Fästa snabbfäste cykelvagn, växel ivägen

BiGO

Ny medlem
Hej! Jag har köpt en Thule coaster XT och förstår inte hur jag ska lyckas fästa snabbfästet i cykelns bakshjulsnav eftersom växeln sitter i vägen där fästet ska stickas igenom navet och skruvas fast. Måste "växel-lådan" flyttas? (ursäkta brist på vokabulär, jag har ingen erfrenhet av att mecka med cyklar). Se bild:
DSC_1459.JPG
Tacksam för hjälp/råd!
EDIT: Själva armen fästs självklart på vänster sida. Jag frågar hur jag kan fästa själva fästet (inte cykelvgnens arm!) när det sitter en växel i vägen för skruven som ska hålla fästet fast.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Varför sätter du inte fästet på vänster sida av bakhjulet för?
Verkar inte vara några problem enligt den här videon:

Juhlin

Aktiv medlem
Jag har inte haft en cykel med nav växel på säkert 15 år och ingen Thule kärra någonsin, så mina erfarenheter är begränsade till andra system.

Men hur ser fästet ut?

BiGO

Ny medlem
Varför sätter du inte fästet på vänster sida av bakhjulet för?
Verkar inte vara några problem enligt den här videon:
Ok, jag var nog otydlig: det är själva snabbfästet som jag inte kan fästa pga att växeln sittet där fästets skruv ska sitta. Jag vet att själva cykelvagnens arm fästs på vänster sida.

Barrett

Aktiv medlem
Fästet ska sitta på vänster sida på cykeln, och du visar en bild på höger sida av cykeln. Inte lätt att förstå problemet och att hjälpa till men idéer på en lösning tyvärr.

BiGO

Ny medlem
Jag har inte haft en cykel med nav växel på säkert 15 år och ingen Thule kärra någonsin, så mina erfarenheter är begränsade till andra system.

Men hur ser fästet ut?
Såhär ser fästet ut som ska igenom cykelhjulets nav: DSC_1460.JPG
Längst ner är skruven som ska skruvas åt på höger sida av hjulet, just där växeln sitter i vägen. Jag tror inte ens jag skulle kunna sticka igenom mojängen, för växeln sitter i vägen för att den ska kunna komma ut på andra sidan (högra, eftersom den sticks in från vänster).

Barrett

Aktiv medlem
Det där är en QR Axel. Tror du har en fast axel med en mutter på vänster sida av navet, eller hur ser det ut där?

velovin

Aktiv medlem
Funkar det alltså inte att trä på fästet på vänster sida när du skruvat av vänster axelmutter? I sådana fall stämmer det nog att du behöver ovanstående adapter.

BiGO

Ny medlem
Det där är en QR Axel. Tror du har en fast axel med en mutter på vänster sida av navet, eller hur ser det ut där?
Ja, på vänster sida finns en skruv som jag sannolikt kan skruva av och sen föra in fästet igenom men det kommer inte komma ut på andra sidan eftersom uthålet har en växel fäst i sig. DSC_1461.JPG DSC_1462.JPG
(På höger bild håller jag fästet så man ser storleken på skruven.)

BiGO

Ny medlem
Fast den ser bara ut att vara en sorts förlängning som läggs till på vänster sida. Jag förstår inte hur adaptern ska lösa grundproblemet.
Eller
Du ska inte använda den medföljande axeln. Se 4.8.3 i instruktionsboken
Tack! Jag insåg det när jag kollade mer noga i instruktionerna för adaptern! Det känns faktiskt mer säkert att inte behöva lösgöra något i navet utan bara lägga till. Nu hoppas jag bara att just den här adaptern passar på just min cykel... Tusen tack för hjälpen alla!

xyz-saft

Aktiv medlem
Ja, tänkte på det precis efter att jag hade skrivit. ;) Borde inte cykelns egna skriv kunna skruvas på igen, istället för adapterns skruv? Jag hoppas att den sitter säkert och att jag köper rätt adapter...

Risken är att gängan/axeln är för kort när du lägger fästet mellan ramen och muttern. Därför kan adaptern behövas.

Elcyklarito

Ny medlem
Hej! Jag har en cykel med fast axel och har skruvat av sidomuttern och satt dit ezHITCH. Den sitter fast, men jag är osäker på om det räcker. Undrar om ni som är bra på cyklar kan hjälpa? Hur kort/lång del av den befintliga axeln/gängan behöver sticka ut för att muttern ska sitta säkert? Undrar också om ezHITCH-fäster ska sitta fixerat eller kunna röra sig?

Elcyklarito

Ny medlem
Risken är att gängan/axeln är för kort när du lägger fästet mellan ramen och muttern. Därför kan adaptern behövas.
Hej! Jag har samma fundering. Har fäst ezHITCH på en solid axel men är osäker på om det sitter säkert. Hur lång bit av axel/gänga behöver sticka ut för att muttern ska sitta ordentligt? Kan man testa det på nått sätt? Typ dra muttern ett antal varv eller så?

Tack! /nybörjare...!

xyz-saft

Aktiv medlem
Hej! Jag har samma fundering. Har fäst ezHITCH på en solid axel men är osäker på om det sitter säkert. Hur lång bit av axel/gänga behöver sticka ut för att muttern ska sitta ordentligt? Kan man testa det på nått sätt? Typ dra muttern ett antal varv eller så?

Tack! /nybörjare...!
Ingen aning faktiskt. Jag har bara dragit kärra med cykel som har QR. Men det borde ju finnas någon tabell över skruvförband som man kan slå upp det i om man vet dimension på gängan och vilket moment man ska dra med.

Ragnvald

Aktiv medlem
Gängförband brukar typiskt bära lasten på 1-2 varv gänga, men man vill ha 4-6 varv för att vara säker ändå. Titta ner i en vanlig mutter och räkna varven - då får du se hur mycket som räcker i normalfallet.
Med normalfallet menar jag kvalitetsmaterial. Jag tror inte Shimano har använt skit i sin Axel/mutter. Har du mindre axel än 6-7 varv utanför så hade jag nog funderat på förlängningsadaptern. (Ett varv kommer inte bita pga fasen i öppningen på muttern).

Fästet ska inte röra sig, ffa om du har mutter på axeln eftersom det då kommer lossa muttern successivt. Dra åt ordentligt. Axeln torde vara stål och sitta raka vägen igenom så den är rätt robust.

Elcyklarito

Ny medlem
Ingen aning faktiskt. Jag har bara dragit kärra med cykel som har QR. Men det borde ju finnas någon tabell över skruvförband som man kan slå upp det i om man vet dimension på gängan och vilket moment man ska dra med.
Tack för svar! Ska undersöka vidare å se om det finns tabeller. El kansk kolla med en cykelmekaniker :)

Elcyklarito

Ny medlem
Gängförband brukar typiskt bära lasten på 1-2 varv gänga, men man vill ha 4-6 varv för att vara säker ändå. Titta ner i en vanlig mutter och räkna varven - då får du se hur mycket som räcker i normalfallet.
Med normalfallet menar jag kvalitetsmaterial. Jag tror inte Shimano har använt skit i sin Axel/mutter. Har du mindre axel än 6-7 varv utanför så hade jag nog funderat på förlängningsadaptern. (Ett varv kommer inte bita pga fasen i öppningen på muttern).

Fästet ska inte röra sig, ffa om du har mutter på axeln eftersom det då kommer lossa muttern successivt. Dra åt ordentligt. Axeln torde vara stål och sitta raka vägen igenom så den är rätt robust.
Tusen tack för detaljerat svar! Ska ut och räkna varven. Det blev 3,5 varv totalt... Ser nu att det sitter en ring innanför muttern, den är ca 4 mm tjock och ser ut att låsa fast i glipan i cykel ramen där navet sitter. Är det en så kallad "washer"? Går den ta bort, alt byta till en smalare för att få plats?

Elcyklarito

Ny medlem
Tusen tack för detaljerat svar! Ska ut och räkna varven. Det blev 3,5 varv totalt... Ser nu att det sitter en ring innanför muttern, den är ca 4 mm tjock och ser ut att låsa fast i glipan i cykel ramen där navet sitter. Är det en så kallad "washer"? Går den ta bort, alt byta till en smalare för att få plats?

Bilagor

• 20210719_115451.jpg
    20210719_115451.jpg
    481 KB · Besök: 120
  • 20210719_115437.jpg
    20210719_115437.jpg
    538.1 KB · Besök: 137

Ragnvald

Aktiv medlem
Den ska du inte(!) ta bort, då får du växel- och möjligen bromsproblem. Den hindrar axeln (och kuggar i navet) att rotera i springan.

Kan du få tag på en smalare som passar (i stål kanske, den du har tycker jag ser ut som aluminium) på axeln borde det gå bra att byta. Om du får tillräckligt med gänga kvar då märker du.

Kan du även få tag på en vanlig mutter snarare än en kupolmutter att sätta på så ser man hur långt in axeln sitter när man har dragit åt muttern.

Elcyklarito

Ny medlem
Den ska du inte(!) ta bort, då får du växel- och möjligen bromsproblem. Den hindrar axeln (och kuggar i navet) att rotera i springan.

Kan du få tag på en smalare som passar (i stål kanske, den du har tycker jag ser ut som aluminium) på axeln borde det gå bra att byta. Om du får tillräckligt med gänga kvar då märker du.

Kan du även få tag på en vanlig mutter snarare än en kupolmutter att sätta på så ser man hur långt in axeln sitter när man har dragit åt muttern.
Tusen tack för svaret! Då ska den sitta kvar och jag ska försöka hitta en smalare i stål :) Ska även undersöka det här m mutter.

Hej,
Har en Ecoride Ambassador och funderar på hur jag ska få dit Thule Chariot. Någon som har erfarenhet av kombinationen? Är det följande kombi som gäller:

Eller är det någon som ens vet iaf ambassador funkar med Thule chariot?

Med vänlig hälsning,
Henrik

velovin

Aktiv medlem
Hej,
Har en Ecoride Ambassador och funderar på hur jag ska få dit Thule Chariot. Någon som har erfarenhet av kombinationen? Är det följande kombi som gäller:

Med vänlig hälsning,
Henrik

Den ska funka, dubbelkolla bara att det är ett Shimano-nav som sitter på cykeln. Inbillar mig att den cykeln är rätt vanlig i kombination med cykelkärra, så det ska inte vara några problem.

mrplow

Ny medlem
Hej,

Med vänlig hälsning,
Henrik
Enligt https://www.thule.com/-/s/approved/std.lang.all/24/55/492455.pdf så verkar det passa de flesta Nexus och det verkar vara det som sitter på Ecoride https://www.ecoride.se/elcykel/alla-modeller/ambassador/

Topp