Fästa Mountainbike framhjul på pakethållare på elcykel och cykla ut i skogen, jag vill slippa ta bilen

Magneto

Medlem
Fästa Mountainbike framhjul på pakethållare på elcykel och cykla ut i skogen, jag vill slippa ta bilen
vet inte om denna ska vara i detta forumet eller elforumet men tänkte att eftersom det handlar om mountainbike i första hand så....
Jag har tänkt att bli så biloberoende som möjligt och har klurat på hur jag skulle kunna fästa framhjulet på min Intense mountainbike på en pakethållare på en dragcykel och ta mig ut några mil till mitt favoritställe utan att behöva ta bilen. Mountainbiken har boost med genomgående axel på framgaffeln om det underlättar.
Kanske är det ex vis någon som fäst en thule upride på en pakethållare. kom loss och sprid era kreativa lösningar.
Är det någon som har någon smart lösning hur man kan koppla sin mountainbike till en dragcykel med andra ord.

BuTTuS

Aktiv medlem
Du menar att du vill bogsera MTBn med elcykeln? Typ nått sånt här kanske:

Willie

Aktiv medlem
Något sådant?

Cake-Osa-e-moto-e-bike_modular-electric-SUV-motorcycle-cargo-bike_mountain-bike-shuttle.jpg

jonte987

Aktiv medlem
vem var det som byggde en sådan till motorcykel? Kanske ändå blir tungt på en cykel.

Hålla en hand på varje styre som när farfar var ung, duger det inte längre?

Eapea

Aktiv medlem
En bra 2 hjulig lasthoj och ett Thule ställ i botten? Felvänd och hängande över framhjulet och något som förhindrar rotation..

Eller en Longtail och en påskruvad planka på sidan med samma Thule-fäste?
97A5EA6E-94A0-4BB0-A05A-D99A8731F9F5.jpeg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Bra tanke.
Är det en möjlighet att montera thru-axeln på ett fäste på pakethållaren (såna finns) och antingen surra framhjulet på mtn eller använda samma framhjul på båda cyklarna?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Skulle det inte vara rimligt enkelt att bygga en "vagga" för framhjulet att fästa på pakethållaren? Av en typ plastbalja eller trä till att börja med för att prova. Så ställer man bara ned framhjulet på MTB där.

Kan säkert hänga på ena sidan också.

jonte987

Aktiv medlem
Skulle det inte vara rimligt enkelt att bygga en "vagga" för framhjulet att fästa på pakethållaren? Av en typ plastbalja eller trä till att börja med för att prova. Så ställer man bara ned framhjulet på MTB där.
blir kanske högt? Måste nog bli rätt vinkel som det ska spela tänker jag

Jolinwood

Aktiv medlem
Låter jäkligt omständigt, kommer du röra dig i trafiken dessa mil du har till skogen?
Försök hitta garageplats/förvaring för din mountainbike närmare skogen?

freddag

Aktiv medlem
ta mig ut några mil till mitt favoritställe
hur långt har du till favoritstället?

ponera att elcykeln snittar 24-25 km/h och din mountainbike säg 18-19 km/h om du inte vill anstränga dig.

om det då är 2 mil till favoritstället sparar du då typ 15-20 minuter på att åka elcykel. minus tiden för av- och pålastning och parkering och låsning av elcykeln. kanske en besparing på 0-5 minuter i slutändan.

möjligtvis några minuter mer om du varje gång stressar som satan med elcykeln för att bevisa att en dryg idiot på ett forum hade fel. men då tillkommer kostnader och lidande för ökad psykisk ohälsa.

Spacekitty

Aktiv medlem
ponera att elcykeln snittar 24-25 km/h och din mountainbike säg 18-19 km/h om du inte vill anstränga dig.

om det då är 2 mil till favoritstället sparar du då typ 15-20 minuter på att åka elcykel. minus tiden för av- och pålastning och parkering och låsning av elcykeln. kanske en besparing på 0-5 minuter i slutändan.

Det kanske handlar mer om att spara benen än tiden, för att kunna köra kvalitetsträning när man kommer fram.

Maakus

Aktiv medlem
Nått sånt här borde ju kanske funka?
Kanske behöver begränsa mtb-styrningen lite.
Visa bilaga 469050

Bästa vore ju att inte behöva ta av framhjulet alls. Dock blir ju hela ekipaget ganska långt och gingligt när man behöver stanna.
*Snabbkoppling på gaffeln
*Använda hålet i styrröret
*Klämma runt styret
*Ställa i rack brevid bakhjulet som på bilden ovan

(Sitter hemma permiterad utan uppdrag, har lite för mycket fritid just nu)

Hasse#7

Aktiv medlem
Största problemet är nog att lämna elcykeln med batteri och allt i skogen. Bortsett då från utmarksmöjligheten att man är där inga andra rör sig.

freddag

Aktiv medlem
propellerryggsäcken kan flyga upp i en trädtopp och parkera alldeles själv. bara kalla ner den från trädet med ett tryck i appen. eller ring brandkåren. den kan också följa efter dig i skogen som en kameradrönare. pm:a om du vill swisha riskkapital till mig.

Magneto

Medlem
Bra tanke.
Är det en möjlighet att montera thru-axeln på ett fäste på pakethållaren (såna finns) och antingen surra framhjulet på mtn eller använda samma framhjul på båda cyklarna?
Bra förslag, vet du var man kan köpa fästena för thru axeln? Har letat på nätet men inte hittat

hm

Aktiv medlem
Ett framhjul med elmotor i sig att sätta på mtbn . Och vanliga framhjulet hängande på styret ..

Karl-Luis

Aktiv medlem
Skulle valt en trasig cykelnvagn för barn, dom är bultade oftas i alu med luft däck, smalnar du av den är det runt 4st rör sen har du en koppling med en liten sprint du kan fästa i ramen en liten plupp och en hyffsat fjädrad arm.
Sätt helt enkelt dit framhjulen i vaggan och dra fast du får förvisso tre däck i bak men det bli stabilare, du kan ev till och med sätta cykeln liggandes på och få ner top vikten.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det finns en svensk variant oxå: https://zipforce.se/

Vet dock inte hur väl de fungerar med MTB-däck dock... Hur som helst, fördelen är att man kan koppla loss den o stoppa i ryggan.

Der Kaiser

Aktiv medlem

gavin_gadget

Aktiv medlem
Skulle valt en trasig cykelnvagn för barn, dom är bultade oftas i alu med luft däck, smalnar du av den är det runt 4st rör sen har du en koppling med en liten sprint du kan fästa i ramen en liten plupp och en hyffsat fjädrad arm.
Sätt helt enkelt dit framhjulen i vaggan och dra fast du får förvisso tre däck i bak men det bli stabilare, du kan ev till och med sätta cykeln liggandes på och få ner top vikten.
Bra idé. Som alternativ kanske man kan ta någon cykelvagn/-kärra, montera takräcke och cykelhållare på den. Eller få dit cykelhållaren direkt... Är det en barnvagnvariant får man ta bort sittdelen. Då har man ju en sjukt flexibel fraktlösning.

salle

Aktiv medlem
Bra idé. Som alternativ kanske man kan ta någon cykelvagn/-kärra, montera takräcke och cykelhållare på den. Eller få dit cykelhållaren direkt... Är det en barnvagnvariant får man ta bort sittdelen. Då har man ju en sjukt flexibel fraktlösning.
Kolla i kajaktråden, finns ju lite smarta vagnar där som folk byggt. Ett takräcke på en sån här lösning borde ju bli kanon, behöver j inte vara lika lång heller!

Senast ändrad:

Karl-Luis

Aktiv medlem
Precis och tyget på dom går sönder lätt så du kan säkerligen hitta en bortskänkes. Har två hjul kvar hemma ifrån en som jag tänkt bygga något i lastväg med.
Eftersom tids nog blir stigcykeln ochså dagisracer så man får hitta något smidigt att ta av o på.

Sen tror jag ett ett väldigt enkelt stup rör med hål för spännband täcker cykeln vikt med lite sidostöd

Fredrik80

Aktiv medlem
Köp en Specialized SL eller Orbea Rise istället, lätta el-cyklar som har så mycket (eller lite) assistans du vill.

Dyra ja, men troligen bättre än vad det än är du planerar nu.

New-Orbea-Rise-emtb.jpg

2020-Specialized-Turbo-Levo-Comp-Carbon-Blue.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer