Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB

JPL

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Kapar tråden:
Hur är det med pålitliga tryckmätare i era verktygsarsenaler? Jag har manometer i kompressorns munstycke (ngn billig Jula-produkt), golvpumpen (Pro) och en fristående digital mätare (BBB). Ingen av dessa känns särskilt pålitliga eller konsekventa för tryck under 3-4 bar. Så för mtb:n har det alltid varit den analoga känslan mha händerna som avgjort när det är rätt tryck. Men finns det någon riktigt bra mätare för låga tryck, så skulle det vara intressant att ha. (Även om jag kommer fortsätta använda händerna+erfarenhet innan jag tar en tur.)
 
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag tycker det hela angrips från fel håll. Kol eller inte är mindre viktigt än box mot inte boxfälg.
Moton gör det den ska för mig. Lätt it aint, men med däck på ett kilo, drygt en deciliter slime i och bak i alla fall, någon form av korv/band som adderar 2-4 hekto till så bryr jag mig inte om de 2 hektona du sumpar.

Standard ibis alu fälg, drog ekrar med än en gång på en månad efter utbyte av cykelcity.
Bucklade och flatspottade för ingenting, seriös mjukost. Samma däckstryck som jag hade på 2.3-2.4 bredd i 26 tum med samma däckstyper och där höll fälgen och ekrarna fint.

Hittade ett aluhjul som jag kunde tänka mig, newmen, hållbara, men jag gillar inte naven.
Kollade igenom alla kolhjul jag kunde hitta, och slippery slope senare så blev det ett par zipp moto.
De andra är för styva, på fel sätt.

Motocross kör inte boxhjul. Att vi gör det inom mtb är en gammal skuld.
Moton är mjuk och formbar på ett bra sätt, för trail och naturlig terräng, kör du hårt i berms i park, då kanske du inte gillar det, i hellas gillar jag det. Bra dämpning, bra fäste. Jag vågar köra låga tryck.
Att man inte vill ha för styva hjul inom motocross beror mycket på att dom inte håller annars.
jovist finns det många tillverkare av icke boxfälg för mtb, man måste bara tänka lite bredare😉
 

glitch

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag tycker det hela angrips från fel håll. Kol eller inte är mindre viktigt än box mot inte boxfälg.
Moton gör det den ska för mig. Lätt it aint, men med däck på ett kilo, drygt en deciliter slime i och bak i alla fall, någon form av korv/band som adderar 2-4 hekto till så bryr jag mig inte om de 2 hektona du sumpar.

Standard ibis alu fälg, drog ekrar med än en gång på en månad efter utbyte av cykelcity.
Bucklade och flatspottade för ingenting, seriös mjukost. Samma däckstryck som jag hade på 2.3-2.4 bredd i 26 tum med samma däckstyper och där höll fälgen och ekrarna fint.

Hittade ett aluhjul som jag kunde tänka mig, newmen, hållbara, men jag gillar inte naven.
Kollade igenom alla kolhjul jag kunde hitta, och slippery slope senare så blev det ett par zipp moto.
De andra är för styva, på fel sätt.

Motocross kör inte boxhjul. Att vi gör det inom mtb är en gammal skuld.
Moton är mjuk och formbar på ett bra sätt, för trail och naturlig terräng, kör du hårt i berms i park, då kanske du inte gillar det, i hellas gillar jag det. Bra dämpning, bra fäste. Jag vågar köra låga tryck.
Du jämför Ibis 938 Oem hjul med 34mm inner diameter och en vikt på ~1900g med lågserie kolhjul som kostar multum, med id på 30 mm och en vikt på ~2kg plus + korvar + 1kg+ däck?

Känns lite orimligt....att det rök ekrar på dina 938 direkt tyder snarare på ett kasst byggt hjul. Med det sagt så håller jag helt med om att 938orna är mjuka, men de ville väl få till en kostnadseffektiv trendigt bred fälg som inte fick vara för tung för att få känslan av en pigg hoj. Därmed blev det för vekt helt enkelt.
Men tar du en Newmen 30 fälg på ett DT nav har du ett starkt och avsevärt lättare hjul än Zipparna till betydligt bättre pris.

Jag kommer aldrig förstå varför folk köper svindyra tunga hjul som de tynger ned ytterligare med korvar och dh däck för stigcykling.
Men sen är inte jag Richie Rude stark heller ;-)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Mina 938 är efter snart 30 dagar i bike park samt nån vecka i alperna runda och utan märken, ni måste har oflyt eller så har jag flyt med mina.
 

glitch

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Mina 938 är efter snart 30 dagar i bike park samt nån vecka i alperna runda och utan märken, ni måste har oflyt eller så har jag flyt med mina.
Jag fick 2 mjuka bucklor bak i sidan första dagen i bike park, efter det så höll de sig.
Tror de är särskilt känsliga just för slag som stora stenar från sidan, dvs. mjuka i legeringen.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
För att återknyta till trådens grund så har jag nu kört ett antal turer på de styva kolhjulen men med Cush Core i däcken, och det lustiga är att även om jag kör idiotlågt tryck och däcken beter sig helt exemplariskt, så känns det fortfarande att främst framfälgen är onödigt styv. Nu är det dock helt inom gränserna för mina preferenser, men eftersom jag är en jävla idiot som aldrig nöjer mig så kommer jag ändå att experimentera med ett flexigare framhjul. Just framhjul behöver ju inte vara så fasligt dyra heller, som tur är.

Jag har kikat lite på Crankbrothers Synthesis-hjul och både "E" och "XCT" är intressanta (alu-varianterna då). Den sistnämnda är egentligen för smal med 26,5 mm innerbredd, men jag gissar att det spelar föga roll om man ändå kör CC i däcket. Däremot är den inte särskilt lätt för att vara en XC-fälg med sina 513 gram. Det är ungefär 100 gram tyngre än nuvarande fälg.
Nog fasen borde det finnas nåt kring 400-450 gram och 25-28 mm innerbredd som tål stigcykling? Stans Crest är vrållätt men också bara 23 mm invändigt. Det är lite väääl smalt, även med CC. Vore ju trevligt att kunna köra 2,4"-däck i alla fall på vintern.
 

Jensen

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
För att återknyta till trådens grund så har jag nu kört ett antal turer på de styva kolhjulen men med Cush Core i däcken, och det lustiga är att även om jag kör idiotlågt tryck och däcken beter sig helt exemplariskt, så känns det fortfarande att främst framfälgen är onödigt styv. Nu är det dock helt inom gränserna för mina preferenser, men eftersom jag är en jävla idiot som aldrig nöjer mig så kommer jag ändå att experimentera med ett flexigare framhjul. Just framhjul behöver ju inte vara så fasligt dyra heller, som tur är.

Jag har kikat lite på Crankbrothers Synthesis-hjul och både "E" och "XCT" är intressanta (alu-varianterna då). Den sistnämnda är egentligen för smal med 26,5 mm innerbredd, men jag gissar att det spelar föga roll om man ändå kör CC i däcket. Däremot är den inte särskilt lätt för att vara en XC-fälg med sina 513 gram. Det är ungefär 100 gram tyngre än nuvarande fälg.
Nog fasen borde det finnas nåt kring 400-450 gram och 25-28 mm innerbredd som tål stigcykling? Stans Crest är vrållätt men också bara 23 mm invändigt. Det är lite väääl smalt, även med CC. Vore ju trevligt att kunna köra 2,4"-däck i alla fall på vintern.
ja Crest är ju ett bra alternativ för stigfälg. Inte alls en fälg med ett rykte om att inte tåla mycket. Men visst, de tål inte mycket ekerspänning så hjulet blir ju mjukt, men det blir ju alla hjul om man inte spänner upp dem :-)

Notubes kolfiber fälgar är väll byggda just för det du eftersöker. Att ge vika lite för underlaget. Om jag inte minns fel.
 

AX3L

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Kan det vara så att ekertjocklek och antal ekrar har en väldigt stor inverkan också? Rent anekdotiskt upplevde jag stor skillnad på oreducerade och reducerade ekrar på mina kolhjul, men det kan ha varit placebo. Men fram skulle man ju kunna köra hål-i-huvudet-tunna på icke broms och bara orimligt tunna på bromssidan. Kanske 24 stycken bara. Iof, oklart vilken typ av flex det är som ger sökta egenskaperna. Att inte fälgen sitter fast vid navet (nåja) kanske bara ger nackdelar.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
ja Crest är ju ett bra alternativ för stigfälg. Inte alls en fälg med ett rykte om att inte tåla mycket. Men visst, de tål inte mycket ekerspänning så hjulet blir ju mjukt, men det blir ju alla hjul om man inte spänner upp dem :-)

Notubes kolfiber fälgar är väll byggda just för det du eftersöker. Att ge vika lite för underlaget. Om jag inte minns fel.
Det där med ekerspänningen vet jag inte riktigt om jag tror på. Alla ekrarna "motarbetar" ju varandra så hjulet borde vara lika styvt så länge inga ekrar slackar. Men det kanske är just det som är grejen, att ekrarna faktiskt slackar helt då och då?

Fler dyra kolfiberfälgar vill jag inte köpa. Åtminstone inte till framhjulet. 😉

Kan det vara så att ekertjocklek och antal ekrar har en väldigt stor inverkan också? Rent anekdotiskt upplevde jag stor skillnad på oreducerade och reducerade ekrar på mina kolhjul, men det kan ha varit placebo. Men fram skulle man ju kunna köra hål-i-huvudet-tunna på icke broms och bara orimligt tunna på bromssidan. Kanske 24 stycken bara. Iof, oklart vilken typ av flex det är som ger sökta egenskaperna. Att inte fälgen sitter fast vid navet (nåja) kanske bara ger nackdelar.
Det borde inverka, ja. Varje eker är ju en fjäder som har lägre fjäderkonstant ju tunnare den är (vilket inte har med ekerspänningen att göra). Eller ju färre ekrar man har. Dessa fjädrar ska på något vis överföra vibrationer och annat elände från hjulbanan till cyklisten, så det vore konstigt om det inte kändes skillnad.
Jag tror man kan ha 28 tunna ekrar om man inte kör värre än vad jag gör. Har aldrig upplevt något störande flex på något framhjul jag provat, men väl bak. Å andra sidan har jag väl inte heller haft några särskilt flimsiga framhjul.
 

glitch

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag (och flera på happy) har varit nöjda/imponerande av Newmen X.A. 25, 400g/fälg. Finns även en något tyngre och mer stryktålig variant. Jag kör den vanliga, dock med Anaconda (så +80g).

Och jag *tror* de flexar en del som borde passa Makten :)
Märker att vid tillfällen med mycket vridmoment på hjulen så att det knäpper lite i ekrarna vilket tyder på visst flex.
 

Makten

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Jag (och flera på happy) har varit nöjda/imponerande av Newmen X.A. 25, 400g/fälg. Finns även en något tyngre och mer stryktålig variant. Jag kör den vanliga, dock med Anaconda (så +80g).

Ja, de ser bra ut! Dock har jag noll intresse av ett helt hjulpar med fräsiga nav, så jag får bygga själv. Petade ihop ett kit på r2-bike som landade på 179 Euro för ett framhjul. Känns vettigt att prova. Dock fanns inte fälgen i lager så jag ska kika på lite andra ställen också.
 

jij

Medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Ja, de ser bra ut! Dock har jag noll intresse av ett helt hjulpar med fräsiga nav, så jag får bygga själv. Petade ihop ett kit på r2-bike som landade på 179 Euro för ett framhjul. Känns vettigt att prova. Dock fanns inte fälgen i lager så jag ska kika på lite andra ställen också.
Duke Lucky Star HD kan vara ett alternativ. Observera att det är olika fälgar för fram- och bakhjul. https://r2-bike.com/DUKE-Rim-29-Lucky-Star-HD-6TERS-Aluminium-tubeless-ready-Front-wheel
 

Stervelo

Aktiv medlem
Fälgstyvhetens inverkan på hjulegenskaper inom MTB
Du jämför Ibis 938 Oem hjul med 34mm inner diameter och en vikt på ~1900g med lågserie kolhjul som kostar multum, med id på 30 mm och en vikt på ~2kg plus + korvar + 1kg+ däck?

Känns lite orimligt....att det rök ekrar på dina 938 direkt tyder snarare på ett kasst byggt hjul. Med det sagt så håller jag helt med om att 938orna är mjuka, men de ville väl få till en kostnadseffektiv trendigt bred fälg som inte fick vara för tung för att få känslan av en pigg hoj. Därmed blev det för vekt helt enkelt.
Men tar du en Newmen 30 fälg på ett DT nav har du ett starkt och avsevärt lättare hjul än Zipparna till betydligt bättre pris.

Jag kommer aldrig förstå varför folk köper svindyra tunga hjul som de tynger ned ytterligare med korvar och dh däck för stigcykling.
Men sen är inte jag Richie Rude stark heller ;-)
Jag jämför det jag hade som jag jämförde med det jag hade innan, och sen baserade jag ett beslut på det. Inget konstigt.
Newmen alufälgen är bra, naven får jag inte lyckokänslor av, så det fick vara.
Då började jag snegla på kolhjul, och jag ville ha "bombproof". Mitt bud på det är moton. Det finns ett par kolfälgar till som håller bra, men de är för styva helt enkelt. Moton var ultimata kombon hållbarhet, egenskaper i skog och nav jag kunde hitta. Andra har andra prioriteringar och väljer annat.

Dyrt javisst, men minimalt trassel är målet. Min fritid är värd mycket pengar för mig, min arbetstid är dyr för arbetsgivaren också. :) Ibis 938 är det sämsta hjulparet jag någonsin cyklat på i skogen, mitt hjulpar alltså.
Men jag kan ju lugnt säga att jag inte blev sugen på att köpa ett till.

Skador på ekrar inträffar alltid under semestern när jag inte har tid med nertid. ;)

Jag är ganska anal med att det är jag som ska vara begränsningen, inte prylarna.
Med moton kan jag köra de däcktryck jag vill som passar terräng fart och så vidare. Inte rädsla för att mosa fälgen.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer