Hej.. Ja verkligheten är enklare, jag har skrivit om den enkla matematiken i en annan tråd men tycker nog att den passar här också. Jag har f.ö. fått matematiken bekräftad av nån som kan aerodynamik jättebra. Ska man jämföra två uträkningar på samma ekvation så kan man ju stryka alla konstanter som finns att räkna med i både fallen. Kvar blir bara fartfaktorn i kubik, alltså upphöjd till tre. Vi får tyvärr inga absoluta tal, bara relativa tal. Vi tar 30 km/h som fartfaktorn 1. Då blir fartfaktorn för 45 km/ = 1,5, för 60 km/h blir det 2. Den relativa luftmotståndsfaktorn blir alltså 1 3,37 8. Ja, höjer du hastigheten på din rigg från 30 till 60 km/h så 8faldigas luftmotståndet. Nån har sagt att 60 km/h är nån slags realistisk maxfart för en cyklist. Låter troligt.
Jag tog exemplet från Tour, Cannondale Supersix mot Systemsix. Motståndet uppmättes Supersix till 238 W, SystemSix 206 W. Tar siffrorna ur huvudet, kan missa nån W. Skillnaden kan man jämföra direkt, jag tycker nog att den är mera intressant vid den mer realistiska farten 30 km/h. 238 - 206 = 32 W. Divideras med 3,37, lite drygt 9 W. Övrigt motstånd, däck och transmission, växer endast svaagt exponentiellt så vi kan kvitta den i stort. Nu kan ni räkna fram och tillbaka från i stort sett vilken hastighet som helst, har ni bara fått något absolut tal så får ni också fler absoluta tal. Annars blir det bara relativa tal. Som jag skrev, nu förstår ni varför tester utförs i 45 km/h?? Annars säljs det inga aerocyklar.. mvh borano20