Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Som uppföljning på den lyckade tråden om dämpningsegenskaper hos däck: https://happyride.se/forum/threads/den-stora-traden-om-daempningsegenskaper-hos-mtb-daeck.3681435/

--------

Vid två tillfällen i min cykelkarriär har jag gjort misstaget att köpa kolfiberhjul. Båda gångerna har jag efter hand insett att det ger fler nackdelar än fördelar, i alla fall för min typ av cykling (brötig Stockholmsstig, lika mycket uppför som nedför) i hyfsat tempo om än inte i närheten av folk som är snabba på riktigt.
Ja, det blir lätt och rappt och snärtigt. Men det blir också väldigt obekvämt, stötigt och jävligt. Så till den milda grad att jag tycker de "håller linjen" sämre för att de helt enkelt bråkar mer med underlaget, eller vad man ska säga. Det kan knappast röra sig om många millimeter som en alu-fälg flexar i radiell ledd, men skillnaden i känsla är jättetydlig, tycker i alla fall jag. Delvis beror det nog på att jag numera fastnat för 2,3"-däck istället för lite större grejer som de flesta kör. Men ska man ha lätta hjul så vill man ju inte släpa runt på aptunga däck, som ju förtar halva poängen. Den skillnad jag beskriver har jag dock erfarit med samma däck på alu respektive karbång, i det fallet 2,4".

Detta har lett mig in på en rad olika funderingar. En handlar om att den här stötigheten och merparten av eländet kommer från framhjulet. Man kanske därför skulle köra aluminiumfälg av lagom vek modell fram? Eventuellt med 28 istället för 32 ekrar.
Jag vet att en del gör precis tvärtom, men det gissar jag handlar mer om hållbarhet. En pangad kolfälg går (ofta) inte att cykla vidare på, medan alu kan bockas och räddas. Plus att en mindre styv fälg rimligen inte mosar däck lika lätt eftersom hela hjulet tar upp mer av smällen.
För min del tänker jag att man är mycket snällare mot framhjulet och därför behöver det inte vara alls lika styvt. Det är inte heller det som ska "svara" när man pumpar hojen över terrängen. Däremot får det såklart inte vara så vekt i sidled att det ställer till med elände på så sätt istället.

Hur man ska veta vilka fälgar som har vissa egenskaper är desto värre. Det är fortfarande rent av svårt att hitta innerbredden på fälgen om man kollar på kompletta hjul. Många tillverkare verkar ligga 10 år efter och har inte fattat nånting, eller?
Jag tänker att jag vill ha något större däck fram än bak, ca 2,4" vs 2,3". Och då kan fälgen också vara lite bredare, säg 32 mm invändigt (edit: kolfälgarna jag kör är 29 mm invändigt). Sen är frågan hur man ska tänka kring fälgprofilen. Jag gissar (med någorlunda kunskaper i mekanik) att en bred fälg med låg profil borde vara vridstyv men flexig i radiell ledd. Enda problemet är att breda fälgar ofta är väldigt tunga. Kan man komma under 500 gram på 29" så vore det trevligt. Under 550 är utbudet väldigt stort och dessutom behöver det inte kosta mer än strax över tusenlappen.

Har du några idéer om detta eller annat relaterat till fälgar? Är jag dum i huvudet som tycker karbång är dåligt? Låt höra!
Nästa cykeltur ska jag ta mitt gamla tunghjul och sätta fram, men fortsätta med kolfiber bak. För att försöka utröna om det bara är fram det "behöver" vara lite flexigare för att jag ska bli nöjd. Tidigare har jag bara bytt båda hjulen, av nån anledning.

Shoot!
 

arcamone

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Inga tankar mer än att jag i mina unga dagar knäckt allt för många fälgar. Men då var de riktigt smala och kunde vika sig bara på tyngd och osmidighet. Kan även meddela att 17 mm breda fälgar fastnar i spänger om man klantar sig! Har inte kört kolfälgar men skönt att veta att man ej missat något 😁

Verkar vara en tunn linje mellan följsamhet och en hel fälg...
 

VanGarg

Medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Woohoo, ännu ett avsnitt av "Makten funderar"!
Intresserad av frågeställningen men har tyvärr ingen relevant erfarenhet för att tillföra något.
Antar att du också kikat på hjul med inbyggt svagt vridmotstånd, exempelvis moto-hjulen? (Minns inte vilken tillverkare).
Hardtailparty-kontot på youtube har testat o utvärderat en del hjul med avseende på just följsamhet.
 

hm

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Motvilligt får jag nog säga att orginalaluhjulen på mina senaste mtb's faktiskt rullar bättre i skog än dom svinlätta kolhjul jag extrautrustar dom med. jag har nog varit inne på att det är rörelseenergin i dom tyngre hjulen som rullar bättre över rötterna. Men nu när du säger det, kanske det är styvheten?
 

Fågelben

Medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Har inte moderna kolfälgar har blivit lite mer följsamma ändå? Baserar detta delvis på min högst begränsade och anekdotiska erfarenhet inom området. Exempelvis Zipp Moto verkar ju fräcka och ska väl flexa mer?

Största nackdelen med kolfiberhjul är väl annars att de är så sjukt oprisvärda. Väldigt hög merkostnad för en ganska (mycket) liten prestandaökning. Kostar att ligga på topp I guess.

Aluminium fram och kolfiber bak är kanske inte så dumt.
 

theBrand

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag har inga kolfiberfälgar att jämföra med, men när jag gick från mina gamla, ganska styva, 27,5" 23mm dt-fälgar till lite mjukare 30mm 29" RF-fälgar så märktes helt klart ett större flex av. Än så länge känns det som en bra grej, även om det är en lite märklig känsla när man känner hjulen vobbla lite i luften i stökiga utförslöpor (så känns det i alla fall, men det ju vara i mitt huvud också).
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Verkar vara en tunn linje mellan följsamhet och en hel fälg...
Jag är ganska snäll mot mina hjul, så även mjukost kan hålla. Däremot gillar jag inte när bakhjulet är flexigt i sidled vilket leder mig till slutsatsen att det borde vara lämpligt att köra olika fälgar fram och bak.

Antar att du också kikat på hjul med inbyggt svagt vridmotstånd, exempelvis moto-hjulen? (Minns inte vilken tillverkare).
Hardtailparty-kontot på youtube har testat o utvärderat en del hjul med avseende på just följsamhet.
Zipp är tillverkaren och visst verkar de fräsiga! Så fräsiga att priset är rentav löjligt, åtminstone för en normalbegåvad konsument. 😁 Sen kan man undra varför man ska ha kolfiber om man ändå konstruerat bort det som brukar sägas vara vitsen med kolfiber, nämligen att de är lätta och styva. Moto-fälgarna är allt annat än lätta.

Motvilligt får jag nog säga att orginalaluhjulen på mina senaste mtb's faktiskt rullar bättre i skog än dom svinlätta kolhjul jag extrautrustar dom med. jag har nog varit inne på att det är rörelseenergin i dom tyngre hjulen som rullar bättre över rötterna. Men nu när du säger det, kanske det är styvheten?
Det är nog en kombination av många olika saker. Ett tungt hjul kommer ju hämma fjädringen eftersom masströgheten gör att de "vill fortsätta" på samma höjd snarare än tryckas uppåt lika snabbt. Stort tröghetsmoment (roterande massa som är fördelad långt ut från rotationscentrum) lär ha både fördelar och nackdelar. Acceleration försämras medan man såklart plöjer över saker (åtminstone kortvarigt) lite lättare genom att farten bibehålls.

Det är dock lustigt hur en del prisar 29-tumscyklar och deras hjul för deras större tröghetsmoment, samtidigt som jag till och med sett samma person prisa lätta hjul. Det är nog tyvärr ganska många som inte förstår hur det hänger ihop. Men även om man kan teorin så är det lurigt att säga precis vad det ger för effekter vid faktisk cykling. Tunga hjul ger större sidostabilitet, till exempel. Sånt är svårt att sätta siffror på.
 

JPL

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag är kanske lite annorlunda i hur jag cyklar, men de fåtal gånger (3) som jag lyckats knyckla till hjul så att riktning ej varit aktuellt utan återvinningsstationen fått ärva hjulen, så är det framhjul som varit aktuella. Så för min del verkar framhjulet få mest stryk.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag tycker det hela angrips från fel håll. Kol eller inte är mindre viktigt än box mot inte boxfälg.
Moton gör det den ska för mig. Lätt it aint, men med däck på ett kilo, drygt en deciliter slime i och bak i alla fall, någon form av korv/band som adderar 2-4 hekto till så bryr jag mig inte om de 2 hektona du sumpar.

Standard ibis alu fälg, drog ekrar med än en gång på en månad efter utbyte av cykelcity.
Bucklade och flatspottade för ingenting, seriös mjukost. Samma däckstryck som jag hade på 2.3-2.4 bredd i 26 tum med samma däckstyper och där höll fälgen och ekrarna fint.

Hittade ett aluhjul som jag kunde tänka mig, newmen, hållbara, men jag gillar inte naven.
Kollade igenom alla kolhjul jag kunde hitta, och slippery slope senare så blev det ett par zipp moto.
De andra är för styva, på fel sätt.

Motocross kör inte boxhjul. Att vi gör det inom mtb är en gammal skuld.
Moton är mjuk och formbar på ett bra sätt, för trail och naturlig terräng, kör du hårt i berms i park, då kanske du inte gillar det, i hellas gillar jag det. Bra dämpning, bra fäste. Jag vågar köra låga tryck.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag tycker det hela angrips från fel håll. Kol eller inte är mindre viktigt än box mot inte boxfälg.
Moton gör det den ska för mig. Lätt it aint, men med däck på ett kilo, drygt en deciliter slime i och bak i alla fall, någon form av korv/band som adderar 2-4 hekto till så bryr jag mig inte om de 2 hektona du sumpar.
Man kan se det från andra hållet också; med tanke på vad däck, gucka och korv väger så vill man inte tynga ner skiten ännu mer med en tung fälg. 😉 Men ja, du har förstås en poäng. Grejen är dock att man kan byta däck efter årstid och så vidare, medan man kanske inte vill ha flera olika hjul eftersom det är såpass dyrt.

Edit: Fast att bara byta framhjul vore rätt smutt. Bak är det inte hela världen om det slirar lite i väta till exempel, så då skulle man kunna ha olika däck på olika framhjul. Med lite tur behöver man inte ens justera bromsoket vid byte.

Standard ibis alu fälg, drog ekrar med än en gång på en månad efter utbyte av cykelcity.
Bucklade och flatspottade för ingenting, seriös mjukost. Samma däckstryck som jag hade på 2.3-2.4 bredd i 26 tum med samma däckstyper och där höll fälgen och ekrarna fint.
Vilken av Ibis alla fälgar talar vi om? Jag har 938 på min helstela och de satt på Ripleyn innan jag bytte till kolfiber. Har lyckats med nån minimal buckla bak men inte värre än någon annan fälg jag använt. Å andra sidan är jag uppenbarligen väldigt snäll mot mina hjul med tanke på hur lite problem jag har och hur lågt däcktryck jag kommer undan med jämfört med andra. En eker har jag dock pajjat, ska tilläggas.

Hittade ett aluhjul som jag kunde tänka mig, newmen, hållbara, men jag gillar inte naven.
Kollade igenom alla kolhjul jag kunde hitta, och slippery slope senare så blev det ett par zipp moto.
De andra är för styva, på fel sätt.

Motocross kör inte boxhjul. Att vi gör det inom mtb är en gammal skuld.
Moton är mjuk och formbar på ett bra sätt, för trail och naturlig terräng, kör du hårt i berms i park, då kanske du inte gillar det, i hellas gillar jag det. Bra dämpning, bra fäste. Jag vågar köra låga tryck.
Det blir lite svårt att uttala sig generellt när det bara finns en enda fälg på marknaden som inte är "box", av kolfiber. Men visst, det stämmer säkert.
Den stora frågan är hur såna fälgar känns jämfört med lika tunga alufälgar med vettigt tvärsnitt. Att A/B-jämföra är galet svårt om man inte byter hjul under samma dag eller liknande, eftersom (i alla fall för mig) dagsformen starkt påverkar hur cykeln upplevs. Stora skillnader känns förstås men det är inte alla dagar jag svär över att mina nuvarande hjul är för styva heller.

För den som undrar är kolhjulen Ibis 935. Åt XC-hållet och fälg uppmätt till 390 gram, så de borde inte vara superstyva jämfört med mycket annat.
 

RockyM

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Det finns en blog/vlog från gmbn där Steve Jones nämner en cykeltest som han var med på. En cykel var helt överlägsen, snabb o följsam (tror det var en Antidote). Testarna undrade varför den var så mycket bättre. Så de provad att flytta över framhjulet till de andra cyklarna o det visade sig att det framhjulet med 24 ekrar var bäst..
 

Stojje

Medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Har för mig att han Barelli , när han tävlade i enduro, lossade lite på ekrornaför att göra hjulen följdammare.
 

Berk

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Kanske behöver du crankbrothers synthesis: bredare och vekare fälg fram än bak:
 

Krompa

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag får liknade "hålla linjen sämre"-upplevelse av min nya rejäla aluram med samma hjul/2.3-däck/tryck som jag hade innan på min kolfiberram där det kändes betydligt mer följsamt. Så hur mycket finess det finns i ramens flex spelar stor roll också (i andra fall).

Såg att Wheelproject ibland sätter 28 fram och 32 bak på sina förslag till custom sets men med samma fälgmodell. På de systemhjul jag råkat ut för har det enbart varit 28 och det har hållit rimligt även fast jag legat över maxvikt. Har dock inte funderat så mycket på följsamheten.

De DT M1700 jag har på nu på kolfiberramen känns extra sladdriga. Vet inte vilken fälgen motsvarar i ordinarie fälgutbud men den har 28h och 30 mm inner.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Har för mig att han Barelli , när han tävlade i enduro, lossade lite på ekrornaför att göra hjulen följdammare.
Det låter vanskligt. Hjulets styvhet borde inte ändras av att sänka ekerspänningen så länge inga ekrar slackar helt vid belastning, och gör de det så lär de utmattas betydligt snabbare. Däremot kanske det är vettigt med tunnare och/eller färre ekrar.

Kanske behöver du crankbrothers synthesis: bredare och vekare fälg fram än bak:
De finns visst i alu numera, så det kan vara ett alternativ helt klart. Inga fler kolfiberhjul för mig. 😉

Edit: Fast då får man visst välja mellan tunga eller smala fälgar.
 
Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Hur mycket wow-känsla har ni haft vid byte från skithjul med skitdäck till raka motsatsen? (Funderar på nya hjul eller ny cykel med nya hjul här....och min budget behöver stöd i frågan att det kan räcka med ett par nya hjul....)
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Det låter vanskligt. Hjulets styvhet borde inte ändras av att sänka ekerspänningen så länge inga ekrar slackar helt vid belastning, och gör de det så lär de utmattas betydligt snabbare. Däremot kanske det är vettigt med tunnare och/eller färre ekrar.


De finns visst i alu numera, så det kan vara ett alternativ helt klart. Inga fler kolfiberhjul för mig. 😉

Edit: Fast då får man visst välja mellan tunga eller smala fälgar.
Och ser nu att dom har Industry Nine nav. Vet inte om du vill har dom, även om det är en 1/1 och inte Torch.
 

kais01

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
intressant tråd. makten, du har alltså problem med stötighet och undrar om det är själva materialet i fälgen som är boven? och att det skulle vara bra med flexigare fälgar framför flexigare däck eller bättre fjädring...?

min erfarerenhet säger att när fälgar flexar hörs ett spelande ljud från de tillfälligtvis avlastade ekrarna, och det är hög tid att efterspänna dem. gör man inte det börjar ekrarna snart skruva ur sig.

och det vill man ju ogärna vara med om:)
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
intressant tråd. makten, du har alltså problem med stötighet och undrar om det är själva materialet i fälgen som är boven? och att det skulle vara bra med flexigare fälgar framför flexigare däck eller bättre fjädring...?
Inte bara materialet, men jag är ganska säker på att de flesta kolfiberfälgar är betydligt stötigare än de flesta aluminiumfälgar på grund av materialets helt annorlunda egenskaper. Sen finns det säkert nån enstaka kolfälg som är flexigare än nån enstaka aluminiumfälg. Särskilt om man inte jämför likvärdig vikt.

"Flexigare" däck betyder större däck, vilket i sin tur betyder tyngre däck och/eller en annan typ av studsighet. Detta har vi ju redan avhandlat i den andra tråden. 😁 :sneaky: En vits med lite smalare däck är att de inte behöver vara så stadiga för att inte kränga. Man får också en mer "precis" känsla, men såklart också en rad nackdelar som sämre grepp och sämre komfort.
Hur som helst; när jag bytte hjul så flyttade jag över framdäcket (Maxxis DHR II 2,4 EXO WT) som satt på förra hjulen, och jag märkte direkt hur mycket obekvämare det blev. Bakdäcket bytte jag till ett annat men snarlikt, men det är helt klart fram styvheten är ett problem.

Hur som helst; alltså vet jag att det beror på fälgarna, inte däcken. Sen kan man såklart maskera skillnaden genom att köra större däck, Cush Core eller något annat. Jag har dock ingen som helst lust att tynga ner hjulen och även om jag byter till alu-fälgar så är viktskillnaden inte mer än ~150 gram per fälg. CC väger 275 gram styck. Större däck kan man få med vettiga egenskaper om man lägger på ungefär 150 gram, men jag vill inte ha större däck.

min erfarerenhet säger att när fälgar flexar hörs ett spelande ljud från de tillfälligtvis avlastade ekrarna, och det är hög tid att efterspänna dem. gör man inte det börjar ekrarna snart skruva ur sig.

och det vill man ju ogärna vara med om:)
Det lär bara ske när det flexar så mycket att ekrarna tappar all last. Jag var tvungen att räkna lite på saken och kom fram till att en 1,8 mm tjock eker som är 290 mm lång och spänd till 1200 N är ungefär 0,7 mm töjd. Det är väldigt lite och jag antar att hjulet flexar bra mycket mer än så. Men, det är en jädra massa ekrar som fortfarande är belastade. Kanske finns andra effekter som gör att de trots allt behåller sin töjning även när det flexar.

Jag har i alla fall aldrig hört nåt pingande från hjulen annat än vid genomslag, och ekrarna lossnar inte trots att jag byggt hjul helt utan nån låsgucka på nipplarna. Exakt hur detta funkar i praktiken vore onekligen intressant att veta, men man kan nog gissa att tunna ekrar är att föredra på många vis, eftersom de är mer töjda vid samma last. :unsure:
 

kais01

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
en tänkt fjädringsväg på 0,7 mm lär dock svårligen märkas?

vad jag tror/gissar och tidigare framhållit är att du uppnår med de smalare däcken en i förhållande till däcken lämpligare läs bredare fälgbana. det blir då möjligt köra med en mjukare sas ytspänning i däcket utan att det blir sladdrigt. nackdel är större risk för genomslag.

två exempel som du säkert hört förr;

äger två hjulpar gamla smalfälgar med monterade sammalika med latexslang-försedda rocket ron/thunder burt 2,1 resp 2,25. de smalare går med lämpligt anpassat tryck plus minus 1,6 bar både mjukare och mindre studsigt med den smalare dimensionen. men går inte att köra lika hårt i stök.

köpte 40i för att pröva tretummare. det visar sig att de med dessa i sammanhanget för smala fälgar kräver ett tryck kring 1,3 för att undvika burp och sladdrighet vid inbromsning och stök. men med det trycket blir det tyvärr ett inslag av studsighet. med 2,6-däck och 1,4-1,5 infinner sig plötsligt känslan av flygande matta, med bibehållen förmåga till styrning i hårt stök.

en hel annan grej.

och med hårt ställd fjädring med begränsad fjädringsväg på en snärtig xc-cykel betydligt bättre både grepp och komfort än en orbea occam med högskuldrat enduroaktigt framdäck jag prövade häromdagen. särskilt märktes det i högfartsväng i makadam, där orbean grävde ner sig i stötig sladd, och min bara greppade.

du är också välkommen att prova, närhelst du vill.
 

theBrand

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB

Makten skriver ju inte att fälgen deformeras 0,7mm, utan att det är så mycket den kan deformeras innan ekern är utan spänning.

Jag tycker det finns en intressant sak i texten från DT, om man har för hög förspänning i ekern riskerar man plastisk deformation i ekern. Jag undrar hur ofta det är det som gör att folk får lösa ekrar och inte att nippeln skruvar upp sig.

Personligen känner jag att den stora vinsten med att fälgen flexar inte så mycket handlar om radial flex som lateral flex. Och jag tolkade det som att det var det Makten syftade på också?

(Själv har jag mest tappat ekerspänning i samband med att jag bucklat fälgen, där är det ju ganska tydligt vad som deformerats)
 

C-dale

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Det var Nico Vouilloz som började med lägre ekerspänning för att få hjul som lättare följde rännor i backarna ,istället för att försöka klättra uppför kanterna på spåren.
 

Helkama raisu

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Nog låter Zipps teorier om att fälgbanan ska anpassa sig till underlaget intressant. Frågan är om en vanlig dödlig märker någon skillnad.
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Konstigt att Rockshox gjorde nya Zeb styvare, en Fox Float 32 med 150 mm slag från 2016 måste ju vara magiskt följsam?
 

hm

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
En sån här låg och bred fälg borde nästan flexa som en zippmoto eller iaf mer än en som är lika bred som hög gör . Råkade dessutom finnas en film bland bilderna där dom släpper en tyngd på hjulet och syns tydligt att ekrarna släpper all sin spänning och fälgen trycks ihop betydligt mer än 0.7mm..
#Aliexpress US $167.81 24%OFF | Graphene 29er carbon mtb rims disc tubeless hookless 45x25mm asymmetry carbon rim mtb disc bicycle rims AM 460g https://a.aliexpress.com/_dWRxctpScreenshot_20200713-182743_Samsung Internet.jpg
 

Stervelo

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Det finns kanske inte så stor kunskap här om zipp 3zero moto, men mindre armpump, studsar inte runt, dämpar som om du hade extra fjädring, tål rejäla smällar, färre punkor, bättre fäste i på skrå och i kurvor när hojen lutar jämfört med underlaget. Kika på 5.40 in i videon om ni inte pallar hela snackiga videon:
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
en tänkt fjädringsväg på 0,7 mm lär dock svårligen märkas?
Ja, det måste vara andra effekter som är inblandade helt enkelt, vilket är väldigt intressant. Det kanske helt enkelt är så att en styv fälg inte dämpar ut "pingar" lika bra även om rörelsen i en vek fälg fortfarande är väldigt liten? Kolfiber brukar ju sägas vara rätt så dämpat, alltså med höga interna förluster, så i så fall är det nog inte materialet som sådant som gör kolfiberhjul obekväma utan endast den mycket högre styvheten. Nu har jag inte provat några vrålstyva alu-hjul men det vore intressant med en jämförelse mellan ett sådant och ett lätt men ungefär lika styvt kolhjul.

Edit: Sen borde det vara så att ju styvare fälgen är, desto bättre fördelas lasten på alla ekrar vilket i så fall gör hjulet ännu styvare än skillnaden i styvhet mellan lösa fälgar. Nån slags "dubbel effekt" alltså. Dubbla fälgens styvhet och hjulet blir fyra gånger styvare, för att bara ta en påhittat exempel.

Edit 2: Eller så är det som i exemplet i videon här ovan, att ekrarna faktiskt slackar helt, ofta.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
kan det vara så enkelt att du är mer rädd om de dyra kolfiberfälgarna och pumpar i ett par hekto extra?

om man som jag är lite tveksam till rörelse i fälgen som grund för ditt problem, kan ju en alternativ orsak vara annorlunda utformning av fälgkanten? mina senare modeller av alu mtb-fälgar anpassade för slanglöst har rak, tunn och ganska grund kant, men när man ser tvärsnitt på kolfiberfälgar tycks dessa ofta vara högre, kraftigare, och med hook.

skulle eventuellt kunna påverka däckets fjädringsegenskaper, tänker på effektiv volym och progressivitet? med lägre kant får du i princip en högre arbetande volym i däcket.

något att fundera över:)
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
kan det vara så enkelt att du är mer rädd om de dyra kolfiberfälgarna och pumpar i ett par hekto extra?
Inte en chans. Jag kör alltid så lågt tryck jag kommer undan med och mäter trycket inför varje tur för att hålla mig där jag vet att det funkar bäst efter att ha provat mig fram. Om något måste jag köra lägre tryck för att stå ut med kolfiberhjulen.

om man som jag är lite tveksam till rörelse i fälgen som grund för ditt problem, kan ju en alternativ orsak vara annorlunda utformning av fälgkanten? mina senare modeller av alu mtb-fälgar anpassade för slanglöst har rak, tunn och ganska grund kant, men när man ser tvärsnitt på kolfiberfälgar tycks dessa ofta vara högre, kraftigare, och med hook.
Kanten borde ha mycket mindre betydelse än resten av fälgen med tanke på tvärsnittet, tror jag.

skulle eventuellt kunna påverka däckets fjädringsegenskaper, tänker på effektiv volym och progressivitet? med lägre kant får du i princip en högre arbetande volym i däcket.

något att fundera över:)
Det har jag väldigt svårt att tro och jag är ju näppeligen ensam om att ha upplevt allt det här med kolfiberhjul. 😉 Det är väl rätt självklart att styvare fälg är obekvämare? Exakt hur det funkar med flex och dämpning på detaljnivå däremot, är nog ganska svårt att utröna eftersom man inte kan se det med blotta ögat.

Hittade en intressant film:
 

Leffe

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Har hört talas om den där extrema styvheten men inte upplevt det själv. Har dock ”bara” 27 mm innerbredd och 28håls recon pro från LB. Tycker de är grymt sköna. Men jag behöver åas inte en digital tryckmätare med mig för att veta om jag har rätt tryck. 😉

vilket typ av cykel och cykling avser frågan? HT FS, XC AM...?
 

Berk

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Som jag skrev i en annan tråd, tror jag att vertikala fjädringen är så lite att det inte märks, framförallt på mtb, ekrarnaär för styva och många måste blir längre samtidigt. Med det behövs bara lite ändringarna av längden av några ekrarna för att böja hjulen i sidled för att lutning av ekrarna är så brant. Dessutom förhindrar ekrarna lite sidorörelse inte als, för att samma antal ekrarna blir längre och kortare. Små rörelse i sidled motverkas bara av styvheten av fälgen. Det verkar att det kan göra en märkbar skillnad i följsamhet av hjulen. Ser inte hur 1 (eller mera) mm vertikal rörelse skulle kunna göra någon skillnad på en mtb med relativt låg däck tryck.
 

hm

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Kan va en kombination också . Fälgen måste nästan vika av åt sidan för att kunna platta till också.
 

kais01

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
berk, isf är det ju ekrarna eller möjligen deras infästning och inte själva fälgen som skiljer. att även en styv fälg en bloc kan röra sig i sidled är ju inte konstigt. breda alufälgar är förresten också urstyva i sidled. men också urbekväma.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Har hört talas om den där extrema styvheten men inte upplevt det själv. Har dock ”bara” 27 mm innerbredd och 28håls recon pro från LB. Tycker de är grymt sköna. Men jag behöver åas inte en digital tryckmätare med mig för att veta om jag har rätt tryck. 😉
Jag skulle säga att de flesta underskattar hur mycket däcktrycket påverkar upplevelsen av cykeln. Skillnaden mellan 1,5 och 1,7 bar är enorm, för att ta ett exempel. Så det där med att inte mäta trycket begriper jag inte alls, åtminstone inte om man bryr sig om allt annat på cykeln. Att köra "fel" tryck kan vara värre än att sätta på den sämsta dämparen på marknaden jämfört med den bästa, i min mening. Ändå gör många precis det och lägger jättemycket pengar på komponenter som har mindre betydelse än däck och däcktryck. Mycket egendomligt.

vilket typ av cykel och cykling avser frågan? HT FS, XC AM...?
29" FS med 120 mm slag bak och 130 fram. Cyklingen sker till 99% i Hellas, alltså "stökig XC" eller vad man nu vill kalla det för. Jag är inte nån utförsfantom utan tycker det är roligast att hitta flow på stökig men böljande stig och ska jag utmana mig så föredrar jag uppförskrux framför svårigheter nedför.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Som jag skrev i en annan tråd, tror jag att vertikala fjädringen är så lite att det inte märks, framförallt på mtb, ekrarnaär för styva och många måste blir längre samtidigt. Med det behövs bara lite ändringarna av längden av några ekrarna för att böja hjulen i sidled för att lutning av ekrarna är så brant. Dessutom förhindrar ekrarna lite sidorörelse inte als, för att samma antal ekrarna blir längre och kortare. Små rörelse i sidled motverkas bara av styvheten av fälgen. Det verkar att det kan göra en märkbar skillnad i följsamhet av hjulen. Ser inte hur 1 (eller mera) mm vertikal rörelse skulle kunna göra någon skillnad på en mtb med relativt låg däck tryck.
Fast det märkliga är ju att hjulets styvhet märks i allra högsta grad även när du cyklar rakt fram på ojämnt underlag. Exakt varför har jag ingen aning om däremot. Teorin verkar inte stämma med praktiken och då är teorin felaktig. 🕵️‍♂️
 

Berk

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Fast det märkliga är ju att hjulets styvhet märks i allra högsta grad även när du cyklar rakt fram på ojämnt underlag. Exakt varför har jag ingen aning om däremot. Teorin verkar inte stämma med praktiken och då är teorin felaktig. 🕵️‍♂️
Men även om man cyklar rakt fram är underlag inte rakt. Hjulen studsar mot sten och rötter som ligger inte precis rakt och plan framför hjulset. Då studsar hjulen mindre om den kan vika lite i sidled fämfört men om den är helt styva. Tror att det skulle kunna ger ett märkbart effekt. Om man har en relativt stor kontaktyta med hindret kostar det mycket energi att komprimera däcken över den utan och skulle flex i hjulen bidrar till följsamheten.
 

kais01

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
ramen och framgaffeln flexar nog mer i sidled och vridled än även ett halvbra ekrat hjul.
 

Leffe

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag skulle säga att de flesta underskattar hur mycket däcktrycket påverkar upplevelsen av cykeln. Skillnaden mellan 1,5 och 1,7 bar är enorm, för att ta ett exempel. Så det där med att inte mäta trycket begriper jag inte alls, åtminstone inte om man bryr sig om allt annat på cykeln. Att köra "fel" tryck kan vara värre än att sätta på den sämsta dämparen på marknaden jämfört med den bästa, i min mening. Ändå gör många precis det och lägger jättemycket pengar på komponenter som har mindre betydelse än däck och däcktryck. Mycket egendomligt.
Håller med om det mesta förutom att skillnaden är enorm på 0,2 bar. Och även om mätaren på pumpen inte stämmer 100% så har man ändå ett referensvärde att gå efter varje gång. Ett visst tryck är ju heller inte optimalt på hela stigen, det blir ju ändå ett allround-tryck.
Men som du säger så förstår jag inte vissa som inte bryr sig nämnvärt utan bara pumpar i 3bar och har så jämt.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Håller med om det mesta förutom att skillnaden är enorm på 0,2 bar. Och även om mätaren på pumpen inte stämmer 100% så har man ändå ett referensvärde att gå efter varje gång. Ett visst tryck är ju heller inte optimalt på hela stigen, det blir ju ändå ett allround-tryck.
Men som du säger så förstår jag inte vissa som inte bryr sig nämnvärt utan bara pumpar i 3bar och har så jämt.
Nä visst, har man en pump med hygglig tryckmätare och är konsekvent så funkar det ju. Huruvida 0,2 bar är enormt beror på vad man har för däck och vilket tryck dessa 0,2 bar skiftar kring, såklart. 😉
 

kais01

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
upplevt med haha för smal fälg att fönstret mellan att däcket kränger respektive blir oskönt hårt kan vara påtagligt smalt.

så håller med makten där:)
 

Stervelo

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
det är en enorm skilland med tryck i gränslandet där det är rätt. Så, jag kör 1.3 bar bak, 1.5 känns mycket stötigare och en del sämre fäste, plus att 1.1 då blir det sladdrigt och eländigt och man slår igenom för lätt.
Men skillnanden är noll om jag tar säg 2.5 bar bak, tokstötigt och dåligt grepp, 2.7 bar ingen skillnad alls, lika illa.

Jag tror makten menar 0.2 bar diff vid låga tryck, där är det enorm skillnad.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer