bibehöll samma vätskemängd nästkommande två timmar och jag mådde bättre igen. Efter 14 timmar gick jag över på rent vatten och käkade en bar istället och jag kände mej bara bättre men jag vågade inte öka tempot allt för mycket även om jag kapat en del sedan dom första rundorna på morgonen.
68C5ADD0-2B7C-4A1C-B0E1-6946E5E26BA4.jpeg

Nerräkningen kunde börja 10,9,8,7,6,5,4. Med bara tre rundor kvar ökade jag tempot, 2 vändor kvar, snart skulle det vara slut på det roliga. Ökade lite till. En vända kvar, nästan lite sorgligt att behöva sluta men ändå så kul att klara ett mål som man haft en längre tid. Ökade lite till. På toppen väntade en fin välkommstkomite ordnad av byborna. Efter lite fotografering och en pratstund så gav jag mej av hemåt. Det kändes överraskande och lite märkligt att jag inte va mer sliten. Jag hade räknat med att det skulle vara värre, kanske mycket värre. Jag hade klarat det som jag först hade bedömt som omöjligt, det som jag hade funderat på om det kanske va möjligt, det som jag trodde va möjligt på asfalt på en lättast möjliga cykel, det som jag bestämt mej för att vara möjligt även om underlaget bestod av grus och cykeln va en tung fatbike med breda däck. Jag hade genomfört en Everesting.
3B80505F-5630-44E3-9C5B-DF25DEB08B9F.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer