FATBIKE: Däckstråden

lidalooparn

Aktiv medlem
vad är vinnar konceptet för 29” 2,6 slanglöst med Stumpjumper LT 2020 om:
1. Kör 100% medelsvårt stök med mest torra rötter o stenar
2. Gillar o nöta även lättare skogsstigar i 3 timmar eller mer

Är däckkombon Eliminator Butcher bäst eller vad kan jag överväga?

Martinmat

Aktiv medlem
Fettot har fått smala däck.... 27,5+ 2.8 på 40mm fälg. Som gravelhoj under sommaren å så att dottern kan låna den också.

Blir premiärtur till veckan

35821521-BC17-4009-B03B-56BB8ACBD9C9.jpeg

Stånkan

Medlem
Köp och sälj
Köp och sälj hänvisas till just Köp & Sälj. Dessutom var det från en Butik här i Uppsala som inte har köpt annonsplats här.

Senast redigerad av en moderator:

Pno84

Ny medlem
De vart då j*vligt bängligt att hitta bra tubeless kit till fatbiken nu! Caffelatex hade en riktigt smidig men den går inte att få tag i längre verkar de som! Fattystripper måste beställas från staterna o de orkar jag inte krångla med. Är de någon som kan komma med ett bra tipps vad man ska köpa och varifrån? O inte nått med att dela innerslang eller liknande lösningar.
Mvh Peter N

338federal

Medlem
Är det många som har Terrene Johnny5 med dubb? Hurdana lufttryck cyklar ni med? Nu har snön och vintern äntligen kommit. Kör nu med 0.5bar fram och bak. Väger själv ca 95kg.

Lars.E

Aktiv medlem
Är det många som har Terrene Johnny5 med dubb? Hurdana lufttryck cyklar ni med? Nu har snön och vintern äntligen kommit. Kör nu med 0.5bar fram och bak. Väger själv ca 95kg.
Jag brukar justera trycket för att passa föret. Är det ganska hårt och jag vill köra fort så kan jag ha runt 0,5bar. Är det mjukt så kan det vara mindre än hälften.
J5 dubbat, 85kg, 80mm fälg.

Octagon

Aktiv medlem
De vart då j*vligt bängligt att hitta bra tubeless kit till fatbiken nu! Caffelatex hade en riktigt smidig men den går inte att få tag i längre verkar de som! Fattystripper måste beställas från staterna o de orkar jag inte krångla med. Är de någon som kan komma med ett bra tipps vad man ska köpa och varifrån? O inte nått med att dela innerslang eller liknande lösningar.
Mvh Peter N
78 mm varianten funkade bra på mina DT Swiss fälgar. Klippte ner fälgbandet lite bara.

dogday

Aktiv medlem
Mvh Peter N
Fattystripper inom EU:

Pno84

Ny medlem
Fattystripper inom EU:
Beställde först därifrån men dom hade inte några på lager så jag avbokade o beställde direkt från staterna. De tog ett bra tag men nu är dom i alla fall i Sverige på väg norrut! 😅

338federal

Medlem
Jag brukar justera trycket för att passa föret. Är det ganska hårt och jag vill köra fort så kan jag ha runt 0,5bar. Är det mjukt så kan det vara mindre än hälften.
Vi säger nu att förhållanden är isiga snöiga vägar. 0.5bar är kanske bra. Då tar vi skoterleder eller de heter nu friluftsleder här idag. Då kan jag köra på 0.25bar för att få bättre bäryta på snön?

Lars.E

Aktiv medlem
Vi säger nu att förhållanden är isiga snöiga vägar. 0.5bar är kanske bra. Då tar vi skoterleder eller de heter nu friluftsleder här idag. Då kan jag köra på 0.25bar för att få bättre bäryta på snön?
Du får helt enkelt prova och se vad som funkar för dig de olika dagarna. Ha alltid en pump med så att du kan fylla däcket om du råkar släppa ut för mycket.
Jag kör slanglöst såklart.

Miracle

Aktiv medlem
Någon som har tips på en bra minipump att ha med sig i ryggsäcken, lämplig för fatbike?
Denna har jag kört nu i några år. Har en ganska bra volym i varje slag, kan jag tycka,

Frid!

338federal

Medlem
Har bara fotpump än. Inte hunnit investera det som behövs. Kör med innerslang men nu har man ju 2set fälgar så kanske blire slanglöst vid en senare tidpunkt.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Denna har jag kört nu i några år. Har en ganska bra volym i varje slag, kan jag tycka,

Frid!
Tack för tips! (y)
Har nu hittat den hos både Bike24 och Bike-Components så den verkar lätt att få tag i.

Mvh Peter N
Har du provat detta ställe?
https://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex-tubeless-strip-fat/

MathiasJ

Aktiv medlem
Snödäck till duden kör nu jj 4.4..tänkte först prova vee snow avalanche 4.8 fram och bulldozer 4.7 bak till priset av ett surly bud/lou eller ska man köpa surly är de värda så mycket mera? Även tips på amdra mottages.
Dubbfritt och bra driv/flyt i snö. Har dubb till fs cykeln så kör den vid isigt underlag.

Lars.E

Aktiv medlem
Snödäck till duden kör nu jj 4.4..tänkte först prova vee snow avalanche 4.8 fram och bulldozer 4.7 bak till priset av ett surly bud/lou eller ska man köpa surly är de värda så mycket mera? Även tips på amdra mottages.
Dubbfritt och bra driv/flyt i snö. Har dubb till fs cykeln så kör den vid isigt underlag.
Jag har inte provat Avalangen, men Bud & Lou är ett givet val framför Bulldozer och alla andra Vee-däck jag provat iallafall.
Förutom bra grepp så är B&L väldigt trevliga på andra sätt.

dogday

Aktiv medlem
Jag kör Maxxis Colossus året runt (cyklar dock typ aldrig fatbike när det är barmark) och tycker de är rätt najs. Minns dem som bra mycket härligare än Vee Snowshoe. Colossus ska vara utvecklade för snöcykling om jag minns rätt, men är inte samma skovlar som Bud/Lou. Minns inte varför jag valde Colossus framför Minions tyvärr; kan ha varit så enkelt som pris.

Martinmat

Aktiv medlem
Tack för tips! (y)
Har nu hittat den hos både Bike24 och Bike-Components så den verkar lätt att få tag i.
har kört med dennai typ 3 år funkar fint å ger mkt volym.
https://www.stadium.se/sport/cykel/...pyCqjBuuKftpI9m-_VBoCT3YQAvD_BwE&gclsrc=aw.du
Även lezynes är bra

Olas

Medlem
https://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex-tubeless-strip-fat/

Mvh Peter N

Lite sent kanske, men efter tips testade jag ensilagetejp från Granngården. Funkar klockrent, som vilken fälgtejp som helst. Fick tejpa om en gång, men det var pga slarv från min sida. Billigt.

Tror Fatbike.de har detta som tumregel för däcktryck sen får man såklart justera efter behov.

4.0 0.5 bar
4.8 0.4 bar
(Cyklist 75kg)
Justera upp med 0,1 bar per 10kg.
Vissa lättrullande däck som JJ är även det 0,1bar upp mot std.

Tycker det funkar rätt bra som utgångspunkt sen får man labba lite efter sig egen stil och förhållande för stunden.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer