Nää, jag är fortfarande inte så övertygat. Ska googla lite mer, kolla vad andra långfatbikers har för däck eller fråga på utländska forum. Tror att här på Happy finns huvudsakligen dagstur-fatbikers och då ofta bara när solen skiner och mestadels på lätta skogsleder os (förlåt om jag har fel). Att veta att man efter några timmar cykling trygg vid bilen kommer och då direkt kan köra hem är nåt helt annat än trampa 5000km utomlands i alla väder. Då vill man plötsligt liiite mer säkerhet :)Miracle sa:Ok! Är vikten så viktig är nog Jumbo Jim ett vettigt val ändå.
frid!
Yonna sa:Tror att här på Happy finns huvudsakligen dagstur-fatbikers och då ofta bara när solen skiner och mestadels på lätta skogsleder os (förlåt om jag har fel).
Tucker black sa:Går det att återanvända fattystrippern till vintern? Dom sitter fast på däcken.
danky_xv sa:Vad finns det för 27,5 däck förutom Bontragers egna? Har ju dubbat mina Gnarwhal. Min första tanke var ju att bara använda fatbiken på vintern men nu känns det som att jag eventuellt vill köra med den sommartid också.
Lars.E sa:danky_xv sa:Vad finns det för 27,5 däck förutom Bontragers egna? Har ju dubbat mina Gnarwhal. Min första tanke var ju att bara använda fatbiken på vintern men nu känns det som att jag eventuellt vill köra med den sommartid också.
45NRTH, Maxxis och Terrene har iallafall 27,5 Fat. Kanske finns det fler som jag missat?
Eveningstar sa:Beror väl lite på orsaken till punkteringarna?
Sönderrivna däcksidor?
Små små stickhål av taggar?
Genomslag/snakebite?
BuTTuS sa:Gå upp till 4.8 om du har plats!
Lars.E sa:Bästa alternativet är att sluta att köra genomslag (kör smuttare, långsammare med biffigare däck fyllda med mycket luft).
Roligaste alternativet är att köra tubeless med fälgar och däck avsedda för tubeless.
Pepperazzi sa:Jag var ju lite ivrig och fixade tubeless på nya Taigan med Snowshoe 2XL med Fattystrippers, förvånansvärt lätt och tätt när man väl blåst fast däcken på fälgen (vilket var rätt svårt även med ordentlig kompressor).
Frågan är nu om jag kommer nöta ut 2XL:orna onödigt fort med sommarcykling? PCS Compound ska väl vara mjukare än vanligt, och anpassat för vintercykling.
Känns trist att offra i stort sett nya fattystrippers för att byta till "sommardäck".
dogday sa:Pepperazzi sa:Jag var ju lite ivrig och fixade tubeless på nya Taigan med Snowshoe 2XL med Fattystrippers, förvånansvärt lätt och tätt när man väl blåst fast däcken på fälgen (vilket var rätt svårt även med ordentlig kompressor).
Frågan är nu om jag kommer nöta ut 2XL:orna onödigt fort med sommarcykling? PCS Compound ska väl vara mjukare än vanligt, och anpassat för vintercykling.
Känns trist att offra i stort sett nya fattystrippers för att byta till "sommardäck".
Sent svar, men ... du behöver inte "offra" dina fattystrippers. Ta loss däcken försiktigt så ska de sitta kvar på dem så att du har två "helgjutna" däck liggande i väntan på vintern. Däremot får du förstås skaffa ett par till för sommardäcken...
BuTTuS sa:Fatbike och tubeless, vilken ”sås” rekommenderas? Ska även ”funka” i minusgrader, även om jag inte är rädd för punkteringar på snö...
Jag tog steget på XCn förra veckan och fick blodad tand och tänker att det gör än större skillnad på fatbikes? Till XCn valde jag ”Tyre Yogurt” som är vattenlöslig, latexfri och inte torkar, men rekommendationen var mer mängd än ”vanlig” gucka så jag tänker att i tjockisen blir det både tungt och dyrt med den?
Vad kör ni med? Vad tvättar ni däcken med när det är dags för vinterdäck? Eller behövs inte det? Hur ofta fyller ni på för att det torkat?
Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.Pepperazzi sa:Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".
Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
Pepperazzi sa:Visst lyckades Lars.E köpa tyska johnny5:s från tysken?
Vad väger dom? Är dom bredare än jumbo Jim? Hur är rullmotstånd och grepp på snö i jämförelse med jumbo Jim?Lars.E sa:Pepperazzi sa:Visst lyckades Lars.E köpa tyska johnny5:s från tysken?
Tysken från Tyskland skickade Jonny 5 till mig från sitt tyska ställe i Tyskland.
Jag är helnöjd och lät mina Dillinger ligga i en låda hela vintern.
Cannondale jekyl 1000 sa:Vad väger dom? Är dom bredare än jumbo Jim? Hur är rullmotstånd och grepp på snö i jämförelse med jumbo Jim?Lars.E sa:Pepperazzi sa:Visst lyckades Lars.E köpa tyska johnny5:s från tysken?
Tysken från Tyskland skickade Jonny 5 till mig från sitt tyska ställe i Tyskland.
Lars.E sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Vad väger dom? Är dom bredare än jumbo Jim? Hur är rullmotstånd och grepp på snö i jämförelse med jumbo Jim?Lars.E sa:Pepperazzi sa:Visst lyckades Lars.E köpa tyska johnny5:s från tysken?
Minns bara att dom vägde ganska likt som spex.
Dom var snäppet bredare än både inkörda Jumbojim och Bud & Lou redan när dom var nya.
Greppet i snö är mycket bättre än Jumbojim och Dillinger 5.
Eftersom greppet är bättre och däcket är bredare så kan man köra med högre tryck för att få likvärdigt fäste, vilket då gör att man behåller samma rull på skoterspår och trampade stigar.
Är det måddig så släpper man ut luft och kan cykla bra mycket längre än de med med JJ och D5 tror nog även de med Bud&Lou får det kämpigt att hänga med i vissa fören.
Men... Kommer man ut på plogad väg med lågt tryck så går det sjukt tungt. Oavsett tryck så är Jonny 5 inte snabba på plogad väg, men ljudet är magiskt :)
h.g.j sa:...
Låter som att man skulle behöva ha ett CTI system på cykeln...med inbyggd kompressor och reglering av däcktryck med knapptryck....?