Fabriks-mullets för stigåkning - vilka finns?

kalis

Aktiv medlem
Jag avser att investera i en ny FS till våren. Några år på helstelt har varit skoj och jag kommer såklart behålla min nuvarande Surly Troll, men pga hög ålder (nåja...) och en jättetrasig armbåge förra hösten känner jag att en FS nog kommer möjliggöra min stigåkning och göra den roligare igen!

Vilka fabriks-mullets för stigåkning finns? Med stigåkning kommer jag nog framöver mest ägna mig åt propagandacykling i stockholmsterräng, så 120-130mm i slag baktill och 130-140mm i trynet blir nog bra.
Ramar med chip som gör det mer tillgängligt (få upp BB lite) att efterhands-mulleta kan få hedersomnämnanden.

Mullets
*
LAST Glen MX - https://www.last-bikes-shop.com/GLEN-EN (145mm)
* Zerode Taniwha Mulét - https://zerodebikes.com/taniwha-mulet (140mm el 160mm. Bonus för växellåda)
* Nicolai Saturn 14 Hybrid - https://www.nicolai-bicycles.com/bike/saturn-14-hybrid/ (140mm)
* Starling Twist - https://www.starlingcycles.com/2020-starling-cycles-twist/ (160mm, för biffig)
* Alchemy nine7five - https://alchemybicycles.com/product/nine7five/ (160mm, för biffig)
* FOES Mixer - https://www.foesracing.com/mixer/ (160mm slag, för biffig)
* Liteville 301MK15 - https://www.liteville.com/en/267/bikes/301-mk15/factory-machines ()

Senast ändrad:

Rockingman

Aktiv medlem
Inte riktigt fabriks-mullet men jag kör min scott genius med 27,5 hjul bak och ”flipchipet” i övre dämparfästet i det höga läget. Gillar det som fan

erolwi

Aktiv medlem
Fast vad är propagandacykling? I mitt huvud är mullet för hopp, sladd och lek. Propagandacykling är något helt annat för mig men hade ju varigt trevligt om det var samma så mina hopp och sladdpass kan kallas propagandacykling, låter så mycket bättre.

kalis

Aktiv medlem
Jag får förtydliga mitt ordval då
Fast vad är propagandacykling?

I mitt huvud är det helt enkelt cykling bara cykling på mina villkor utan några krav!

Med 27.5/29-mullet tänker jag mig lite mer stökstabilt fram och roligare bak. Cyklar helst Stockholms-stig med en del stök och flow och gillar hellre att leka än att köra fortast.

Jag provade att mulleta min Bird Aeris120 jag hade förut, det blev under omständigheterna ganska bra med ett lågstackslager i styrhuvet. Men eftersom jag inte ändrade något annat kändes det lite att det inte var tänkt sådär från början, men inget drastiskt fel bara lite "off".

En Marino känns som ett alternativ nu när man inser att det inte finns några fabriksmullets av rätt sort att tillgå.

kalis

Aktiv medlem
Zerode gör sin Taniwha i en mulét variant med möjlighet att köra 140mm eller 160mm baktill.

Pro's:
* Pinion-lådan (enligt mig iaf)
* Tillverkas på NZ (Antar att det är tillräckligt långt från kina iaf)

Con's:
* Budgeten
* Tillverkas på NZ

Eric W

Aktiv medlem
Bump: Har det hänt något på denna front sen förra året? När man sitter och småkikar på nya hojar för 2021 så inser man snabbt att tillverkarna verkligen börjat fasa ut 27.5 som alternativ när det kommer till stigcyklar med 130-140-150mm slag. Mullet verkar segla upp som alternativet för oss om inte är särskillt pepp på full 29". När man dessutom inte vill ha allt för lång hjulbas, och framför allt långa kedjestag blir utbudet ännu mindre.

Last Glen med MX-länk ovan ser ut som ett riktigt vettigt alternativ... men utöver den?

jonte987

Aktiv medlem
Spectral:on 🤗

Process x men det är ingen stigcykel.

Tänkte själv testa i park men det blir väldigt långa CS på min hoj tyvärr. Någon får väl börja svetsa baktrianglar iställer för att envisas med fram.

Eric W

Aktiv medlem

Ja, faktum verkar vara att många tillverkare som har e-bikes som mullet inte än har tagit steget till mullet på icke-e-bikes. (SC, YT, Orbea mfl). Man borde ju vara intresserade av att få över teknologin till vanliga mtbs också. Kan säkert hända mycket där kommande år.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, faktum verkar vara att många tillverkare som har e-bikes som mullet inte än har tagit steget till mullet på icke-e-bikes. (SC, YT, Orbea mfl). Man borde ju vara intresserade av att få över teknologin till vanliga mtbs också. Kan säkert hända mycket där kommande år.
Behövs ett ordentligt bakhjul på en MC. Bara testat en gång och kör man brant eller halt begövs mer mönster bak än fram. Ett fett 27.5+ vore nog perfekt

Laserblast

Medlem
Blev det något köp @kalis?

Halv-kapar-ich tråden. Också blivit sugen på mullet. Specialized Status 140 finns ju i lager. Osäker dock om den kommer bli för Bike Park-orienterad. Kör till 90% brötig stig upp och ner. Kanske dör tramp-döden med en Status 140?

Gimpen

Aktiv medlem
Liteville 301 MK15
Har aldrig provkört en LV men gillar att de är udda och fulsnygga.
Coolt med en i alu som är lättare än många kolfiber-hojar också.

TazD

Medlem
Inte direkt direkt från fabrik, och kanske en dyr lösning, men finns en konverterings kit (del av länk armen) från WRP till nya Commencal Meta TR och AM som ska bibehålla geometrin med 27.5” bak. Inte provat själv (men överväger för framtiden), men de få jag läst hunnit köra det verkar nöjda...

kalis

Aktiv medlem

Halv-kapar-ich tråden. Också blivit sugen på mullet. Specialized Status 140 finns ju i lager. Osäker dock om den kommer bli för Bike Park-orienterad. Kör till 90% brötig stig upp och ner. Kanske dör tramp-döden med en Status 140?
Blev ett köp men ingen fabriksmullet eller ens mullet faktiskt. Jag fick panik och ville ha nåt att cykla på medans jag Internetcyklar mig fram till drömmen, men det får ta lite mer tid!

Eric W

Aktiv medlem
Inte direkt direkt från fabrik, och kanske en dyr lösning, men finns en konverterings kit (del av länk armen) från WRP till nya Commencal Meta TR och AM som ska bibehålla geometrin med 27.5” bak. Inte provat själv (men överväger för framtiden), men de få jag läst hunnit köra det verkar nöjda...
Det där verkar rätt vettigt. Hoppas att fler tillverkare hoppar på det tåget så att priserna kommer ner lite. Finns mängder av grymma 29"are nu för stigcykling. Knappt något 27.5" alls. Man tycker ju att de större tillverkarna borde vara intresserade av egna 27.5/MX/Mullet-länkar till sitt 29"s-utbud, även för trail-segmentet. LAST verkar ha en bra lösning!

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem

Det ser trevligt ut. Hittar tyvärr inget till min hoj.

Var det inte en swing link som @Valhalla_ fräste fram själv?

Valhalla_

Aktiv medlem
Det ser trevligt ut. Hittar tyvärr inget till min hoj.

Var det inte en swing link som @Valhalla_ fräste fram själv?
Tänker du på denna?
Screenshot_20210504-103031.png

SocialGimp

Aktiv medlem

Statusen är mer bike park-orienterad som du säger, den har en ganska extrem geo. Testade en 140 i höstas i Isaberg. Nice hoj men alltså inget för trails.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, din, meta och mega blir en stilstudie i tre olika konstruktioner.
Metan är nog att föredra för mullet fix men kanske går att förlänga öronen på megans länk. (Seat stay möts inte framför seat tube som på din)

Väldigt internetteoretiskt för jag kan varken CADa eller fräsa.
Istället ska jag testa som det är. Har inget emot lite lägre bb men en 50% kompensation hade kanske varit nice.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker man bombas med annonser med cyklar för över 100 000 hela tiden. Hoppas det inte håller i sig post pest

jonte987

Aktiv medlem
Vad är kopplingen rear travel och mullet?
My crystal ball says that's not going to change too dramatically in the future either. Yes, there will be plenty of mixed wheel bikes hitting the market in the coming months, typically with 150mm or more rear travel, but it's not going to be anything like the year that bike companies were tripping over each other to switch every model over to 29" wheels. If anything, there will be fewer 27.5” bikes released, with mixed wheel setups taking their place in companies' lineups.

Eric W

Aktiv medlem
Där rök även Bronson som 27.5" only.
Vågar man gissa att även 5010 kommer som Mullet/MX snart?

SocialGimp

Aktiv medlem
Propain Spindrift finns som mullet från fabrik även om TS kanske inte tänkte sig 180 mm i slag... Har kört en sådan o sitt-trampa är faktiskt inga problem alls. Ståtrampa i teknisk terräng skulle nog kräva en lockout tycker jag.

Kanske inget för den som mest åker stig dock.

EDIT: Körde faktiskt en Spesh Fuse oxå, den har justerbara kedjestag. Men nu blev det för lite slag istället...

Senast ändrad:

Xiro

Medlem
Är väl bara å sko med 26" bak och behålla 27,5 fram, och köra med lite mer sag i gaffeln?
I med en volymspacer om det blir skarpa urbottningar, och njut negativa fjädringens nektar. 🤘

eh

Medlem
Specialized Stumpjumper Evo finns i en mullet-version från fabrik. Och man kan även göra som jag och köpa deras eftermarknadslänk och göra den enklare Comp-modellen till mullet. Funkar för stigcykling för mig men är väl egentligen i det gamla AM-segmentet. Enduro light.
Förhoppningsvis kommer det en aluminium-version snart med lite vettigare pris.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer