Fälgbroms eller skivbroms?

Bengt-re

Aktiv medlem
Varför är det pinsamt?
Därför det är det sämsta av två världar. Man tar hydaulikens nackdelar med läckage, luftningar, problem med kyla och kombinerar det med fälgbromsars erkända uselhet i lera, regn och grus.... Man kan säkert värdera egenskaperna på annat sätt, men som jag ser det tar man nackdelarna av båda teknikerna och får något tämligt mediokert....

Gano

Medlem
Har både fälgbroms och skivbroms (fälgbroms på karbonfälg med aluminium på bromsytan), och fälgbromsen fungerar hyfsat med undantag av den bakre bromsen som sitter under kedjestaget, den funkar ju liksom lite halvbra bara. Regnar det så blir det därefter. Skivbromsen skriker som jag vet inte vad, men den biter rejält och är lätt att modulera. Det hörs m a o när man bromsar och man behöver inte pingla för att väcka uppmärksamhet.

Stålskivan i ett skivbromssystem värms upp snabbt vilket gör att vatten ångar bort direkt och därför funkar det bättre när det är blött ute. Det är helt sant att fälgbromsar per definition också är "skivbromsar", men "skivan" är av mjuk aluminium alt kolfiber och bromsbelägget är av gummi. Bromsytorna värms inte upp så mycket när man bromsar eftersom massan är så mycket större och det finns alltid vatten kvar mellan bromsbelägg och "skiva" vilket försämrar bromsförmågan. När man bromsar länge så kan väl en bromsskiva i ett skivbromssystem bli överhettad misstänker jag. Vet inte vilket som är bäst när man ska nerför ett berg. Jag är en feg gubbe så jag tar inga såna risker.

Ökad vikt med skivbromsar kommer ju av att framhjulet måste ha fler och korsande ekrar för att ta upp bromskrafter, framgaffeln måste också ta upp bromskrafter. 2 skivor väger lite grann också. Skivbromscyklar blir lite tyngre.

Andra fördelar med skivbromsar är att det är lätt att dölja och dra hydrauliska ledningar till skivbromsar inuti styre/ram/gaffel, så man slipper ju de där 0,8W per dm exponerat kabelhölje i luftmotstånd. En fälgbroms har lite luftmotstånd i sig där den sitter ute i vinddraget med en kabel ansluten, likaså är roterande skivor inte optimala för luftmotstånd.

Skivbromsar och för den delen även elektriska växlar är nog här för att stanna.

jofahjalm

Aktiv medlem
Därför det är det sämsta av två världar. Man tar hydaulikens nackdelar med läckage, luftningar, problem med kyla och kombinerar det med fälgbromsars erkända uselhet i lera, regn och grus.... Man kan säkert värdera egenskaperna på annat sätt, men som jag ser det tar man nackdelarna av båda teknikerna och får något tämligt mediokert....
Buhu! Om det är en bra broms så läcker den inte, blir inte påverkad av kyla och behöver inte luftas hela tiden. Det låter som en Shimanobroms du berskriver. Om man har en v-broms med vajer borde en hydralisk variant vara en uppgradering i mina ögon.

Skogling

Aktiv medlem
Heter det inte hydrauliska?

F.ö. är bra fälgbromsar jättebra. Otroligt mycket bättre än dom bästa färlgbromsarna för mtb.

Så länge det är torrt. That is.

Bengt-re

Aktiv medlem
Har både fälgbroms och skivbroms (fälgbroms på karbonfälg med aluminium på bromsytan), och fälgbromsen fungerar hyfsat med undantag av den bakre bromsen som sitter under kedjestaget, den funkar ju liksom lite halvbra bara. Regnar det så blir det därefter. Skivbromsen skriker som jag vet inte vad, men den biter rejält och är lätt att modulera. Det hörs m a o när man bromsar och man behöver inte pingla för att väcka uppmärksamhet.

Stålskivan i ett skivbromssystem värms upp snabbt vilket gör att vatten ångar bort direkt och därför funkar det bättre när det är blött ute. Det är helt sant att fälgbromsar per definition också är "skivbromsar", men "skivan" är av mjuk aluminium alt kolfiber och bromsbelägget är av gummi. Bromsytorna värms inte upp så mycket när man bromsar eftersom massan är så mycket större och det finns alltid vatten kvar mellan bromsbelägg och "skiva" vilket försämrar bromsförmågan. När man bromsar länge så kan väl en bromsskiva i ett skivbromssystem bli överhettad misstänker jag. Vet inte vilket som är bäst när man ska nerför ett berg. Jag är en feg gubbe så jag tar inga såna risker.

Ökad vikt med skivbromsar kommer ju av att framhjulet måste ha fler och korsande ekrar för att ta upp bromskrafter, framgaffeln måste också ta upp bromskrafter. 2 skivor väger lite grann också. Skivbromscyklar blir lite tyngre.

Andra fördelar med skivbromsar är att det är lätt att dölja och dra hydrauliska ledningar till skivbromsar inuti styre/ram/gaffel, så man slipper ju de där 0,8W per dm exponerat kabelhölje i luftmotstånd. En fälgbroms har lite luftmotstånd i sig där den sitter ute i vinddraget med en kabel ansluten, likaså är roterande skivor inte optimala för luftmotstånd.

Skivbromsar och för den delen även elektriska växlar är nog här för att stanna.
Så länge jag har alternativ att köpa håller jag mig borta ifrån eländet. Gillar btw radialekrade framhjul....

Annors

Medlem
Vet inte riktigt vad jag skall rekommendera. Har en cykel med Ultegra 6700 fälgbromsar en med TRP spyre disk. På Mtb o hybrid har jag shimano XT o Formula R1 bromsar.
Överlägset bäst modulation och repeterbart beteende är det på R1 bromsarna (MTB). Xt bromsar vet jag inte vad jag ska säga om. De funkar på en pendlare då de beter sig så olikt i vått och torrt och de organiska beläggen ylar i väta o tar då riktigt dåligt.
TRP Spyre tar mycket bra och de har funkat i alla väder och är ungefär lika bra som mina Ultegra fälgbromsar. Kan inte påstå det är speciellt stor skillnad på dem. Det det är skillnad på är gaffel och framhjul. Fälghjulet på fälghjulet är på nåt sätt rappare och rakekringen gör det mindre stumt. Klart mindre skit går upp i händrena från det. Det är den största skillnaden på cykeln. Alla bromsarna kan man köra på framhjulet med så bromskraft finns i överflöd. Med korsekrat framhjul förstår jag folk vill ha 28 däck.
I grunden är det nog mer mode o hype än bromsegenskaper som skiljer. Åkkvalitet på rakekrat o gaffel som äter vibrationer värdesätter jag klart mer vid långa rundor.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ööööh, va? Du skrev ju nyss själv att fälgbromsar suger. Och att du föredrar mekaniska skivbromsar. Varför väljer du det sämsta alternativet frivilligt?
Nej. På pendlaren föredrar jag mekaniska skivbromsar. De är inte roliga, men fungerar i alla väder med minimalt underhåll. Olika tillämpningar olika prioriering av egenskaper!

Gano

Medlem
Så länge jag har alternativ att köpa håller jag mig borta ifrån eländet. Gillar btw radialekrade framhjul....
Min slutsats är att jag vete tusan vad som är bäst. Den skivbromsade cykeln jag har är snabbare än den fälgbromsade, men det beror på att skivbromscykeln är mer aero med smalare styre och integrerade kablar. Vikten är ungefär detsamma på båda cyklarna, strax under 8 kg strl 56.
Fick lite mystiska problem när den skivbromsade cykeln stod upp-och-ner, numera vänder jag inte på den.

Bengt-re

Aktiv medlem
Min slutsats är att jag vete tusan vad som är bäst. Den skivbromsade cykeln jag har är snabbare än den fälgbromsade, men det beror på att skivbromscykeln är mer aero med smalare styre och integrerade kablar. Vikten är ungefär detsamma på båda cyklarna, strax under 8 kg strl 56.
Fick lite mystiska problem när den skivbromsade cykeln stod upp-och-ner, numera vänder jag inte på den.
Det är väl mest som vanligt - olika tekniker ger olika egenskaper. Vad som som är bäst beror vad man i situationen värderar högst.

Makten

Aktiv medlem
Nej. På pendlaren föredrar jag mekaniska skivbromsar. De är inte roliga, men fungerar i alla väder med minimalt underhåll. Olika tillämpningar olika prioriering av egenskaper!
Har du haft stora problem med hydrauliska eller har du bara fått för dig det? Jag förstår inte riktigt vad det är som skulle vara bättre med mekaniska. Varken i prestanda- eller underhållssyfte.

kais01

Aktiv medlem
Det borde rent logiskt inte hålla om inte fälgar och ekrar är många och starka. Högfläns nav hjälper ju lite iofs.
detsamma tycker jag. nu är iofs bromskraften fördelad på två framhjul. konstigt arrangemang hursomhelst. franskt:)

blir väl omekring vid tillfälle.

Bengt-re

Aktiv medlem
Har du haft stora problem med hydrauliska eller har du bara fått för dig det? Jag förstår inte riktigt vad det är som skulle vara bättre med mekaniska. Varken i prestanda- eller underhållssyfte.
Läcker, måste luftas, kolvar som spricker och rostar fast.... en omogen konstruktion - inget fel på grundiden, bara shimanos utförande som suger bäverpung.

ttfh

Medlem
Jag skulle satsat på skivor. Varför? För att jag tror det är framtiden och tänker lite på andrahandsvärdet, utöver bättre funktion.
Tror man lurar sig själv lite med den här sortens resonemang om andrahandsvärde. Skulle man vilja sälja cykeln om några år så har det hänt saker på marknaden och den är inte 'det senaste' längre, oavsett om man idag lägger pengar på att få 'det senaste' eller inte.

glitch

Aktiv medlem
Tror man lurar sig själv lite med den här sortens resonemang om andrahandsvärde. Skulle man vilja sälja cykeln om några år så har det hänt saker på marknaden och den är inte 'det senaste' längre, oavsett om man idag lägger pengar på att få 'det senaste' eller inte.
Beror nog på hur man konsumerar. Byter man hoj inom 1-3 säsonger så är det helt klart värt att tänka över vad som kommer vara gångbart på begagnat marknaden när den ska säljas förutsatt att vi pratar om lite dyrare cyklar.

Makten

Aktiv medlem
Läcker, måste luftas, kolvar som spricker och rostar fast.... en omogen konstruktion - inget fel på grundiden, bara shimanos utförande som suger bäverpung.
Och allt det där har du råkat ut för själv, eller samlat ihop som anekdoter från andras upplevelser? Imponerande otur i så fall får man väl säga.

Annors

Medlem
Och allt det där har du råkat ut för själv, eller samlat ihop som anekdoter från andras upplevelser? Imponerande otur i så fall får man väl säga.
Jag har varit med om att kompisen bredvid tömt frambromsen på olja på Shimano på en av de första rundorna på våren. Saktar in vid ett rödljus o splutt är där en pöl runt framhjulet. Iofs bara sett det 2 ggr men det får mig att fundera över tätningarna på 105 o Ultegra. Kan ha varit de rengjort med fel saker men det ökar på min skepsis. Har dock inte hänt mig o jag har 2 ickeräser med hydrauliska bromsar som går många mil. Vajrar kan iofs oxå brista men det brukar vara på 105 växelvajer de är kända för att fransa sig.

Pqz

Medlem
Har inte Magura några märkliga missfoster i form av hydrauliska fälgbromsar? Någon som provat?

Murdock

Medlem
Läckande ok, upprepade luftningar och sprucken kolv har jag på min åretruntpendlare på bara två år. Nu när jag konverterar från rakt- till krullstyre så passar jag även på att gå från existerande Shimano hydraulik till TRP Spyre. Få se hur det går nu när jag hänger den i taket i det oisolerade förrådet. Förhoppningsvis isar inte vajrarna ihop. Med hydraulik var jag van vid att behöva pumpa med bromshandtagen några gånger innan jag gav mig iväg.

Fincykeln med SRAM Force hydraulik har fungerat felfritt, men den kommer bara ut i finväder så det känns inte jämförbart.

HåkanC

Aktiv medlem
För den som vill ha hydrauliska skivbromsar som inte är tillverkade av Shimano, på en i övrigt shimanoutrustad cykel, säljer Hope shimanokompatibla bromsok
Hope RX4

De skall även finnas som SRAMkompatibla och med Postmount
De säljs hos tex Bike24: https://www.bike24.com/p2217502.html
Även om de är en hel del dyrare än motsv shimanook så är Bike24 billigare än priset på Hopes hemsida!
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av dem, för mig funkar mina shimanook utan problem (än så länge?),
men här finns en recension av Hope RX4 oken: https://singletrackworld.com/gritcx...pence-stopping-for-a-lot-more-than-six-pence/

/Håkan

Pfaff

Aktiv medlem
Läckande ok, upprepade luftningar och sprucken kolv har jag på min åretruntpendlare på bara två år. Nu när jag konverterar från rakt- till krullstyre så passar jag även på att gå från existerande Shimano hydraulik till TRP Spyre. Få se hur det går nu när jag hänger den i taket i det oisolerade förrådet. Förhoppningsvis isar inte vajrarna ihop. Med hydraulik var jag van vid att behöva pumpa med bromshandtagen några gånger innan jag gav mig iväg.

Fincykeln med SRAM Force hydraulik har fungerat felfritt, men den kommer bara ut i finväder så det känns inte jämförbart.
Min gruscykel med Force hydraulik fungerar utan klander i alla väder.
Men åas körde jag min pendlarcykel året runt med enklaste Shimnohydraulik (300- nånting, tror jag. Endast märkta med ”Shimano”) utan några problem alls under 5-6 år. Bytt olja nån gång.
SRAM är mer komplicerat att ”lufta”.

Jensen

Aktiv medlem
Ja det är ju fritt att tro. Han tror som sagt personligen att fälgbromshjul tex är svårare att sälja om 2-3 år än dito med skivor. Men det är ju vad jag tror och inte alls kanske vad du tror.

klart det senaste idag inte är det senaste om några år. Men det som inte ens är det senaste idag kommer ju vara ännu mindre det senaste om några år, så att säga 😉

Jensen

Aktiv medlem
Al
Jag har varit med om att kompisen bredvid tömt frambromsen på olja på Shimano på en av de första rundorna på våren. Saktar in vid ett rödljus o splutt är där en pöl runt framhjulet. Iofs bara sett det 2 ggr men det får mig att fundera över tätningarna på 105 o Ultegra. Kan ha varit de rengjort med fel saker men det ökar på min skepsis. Har dock inte hänt mig o jag har 2 ickeräser med hydrauliska bromsar som går många mil. Vajrar kan iofs oxå brista men det brukar vara på 105 växelvajer de är kända för att fransa sig.
aldrig hänt mig på mtb:n sen jag började med skivor 1999. Så vetefan om det kan räknas som ett vanligt problem. Har för den delen aldrig hört om någon vän som råkat ut för det heller.

Har inte Magura några märkliga missfoster i form av hydrauliska fälgbromsar? Någon som provat?
Sram r-hydro. Har själv sådana. Haft i 6 år eller något. Helt problemfria har de varit. Sämre än skivor, bättre än wire. Det är min erfarenhet. Men idag när skivor börjar bli så vanliga ser jag inte anledningen till dem

Örjan Lax

Aktiv medlem
Majoriteten av de som väljer skivbromsar gör det nog av andra skäl än förväntat andrahandsvärde och gramjakt. Det är ju snyggare t.ex.
: - )

Skogling

Aktiv medlem
Om jag kommer köpa en ny värstingracer så blir det nog skivor.

Men jag kan ju inte precis påstå att jag har behovet?

Kommer ihåg för typ 8 år sedan när jag körde ner för ett torrt Galilea på Mallis. Plötsligt, efter en kurva, var det bilar som hade tvärstannat, var på jag fick tokbromsa. Jag gick upp på framhjulet. Det var BR7900 som nöp den gången.

Det var torrt på marken som tur var.

Bengt-re

Aktiv medlem

Kommer ihåg för typ 8 år sedan när jag körde ner för ett torrt Galilea på Mallis. Plötsligt, efter en kurva, var det bilar som hade tvärstannat, var på jag fick tokbromsa. Jag gick upp på framhjulet. Det var BR7900 som nöp den gången.

Du behöver sänkstolpe så att du kan få ner och bak rumpan snarare... ;)

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Tur att jag klarar av att bromsa med fälgbroms utan "nöta ner fälgen". Det verkar vara ett handhavandefel om fälgen nöts ner. Jag har tävlat sedan 1978 utan att nöta ner någon fälg.

zodah

Aktiv medlem
Tur att jag klarar av att bromsa med fälgbroms utan "nöta ner fälgen". Det verkar vara ett handhavandefel om fälgen nöts ner. Jag har tävlat sedan 1978 utan att nöta ner någon fälg.
Sånt händer väl mest på pendlare som rullar i ur och skur.
/har bromsat ner en fälg till fallerande, inte mindre än två ggr.

jofahjalm

Aktiv medlem

Är detta något som ska påvisa att bromsarna var bra och inte att cyklisten var dålig?

benjig

Ny medlem
Jag hade fälgbromsar på en racer jag sålde. Kom inte alls överens med dem, de var fruktansvärt dåliga till den grad att man gärna inte körde ens i 30km/h för att bromssträckan var så jäkla lång. Det var 105-settet. Vad skulle man kunna förbättrat? Är det så med fälgbromsar? Inte alls samma tillförlit som man har till skivbromsarna på MTBn.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer