Få loss trilskande pedal
Skulle byta pedaler på pendelhojen igår men gick bet på att få loss den högra. Detta förvånar mig för jag har själv monterat den med Shimano Anti Sieze fett en gång i tiden. Den vänstra lossnade relativt lätt men den högra sitter som berget. Jag är säker på att jag drar åt "rätt" håll, dvs bakåt i trampriktningen. Jag försökte först med en vanlig pedaltång men den drogs rund. Sen gick jag lös på pedalen med en 15mm fast nyckel av hög kvalitet (Heyco) och en gummiklubba men detta slutade med att själva pedalaxelns spår blev runt och nyckeln greppar inte längre. Nästa steg blev en insexnyckel av hög kvalitet (Wera) från baksidan. Denna insexa är lite längre men jag drog så hårt att den började böjas så jag la av.
Sökte lite här och kom fram till att nästa steg är 5-56 och värme. Jag har inte tillgång till gasbrännare men väl en varmluftspistol. Min plan är därför att efter jobbet lägga cykeln på sidan och spruta på massa 5-56 och låta det verka några timmar och en värma. Hur aggresiv värmning vågar/behövs användas? Kan man paja något genom intensiv värmning? Andra tips?
Sökte lite här och kom fram till att nästa steg är 5-56 och värme. Jag har inte tillgång till gasbrännare men väl en varmluftspistol. Min plan är därför att efter jobbet lägga cykeln på sidan och spruta på massa 5-56 och låta det verka några timmar och en värma. Hur aggresiv värmning vågar/behövs användas? Kan man paja något genom intensiv värmning? Andra tips?