Fälgtejp tubeless problem. Mer gucka?

Salle73

Medlem
Hej,
Försöker får till tubeless. Däcken förberedda, tejpade från fabrik. Framhjulet gick kanon.
Bakhjulet läckte vid ekrar och lite vid kanterna. Köpte ny fälgtejp men då jag har plusdäck var original tejpen bredare så gjorde bara rent och satte på den nya, 25 mm tejpen, ovanpå den gamla.
Tänkte dubbelt upp är bra. Men läcker fortfarande vid ekrar.
Skall jag riva av all tejp och börja om på nytt eller dra i lite mer gucka (har i ca 1 dl) och kämpa på..?
Tacksam för svar.

Freddie L

Aktiv medlem
Det behöver det inte vara. Jag har stött på folk som kör en ”smal” remsa i mitten och får det att fungera. Jag gillar att tejpa ända upp till kanten, så jag hade kört två varv per fälg.

Det som är gemensamt är att du måste sträcka tejpen på plats ordentligt, inte ”tejpa” tejpen. En del klagar över att viss tejp har för dåligt klister, det antyder att man inte gör rätt. Ta i rejält, det ska knäppa både i tejpen och armbågarna. ;-)

Kör hårt!

kais01

Aktiv medlem
bara en sats av mina fyra uppsättningar har tejp ut till fälgsätet. inga problem med tejpen. sitter kvar flera år senare.

en av hjulsatserna har inte svetsad skarvfog och där läckte det in i fälgen första timmen, men inte sedan.

Makten

Aktiv medlem
Går tejpen inte ut till kanten så gäller det att den sitter riktigt slätt och fint. Inga som helst bubblor eller annat knorv, då kommer guckan sannolikt få tejpen att lossna ganska snabbt.

Sträck tejpen ganska hårt när du monterar den. Ena handen drar i tejpen, andra trycker ner den i botten på fälgen. Se till att slutet också blir fint och fäster bra.

Sen kan det ibland läcka vid ventilen. Försök göra hål med nåt som inte skjuvar av tejpen, för då kan revan spricka vidare så att säga. En varm syl är bra, men funkar inte på all tejp (en del är galet värmetålig).

Freddie L

Aktiv medlem
”andra trycker ner den i botten på fälgen”
Behövs inte om man tar i ordentligt. Tar du i ordentligt har du inte nån ledig hand att hålla på att dutta med. Har man en djup ränna i mitten på fälgen och försöker få tejpen att bottna längst ned kommer det bli strul mot fälgkanten som är det kritiska stället. Låt den ”hänga över” djupaste stället. Det är (ska vara) tätt längs kanterna.

Nu gick jag på lite hårt. Jag är övertygad om att Makten får till sin tejpning alldeles utmärkt. Men jag tycker principen går lite förlorad när man börjar lära ut ”specialare”.

Oggler

Aktiv medlem
Hur får man ut allt torkat gucka ur fälgen? Det har jag alltid undrat. Får man inte en ganska tung fälg tillslut. Om man har lite otur alltså.

Oggler

Aktiv medlem
Ja, precis. Men det härnder ju att det läcker in i fälgen ändå. TS, tex, skriver ju att det läcker vid ekrarna. Då måste det ju ansamlas gucka i fälgen tänker jag.

Freddie L

Aktiv medlem
Som rix skriver, man ska inte ha gucka i fälgen. Har man det har det blivit fel. Det är onödigt om man tejpar rätt. Om man får en skada på tejpen och det börjar läcka, så är man snabb att åtgärda problemet. Alltså ny tejp, inte mer gucka.

Makten

Aktiv medlem
Behövs inte om man tar i ordentligt. Tar du i ordentligt har du inte nån ledig hand att hålla på att dutta med. Har man en djup ränna i mitten på fälgen och försöker få tejpen att bottna längst ned kommer det bli strul mot fälgkanten som är det kritiska stället. Låt den ”hänga över” djupaste stället. Det är (ska vara) tätt längs kanterna.

Nu gick jag på lite hårt. Jag är övertygad om att Makten får till sin tejpning alldeles utmärkt. Men jag tycker principen går lite förlorad när man börjar lära ut ”specialare”.
Jag har inte stött på nån fälg som är så djup att det inte går att få tejpen att fästa över hela ytan, men du har rätt i att det bör räcka med att sträcka den. Den andra handen kan dock hjälpa till lite för att få det bubbelfritt, har jag erfarit.

Numera kör jag alltid med s.k. Skinnystripper ovanpå tejpen, eftersom jag för många gånger varit med om tejp som släpper av guckan. Trots "perfekt" tejpning. Med detta gummiband behöver man inte bry sig. Tejpen har som enda funktion att hålla emot vid ekerhålen, inte täta.

Salle73

Medlem
Drog i lite mer gucka, pumpade upp till 2,5 o cyklade runt lite. Nu funkar det! Men.. upptäckte istället en liten blåsa på framdäckets sida.. antar det är lika bra att cykla på tills framdäcket får punka och laga det..?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer