Fälgbroms eller skivbroms?

kais01

Aktiv medlem
man kan säkert redan idag fynda cyklar med fälgbroms, och är det frånvaro av blött väder eller sepentinundanlöpor på alpvägar är det helt funkis.

ska du om några år sälja cykeln är det inte funkis.

Jensen

Aktiv medlem
Jag skulle satsat på skivor. Varför? För att jag tror det är framtiden och tänker lite på andrahandsvärdet, utöver bättre funktion.

kais01

Aktiv medlem
det var mer animerade diskussioner om skivbroms på landsväg så sent som för några år sedan. vi hade ju t ex en dödsskivetråd : )

ingen tvekan om vad som gäller vid nyköp idag, men kommer inte byta ut min gamla pinarelloracer för att få skivor.

en fördel att gilla med skivor är möjligheten att smidigt montera 584-hjul med fetare däck när man ska ut en runda på skogsvägar

HåkanC

Aktiv medlem
en fördel att gilla med skivor är möjligheten att smidigt montera 584-hjul med fetare däck när man ska ut en runda på skogsvägar
Det är (tyvärr) långtifrån självklart att det blir plats för särskilt mkt fetare däck med 584-hjul
Det finns många ramar där det är (onödigt) tight mellan kedjestagen.

Till TS
Vilka ramar/cyklar är det du funderar på?
Har du redan hjul som du vill kunna använda på nya cykeln?
För om du skall köpa "allt" nytt och inte återanvända hjul, eller köpa beg, eller annat
är skivbroms ett självklart val.
Annars beror det på.....

/Håkan

Bengt-re

Aktiv medlem
Ta det du känner för. Är du solskenscyklist och cyklar i sverige så finns det ingen nytta med skivbromsar. Välj det du vill ha och köp inte en cykel baserat på förväntat andrahandsvärde. Köp det du känner för - vill du ha en lila fälgbromsad cykel så köp det även om den troligen är mer svårsåld än en svart skivbromsad cykel om 4 år.

Lingon

Aktiv medlem
Nackdelen med skivbroms är att cykeln blir 0,5-1 kg tyngre och du förlorar 5-8w i luftmotstånd. Fördelen är att dom funkar bättre i regn ihop med kolfiberfälgar.

HåkanC

Aktiv medlem
Nackdelen med skivbroms är att cykeln blir 0,5-1 kg tyngre och du förlorar 5-8w i luftmotstånd.
Numer är "viktstraffet" ofta endast 0,4-0,6kg och luftmotståndsskillnaden i praktiken obefintlig,
beroende på exakt vilka modeller man jmf förstås.
Här finns test av två kompletta cyklar, Canyon Aerorad Disc och Specialized Venge Disc,
vars vindunneltest inte går att skilja från motsv fälgbromsade modeller
Scheibenbremse oder nicht? Überraschung im Windkanal

<REDIGERAT>
En tillverkare, Parlee, hävdar att de har modeller som är mer aerodynamiska med skivbroms än med fälgbroms
Men då har den ett skydd över bromsoket

http://parleecycles.com

/Håkan

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Det är väldigt enkelt, man jämför två likadana cyklar som finns i både skivbroms- och fälgbromsversion.
Har nu på några minuter snabbgooglat på Canyon, Rose och Cube avseende likvärdiga modeller med fälg- respektive skivbroms. Skillnaderna ligger i stort sett hela tiden på ca 400 - 500 gram sett över olika prisgrupper från 105 upp till Ultegra Di2. Ett kilos påstådd skillnad verkar mest tilltaget i affekt mot skivbromsarnas existens på landsvägscyklar överlag.

Lingon

Aktiv medlem
Har nu på några minuter snabbgooglat på Canyon, Rose och Cube avseende likvärdiga modeller med fälg- respektive skivbroms. Skillnaderna ligger i stort sett hela tiden på ca 400 - 500 gram sett över olika prisgrupper från 105 upp till Ultegra Di2. Ett kilos påstådd skillnad verkar mest tilltaget i affekt mot skivbromsarnas existens på landsvägscyklar överlag.
Affekt mot skivbromsar? Jag har 5 bockstyrehojar, 3 med skivbroms, 2 utan. Har du någon egen erfarenhet?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Affekt mot skivbromsar? Jag har 5 bockstyrehojar, 3 med skivbroms, 2 utan. Har du någon egen erfarenhet?
Ja, jag äger endast skivbromscyklar. Den första från 2007, och med bockstyre från 2017.
Fälgbromsar med bockstyre hade jag redan 1983 så det vet jag hur dåligt det är vid det här laget.

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
Mekaniskt: Fälgbroms
Hydrauliskt: Skivbroms

...för att mekaniska skivbromsar är så jäääävla värdelösa.
Begriper mig inte på den åsikten. Jag har haft ett antal system baserade på Avid BB7 och de är fantastiska! Nästan perfekt modulering, mer kraft än som behövs för att låsa hjulen i alla situationer om man skulle önska det, och i princip underhållsfritt mellan klossbytena. Fit and forget, som man säger på engelska. Noll risk för läckage, luftbubblor och annat skräp som kan drabba hydrauliska system.

jofahjalm

Aktiv medlem
Tack!

Jag tycker fälgbroms är onödigt bespottat. Jag tycker det är en stor fördel att man med fälgbroms kan ha en flexigare gaffel. På Caad hojarna syns detta tydligt. När folk gillar flexigt brukar dom använda "följsamt". Men en spade är en spade! Skaffade just min första caliper-broms och tycker det är grymt, det moduler även bra till skillnad från v-broms som jag tidgare har använt.

Murdock

Medlem
Ingen har hittills pratat om den stora sannolikheten skivbromsar har att ligga an mot bromsskivan. Det tycker jag är skivbromsarnas största nackdel. Måste ju helt klart vara större tapp i watt än extravikten och den eventuella sämre aerodynamiken.

jofahjalm

Aktiv medlem
Ingen har hittills pratat om den stora sannolikheten skivbromsar har att ligga an mot bromsskivan. Det tycker jag är skivbromsarnas största nackdel. Måste ju helt klart vara större tapp i watt än extravikten och den eventuella sämre aerodynamiken.
Det går väl lika bra att ställa in en fälgbroms så den ligger mot fälgen? Större effektförlust där.

geologen

Aktiv medlem
Lätt att justera bort, i alla fall på de bromsar jag har. Dessutom är förlusten hur som helst försumbar om det bara handlar om att det tjiiiingar till svagt då och då.

Murdock

Medlem
Lätt att justera bort, i alla fall på de bromsar jag har. Dessutom är förlusten hur som helst försumbar om det bara handlar om att det tjiiiingar till svagt då och då.
Lufta hydrauliska skivbromsar för att minska trycket är väl inte lätt jämfört med vajerbromsar? Jag har ingen aning om hur mkt watt man förlorar på tjiiiingande skivbromsar, men i mekstället stannar hjulet väldigt fort ifall skivbromsen ligger bara en aning an.

edit stavfel

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Begriper mig inte på den åsikten. Jag har haft ett antal system baserade på Avid BB7 och de är fantastiska! Nästan perfekt modulering, mer kraft än som behövs för att låsa hjulen i alla situationer om man skulle önska det, och i princip underhållsfritt mellan klossbytena. Fit and forget, som man säger på engelska. Noll risk för läckage, luftbubblor och annat skräp som kan drabba hydrauliska system.
Har du jämfört med några hydrauliska bromsar? Jag har visserligen inte provat dito för bockstyre, men vilka skitbromsar som helst för MTB är ungefär en miljard gånger bättre, trevligare och effektivare än de mekaniska skivbromsar jag provat och/eller haft. De mekaniska är på samma nivå som fälgbromsar, det vill säga det funkar, men inte mer än så.
"Modulering" är jag ingen anhängare av, då det brukar översättas till svampig känsla i reglagen. ;-) Jag föredrar tokstumma reglage där hårdare tryck ger mer bromskraft snarare än att mer förflyttning inåt ger mer bromskraft. Reglaget ska helst vara still från det att det börjar nypa tills man bromsar så hårt man nånsin behöver, även om det i praktiken inte är fullt möjligt.

Några större problem har jag heller inte haft med hydrauliska skivbromsar. Snarare är de om något "fit and forget". Kanske att man behöver lufta en gång om året och någon gång fylla på eller släppa ut lite olja uppe vid reservoaren vid byte av klossar för att anpassa oljemängden till kolvarnas position före och efter slitage.

Hur som helst; det finns en anledning till att alla sofistikerade fordon har gått ifrån vajrar till hydraulik när det gäller bromsar. :sneaky:

geologen

Aktiv medlem
Har du jämfört med några hydrauliska bromsar? Jag har visserligen inte provat dito för bockstyre, men vilka skitbromsar som helst för MTB är ungefär en miljard gånger bättre, trevligare och effektivare än de mekaniska skivbromsar jag provat och/eller haft.
Ja, det har jag. Hydrauliska är alldeles för "digitala" för min smak. Av eller på, och ingen vidare känsla. Ingen direkt feedback heller. Men jag misstänker att det är olika kravprofil beroende på om det är landsväg eller skog. Jag ska inte utesluta att jag hade valt hydrauliska i skogen, men där är jag inte, så det är ointressant för min del.

De mekaniska är på samma nivå som fälgbromsar, det vill säga det funkar, men inte mer än så.
"Modulering" är jag ingen anhängare av, då det brukar översättas till svampig känsla i reglagen. ;-) Jag föredrar tokstumma reglage där hårdare tryck ger mer bromskraft snarare än att mer förflyttning inåt ger mer bromskraft. Reglaget ska helst vara still från det att det börjar nypa tills man bromsar så hårt man nånsin behöver, även om det i praktiken inte är fullt möjligt.
Fälgbromsar är opålitliga och oförutsägbara. När tar bra, så tar de väldigt bra. När de, t ex pga väder, tar dåligt, då kan de ta så dåligt att de knappt bromsar alls. Mina mekaniska skivbromsar ger i princip perfekt och identisk bromsverkan oavsett förhållanden. Hydrauliska kan inte förbättra det, utan det är hur reglagen känns som skiljer.

a.svensson

Aktiv medlem
Är inte viktskillnaden mer än 400-500 gram så har säkert tillverkarna gjort fälgbromsramarna onödigt tunga alternativt struntat i viss nödvändig förstärkning i ramarna/framgaffeln i skivbroms cyklarna.

En skivbromsad cykel utsätts för större krafter vid inbromsning, främst då framgaffel samt styrhuvud.
Vet själv via en cykelhandlare att tidiga skivbromsmodeller av typ Scott Addict vägde mer än kilot mer än fälgbromsvarianten.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Är inte viktskillnaden mer än 400-500 gram så har säkert tillverkarna gjort fälgbromsramarna onödigt tunga alternativt struntat i viss nödvändig förstärkning i ramarna/framgaffeln i skivbroms cyklarna.
Eller så kanske skivbromskomponenterna inkl. reglage har finslipats och optimerats med bättre funktion och lägre vikt de senaste åren, jämfört med när hydrauliska skivbromsar introducerades på lvg för ett antal år sedan. Fälgbromsar kanske inte haft samma viktminskning under de senaste åren. (Bara spekulerar, vet ej)

Manurhin2

Aktiv medlem
Numer är "viktstraffet" ofta endast 0,4-0,6kg och luftmotståndsskillnaden i praktiken obefintlig,
beroende på exakt vilka modeller man jmf förstås.
Här finns test av två kompletta cyklar, Canyon Aerorad Disc och Specialized Venge Disc,
vars vindunneltest inte går att skilja från motsv fälgbromsade modeller
Scheibenbremse oder nicht? Überraschung im Windkanal

<REDIGERAT>
En tillverkare, Parlee, hävdar att de har modeller som är mer aerodynamiska med skivbroms än med fälgbroms
Men då har den ett skydd över bromsoket

http://parleecycles.com

/Håkan
Hallå, du förstör bakåtsträvarnas argument med verklighet.

M

cerro

Aktiv medlem
Nackdelen med skivbroms är att cykeln blir 0,5-1 kg tyngre och du förlorar 5-8w i luftmotstånd. Fördelen är att dom funkar bättre i regn ihop med kolfiberfälgar.
förlorar i luftmotstånd? Kolla in moderna cyklar där allt är integrerat. De lilla de är sämre i kantvind just där nere vinner moderna cyklar på på resterande ställen. Kolla bara in nya Cannondale SuperSIX Evo som exempel som finns med båda delar, rätt mycket som sticker ut och inte är aero på fälgbromsvarianten jämfört med skivbromscykeln.

Makten

Aktiv medlem
Ja, det har jag. Hydrauliska är alldeles för "digitala" för min smak. Av eller på, och ingen vidare känsla. Ingen direkt feedback heller. Men jag misstänker att det är olika kravprofil beroende på om det är landsväg eller skog. Jag ska inte utesluta att jag hade valt hydrauliska i skogen, men där är jag inte, så det är ointressant för min del.

Fälgbromsar är opålitliga och oförutsägbara. När tar bra, så tar de väldigt bra. När de, t ex pga väder, tar dåligt, då kan de ta så dåligt att de knappt bromsar alls. Mina mekaniska skivbromsar ger i princip perfekt och identisk bromsverkan oavsett förhållanden. Hydrauliska kan inte förbättra det, utan det är hur reglagen känns som skiljer.
Du får ursäkta nu, men då tyder det väl snarast på att du har kass bromsteknik? Varför kör man inte vajer i andra fordon om det nu skulle vara bättre? Lite lagom svampigt sådär... Heh...

Vill man bromsa mindre hårt med en hydraulisk broms så trycker man mindre hårt på reglaget helt enkelt. Då de är extremt mycket effektivare än en unken vajer så behöver man dessutom bara ett finger och kan ägna övriga handen åt att hålla i styret ordentligt. :giggle:

Fälgbromsarna håller jag däremot med om, men det beror nog på att jag bara cyklat med skit-klossar. Det borde rimligen få dem lika bra som en mekanisk skivbroms, eftersom det är just vad det är, bara att skivan är jättestor och av aluminium eller kolfiber.

Bengt-re

Aktiv medlem
Du får ursäkta nu, men då tyder det väl snarast på att du har kass bromsteknik? Varför kör man inte vajer i andra fordon om det nu skulle vara bättre? Lite lagom svampigt sådär... Heh...

Vill man bromsa mindre hårt med en hydraulisk broms så trycker man mindre hårt på reglaget helt enkelt. Då de är extremt mycket effektivare än en unken vajer så behöver man dessutom bara ett finger och kan ägna övriga handen åt att hålla i styret ordentligt. :giggle:

Fälgbromsarna håller jag däremot med om, men det beror nog på att jag bara cyklat med skit-klossar. Det borde rimligen få dem lika bra som en mekanisk skivbroms, eftersom det är just vad det är, bara att skivan är jättestor och av aluminium eller kolfiber.
Mekaniska skivbromsar är sämre än mekaniska fälgbromsar rent allmänt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer