Fasa/plana ytorna för bromsok i kolfiberram

eucalyptus

Aktiv medlem
Hej!

Har ringt runt lite överallt, Jönköping, racerdepån, Boråscykelfabrik och ingen har verktyg eller kunskap om att fasa bromsytor.

Fått tips om Cykelcity i Stockholm som jag tänkte slå en signal.

Några andra förslag? Måste väl vara någon i Sverige som sitter på Park tool DT 5.2 verktyg med tillhörande diamond cutter för kolfiber

Några har sagt att det bara är att ta en fil och försiktig fila till ytorna men vet inte om jag känner mig helt bekväm med detta, 95% sannolikhet att det slutar i katastrof, dåliga odds!

Så här ser ytorna ut idag. Några tips på vad jag kan göra? Ramen är hos Velomek AB i Malmköping just nu men han kan inte snygga till ytorna.

Y7zTe8z.jpeg

9APyR07.jpeg

7M7IsdY.jpeg

4DnuDak.jpeg

Lingon

Aktiv medlem
Fila lite försiktigt och provmontera oken mellan varven, så borde det vara görbart.
Det är ändå gängorna som avgör om padsen kommer linjera upp med skivan.
Tror inte nåt proffs kommer att röra den ramen. 😄

d_anders

Aktiv medlem
Skulle gissa på att hålen är ok och att linsen luras. Annars får du montera med v-bromsbrickor. En skapligt fin fil duger säkert utmärkt

eucalyptus

Aktiv medlem
Gör en hylsa som passar på originalskruven och sätt smärgelduk på

Gillar den här iden! Hur tänker du en sådan adapter skulle se ut?

Jag tänker att en M5 skruv med stor bricka och en bit sandpapper mellan ram och bricka kanske kan vara något? Då går skruven rakt in och sandpappret fördelas jämnt.

Freddie L

Aktiv medlem
Skulle gissa på att hålen är ok och att linsen luras. Annars får du montera med v-bromsbrickor. En skapligt fin fil duger säkert utmärkt
Här borde du ha den enkla lösningen om jag förstår problemet rätt. V-broms brickor eller till gamla bromsok (IS???). Alltså en konvex och en konkav bricka som möjliggör små justeringar av position.

eucalyptus

Aktiv medlem
Här borde du ha den enkla lösningen om jag förstår problemet rätt. V-broms brickor eller till gamla bromsok (IS???). Alltså en konvex och en konkav bricka som möjliggör små justeringar av position.
Oken i fråga är Hope RX4+, såna här flat mount monterade direkt mot ram. Finns inte utrymme för brickor emellan. Men tanken är god! :)

192540912_4139415179438580_5495804242169747699_n.jpg

jolov

Aktiv medlem
Du har aldrig sett en ram direkt ur gjutformen? Alla ramar ser likadana ut ur gjutform innan de fått efterarbetning. Denna ram har inte fått något efterarbete. Visa mig en ram direkt ur gjutform som ser bättre ut
Så alla kolfiberramar får bromfästena planade med motsvarande verktyg redan från fabrik?

d_anders

Aktiv medlem
Det blir ju jordens fiulmek, men man kan nog sätta v-bromsbrickor+någon bricka till och sen köra med 160-skiva istf 140. Man bygger sig en adapter helt enkelt:)

Men så länge hålen är korrekta så ska man förstås inte göra något sånt tokeri.

hbn

Aktiv medlem

Jag tänker att en M5 skruv med stor bricka och en bit sandpapper mellan ram och bricka kanske kan vara något? Då går skruven rakt in och sandpappret fördelas jämnt.
Låsmutter som man ställer lagom förspänning med och är vinkelrät mot genomgående skruv, till skillnad fr endast bricka som kan vingla. Stor bricka och slippapper nedklippt till brickans form, närmst ramen. Batteridriven skruvdragare mot skruvskallen, roterar hela arrangemanget

Bilagor

• DF4EDC0E-6E24-4227-9116-A404571CC78C.jpeg
    DF4EDC0E-6E24-4227-9116-A404571CC78C.jpeg
    54.6 KB · Besök: 19
Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
Så alla kolfiberramar får bromfästena planade med motsvarande verktyg redan från fabrik?
Ja det får de. Om du kollar på nya ramar så ser du att ytorna för broms eller andra fästen är helt slipade. Sen om proceduren görs innan/efter lack med maskeringstejp vet jag inte, varierar säkert från olika tillverkare.
I många fall används någon form av primer eller fyllnadsmassa för att jämna ut ojämnheter som sen slipas till.

Manurhin2

Aktiv medlem

Nej
En längre hylsa som styr mot skruven och är tillräckligt stor utvändigt för att kunna plana hela sätet. Limma smärgel under och rotera med fingrarna.
Säkerställer iofs inte att ytan blir i vinkel med hjulaxel men den blir rätt mot gängan.

jolov

Aktiv medlem
Ja det får de. Om du kollar på nya ramar så ser du att ytorna för broms eller andra fästen är helt slipade. Sen om proceduren görs innan/efter lack med maskeringstejp vet jag inte, varierar säkert från olika tillverkare.
I många fall används någon form av primer eller fyllnadsmassa för att jämna ut ojämnheter som sen slipas till.
Aha, najs! Görs det samtidigt som dom planar styrhuvud och vevlagerhylsan?

eucalyptus

Aktiv medlem
Hur känns prisvärdheten på den där ramen egentligen...?
Extremt prisvärd!
Min italiensktillverkade kostade 20tkr vilket är billigt. En specialized går loss för 38? En s works 56 tkr. En Lapierre 38 tkr?

Så får jag en svinlätt ram för 10 000 kr + kostnad för lack så är det ett fynd.

Gör matematiken själv så kommer du till samma slutsats. 38 000 - 10 000 = 28 000kr att spendera på annat.

ADD

Aktiv medlem
Inget ont om fulmeksförslagen ovan. Men det här är ett bättre alternativ. Användbar på nästa budgetram också.

jolov

Aktiv medlem
Extremt prisvärd!
Min italiensktillverkade kostade 20tkr vilket är billigt. En specialized går loss för 38? En s works 56 tkr. En Lapierre 38 tkr?

Gör matematiken själv så kommer du till samma slutsats. 38 000 - 10 000 = 28 000kr att spendera på annat.
Vilka metoder använder han som skulle gå igenom ramen och se ifall det var en dödsfälla?

Röntgen och ultraljud eller myntknack?

BJS

Aktiv medlem
Extremt prisvärd!

1 1/2 stifttand?

kebarb

Aktiv medlem
Jag hade 3D printat ett verktyg liknande det på länken:
verktyg

Men använt sandpapper på undersidan liksom.

Du behöver bara en bromsoksskruv som har kort gänga och lång hals.

Då kan du göra verktyget själv hemma på någon dag, och köpa skruven hos järnhandeln. Total kostnad och tidsåtgång kanske 1-2h.

Men det kräver ju då en 3D printer =)

Om du sedan lastar upp modellen och tar 1€ för nedladdning så kanske du kan tjäna en peng på den ;)

Skall du vara riktigt jävla anal kan du säkert lägga in kullager också, så går det fint och friktionsfritt.

Kan också ha två olika storlekar på frässidan, så att man bara vänder på verktyget. Alternativt två olika grovlekar på sandpappret.

skruv.JPG

eucalyptus

Aktiv medlem
Fick tag på Cykelcity nu. De har Park tool verktyget men inte diamantskäret för kolfiberramar, men däremot kunskapen om att kunna fila till det om än mycket mer tidskrävande. Han nämnde att fokus är enbart att få det rakt och inte utseende. Så är det rakt så görs ingenting.

Däremot hyr de inte ut verktyget utan då får jag skicka ramen fram och tillbaka.

Verktyget som ni hittade och länkade i tråden fungerar nog kanon på gaffel. Bak så är det inte gängat och som verkstadskillen på Cykelcity sade, det skäret tar inte i kolfiber utan bara i aluminium.

Så att hitta en liten adapter eller någonting runt med ett 5mm hål för skruven och lite sandpapper i botten blir nog bästa lösningen baktill.

Kanske nåt sånt här som är 5mm invändigt, lång skruv igenom med stadig bricka i botten + sandpapper -> genom ram + bricka och mutter och sen rotera några varv för hand

download (1).jpg

n3wton

Aktiv medlem
Tjena!

Att fila för hand är en garanti för att det inte kommer bli rakt, om man nu inte har stenkoll. Jag skulle aldrig göra det iallafall.
Instämmer i detta. Med fil kan man göra underverk - förr tillverkades vissa avancerade detaljer med inget annat än en eller ett gäng filar.

Det är dock exakt samma sak som med musikinstrument. Med en fiol kan man spela en massa vackert, men ge den till mig och det låter illa som fan. Jag är mycket bättre på att fila än att spela musik..

Edit: Och 3D-printa, det har jag inte en aning om hur man gör. Jag tror att det är en aning lättare för mig att landa på månen en snabbis än att skriva ut något på en 3D-printer. Både att fila och 3D-printa är säkert bra tips, men kräver ju att TS kan sådant. Hade hen kunnat hade hen förmodligen redan löst det på så vis tänker jag.

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Fick tag på Cykelcity nu. De har Park tool verktyget men inte diamantskäret för kolfiberramar, men däremot kunskapen om att kunna fila till det om än mycket mer tidskrävande. Han nämnde att fokus är enbart att få det rakt och inte utseende. Så är det rakt så görs ingenting.

Däremot hyr de inte ut verktyget utan då får jag skicka ramen fram och tillbaka.

Verktyget som ni hittade och länkade i tråden fungerar nog kanon på gaffel. Bak så är det inte gängat och som verkstadskillen på Cykelcity sade, det skäret tar inte i kolfiber utan bara i aluminium.

Så att hitta en liten adapter eller någonting runt med ett 5mm hål för skruven och lite sandpapper i botten blir nog bästa lösningen baktill.

Kanske nåt sånt här som är 5mm invändigt, lång skruv igenom med stadig bricka i botten + sandpapper -> genom ram + bricka och mutter och sen rotera några varv för hand

Visa bilaga 571148

Om du 3D printar en pryl istället för att försöka hitta en hylsa så är du mycket friare i hur utformningen skall se ut, du får bättre grepp med handen, mer makt, och kan helt styra storleken på ytan som skall slipas.

Du kan även få väldigt exakta toleranser mot en skruv som är delvis blank, som jag beskrev i tidigare post.

Kanske finns någon med en 3D printer här på forumet som kan hjäla dig i samma stad? Verktyget är det säkert flera som vill ha ;)

Finns en trå här på happy om folk som 3D printar saker.

//K

jolov

Aktiv medlem
Tjena!

Att fila för hand är en garanti för att det inte kommer bli rakt, om man nu inte har stenkoll. Jag skulle aldrig göra det iallafall.
Vadå. Är ju bara två separata ytor som ska vara parallella med varandra i två led samtidigt som som är i nivå?

Känns stökigt nog att behöva göra det i två operationer. Med jig 🥲

d_anders

Aktiv medlem
Nivån fixar man iofs enkelt med någon tunn bricka. Är ytan rimligt platt så kan man nog med tålamod fila till brickor för att bli av med värsta skevheten. Helt perfekt behöver det kanske inte bli. Men kör med v-bromsprincipen annars. Finns det inte fortfarande ok/adaptrar att köpa med "riktiga" såna brickor?

Latmask

Medlem
Om det hade varit min ram så hade jag helst av allt velat sätta upp den i en riktig slipmaskin med XY-bord. Dessvärre skulle väl just uppsättningen och fixeringen vara en utmaning för att få vettig åtkomst.

I praktiken skulle jag nog landat i att försöka bygga en egen jig för Dremel (motsv) med referens till [dummy]hjulaxel i ramen. Fila för hand tror jag har usla förutsättningar att bli bra.

BikeLove

Medlem
Extremt prisvärd!

Åtminstone sifferdelen av ekvationen saknar lackkostnaden. Båda saknar kostnader för undersökning, ev arbete som lejs bort samt kostnaden för din egen tid. Därtill kommer osäkerhet beträffande kvalitet och därmed säkerhet. En riktig glädjekalkyl mao.

Kneecap

Aktiv medlem
Vadå. Är ju bara två separata ytor som ska vara parallella med varandra i två led samtidigt som som är i nivå?

Känns stökigt nog att behöva göra det i två operationer. Med jig 🥲

Tjena!

Dom ska inte bara vara parallellt med varandra, dom ska ligga helt i plan med bakaxeln. Gör dom inte det så blir det fel, toleranserna med flatmount är löjligt små. Det är där jiggen gör det sjukt smidigt, den är dessutom utformad så man inte gör det i två steg, man gör det i samma steg.

jolov

Aktiv medlem
Tjena!

Dom ska inte bara vara parallellt med varandra, dom ska ligga helt i plan med bakaxeln. Gör dom inte det så blir det fel, toleranserna med flatmount är löjligt små. Det är där jiggen gör det sjukt smidigt, den är dessutom utformad så man inte gör det i två steg, man gör det i samma steg.
Ah. Parktools video visade att man gjorde det i två steg. Ett monteringsyta i taget och inte bägge samtidigt

Svårt att få det bra med en fil tänker jag

Kneecap

Aktiv medlem
Ah. Parktools video visade att man gjorde det i två steg. Ett monteringsyta i taget och inte bägge samtidigt

Svårt att få det bra med en fil tänker jag

Tjena!

Beror på verktyg, jag har inte använt PT. Använt Cyclus, men det kostar runt 8 papp.
Men ja, PT är det i två steg ser jag nu, men det är ju enkla steg.

Liknande trådar

Topp