Få tag i rätt reservdelar

Obesogen

Ny medlem
Hej!

Någon verkar velat komma åt några delar från min cykel och nu saknas 5 st skruvar/bultar från främre cykeldrevet. Var precis inne hos en cykelhandlare som sa att ”det där är special” och hade inget likande i butiken. Någon som vet var jag kan få tag på dessa? Cykeln är köpt på blocket för några år sedan och mina kunskaper om växelsystem/cykeldrev är högst begränsade 😊
Tack på förhand!

Bilagor

• C31008CC-95D4-4AC5-9FCD-01D64708A48E.jpeg
    C31008CC-95D4-4AC5-9FCD-01D64708A48E.jpeg
    816.8 KB · Besök: 72
  • 43025187-411F-413E-ABDA-1DDEC7ED45DB.jpeg
    43025187-411F-413E-ABDA-1DDEC7ED45DB.jpeg
    1.5 MB · Besök: 73

Bengt-re

Aktiv medlem
Ser väl ut som helt vanliga korta kling"bultar".

Mät tjockleken (drev + del i spindeln) det avgör hur långa skruvar du skall ha och det skilljer sig om du har ett eller två framdrev.

HåkanC

Aktiv medlem

Vad är en bult och vad är en skruv?​

Skruvar har gängor, men det har inte bultar.

Skruv: utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.

Bult: ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud eller liknande, avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring.

Men det är inte alltid så enkelt, läs mer här.

darkforce

Aktiv medlem

Skruv: utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.

Bult: ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud eller liknande, avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring.

💤💤💤💤

kais01

Aktiv medlem

det där slaget är nog sedan längre tid förlorat.

inte första gången ord får ändrad betydelse för att de som vet mindre kidnappar det till något annat.

till slut är de som egentligen hade rätt från början, de som har en avvikande uppfattning.

själv använder jag ordet bult för större maskinskruvar utan att numera skämmas.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Hej!

Någon verkar velat komma åt några delar från min cykel och nu saknas 5 st skruvar/bultar från främre cykeldrevet. Var precis inne hos en cykelhandlare som sa att ”det där är special” och hade inget likande i butiken. Någon som vet var jag kan få tag på dessa? Cykeln är köpt på blocket för några år sedan och mina kunskaper om växelsystem/cykeldrev är högst begränsade 😊
Tack på förhand!
Om du mäter skruven och muttern som är kvar, så kan jag nog gräva fram något ur mina lådor.

Fredrik S

Aktiv medlem
Jag var helt säker på att jag hade klingbultar i skrotlådan, men det visade sig att jag hade bara ena delen. Hade gärna velat hjälpa dig med detta så att du kan komma ut och cykla igen medan autisterna sitter framför datorn och märker ord, men det sket sig tyvärr. Någon annan som är sugen på att göra något konstruktivt?

20210802_113152.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har med största sannomikhet klingbultar för både enkel och dubbelklinga. Tyvärr har jag lite dålig ordning på skruvarna, men jag skall ändå mecka lite cykel idag så kan leta om det finns intresse för det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer