Få loss trilskande pedal

Selast

Ny medlem
Få loss trilskande pedal
Skulle byta pedaler på pendelhojen igår men gick bet på att få loss den högra. Detta förvånar mig för jag har själv monterat den med Shimano Anti Sieze fett en gång i tiden. Den vänstra lossnade relativt lätt men den högra sitter som berget. Jag är säker på att jag drar åt "rätt" håll, dvs bakåt i trampriktningen. Jag försökte först med en vanlig pedaltång men den drogs rund. Sen gick jag lös på pedalen med en 15mm fast nyckel av hög kvalitet (Heyco) och en gummiklubba men detta slutade med att själva pedalaxelns spår blev runt och nyckeln greppar inte längre. Nästa steg blev en insexnyckel av hög kvalitet (Wera) från baksidan. Denna insexa är lite längre men jag drog så hårt att den började böjas så jag la av.

Sökte lite här och kom fram till att nästa steg är 5-56 och värme. Jag har inte tillgång till gasbrännare men väl en varmluftspistol. Min plan är därför att efter jobbet lägga cykeln på sidan och spruta på massa 5-56 och låta det verka några timmar och en värma. Hur aggresiv värmning vågar/behövs användas? Kan man paja något genom intensiv värmning? Andra tips?

Få loss trilskande pedal
Oftast kan du värma tills det glöder i bultar etc, fast ni sitter det väll i aluminium.
Har du testat att använda ett don och slå till bulten från båda hållen och se om den lossnar?
Kylspray kan fungera det med.

Annars kan du borra ett hål i genom axeln och slå i en riktigt bra torx/splainsad sak för att vrida upp, detta har jag fått upp bultar med.
Sej att du borrar med 8mm så bör ju den du slår i vara minst 9-10mm.

Få loss trilskande pedal
Se bara upp så att ev tätningar inte blir för varma. Fett i lager smälter också. Värme leds bra i metall... Varmluftspicka smälter nog iofs inte tätningarna, men men.
Oftast behöver inte mer än max 100 grader för att det ska släppa. Tålamod så att inte bara ytan blir varm bara...

Jag har en liten lödpenna med "svetslåga" inhandlad på Bauhaus som är perfekt för dylika punktinsatser. Blir helvetiskt varmt på liten yta.

Få loss trilskande pedal
Ja det är korrekt, en stålaxel i aluminium gods är det vi snackar om här. Bra tips med don det ska jag testa. Är kylspray bättre än värme? På tal om ditt sista tips var min plan att som absolut sista utväg borra in en grispitt och det är väl ungefär samma sak som du talar om eller hur?

Få loss trilskande pedal
Värme skulle jag köra på. Dels kan värmen i sig kanske lösa upp gucka som håller fast och dels så utvidgar sig aluminium mer än stål vid tempförändring. En ingenjörsmässig smäll på bulten är aldrig fel. Man kan ibland vara hjälpt av att avsiktligt dra åt fel håll också, det kan få spänningarna i gängorna att släppa.

Få loss trilskande pedal
Seanst tog jag ett järnrör som passade över pedalnyckeln och använde som hävstång. Nu verkar ju pedalnyckeln ha skitit sig, men ett järnrör som kan användas som hävstång på insexan kanske?

Få loss trilskande pedal
OK då verkar vi vara eniga om att värme är "The shit", går det att värma sönder aluminumet med en vanligt värmepistol eller törs jag värma så mycket jag kan? Tätningar och lager på pedalen skiter jag i för den är slut men jag skulle ju helst inte vilja paja vevlagret även om det inte skulle vara hela världen heller.

Få loss trilskande pedal
Du kan nog värma så mycket du kan, men det går nog åt mindre värme än du tror. Vet inte om värmen räcker för att smälta fettet i vevlagret, men du kan ju i vart fall ha det i åtanke att det kanske ska dit lite fett igen. Du har inte möjlighet att köra med en mutterpicka? Det i kombination med en uppvärmning till strax under 100 grader borde definitivt få bukt med bulten.

Få loss trilskande pedal
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> OK då verkar vi vara eniga om att värme är "The
> shit", går det att värma sönder aluminumet med
> en vanligt värmepistol eller törs jag värma så
> mycket jag kan? Tätningar och lager på pedalen
> skiter jag i för den är slut men jag skulle ju
> helst inte vilja paja vevlagret även om det inte
> skulle vara hela världen heller.

Värmepistol är helt ofarligt för aluminium. Är du orolig för värmevandringen mot vevlagret, linda en blöt trasa högre upp längs vevarmen.

Få loss trilskande pedal
Snart kommer tipset om dammsugarröret.
Låt dammsugarröret vara. Det är inte gjort för såna här aktiviteter men hemskt bra o ha när man dammsuger. I varje hushåll bör det dock finnas ett par järnrör. Jag har ett grövre av märket Giant, för fasta nyckalar o andra större verktyg, o ett tunnare av märket Crescent för insexnycklar. Båda återvunna från kasserade ramar.

Få loss trilskande pedal
Jag har nu kommit till vägs ände med den utrustning jag har tillgänglig. Efter att ha fått legat några timmar med 5-56 har jag slagit med dorn, värmt med värmepistol så att trasan som fungerade mellanlägg började brinna och dragit så att en skruv som håller mitt skruvstäd lossnade! Som sista utväg försökte jag borra fast en grispitt i insexhålet men mina metallborrar biter inte på stålet i pedalaxeln... Jag hade även en inex 6 bit som var stark, så stark att konverteringshylsan upp till kvartstum och mitt långa kraftskaft, som aldrig gått bet på en hjulmutter på bilen, gick sönder. Det enda jag inte testat av tipsen jag fått är kylspray, har ingen sån men får åka till Jula på lördag och köpa en tub och göra ett sista försök.

Red: Ja jag drar åt rätt håll, "right is right" så jag drar motsols. Har även kollat på den nya pedalen för säkerhets skull

Senast ändrad:
Få loss trilskande pedal
Är vevarmen borttagen nu eller är den kvar på cykeln? Om den är borttagen och pedalen är bortom räddning kanske du kan rensa pedalaxeln och slipa till den plan, sätta den ordentligt fast i skruvstäd och sen vrida på vevarmen med förlängare. Kan det vara något?

Få loss trilskande pedal
Den har varit avtagen ja, hur rensar man en Shimano M-520 pedal som sitter kvar på vevarmen. Mitt pedallagerverktyg kräver att man har tagit av pedalen.

Få loss trilskande pedal
Selast skrev:
> Den har varit avtagen ja, hur rensar man en
> Shimano M-520 pedal som sitter kvar på vevarmen.
> Mitt pedallagerverktyg kräver att man har tagit
> av pedalen.

Vinkelkap följt av slipskiva i samma maskin. Det kanske inte var det du ville höra?

Få loss trilskande pedal
Grispitt funkar nästan aldrig. De är koniska, och pressar utåt. Finns dyra varianter som är bättre än torx-bits, som är det näst bästa. Kräver dock att man kan borra helt rakt.

Tror inte kylspray hjälper, men vad har du för val... Bor du i Sthlm, så kan jag kan göra ett försök, ingen proffsverkstad, bara hyfsat välutrustad hempulare.

Få loss trilskande pedal
swetrixie skrev:
> Grispitt funkar nästan aldrig. De är koniska,
> och pressar utåt. Finns dyra varianter som är
> bättre än torx-bits, som är det näst bästa.
> Kräver dock att man kan borra helt rakt.
>
> Tror inte kylspray hjälper, men vad har du för
> val... Bor du i Sthlm, så kan jag kan göra ett
> försök, ingen proffsverkstad, bara hyfsat
> välutrustad hempulare.

Jättegärna! Jag bor i Täby, vi kanske kan ses i helgen? Jag kommer gärna över med vevarmen om du har tid.

Få loss trilskande pedal
Har du vevarmen lös så kapa av axeln till pedalen med en vinkelslip, och sen så svetsrr du på en ny skalle på axelstumpen så du har nånting att dra i, t ex en svart insex, typ M8 eller M10. Då har du en skalle att dra i, och så har värmen från svetsningen gjort att axelstumpen är rejält varm så den borde släppa.

Få loss trilskande pedal
Som Ubu säger, dubbel och trippelkolla att du drar åt rätt håll.

En god vän till mig som lånat en av mina cyklar vid ett stockholmsbesök med tillhörande Hellas-cykling hade stora, för att inte säga mycket stora problem när hen skulle skruva loss sina pedaler. Faktum är att hen drog så hårt med insexan att den gängade delen av axeln sprack ut i periferin från varje hörn i insexhålet. Stor förvirring utbröt, hur kunde de fastna så på bara några timmar.

Men... ja gissa vad som var fel.

Få loss trilskande pedal
Om du är rädd om vevarmen så värm inte för mycket. Sist jag hade en pedal som trilskades var jag tvungen att värma så hårt att aluminiumet tappade härdningen innan det lossnade. Kom inte många kilometer med den nya pedalen innan axelhålet var klotformat inuti...

Få loss trilskande pedal
Selast skrev:
> Den har varit avtagen ja, hur rensar man en
> Shimano M-520 pedal som sitter kvar på vevarmen.
> Mitt pedallagerverktyg kräver att man har tagit
> av pedalen.

En polygrip runt plasthylsan och en runt pedalkroppen.

Få loss trilskande pedal
När vi ändå talar om att ta i hårt nära framklingan bör ändå nämnas risken att dra i handen i densamma. Inte roligt.

Ett litet skydd kan vara att ha kedjan på stora klingan kanske?

Detta är ofrånkomligt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.3 KB · Besök: 69
Få loss trilskande pedal
Fliken skrev:
> När vi ändå talar om att ta i hårt nära
> framklingan bör ändå nämnas risken att dra i
> handen i densamma. Inte roligt.
>
> Ett litet skydd kan vara att ha kedjan på stora
> klingan kanske?
>
> Detta är ofrånkomligt.

Aj!

Få loss trilskande pedal
Mattias F skrev:
> Jag har tagit bort flera "omöjliga" pedaler med
> värme, tunn olja och en eldriven mutterknack,
> funkar skitbra, men du måste veta att du drar åt
> rätt håll.
>
> http://www.clasohlson.com/se/Mutterdragare-Cotech/
> Pr407969000
>
> /Mattias

Just det! En sån där ligger ju i garaget! Hur får man bäst fasst en insex 6 bit i en sådan? Finns det hylsor med insexbit på?

Få loss trilskande pedal
Elektrisk mutterpicka är inte så stark, så jag tror insex-hylsan håller. Men visst är det bättre med en kraft-hylsa! Det där, och lite värme, så är du nog hemma. Bor söder om stan, erbjudandet kvarstår, men det enda "extra" jag kan erbjuda är kompressor och tryckluftsdriven mutterpicka (som då ev. ger lite mer kraft).

Få loss trilskande pedal
Hasse#7 skrev:
> Är vevarmen borttagen nu eller är den kvar på
> cykeln? Om den är borttagen och pedalen är
> bortom räddning kanske du kan rensa pedalaxeln
> och slipa till den plan, sätta den ordentligt
> fast i skruvstäd och sen vrida på vevarmen med
> förlängare. Kan det vara något?

Det här tror jag mest på. Om du får fast skruvstädet i bänken igen dvs :-)

Få loss trilskande pedal
Fliken skrev:
>
> klingan kanske?
>
> Detta är ofrånkomligt.

Det där slog mig igår kväll när jag stod och slet så jag la en trasa runt storklingan. Ser ut att ha gjort ont...

Få loss trilskande pedal
Angående kylspray så är det effektivast att använda efter man värmt delarna (kanske framgått tidigare i tråden). Är snabb temperaturskillnad man är ute efter.

Senast ändrad:
Få loss trilskande pedal
Bob Anderson skrev:
> Kanske en jättedum kommentar angående att dra
> åt rätt håll. Men om du ska lossa pedalen med
> insex från baksidan pedalarmen så är
> "right=wrong"
Nja.
Om cykeln står med hjulen på golvet och skaftet på verktyget pekar uppåt, så ska det föras bakåt för att lossa pedalen. Riktningen "vänder" bara om den som skruvar står på samma eller motsatt sida till pedalen som ska lossas.

Få loss trilskande pedal
Fliken skrev:
>
> klingan kanske?
>
> Detta är ofrånkomligt.

Har gjort exakt samma sak - gör ont o såret blir svårläkt pga smuts o olja....

Få loss trilskande pedal
dabac skrev:
> Bob Anderson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske en jättedum kommentar angående att dra
> > åt rätt håll. Men om du ska lossa pedalen
> med
> > insex från baksidan pedalarmen så är
> > "right=wrong"
> Nja.
> Om cykeln står med hjulen på golvet och skaftet
> på verktyget pekar uppåt, så ska det föras
> bakåt för att lossa pedalen. Riktningen
> "vänder" bara om den som skruvar står på samma
> eller motsatt sida till pedalen som ska lossas.

Jag tackar för påminnelsen men igår när jag stod och drog så att blodådrorna i pannan stod rakt ut så tog jag en minut och tog en annan vevarm utan pedal och la åt samma håll och den nya pedalen och kollade att jag drog åt rätt håll bara för säkerhets skull.

Få loss trilskande pedal
Nu ger jag upp! Var på Biltema och köpte en insex krafthylsa och kylspray. Värmde vevarmen så att fettet i pedalen smälte och rann ut och sen på med kylspray och körde den elektriska mutterknacken. Efter ett antal försök och begynande tinitus har jag bara lyckats förstöra pedalens inesxhål och även krafthylsan är körd. Pedaldjäveln sitter dock som berget. Prövade att köra lite åt fel håll också för att se om jag kunde få loss skiten men den har växt fast i vevarmen.

Nu skiter jag i detta och har beställt ett nytt vevparti, fanns för 76 EUR på Bike24.de så det var ju inte ens värt att börja jaga begagnade prylar.

Om någon vill ha ett slitet 105 kompaktvevparti med 110 BCD och en fastväxt MTB pedal är det bara att komma till Täby och hämta det.

Tack för alla tips och idéer i alla fall.

Få loss trilskande pedal
Selast skrev:
>
>
> Om någon vill ha ett slitet 105 kompaktvevparti
> med 110 BCD och en fastväxt MTB pedal är det
> bara att komma till Täby och hämta det.
>
> Tack för alla tips och idéer i alla fall.

Hahaha! Show us the ritualmord-video istället! //Lars

Edit:edit

Senast ändrad:
Få loss trilskande pedal
Selast skrev:

>
> Om någon vill ha ett slitet 105 kompaktvevparti
> med 110 BCD och en fastväxt MTB pedal är det
> bara att komma till Täby och hämta det.

Vad är det för längd på vevarna?

Få loss trilskande pedal
Om pedalen sitter så ordentligt kan jag sätta pengar på att gängorna följer med ut, så om vevpartiet ska återanvändas är det helicoil läge

Tillbaka
Topp