Fallvänlig asfalt i Lund.

jesperC

Aktiv medlem

Det låter som en sympatisk idé tycker jag.
Samtidigt tror jag att det är både enklare och billigare att angripa problemet från annat håll.
Vad är det som orsakar fallolyckorna som denna asfaltblandning ska minska konsekvenserna av? Vad kan man göra för att minska/eliminera dessa orsaker?
Har man identifierat en plats där det sker olyckor och som kan komma ifråga för omasfaltering med en mjukare asfalt så kanske man ska fundera på om det inte är bättre att sopa upp gruset, fixa till den tvära/feldoserade kurvan, ta bort hindret eller vad det nu kan röra sig om.

//j

OlofSx

Medlem
Jag är bara lite cynisk: ”Vad ska vi göra med alla dessa miljöfarliga gamla bildäck som vi inte bara kan dumpa i naturen?”

MrSpock

Medlem
Jag flög över styret häromdan i just Lund, men det var på en grusväg där regnet hade spolat bort gruset och det blivit en decimeterdjup håla. Kanske man ska testa den nya asfalten, var i Lund är detta? :rolleyes:

IM

Aktiv medlem
Samtidigt tror jag att det är både enklare och billigare att angripa problemet från annat håll.
Vad är det som orsakar fallolyckorna som denna asfaltblandning ska minska konsekvenserna av? Vad kan man göra för att minska/eliminera dessa orsaker?
Har man identifierat en plats där det sker olyckor och som kan komma ifråga för omasfaltering med en mjukare asfalt så kanske man ska fundera på om det inte är bättre att sopa upp gruset, fixa till den tvära/feldoserade kurvan, ta bort hindret eller vad det nu kan röra sig om.

//j
Det går ju rimligtvis att göra både ock. Två bra insatser kan ju åtminstone teoretiskt vara dubbelt så bra som en.

jesperC

Aktiv medlem
Det går ju rimligtvis att göra både ock. Två bra insatser kan ju åtminstone teoretiskt vara dubbelt så bra som en.
Självklart.
Historiskt har man dock varit väldigt dålig på att jobba med den mer effektiva insatsen så vill man minska skadorna så bör man börja där.

Jag är nog mer inne på OlofSx:s linje.
Försöket med tyst asfalt, som det satsades på för 10 år sedan, blev det väl inte så mycket av så man behöver fortfarande hitta någonstans att gömma högarna med gamla däck.
I sig inget fel om det nu gör cykelstråken säkrare. Jag har dock svårt att tro att det inte kommer leda till ett ökat rullmotstånd.

//j

IM

Aktiv medlem
Självklart.
Historiskt har man dock varit väldigt dålig på att jobba med den mer effektiva insatsen så vill man minska skadorna så bör man börja där.

Jag är nog mer inne på OlofSx:s linje.
Försöket med tyst asfalt, som det satsades på för 10 år sedan, blev det väl inte så mycket av så man behöver fortfarande hitta någonstans att gömma högarna med gamla däck.
I sig inget fel om det nu gör cykelstråken säkrare. Jag har dock svårt att tro att det inte kommer leda till ett ökat rullmotstånd.

//j
Med lite flyt kan det kanske gå hand i hand: om vi nu ändå skall lägga nytt asfalt kan vi läsa på att se över hur kurvorna är doserade på sträckan. Och ett verktyg till i lådan är väl bra tänker jag.

Ja, ett högre rullmotstånd jämfört med nylagd vanlig asfalt låter rimligt. Ehuru många nog kan tänkas så ut med det, i viss utsträckning i alla fall, om det samtidigt innebär potentiellt mindre skador vid fallolyckor.

Infrastrukturen för cykel i Sverige kan onekligen bli väldigt mycket bättre. Kanske är det här en del i det arbetet.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

//j
Så ... du ska förbjuda studentajävlarna att supa?

MrSpock

Medlem
Bra idé! Av mina två cykelvurpor under studenttiden skedde 100% under race mot mina kursare på nämnda sträcka, på väg ner till Värmlands onsdagsklubb.
Från Sydsvenskan:
"Sträckan längs Dalbyvägen mellan Arkivgatan och Brunnsgatan är inte särskilt olycksdrabbad men bedöms passa bra som teststräcka bland annat på grund av närheten till Mårtenslundområdet med flera äldreboenden. "

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer