EVOC travellbag - skyddar den tillräckligt?

Viktor R

Medlem
Hej,

Ska flyga till USA med cykeln. Om jag förstår flygbolaget rätt åker cykeln med som vanligt bagage om man håller sig under 23 kg. Många hårda väskor väger upp emot 15 kg, så det kan bli tajt. Ecoc bike travelbag väger under 9 kg men är en mjuk väska, förstärkt i sidorna. Är det någon som har erfarenhet av Evoc-väskan och vet om den håller måttet som flygtransportväska till fincykeln? Någon annan lösning att rekommendera?

Tack på förhand

Viktor

marran

Aktiv medlem
Det har pratats en hel del om Evoc-väskan tidigare, sök och du skall finna.

jag gillar min, den är väldigt tysk och genomtänkt. Jag tror den skyddar ungefär så bra en mjuk väska kan skydda.

Ett klassiskt alternativ är ju annars att ta en cykelkartong och förstärka med mer wellpapp. Mer skyddat än så blir det nog inte per kilo väska om du inte ska bygga en kolfiberlåda

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, mina intryck finns i den tråden. Jag är, som det kanske framgår, nöjd. Vi har två väskor hemma och har flugit ett gäng gånger med dem.

De två stora nackdelarna som jag ser är att de tar plats när man inte använder dem och att de kostar en rejäl slant.

marmot

Medlem
Jag har precis flugit med DH-cykel i en EVOC-väska. Cykeln klarade sig oskadd. Jag vet dock inte om man kan dra några särskilda slutsatser av det. Det handlar säkert lite om att ha tur med bagagehanteringen också.

Det som framförallt utmärker EVOC-väskan tycker jag är att den är oerhört smidig att packa cykeln i och väldigt stabil och bra att rulla.

Jag köpte min här:
http://www.actionsports.de/gb/Accessories/Transport/EVOC-Bike-Travelbag::34684.html

Bra pris och snabb leverans.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är klart att man aldrig kan vara 100% säker om man nu inte köper en flightcase i aluminium osm hojen går ner i.

Men jag har som sagt flugit 20+ gånger t.o.r med cykel i hård väska, kartong och evoc-väska. Evoc-väskan är ju ändå klart mer skyddande än enklare mjuka väskor som finns för runt en femhundralapp. Och precis som du säger är den smidig som tusan att packa cykeln i och att dra runt.

ab

Ny medlem
Jag flög till Kanada med min cykel, lyckade få väskan till precis 23kg med MTB och lite småprylar i väskan.
Inte ens den här killen lyckades sabba cykeln vid bytet i Amsterdam.

Bilagor

Botis

Medlem
Har också en EVOC-väska, och har flugit racern till och från USA utan problem. Jag har rätt stort förtroende för den i alla fall.

Jag instämmer med alla här ovanför, typ. Den är lite stor när den inte används men man kan rulla ihop den till en korv och ställa den i något hörn i förrådet. Skyddar bra och är lätt att packa och förvånansvärt smidig att rulla runt en hoj i. Min luktar lite mysko men jag skyller nog det på förra ägaren ;)

/M

pondus

Ny medlem
Jag faller in och fyller på med lite följdfrågor...

1. Nån som vet (för att jag ska slippa mäta) om man kan stuva in större ramar - typ en 64 cm Canyon-landsvägsram eller en ganska stor 29"-are?
2. Vad är det för skillnad på årsmodellerna? EVOCs sajt är skönt befriad från uppdateringsskryt:-)

/Leif

Pelle Hå

Aktiv medlem
1:
29" ska gå enligt specen. Stor lvg ram bör inte heller vara problem såvida du inte har integrerad sadelstolpe, då kan den bli för hög (mått på väskan finns på hemsidan).

2:
Små skillnader bara. Något handtag är ändrat och nån mer grej. Skillnaderna har jag läst antingen på ActionSport, H&S bike discount eller på Evoc.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer