(Färdig!) Lackar om dotterns Commencal

Engsfors

Medlem
Japp, köpte en begagnad Commencal El Camino, 27,5" till dottern då hon visar ett ökat intresse för stigcykling och då nuvarande hoj lämpar sig bättre som skoltransport än som stigcykel. Nu finns det säkert en mängd trådar om cyklar som bytt skepnad, men då jag själv gärna följer andras processer tänkte jag här dela med mig av mina egna erfarenheter kring projektet.

Hur som helst, så här såg cykeln ut vid köp:

IMG_20200720_125353.jpg

Färdig, (fler bilder längst ned)

2020_0804_17015300.jpg

Var absolut inget stort fan av originalfärgen och tänkte att det är bättre att uppfylla drömmen om att måla om en cykel på hennes aluminiumhoj än på min egen kofiberhoj, i alla fall denna gång.

Gillar färgerna på de senaste årens Commencalcyklar som gått mycket i beige/rött/svart/grå så jag tänkte hålla det i den stilen och då de flesta komponenterna i nuläget är svarta så tänkte jag en snygg beige/khaki-färg, och så blev det. Körde på Montana's Sahara Beige

Förstod av vad jag läst att det inte var helt nödvändigt att slipa ned befintlig lack helt men hade ändå lust att göra det då det garanterat inte skulle ge ett sämre resultat, så med papper från 180 och uppåt gick jag lös på top och downtube.

Efter ett par timmars gnolande var jag stolt över vad jag åstadkommit men insåg att det inte är fusk att ta hjälp av färgborttagningsmedel. Svetsfogar, kabelhållare mm. hade blivit ett helvete om jag hade fortsätt vara enveten.

IMG_20200721_220019.jpg

Valet av färgborttagningsmedel föll på Nitromors då det var det jag gick förbi på Clas ohlsson, inte det bästa valet så här i i efterhand men det gjorde resten av jobbet väsentligt enklare.
Det var smidigt att jobba med och grannarna hann aldrig klaga över lukten men det fick bli både två och tre strykningar på sina ställen (svetsfogar och hörn) men resultatet blev nice. Drog över hela ramen med 800 våtslip-papper efteråt.

IMG_20200721_220020.jpg

IMG_20200721_220021.jpg

Dags för primer. Valet föll på Montana Tech Aluminium Primer i två omgångar med slipning emellan. Riktigt tillfredsställande att se resultatet av färdigprimad hoj efter timmarna av slip och färgborttagning.

IMG_20200721_220019 copy.jpg

IMG_20200721_220019 copy1.jpg

Sedan följde ett par dagar med ihållande Göteborsk vind som omöjliggjorde fortsatt arbete. Under tiden trillade det in nya pedaler, kedjestagsskydd och nya dekaler hos postombudet.
När vinden hade avtagit var det dags att korka upp Montana Gold Sahara Beige och dra över två gånger med våtslipning mellan. Nu började det bli riktigt nice.

IMG_20200721_220019 copy2.jpg

Dags för dekaler från Zen Graphics och två smekningar med 2-komponents matt klarlack från Spraymax. Sprayade utan ansiktsmask på en vindstilla garageuppfart och fick mig en billig fylla på köpet, vid det här laget slipade jag inte mellan gångerna då jag inte hade något emot "mikro-finishen" efter första strykningen och då jag ändå gick för en matt finish.

IMG_20200721_220019 copy3.jpg

IMG_20200721_220019 copy5.jpg

Har under dagen börjat bygga upp cykeln igen samt tagit bort en del stickers och skönhetsfel från en del av komponenterna. Vevlager och headset är på plats och bygget fortsätter de närmaste dagarna.

Har hittills lagt ca 2 dagar totalt om man räknar bort torktider och shopping. Längst tid tog helt kart slipning/färgborttagning och mest belönande var nog ändå att se den med bara primern.

Tänkte hålla på resten tills bygget är klart, men det ser (med mina ögon) helt klart bättre ut än när jag startade om jag ska utrycka mig försiktigt.

Ha det gött.

Senast ändrad:

Jacoba

Aktiv medlem
Åhå fin! Hemma i garaget står en 24 tums Scott och väntar på sin nya ägare, tänker mig snarare något rosa med lila detaljer. :)

freddiesan

Aktiv medlem
Körde du värmepistol på fogar och kabelhållare? Gjorde så nyligen samtidigt som jag borstade bort färgen som mjuknade med en smal stålborste.

tramparne

Ny medlem
Gjorde samma resa med dotterns cykel, hon gillade inte heller grön färg tydligen. Nu vart den mattsvart samt uppgraderad med hydrauliska bromsar. Nu går det att cykla på den igen enligt henne ;) Bra jobbat med färgborttagning, jag gjorde inte SÅ noga :P

Engsfors

Medlem
Att det kan bli så bra resultat på en garagelack!
Hur maskerade du fästpunkterna? Styrrör, BB osv?
Vanlig maskeringstejp för utomhusbruk, Tesa's blå. Lättskuren och fäster bra och funkade bra invändigt i BB och styrrör. För mindre hål gjorde jag små rullar med tejp som jag sen pressade ut i hålen med en syl för att sedan skära av dom med skalpell.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer