Mailade tysken igen för några dagar sedan men inget svar :-(BuTTuS sa:Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.Pepperazzi sa:Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".
Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
Nu har jag fårr svar men tyvärr är Johnny 5 är för höga för min nya tjockis :-(BuTTuS sa:Mailade tysken igen för några dagar sedan men inget svar :-(BuTTuS sa:Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.Pepperazzi sa:Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".
Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
Går de verkligen inte att få tag i på annat sätt? Foxcomp i Åbo skickar inte till Sverige.
Det där känns ju knappt seriöst, måste vara tungt nå jävulskt... tror det går snabbare att pulsa bredvid cykelnYonna sa:Skulle det funka i snö med paddle-däck på en fatbike, eller skulle det vara för tungt? Söker lite mer info men hittar inte så mycket.
Typ så här. Eller med dubbs:
Tror nu faktiskt det lutar åt ett par Wrathchild... Wazia har 100 dubbar färre än Dillinger, Wrathchild ett tiotal mindre men grövre och jag gillar ju att cykla på is så...Miracle sa:Nu har jag inte prövat wrathchild bak för det blev för dyrt. Bytte bara Dillinger 5 fram. Men som mönstret ser ut å som det bromsar är det nog inge fel på drivet. Men det lär inte ge mer float, skulle jag tro, tyvärr.
frid!
Finns fatbikers i Alaska/Canada som undrar om det skulle vara bättre i snö och dem experimentera(de) med det, försöka bygga själv däck os. Kul att läsa tycker jag.Martinmat sa:Det där känns ju knappt seriöst, måste vara tungt nå jävulskt... tror det går snabbare att pulsa bredvid cykelnYonna sa:Skulle det funka i snö med paddle-däck på en fatbike, eller skulle det vara för tungt? Söker lite mer info men hittar inte så mycket.
Typ så här. Eller med dubbs:
Jo jag vet, körde det ”bakåt” förra vintern och det blev skillnad, nu hade jag hoppas få lite mer ”iskörning” innan snön kom så satte det för rull men tji fick jag...tre sa:Ser ut som du har rotationen bak som rekommenderat fram kör mitt åt andra hållet tycker det blir lite bättre driv då. På is spelar det nog ingen roll.
Här finns både fatty- och skinnystripper. Vet inte hur tillförlitliga de är dock, min första och enda beställning har väntat sen 13 nov då de väntar på att få in en annan pinal i lager. De har dock inte hela kit, så vill man ha blingstrip och/eller tubelessventiler får man köpa det löst.UH sa:Hej!
Var köper man fattystripper bäst? (snabbast) Lite sent ute så jag inbillar mig att ngn i Europa har kortare levtid än fattystripper.com ?
Snabbast måste nog vara här... https://happyride.se/forum/read.php/1/3658330UH sa:Hej!
Var köper man fattystripper bäst? (snabbast) Lite sent ute så jag inbillar mig att ngn i Europa har kortare levtid än fattystripper.com ?
dogday sa:Här finns både fatty- och skinnystripper. Vet inte hur tillförlitliga de är dock, min första och enda beställning har väntat sen 13 nov då de väntar på att få in en annan pinal i lager. De har dock inte hela kit, så vill man ha blingstrip och/eller tubelessventiler får man köpa det löst.UH sa:Hej!
https://www.justpedal.nl/en/
Wratchild fram å dillinger bak för bättre rull?BuTTuS sa:Jag beställde från http://fattystripper.com/ för några dagar sedan, får väl se när de dyker upp och om man klarar sig från tull.
Men jag väntar en smula otåligt, för det var inget vidare rull i mina nya Wrathchilds :-) Fästet var dock ett klart steg uppåt jämfört med Dillinger 5! Så nu är frågan, behålla D5 ifall man orkar byta inför någon längre tur i hårt före, eller sälja dom...?
Njae, jag var ju ute efter bättre driv också... väljer att tro att tubeless kommer att göra mig nöjd sen :-)Martinmat sa:Wratchild fram å dillinger bak för bättre rull?BuTTuS sa:Jag beställde från http://fattystripper.com/ för några dagar sedan, får väl se när de dyker upp och om man klarar sig från tull.
Men jag väntar en smula otåligt, för det var inget vidare rull i mina nya Wrathchilds :-) Fästet var dock ett klart steg uppåt jämfört med Dillinger 5! Så nu är frågan, behålla D5 ifall man orkar byta inför någon längre tur i hårt före, eller sälja dom...?
Hur länge får man vänta tro? Jag känner att julefriden börjar hotas :-)BuTTuS sa:Jag beställde från http://fattystripper.com/ för några dagar sedan, får väl se när de dyker upp och om man klarar sig från tull.
En variant är att använda sig av en stabil hink eller drickaback.detvanligavartaget sa:Jag tänkte prova slanglöst under julen. Hur får man däcket att ploppa på en fatbike? Ska man ha i slang först, pumpa och sedan bara ta loss däcket på ena sidan? Då sitter ju en sida ordentligt i alla fall...?
Jag köpte en sån här innan jagpå började mina fattystripper-äventyr.detvanligavartaget sa:Jag tänkte prova slanglöst under julen. Hur får man däcket att ploppa på en fatbike? Ska man ha i slang först, pumpa och sedan bara ta loss däcket på ena sidan? Då sitter ju en sida ordentligt i alla fall...?
Bra tips, tack!Lars.E sa:En variant är att använda sig av en stabil hink eller drickaback.
Smörj, lägg hjulet på hinken och massera fast däcket på ena sidan. Vänd hjulet så att den lösa sidan är nedåt. då hänger ofta däckets kanttråd mot fälgen så att det går lättare att få i luft.
Har du treks egna fälgar så brukar det räcka med en relativt smal tejp i mitten för att täta ekerhålen. Dessutom är innerprofilen smart utformad så att det ska vara extra lätt att få luft i däcken utan massa specialtrick vid montering utan slang.
Ingen chans att få dit däcket utan kompressor eller "booster"? Dvs med vanlig golvpump...?dogday sa:Jag köpte en sån här innan jagpå började mina fattystripper-äventyr.
https://www.cykelgear.se/tillbehor/...par/schwalbe-tire-booster-pumpflaska-tubeless
Den gjorde det förhållandevis enkelt att få däcken att sätta sig. Min upplevelse är att det med min däck- och fälgkombo (Maxxis Colossus/White-fälgar på 4Fat) hade varit omöjligt utan. Eller, kompressor med "tryckreservoar" hade förstås också funkat.
detvanligavartaget sa:Ingen chans att få dit däcket utan kompressor eller "booster"? Dvs med vanlig golvpump...?dogday sa:Jag köpte en sån här innan jagpå började mina fattystripper-äventyr.
https://www.cykelgear.se/tillbehor/...par/schwalbe-tire-booster-pumpflaska-tubeless
Den gjorde det förhållandevis enkelt att få däcken att sätta sig. Min upplevelse är att det med min däck- och fälgkombo (Maxxis Colossus/White-fälgar på 4Fat) hade varit omöjligt utan. Eller, kompressor med "tryckreservoar" hade förstås också funkat.
Så gjorde jag, det funkade bra med Jumbo Jim på DT-fälgar. Använde kompressor och skruvade ur ventilkäglan. En annan fördel med slang är att man pressar på tejpen ordentligt, jag pumpade maxtryck och lät det sitta över natten. Sunringle tape köpt på r2-bike.detvanligavartaget sa:Jag tänkte prova slanglöst under julen. Hur får man däcket att ploppa på en fatbike? Ska man ha i slang först, pumpa och sedan bara ta loss däcket på ena sidan? Då sitter ju en sida ordentligt i alla fall...?
Octagon sa:Det är betydligt svårare att fixa slanglöst på en fatbike än en vanlig MTB.
Det låter ju lovande! Jag återkommer när jag hunnit prova!Lars.E sa:Om man har Treks egna slanglös-optimerade fälgar så är chansen att få dit däcket utan kompressor eller booster mycket mycket större än om man har 4Fat-fälgar.
Man behöver inte heller använda FattyStripper eller liknande lösningar.
Jag provade framhjulet igår kväll och det gick alldeles lysande! Jag tog bort fälgbandet, gjorde rent insidan av fälgen med lite spolarvätska och tejpade sen med smal gorillatejp. Fälgen har ju inga hål så det räcker med smal tejp.Lars.E sa:Om man har Treks egna slanglös-optimerade fälgar så är chansen att få dit däcket utan kompressor eller booster mycket mycket större än om man har 4Fat-fälgar.
Man behöver inte heller använda FattyStripper eller liknande lösningar.