Få av en Thule dragmonterad cykelhållare med avbruten nyckel

squarepusher

Aktiv medlem
Hej,

nyckeln gick av i låset när jag låste :( Efter lite försök att lirka med de två nyckeldelarna gick jag gå på med mejsel men det var svårare/trögare än jag tänkt mig.
Jag vill inte sabba hållaren med övervåld eftersom jag tänkte köpa en ny låskolv.

Någon som har varit i samma sits och löst det snyggt? Borra bort låset är nästa steg annars.

Mvh JM

Har ingen direkt erfarenhet av avbruten nyckel, men dyrkar upp vår ena låskolv titt som tätt då vi saknar nyckeln till takräckets kolv. Ingen magi, men nyckelvittne är i vägen.
Men först hade jag fyllt låset med wd40/crc/silikonspray eller dylikt och försökt lirkandet med den andra halvan igen.

Om du får ut nyckelbiten från låset kan du ge dig på dyrkning. Eller så har du kanske en till nyckel?

Har nyckelns alla ”hack” gått in i låset innan den gick av? Dvs - bottnade den?
Är det nummer på nyckeln? Och på kolven? Förr hade de markerat båda med matchande nummer. Numera har den praxisen upphört.

Fortsättning från ovan som kanske verkade lite ofullständigt:

Är det rätt nyckel (kolla nummer om de finns på kolv och nyckel, har själv blandat mellan våra 5 olika låskolvar…), så kärvar nog bara en av låsskivorna i låskolven.
Olja med låsolja/annan jättetunn olja och knacka på kolven med en hammare så studsar nog skivan åter i spåret på nyckeln och låset går upp ”hur lätt som helst”.

Eller inte. :)

Tillbaka
Topp