FATBIKE: Däckstråden

Pepperazzi

Aktiv medlem
Mina snowshoe 2xl delade jag en sån liten flaska påtill båda däcken, har hållit tätt sen i våras.
Med Fattystrippers istället för tejp

BuTTuS

Aktiv medlem
BuTTuS sa:
Pepperazzi sa:
Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".

Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.
Mailade tysken igen för några dagar sedan men inget svar :-(
Går de verkligen inte att få tag i på annat sätt? Foxcomp i Åbo skickar inte till Sverige.

Yonna

Aktiv medlem
Skulle det funka i snö med paddle-däck på en fatbike, eller skulle det vara för tungt? Söker lite mer info men hittar inte så mycket.

attachment.jpg

Typ så här. Eller med dubbs:

imageproxy.php.jpg

BuTTuS

Aktiv medlem
BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
Pepperazzi sa:
Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".

Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.
Mailade tysken igen för några dagar sedan men inget svar :-(
Går de verkligen inte att få tag i på annat sätt? Foxcomp i Åbo skickar inte till Sverige.
Nu har jag fårr svar men tyvärr är Johnny 5 är för höga för min nya tjockis :-(
Han föreslog då istället Terrene Wazia 26x4.6 Light Folding, någon som har erfarenhet av dom? Och hur de är i storlek jämfört med Dillinger5?

BuTTuS

Aktiv medlem
Alltå jag har ju redan Dillinger5 men är ute efter mer bärighet och driv, men skillnaden måste ju ställas mot de fantasipriser som dubbade tjockdäck har...

Miracle

Aktiv medlem
Nu har jag inte prövat wrathchild bak för det blev för dyrt. Bytte bara Dillinger 5 fram. Men som mönstret ser ut å som det bromsar är det nog inge fel på drivet. Men det lär inte ge mer float, skulle jag tro, tyvärr.

frid!

Martinmat

Aktiv medlem
Yonna sa:
Skulle det funka i snö med paddle-däck på en fatbike, eller skulle det vara för tungt? Söker lite mer info men hittar inte så mycket.

Det där känns ju knappt seriöst, måste vara tungt nå jävulskt... tror det går snabbare att pulsa bredvid cykeln

BuTTuS

Aktiv medlem
Miracle sa:
Nu har jag inte prövat wrathchild bak för det blev för dyrt. Bytte bara Dillinger 5 fram. Men som mönstret ser ut å som det bromsar är det nog inge fel på drivet. Men det lär inte ge mer float, skulle jag tro, tyvärr.

frid!
Tror nu faktiskt det lutar åt ett par Wrathchild... Wazia har 100 dubbar färre än Dillinger, Wrathchild ett tiotal mindre men grövre och jag gillar ju att cykla på is så...

D94FE3AD-D9C0-4BF3-9D47-2BAA2B7903A6.jpeg

Bredden ungefär samma på de tre, men vad jag googlat mig fram till så vinner Wrathchild över Dillinger i det lösa, så så får det bli då :-)

Lars.E

Aktiv medlem
Gällande dubbantalet när man jämför D5 och Wrat så kan det vara värt att jämföra hur många gummiklackar som är odubbade på de båda... Speciellt i mittpartiet. Lägg till skillnaden på dubbutsticket så blir det ganska uppenbart vilket av däcken som greppar bättre på is trots avsaknaden av 10-talet dubb.

tre

Medlem
Ser ut som du har rotationen bak som rekommenderat fram kör mitt åt andra hållet tycker det blir lite bättre driv då. På is spelar det nog ingen roll.

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
Martinmat sa:
Yonna sa:

Det där känns ju knappt seriöst, måste vara tungt nå jävulskt... tror det går snabbare att pulsa bredvid cykeln
Finns fatbikers i Alaska/Canada som undrar om det skulle vara bättre i snö och dem experimentera(de) med det, försöka bygga själv däck os. Kul att läsa tycker jag.
Så undrade om det finns även svenska fatbikers som experimentera eller diskutera, men kanske inte på Happy :)
Tjuvade några bilder som de postade som inspiration i den här tråden: https://forums.mtbr.com/fat-bikes/snow-paddle-tires-how-bout-891431.html

IMG_6677.jpg

IMG_6678.jpg

Däcken funkar ju jättebra på motorcross, snöskotrar etc.

chains-big.jpg

151_rear_angle2a.jpg

SandPaddle.jpg

Och på snow-bikes som den här Ktrak:

Senast ändrad:

Miracle

Aktiv medlem
Om du menar Dillinger 5 så har jag prövat åt båda hållen. Skillnaden är mer sämre rull än bättre fäste, vad jag upplever. Dessutom drar däcket åt sidan när det släpper med omvänd riktning, vilket det är mindre av i läge "front", kan jag tycka. Så där håller jag inte med tillverkaren. Nu är jag ju lite extra känslig eftersom jag har problem med balansen så andra kan säkert haft en helt annan upplevelse. :)

frid!

BuTTuS

Aktiv medlem
tre sa:
Ser ut som du har rotationen bak som rekommenderat fram kör mitt åt andra hållet tycker det blir lite bättre driv då. På is spelar det nog ingen roll.
Jo jag vet, körde det ”bakåt” förra vintern och det blev skillnad, nu hade jag hoppas få lite mer ”iskörning” innan snön kom så satte det för rull men tji fick jag...

UH

Medlem
Hej!
Var köper man fattystripper bäst? (snabbast) Lite sent ute så jag inbillar mig att ngn i Europa har kortare levtid än fattystripper.com ?

dogday

Aktiv medlem
UH sa:
Hej!
Var köper man fattystripper bäst? (snabbast) Lite sent ute så jag inbillar mig att ngn i Europa har kortare levtid än fattystripper.com ?
Här finns både fatty- och skinnystripper. Vet inte hur tillförlitliga de är dock, min första och enda beställning har väntat sen 13 nov då de väntar på att få in en annan pinal i lager. De har dock inte hela kit, så vill man ha blingstrip och/eller tubelessventiler får man köpa det löst.

https://www.justpedal.nl/en/

UH

Medlem
Alltså det skulle ju vara grymt att få cykla lite däruppe, har bara padlat Ö-vik - Härnösand o det var ju helt otroligt! Har padlat de flesta områden runt vår kust men inget toppar Höga måste jag säga.

Martinmat

Aktiv medlem
dogday sa:
UH sa:
Hej!
Här finns både fatty- och skinnystripper. Vet inte hur tillförlitliga de är dock, min första och enda beställning har väntat sen 13 nov då de väntar på att få in en annan pinal i lager. De har dock inte hela kit, så vill man ha blingstrip och/eller tubelessventiler får man köpa det löst.

https://www.justpedal.nl/en/

Har handlat därifrån funkade jättebra

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag beställde från http://fattystripper.com/ för några dagar sedan, får väl se när de dyker upp och om man klarar sig från tull.
Men jag väntar en smula otåligt, för det var inget vidare rull i mina nya Wrathchilds :-) Fästet var dock ett klart steg uppåt jämfört med Dillinger 5! Så nu är frågan, behålla D5 ifall man orkar byta inför någon längre tur i hårt före, eller sälja dom...?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Jag beställde mina direkt från Fattystripper också, kitet med blingstrip och ventiler.
Det börjar vara ett tag sedan nu, men har för mig att jag klarade mig från Tull och andra avgifter. Kom ett vadderas kuvert direkt i brevlådan.

Martinmat

Aktiv medlem
BuTTuS sa:
Jag beställde från http://fattystripper.com/ för några dagar sedan, får väl se när de dyker upp och om man klarar sig från tull.
Men jag väntar en smula otåligt, för det var inget vidare rull i mina nya Wrathchilds :-) Fästet var dock ett klart steg uppåt jämfört med Dillinger 5! Så nu är frågan, behålla D5 ifall man orkar byta inför någon längre tur i hårt före, eller sälja dom...?
Wratchild fram å dillinger bak för bättre rull?

BuTTuS

Aktiv medlem
Martinmat sa:
BuTTuS sa:
Wratchild fram å dillinger bak för bättre rull?
Njae, jag var ju ute efter bättre driv också... väljer att tro att tubeless kommer att göra mig nöjd sen :-)

BuTTuS

Aktiv medlem
BuTTuS sa:
Hur länge får man vänta tro? Jag känner att julefriden börjar hotas :-)
Sista spåret av trackingen är i USA den 8e, "currently in transit to the destination"

BuTTuS

Aktiv medlem
Tackar, men ska jag vara ärlig vet jag inte ens om jag hinner montera dem före jul ändå. Får väl i så fall lufta någon annan cykel under julhelgen :-)

UH

Medlem
Mina strippar kom skapligt snabb från Just pedal, nu håller jag på o mobiliserar för montage! Min LBS missade ta hem nya Dillinger 5or så jag tar de gamla, hoppas det funkar ändå. Tror ngn skrivit om det tidigare i tråden.

Jag tänkte prova slanglöst under julen. Hur får man däcket att ploppa på en fatbike? Ska man ha i slang först, pumpa och sedan bara ta loss däcket på ena sidan? Då sitter ju en sida ordentligt i alla fall...?

Lars.E

Aktiv medlem
detvanligavartaget sa:
Jag tänkte prova slanglöst under julen. Hur får man däcket att ploppa på en fatbike? Ska man ha i slang först, pumpa och sedan bara ta loss däcket på ena sidan? Då sitter ju en sida ordentligt i alla fall...?
En variant är att använda sig av en stabil hink eller drickaback.
Smörj, lägg hjulet på hinken och massera fast däcket på ena sidan. Vänd hjulet så att den lösa sidan är nedåt. då hänger ofta däckets kanttråd mot fälgen så att det går lättare att få i luft.

Har du treks egna fälgar så brukar det räcka med en relativt smal tejp i mitten för att täta ekerhålen. Dessutom är innerprofilen smart utformad så att det ska vara extra lätt att få luft i däcken utan massa specialtrick vid montering utan slang.

dogday

Aktiv medlem
detvanligavartaget sa:
Jag köpte en sån här innan jagpå började mina fattystripper-äventyr.

https://www.cykelgear.se/tillbehor/...par/schwalbe-tire-booster-pumpflaska-tubeless

Den gjorde det förhållandevis enkelt att få däcken att sätta sig. Min upplevelse är att det med min däck- och fälgkombo (Maxxis Colossus/White-fälgar på 4Fat) hade varit omöjligt utan. Eller, kompressor med "tryckreservoar" hade förstås också funkat.

Lars.E sa:
En variant är att använda sig av en stabil hink eller drickaback.
Smörj, lägg hjulet på hinken och massera fast däcket på ena sidan. Vänd hjulet så att den lösa sidan är nedåt. då hänger ofta däckets kanttråd mot fälgen så att det går lättare att få i luft.

Har du treks egna fälgar så brukar det räcka med en relativt smal tejp i mitten för att täta ekerhålen. Dessutom är innerprofilen smart utformad så att det ska vara extra lätt att få luft i däcken utan massa specialtrick vid montering utan slang.
Bra tips, tack!

dogday sa:

https://www.cykelgear.se/tillbehor/...par/schwalbe-tire-booster-pumpflaska-tubeless

Den gjorde det förhållandevis enkelt att få däcken att sätta sig. Min upplevelse är att det med min däck- och fälgkombo (Maxxis Colossus/White-fälgar på 4Fat) hade varit omöjligt utan. Eller, kompressor med "tryckreservoar" hade förstås också funkat.
Ingen chans att få dit däcket utan kompressor eller "booster"? Dvs med vanlig golvpump...?

Lars.E

Aktiv medlem
detvanligavartaget sa:
dogday sa:

Ingen chans att få dit däcket utan kompressor eller "booster"? Dvs med vanlig golvpump...?

Om man har Treks egna slanglös-optimerade fälgar så är chansen att få dit däcket utan kompressor eller booster mycket mycket större än om man har 4Fat-fälgar.
Man behöver inte heller använda FattyStripper eller liknande lösningar.

Octagon

Aktiv medlem
detvanligavartaget sa:
Så gjorde jag, det funkade bra med Jumbo Jim på DT-fälgar. Använde kompressor och skruvade ur ventilkäglan. En annan fördel med slang är att man pressar på tejpen ordentligt, jag pumpade maxtryck och lät det sitta över natten. Sunringle tape köpt på r2-bike.

Det är betydligt svårare att fixa slanglöst på en fatbike än en vanlig MTB.

Lars.E sa:
Om man har Treks egna slanglös-optimerade fälgar så är chansen att få dit däcket utan kompressor eller booster mycket mycket större än om man har 4Fat-fälgar.
Det låter ju lovande! Jag återkommer när jag hunnit prova!

Lars.E sa:
Jag provade framhjulet igår kväll och det gick alldeles lysande! Jag tog bort fälgbandet, gjorde rent insidan av fälgen med lite spolarvätska och tejpade sen med smal gorillatejp. Fälgen har ju inga hål så det räcker med smal tejp.
Jag behövde inte ploppa däcket med slang i först utan det gick fint direkt. Först ville däcket inte riktigt sätta sig utan fastnade en bit in på fälgen, men med lite såpvatten ploppade det enkelt. Dessutom räckte det med en golvpump, så jag behövde inte låna grannens kompressor.
Sen hällde jag i ca 120 ml gucka och pumpade upp. Det läckte en del i början, man kunde höra hur det pyste lite här och var, men efter några minuters skakande av hjulet tysnade det. Nu har däcket stått över natten och verkar hålla luften bra.

Tack för tipsen; nu ska jag bara konvertera bakhjulet så kan det bli jul sen!

AX3L

Aktiv medlem
Vad säger den samlade expertisen om bredd på däcken? Om man köper en fatbike för att ha främst vid vintercykling och redan har en cykel som tar 27.5 3.0or, bör stöd för 4.8" eller 5.0" vara ett hårt krav?

psvensson

Medlem
För vintercykling är det nog bäst om du siktar på en cykel som klarar 4.8". Är väldigt nöjd med min Surly Ice Cream Truck. Den klarar alla existerande däcksbredder :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer