Fästa snabbfäste cykelvagn, växel ivägen

BiGO

Ny medlem
Hej! Jag har köpt en Thule coaster XT och förstår inte hur jag ska lyckas fästa snabbfästet i cykelns bakshjulsnav eftersom växeln sitter i vägen där fästet ska stickas igenom navet och skruvas fast. Måste "växel-lådan" flyttas? (ursäkta brist på vokabulär, jag har ingen erfrenhet av att mecka med cyklar). Se bild:
DSC_1459.JPG
Tacksam för hjälp/råd!
EDIT: Själva armen fästs självklart på vänster sida. Jag frågar hur jag kan fästa själva fästet (inte cykelvgnens arm!) när det sitter en växel i vägen för skruven som ska hålla fästet fast.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Varför sätter du inte fästet på vänster sida av bakhjulet för?
Verkar inte vara några problem enligt den här videon:

velovin

Aktiv medlem
Skulle snarare säga att vänster sida är den enda rätta sidan. Min Thule-vagn har inte ens möjlighet att fästa armen på höger sida.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag har inte haft en cykel med nav växel på säkert 15 år och ingen Thule kärra någonsin, så mina erfarenheter är begränsade till andra system.

Men hur ser fästet ut?

BiGO

Ny medlem
Ok, jag var nog otydlig: det är själva snabbfästet som jag inte kan fästa pga att växeln sittet där fästets skruv ska sitta. Jag vet att själva cykelvagnens arm fästs på vänster sida.

Barrett

Aktiv medlem
Fästet ska sitta på vänster sida på cykeln, och du visar en bild på höger sida av cykeln. Inte lätt att förstå problemet och att hjälpa till men idéer på en lösning tyvärr.

BiGO

Ny medlem
Jag har inte haft en cykel med nav växel på säkert 15 år och ingen Thule kärra någonsin, så mina erfarenheter är begränsade till andra system.

Men hur ser fästet ut?
Såhär ser fästet ut som ska igenom cykelhjulets nav: DSC_1460.JPG
Längst ner är skruven som ska skruvas åt på höger sida av hjulet, just där växeln sitter i vägen. Jag tror inte ens jag skulle kunna sticka igenom mojängen, för växeln sitter i vägen för att den ska kunna komma ut på andra sidan (högra, eftersom den sticks in från vänster).

Barrett

Aktiv medlem
Det där är en QR Axel. Tror du har en fast axel med en mutter på vänster sida av navet, eller hur ser det ut där?

velovin

Aktiv medlem
Funkar det alltså inte att trä på fästet på vänster sida när du skruvat av vänster axelmutter? I sådana fall stämmer det nog att du behöver ovanstående adapter.

BiGO

Ny medlem
Det där är en QR Axel. Tror du har en fast axel med en mutter på vänster sida av navet, eller hur ser det ut där?
Ja, på vänster sida finns en skruv som jag sannolikt kan skruva av och sen föra in fästet igenom men det kommer inte komma ut på andra sidan eftersom uthålet har en växel fäst i sig.DSC_1461.JPGDSC_1462.JPG
(På höger bild håller jag fästet så man ser storleken på skruven.)

BiGO

Ny medlem
Fast den ser bara ut att vara en sorts förlängning som läggs till på vänster sida. Jag förstår inte hur adaptern ska lösa grundproblemet.
Eller
Du ska inte använda den medföljande axeln. Se 4.8.3 i instruktionsboken
Tack! Jag insåg det när jag kollade mer noga i instruktionerna för adaptern! Det känns faktiskt mer säkert att inte behöva lösgöra något i navet utan bara lägga till. Nu hoppas jag bara att just den här adaptern passar på just min cykel... Tusen tack för hjälpen alla!

xyz-saft

Aktiv medlem
Ja, tänkte på det precis efter att jag hade skrivit. ;) Borde inte cykelns egna skriv kunna skruvas på igen, istället för adapterns skruv? Jag hoppas att den sitter säkert och att jag köper rätt adapter...
Risken är att gängan/axeln är för kort när du lägger fästet mellan ramen och muttern. Därför kan adaptern behövas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer