fälgbroms eller skivbroms till allt-i-allo-hoj?

cykelphilip

Aktiv medlem
Hej!

Ska införskaffa mig en begangnad cx där planen är att ha två hjulpar, ett lite bredare och mer mönstrat för skog/grus och ett lite smalare och slätare för landsvägen. Denna cykel ska alltså bli en sorts multicykel för alla väder och miljöer, planerar även att åka längre turer med cykelväskor.

Skivbromsar ger kanske ett bättre bromsmoment, speciellt under dåliga väderförhållanden. Men det är både billigare och enklare att hitta lvg-hjul med fälgbroms.

Så min fråga till er är, vad tycker ni jag borde ha för bromstyp? Har ni varit med om några erfarenheter som får er att bli partiska mot det ena eller det andra?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Jag skulle absolut välja skivbroms. Det är möjligt att det blir "billigare" att köpa in en gammal fälgbromscykel, och att det går att hitta billiga/omoderna/smala fälgbromshjul. Men det finns ingen teknisk fördel med fälgbroms, och över tid (TCO, LCC) tror jag inte ens att det blir billigare.

Att marknaden helt och hållet går från fälgbroms till hydraulisk skivbroms på alla cyklar är solklart och odiskutabelt.

Det kommer att bli svårare och svårare att hitta vettiga fälgbromshjul till rätt pris som passar moderna slanglösa däck (bredare däck, bredare fälgar). Det sker nästan ingen utveckling inom området, det som finns idag har funnits många år och är ofta utgående.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Skivor helt klart om man ska köra alla väder och med packning ibland.
Enda gången jag rekommenderar fälgbroms är för vanlig lvg-cykling där skivor inte tillför något. Så vidare man inte kör extremt långa nedförslöpor i Alperna titt som tätt där det kan hända att kolfiberfälgar delaminerar tack vare värmen från fälgbromsarna. Eller så lär man sig att bromsa på rätt sätt så är det problemet ganska litet också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer