Få bort däck med Cush Core

ortegren

Ny medlem
Jag drar en trevare och ser om någon har något smart att tipsa mig om:

Jag köpte ny 29-tumshoj, en Specialized Enduro, och köpte till ett set CushCore 29 Pro Plus jag fick ta i något överjävligt för att få dit både Cush Core, men framförallt däcken, snudd på att jag inte trodde det skulle gå eller att det var fel storlek till hjulen, men till slut så bände jag på sista decimetrarna däck, och de sitter nu som berget. Givetvis så gjorde jag ett misstag – jag satte bredast däck bak istället för fram – så nu skulle jag behöva montera bort däcken och skifta dem. Kruxet är dock att jag inte är i närheten att få loss däcket. Jag hoppas att det är jag som har dålig teknik. Jag har hittat några olika tutorials som ser vettiga ut, men jag lyckas inte vränga av Cush Core från sitt läge på fälgen. Min fråga, helt enkelt:

Har någon några tips på 1) hur jag skulle kunna göra, eller 2) någon person/butik/mek som är ace på Cush Core och som skulle kunna hjälpa mig?

Makten

Aktiv medlem
Du måste trycka ner däckets kanttråd i botten av fälgen, hela vägen runtom. Det betyder att den måste in under CC:n, vilket faktiskt inte är så hemskt när man inser hur det går till.
Sen fiskar du tag i kanten så nära ventilen som möjigt, eftersom ventilen annars kommer hindra kanttråden att vara just i botten av fälgen om du drar på nåt annat ställe.
Är din fälg asymmetrisk så gäller det också att du öppnar på den sida där ekerhålen är närmast, eftersom "diket" i fälgen också är förskjutet mot denna sida.

Edit: Är du medveten om att plusvarianten är tänkt för rätt ordentligt breda fälgar och stora däck? Det kan annars vara därför du har problem. 😁 Men, har det gått att få dit skiten så är det klart att det även går att få loss.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag använder ett brett däckjärn som jag har i handflatan och pressar in däcket under CCn. Fälgen lutar jag mot en pall så den ligger stumt. I mitt fall är det svåra att få däcket att glida av kanten på fälgen, har man en sån kombination som är svår så är det hela lite av ett träningspass.

Makten

Aktiv medlem
Jag använder ett brett däckjärn som jag har i handflatan och pressar in däcket under CCn. Fälgen lutar jag mot en pall så den ligger stumt. I mitt fall är det svåra att få däcket att glida av kanten på fälgen, har man en sån kombination som är svår så är det hela lite av ett träningspass.
Har provat däckjärn och kommit fram till att det är betydligt lättare utan, men då kanske du kör stöddigare däck än jag. Bara grabba tag kring hela däcket med två händer och vräng det mot dig (när hjulet står upprätt på golvet) samtidigt som du trycker kanttråden mot fälgens mitt med fingrarna.

CC:n håller faktiskt inte emot nämnvärt mer än vad däcket gör på egen hand. Det är trots allt bara en ganska elastisk bit skumplast. Det kan man inte säga om kanttråden.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har provat däckjärn och kommit fram till att det är betydligt lättare utan, men då kanske du kör stöddigare däck än jag. Bara grabba tag kring hela däcket med två händer och vräng det mot dig (när hjulet står upprätt på golvet) samtidigt som du trycker kanttråden mot fälgens mitt med fingrarna.

CC:n håller faktiskt inte emot nämnvärt mer än vad däcket gör på egen hand. Det är trots allt bara en ganska elastisk bit skumplast. Det kan man inte säga om kanttråden.
Tror inte det är för de är stöddigare för min Specialized-däck sätter sig lika jävligt, jag tror bara fälgen (LB)är lite väl stor. De är lika illa utan CC men då får man mer att greppa om.

Makten

Aktiv medlem
Tror inte det är för de är stöddigare för min Specialized-däck sätter sig lika jävligt, jag tror bara fälgen (LB)är lite väl stor. De är lika illa utan CC men då får man mer att greppa om.
Det låter ju rätt bakvänt att du skulle få mer att greppa om med ett tomt däck. :unsure: Men visst, det blir klart värre om kanttråden sitter aptajt. Jag kör numera fälgband för slanglöst som bygger en del tjocklek och det blev lite knepigare. Dock funkar fortfarande samma metod bäst.

Stumpy

Aktiv medlem
LB-fälgar och GP5000 TL för landsväg är också ett träningspass att få på/av när däcken är nya. När de suttit ett tag är det klart mindre jobbigt. Du kanske kan låta de stå pumpade till maxtryck några veckor och prova igen?

kais01

Aktiv medlem
LB-fälgar och GP5000 TL för landsväg är också ett träningspass att få på/av när däcken är nya. När de suttit ett tag är det klart mindre jobbigt. Du kanske kan låta de stå pumpade till maxtryck några veckor och prova igen?
säkert klokt för landsväg utan cc, men några veckor kanske är att ta i?

kan för trådämnets del tänka spekulera spåna att luft under den tiden långsamt diffunderar in i cc, och när du släpper trycket för att få av däcket får den att svälla extra mycket. ungefär som en blåsfisk.

att låta systemet stå utan tryck ett tag typ några dygn borde sedan få cc att sas tömma sig och bli mjukare.

första timmarna med högt tryck efter uppumpning borde få cc att krympa. frågan är sedan hur länge det tar innan indiffunderande luft blir ett problem.

lite fritt funderande bara.

jiha

Aktiv medlem
Cykla några km med så lite luft du vågar på slät yta/asfalt?
hjälpte för mig när jag skulle byta helt nya butcher/eliminator

Makten

Aktiv medlem
säkert klokt för landsväg utan cc, men några veckor kanske är att ta i?

kan för trådämnets del tänka spekulera spåna att luft under den tiden långsamt diffunderar in i cc, och när du släpper trycket för att få av däcket får den att svälla extra mycket. ungefär som en blåsfisk.

att låta systemet stå utan tryck ett tag typ några dygn borde sedan få cc att sas tömma sig och bli mjukare.

första timmarna med högt tryck efter uppumpning borde få cc att krympa. frågan är sedan hur länge det tar innan indiffunderande luft blir ett problem.

lite fritt funderande bara.
Nja, om något sitter de lösare på fälgen ju längre de suttit. De är skapligt mycket mindre än fälgen från början men sträcker sig förmodligen en aning över tid.
Cellerna är slutna och ytan är helt slät och ganska blank, plus att plasten är rejält mycket hårdare än man tror innan man känt på dem själv. Tror inte det kommer in nån luft och påverkan från trycket i däcket torde vara minimal.

ortegren

Ny medlem
Tack för alla svar!

Jag ska testa igen, men spontant skulle jag säga att känslan är att jag kan glömma att vränga av med bara händerna, och jag tycker CC inte alls känns medgörlig där inne. Det är mycket riktig ett par riktigt tajta nya Butcher, jag trodde verkligen inte jag skulle få på dem alls (fick vila händerna mellan hjulen för att orka), satan vad svettig jag var när de väl snäppte på plats. Jag hoppas det är en teknikfråga och att det ger sig med lite trial and error då.

Plush, sub 10 minuter för montering/demontering är verkligen pro level, cudos till det!

Om inte, om någon finns i närheten av Kärrtorp/Skarpnäck och vill hjälpa mig för en back öl eller nåt så varmt välkommen!

PS: Jag verkar i alla fall ha slarvat när jag monterade tubeless för bakjhulet håller inte luften, så jag det är bara att bita i sura äpplet och försöka lösa detta

Makten

Aktiv medlem
Det är ganska vanligt att däcken håller luften sämre med CC. Jag har haft lite problem med det också, men det tycks hjälpa att kladda ner ytorna mellan fälg och däck med gucka innan man poppar, för det är nog där det läcker. Guckan når helt enkelt aldrig dit när allt väl sitter på plats eftersom CC:n ligger tajt mot däcksidan. Lägg ett gammalt lakan eller handduk eller nåt över först bara, för det sprutar bra med gucka när kanttråden smäller upp på plats. Och gucka går inte att tvätta bort från tyg, det blir ju gummi.

Angående vrängandet så är hela tricket som sagt att kanttråden MÅSTE ner i botten av fälgen, hela vägen runtom. Både vid montering och demontering. Det är helt omöjligt annars, men när man väl får till det så är det inte särskilt svårt faktiskt. Sen är det möjligt att man kan behöva verktyg om däcket är överjävligt. Dock tycker jag nu efter ett antal monteringar och demonteringar att det inte är svårare än utan CC faktiskt. Det är däcket i sig som bråkar mest.

Ett trick om det är svårt med montering är att först poppa däcket utan CC, öppna ena sidan och stoppa i CC:n (det är inte helt lätt, men det går) och sen peta dit däcket. Då kommer båda kanttrådarna inte behöva trängas i botten av fälgen samtidigt. En del fälgar är nämligen så sabla smala i mitten att båda däcksidor helt enkelt inte får plats samtidigt. Detta förfarande kan vara ett måste om fälgen är (mycket) asymmetrisk och då öppnar man bara den sida där ekrarna är närmast kanten.
Samma sak gäller omvänt när däcket ska av; tryck bara ner ena sidan i botten. Lossa inte den andra, utan ta ur CC:n innan du rör däckets fortfarande monterade sida som återstår.

Makten

Aktiv medlem
Just det, en detalj till: När du med lufttomt däck grabbar tag om det med fingrarna från dig och tummen mot dig, så kan du känna att det faktiskt går att lyfta och vinkla CC:n inne i däcket. Det är kanske det som gör att jag fixar det lättare med händerna än med däckjärn. Att man liksom lyfter på inlägget på samma sida där man med fingrarna trycker loss kanttråden från fälgen och sen ner under CC:n. Möjligen måste man trycka loss kanten bara lite runtom innan man kan arbeta den successivt ner under CC:n.

ortegren

Ny medlem
Jag kan uppdatera med en insikt: Jag kollade kvittot och ser att de alltså skickade med mig ett set Cushcore Plus Pro när jag köpte cykeln. Jag har 2,3"/2,6" däck med 30mm fälg, Plus Pro är för 2,6"-3.0" och fälg 32mm-45mm. Det känns som det kan förklara 1) varför det var så svårt att få på dem och 2) varför det känns helt omöjligt att få av dem.

Någon som har någon erfarenhet av detta osannolika misstag?

To be continued, jag ska testa igen imorgon efter en tur i Hellas så däcken blir lite mjukare.

VanGarg

Aktiv medlem
Nästan samma setup för mig. 2.6-däck, 35mm fälj, och rimpact för 2.6-3".
Rimpacten är vad jag förstår medgörligare, men principen borde vara samma. Har för övrigt krängt på och av nya maxxis agressor 2.5 med samma setup, var inte mycke luft till övers där inne, nästan bara inserten (:

Krängde däck igår, och jag använder i princip samma metod som Makten. Däckjärn kommer jag ingenvart med rätt upp o ner. Måste börja vränga inserten över ca 1/4 av däcket, så inserten ligger snett där inne o däcket ser skevt ut. Därifrån går det att trycka in däckkanten in under inserten(gör det i mitten av där jag skevat inserten). När däckkanten väl harlossat på ett ställe så är kampen över, då e de bara att med händerna dra loss resten av däckkanten in mot centrum, in nder inserten (använd fingrarna för att lirka in däcket under inserten). När varvet är klart använder jag däckjärnet för att fiska upp däckkanten utanför fäljen, sen är det lätt att dra av. Jobbar enbart med inserten med en sida av däcket poppad, både när de ska av och på.

En sista erfarenhet: om något inte rör sig med väldigt mycket kraft, då är lösningen inte mer kraft.

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Har inte ställts inför problemet att demontera än men jag hade testat såpvatten. Det var väldigt effektivt när CC och däck skulle på så det lär vara till hjälp även vid demontering tänker jag. Kärvar det mellan däck och CC så häll i en skvätt via ventilen också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer