Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt

nieves

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Seriöst inte bra! Det där ska rendera i uteslutning, avstängning etc. Om inte kanske det kan börja prejas lite nerför bergen också?
 

kntzn

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Jag tycker man ofta ser cyklister stänga in andra i spurterna på det sättet för att sedan stå som vinnare av etappen. Inte konstigt att det tillslut smäller när det ofta tillåts.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Jag tycker man ofta ser cyklister stänga in andra i spurterna på det sättet för att sedan stå som vinnare av etappen. Inte konstigt att det tillslut smäller när det ofta tillåts.
Det finns ju (som du säkert vet) explicita regler mot det som säger att man i en spurt skall hålla sin linje. Tyvärr verkar domarna alltsomoftast vara alltför slapphänta med att faktiskt diska någon för att inte ha följt regeln, vilket leder till att man ständigt försöker tänja på gränserna. Men detta var nog den absolut mest regelvidriga blockering jag sett från en spurtare…
 

BFS

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Riktigt hemskt. Jag får ont i magen av spurtande. Detta händer ju jämt.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Han är tydligen stabil nu iaf. Läkarna ska försöka väcka honom i em. Den äldre herren som var involverad i kraschen verkar oxå ha klarat sig vilket känns bra, trots att allt känns åt helvete.
 

Chrille e

Medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Jag fattar inte varför man inte sätter ihop kravallstaketen, då blir det ju som en vägg man inte åker igenom som i denna smäll.
 

1888

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Personligen tycker jag att det är konstigt att det inte händer oftare i spurterna.
 

mankis

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Otäckt och som flera skriver så är det nästan regel att man går från mitten och ut mot kanterna för att stänga åkare trots att reglerna säger att man ska hålla sin linje, 1 på 100 max som får påföljd.
 

gsb

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Bättre direktiv från UCI hur man utformar en spurt (staket, sträckning, bredd) samt att man diskar spurtare oftare så att "hålla-linjen-regeln" efterlevs. Det är väl det enda positiva som kan komma ut av detta.
Kanske måla "banor" på asfalten som åkarna inte får bryta de sista 25-50m?
 

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Hemskt. Att det är mot reglerna att byta spår innebär inte att det aldrig händer att någon gör det i en spurt. Ska då konsekvensen för både den som byter spår och den som blir spärrad att någon ska riskera att dö eller kunde arrangören gjort mer för cyklisternas säkerhet.
 

1888

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Hemskt. Att det är mot reglerna att byta spår innebär inte att det aldrig händer att någon gör det i en spurt. Ska då konsekvensen för både den som byter spår och den som blir spärrad att någon ska riskera att dö eller kunde arrangören gjort mer för cyklisternas säkerhet.
Att olyckor kommer att ske framöver lär det inte vara nåt snack om.
Som dom vinglar och bryter i spurten är det ett under att det inte krachas mer.
Därför är det ju väldigt viktigt att arrangörerna har riktiga grejor, som någon skrev:
kravallstaket som sitter ihop t.ex.
 

skier

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Borde man inte kunna ha släta kravallstaket (typ plywood på utsidan) med fötter som inte sticker ut mer än 10 cm? Det är väl mest sista 200 m det handlar om, så inga jättelånga sträckor. Borde om inte annat minska konsekvenserna när de blir uppträngda i staketet så där.

Radiokommunikationen ser jag inte hur det skulle påverka i en spurtetapp, alla lag vet ju att det ska bli spurt så det är alltid en stor klunga som kommer samtidigt.
 

ooms

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Radiokommunikationen ser jag inte hur det skulle påverka i en spurtetapp, alla lag vet ju att det ska bli spurt så det är alltid en stor klunga som kommer samtidigt.
Sportdirektörerna ser ju på TV att nån kommer bakifrån och på vilken sida, och varnar naturligtvis sin spurtare. Dvs du "får" ögon bakåt och kan mer effektivt stänga.
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Radiokommunikationen ser jag inte hur det skulle påverka i en spurtetapp, alla lag vet ju att det ska bli spurt så det är alltid en stor klunga som kommer samtidigt.
ja man kanske slutar hänga gäng i jätteklungor och gör fler utbrytningar för att försöka säkra vinsten, tror åtminstone jag.
 

skier

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Sportdirektörerna ser ju på TV att nån kommer bakifrån och på vilken sida, och varnar naturligtvis sin spurtare. Dvs du "får" ögon bakåt och kan mer effektivt stänga.
ja, kanske lite, men jag tror de har rätt bra koll ändå på var de har varandra under spurten, de brukar ju inte stänga den andra annat än när de ligger mer eller mindre brevid varandra.
 

pommer

Medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Borde bli civil rättegång som påföljd, lika som i hockeyn. Det är både fusk och osportsligt, och det vet alla inblandade om.
 

Singular

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
F1 lyckas bygga banor där förarna inte dör när de råkar köra in i varandra i betydligt högre hastigheter. Då borde det inte vara så svårt att säkra upp för cyklister.
...men då kör de också, med undantag för Monaco, inte mitt i städer (som betalar rundligt för att cyklisterna ska tampas på just deras paradgata) och sitter i en skyddande bur. Föreställ dig att samma F1-förare iklädd bara badbrallor skulle hoppa ur sin bil i åtti knyck så är jämförelsen rimligare.
 

hm

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Tja, är en livsfarlig professionellsport där det ingår väldigt vassa armbågar . Alla som ställer sig på startlinjen vet att förmodligen kommer inte alla komma i mål utan nån kommer få åka ambulans. Ungefär som boxning. Sen är det förstås alltid tragisk när det slutar i en respirator.
 

BFS

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Visserligen sant, men är de bara 6-10 personer mot mål så går det förmodligen bättre.
Det är mycket möjligt. Men det prejas och sätts ut armbågar för att stoppa motståndare. Det är mer eller mindre okej. Hade det ens blivit några rubriker om han bara brutit nyckelbenet?
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Det är mycket möjligt. Men det prejas och sätts ut armbågar för att stoppa motståndare. Det är mer eller mindre okej. Hade det ens blivit några rubriker om han bara brutit nyckelbenet?
Nej då hade de kanske bara stått på några cykelrelaterade sidor, gissar jag i alla fall. Förfarandet är precis som du säger vanligt förekommande.
 

Berk

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
UCI verkar bara vara intresserat i spektakel (=pengarna). Flera har klagat i manga år hos organisatoren och UCI i att detta spurtsträkninget är för farligt. Andre Greipel är en av dom och han vägrar att köra där.
 

-****-

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Att olyckor kommer att ske framöver lär det inte vara nåt snack om.
Som dom vinglar och bryter i spurten är det ett under att det inte krachas mer.
Därför är det ju väldigt viktigt att arrangörerna har riktiga grejor, som någon skrev:
kravallstaket som sitter ihop t.ex.
Näta som i alpint.
 
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
F1 lyckas bygga banor där förarna inte dör när de råkar köra in i varandra i betydligt högre hastigheter. Då borde det inte vara så svårt att säkra upp för cyklister.
Då måste man tänka om och det är jobbigt. Titta på alla grävda stigar, där ligger dödsstenarna placerade mycket strategiskt för att kunna solla bland b-åkarna.
 

Drosa

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Det sjuka är att cyklister och förmodligen också stall har haft synpunkter på den här specifika målgången flera år för att den är farlig men ingenting har hänt naturligtvis. Ska det krävas dödsfall eller invalidiserade cyklister för att något ska hända?
 
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Det sjuka är att cyklister och förmodligen också stall har haft synpunkter på den här specifika målgången flera år för att den är farlig men ingenting har hänt naturligtvis. Ska det krävas dödsfall eller invalidiserade cyklister för att något ska hända?
Det finns verkligen utvecklingspotential när det gäller säkerhet under cykeltävlingar. För mej är det mycket märkligt att inte ryggskydd är obligatoriskt på mtb-tävlingar.
Riktigt illa att inget har gjorts åt den aktuella målgången trots att brister tydligen har påvisats.
 

BFS

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Det sjuka är att cyklister och förmodligen också stall har haft synpunkter på den här specifika målgången flera år för att den är farlig men ingenting har hänt naturligtvis. Ska det krävas dödsfall eller invalidiserade cyklister för att något ska hända?
Det är nog så det är, tyvärr.
 

KOLOSS

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Det finns verkligen utvecklingspotential när det gäller säkerhet under cykeltävlingar. För mej är det mycket märkligt att inte ryggskydd är obligatoriskt på mtb-tävlingar.
UCI rekommenderar "starkt" att man har det, i samma veva som dom rekommenderar "broad full-length trousers made from rip-resistant material incorporating protection for the knees and calves, or broad-cut shorts made from rip-resistant material plus knee and calf protectors with a rigid surface". Men att det sen är upp till nationella regulationer istället.
 
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Intervju med "boven" (när det gäller att avvika från linjen så har vi sett många värre brott genom åren som varit OK enligt UCI och han började rätt tidigt röra sig mot stängslet - att röra sig mot stängslet är ok så länge det är ens linje) Groenewegen:

Förstår inte ett ord av vad han säger, men det är inte direkt så att det korta klippet behöver undertexter. Var det förresten inte under Polen runt som en cyklist träffade en lyktstolpe och dog häromåret?
 

Berk

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Intervju med "boven" (när det gäller att avvika från linjen så har vi sett många värre brott genom åren som varit OK enligt UCI och han började rätt tidigt röra sig mot stängslet - att röra sig mot stängslet är ok så länge det är ens linje) Groenewegen:

Förstår inte ett ord av vad han säger, men det är inte direkt så att det korta klippet behöver undertexter. Var det förresten inte under Polen runt som en cyklist träffade en lyktstolpe och dog häromåret?
Han ångrar sig. Han säger att det inte var sin mening att sätta andra cyklister i fara, men att det tydligt var sin fel. Han har bara tänkt på Fabio och sin familj

EDIT: lagt till "inte" på ett kritiskt ställe.
 
Senast ändrad:
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Han ångrar sig. Han säger att det var sin mening att sätta andra cyklister i fara, men att det tydligt var sin fel. Han har bara tänkt på Fabio och sin familj.
Tack! Det finns nåt citat om att föra att bli en riktigt bra spurtare så ska man tänka att det finns 50% chans att man hamnar högst upp på pallen och 50% chans att man hamnar på sjukhuset. Förhoppningsvis leder det här till att utförsspurter stoppas iaf. Börjar man räkna på hur rörelseenergin multipliceras med farten så blir man bara arg på UCI.
 

Fredrik S

Aktiv medlem
Fabio Jakobsens liv i fara efter otäcka kraschen i Polen runt
Den typen av stängning som Groenewegen ägnar sig åt här förekommer ju i var och varannan målgång i de stora etapploppen och varje gång tänker man för sig själv:
-"Det där kunde gått åt helvete"
Den här gången gick det åt helvete.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer