FATBIKE: Däckstråden

Någon som vet hur breda Jumbo Jim 4.0 och/eller 4.4 blir på 80mm fälg?
Sommartid så studsar sambon omring med 3.8or i sin gamla Farley 6, det går ju inte för sig :-) Just nu sitter Dillinger 4 på, och det finns gott om plats kvar...
Kan bara fylla i lite info på mina 4.0 däck (Maxxis Minion FBF är 98mm samt FBR mäter 99mm på en DT BR710 fälg)
Om du skulle få för dig annat än JJ 😁

Martinmat

Aktiv medlem
Jämför jag Barbegazi mot mina nuvarande Minion FBF/FBR tycker jag Barbegazi var mer tungrullat och betydligt sämre grepp än nuvarande uppsättning.
Blev inga barbegazi då de var slut hos lbs och slut central. Rullar vidare på lappat däck och med slang och håller utkik efter reor. Om inte annat brukar ju xxl rea en del fatbike däck till våren

D

Deleted member 43681

Guest
Fråga från en fatbike-nybörjare: Hur är Jumbo Jim i snö? Med styr- och drivgrepp? Hittills rullar jag bara på odubbade Dillinger 5 och bara snöfritt underlag än så länge. Är det bättre att ha dom kvar på, att användas även som snödäck om det ev. blir snö nån gång? Och köpa Jumbo Jim till våren/sommaren istället.

EDIT: Gäller alltså i första hand JJ 4.8"
Och nuvarande Dillinger är 4.6"

Senast redigerad av en moderator:

Martinmat

Aktiv medlem
Fråga från en fatbike-nybörjare: Hur är Jumbo Jim i snö? Med styr- och drivgrepp? Hittills rullar jag bara på odubbade Dillinger 5 och bara snöfritt underlag än så länge. Är det bättre att ha dom kvar på, att användas även som snödäck om det ev. blir snö nån gång? Och köpa Jumbo Jim till våren/sommaren istället.

Jumbo jim är väl inte det bästa snödäcket små låga glest utplacerade dubbat. Hade ett fram ett tag och det styr riktigt dåligt i kall lös snö. Skulle inte köra det fram möjligen bak på vintern. Dillinger lär vara minst lika bra i snö som jumbo. Kör själv surly bud fram riktigt bra framdäck i snö, bra fäste och ingen självstyrning alls i princip

BuTTuS

Aktiv medlem

Ja låt D5 sitta kvar nu och skaffa JJ 4.8 till våren för bättre rull!

D

Deleted member 43681

Guest
Tack ska ni ha! Jo men visst, då behåller jag Dillinger på tillsvidare, och blir det sen isigt framåt senvintern kanske jag köper "en påse dubb" med verktyg och trycker i.

Miracle

Aktiv medlem
Mina Jumbo Jim rullar lätt. Å det är allt positivt jag kan säga om dem, tyvärr.
Allt annat är de dåliga eller riktigt dåliga på. Jag skulle inte drömma om att använda dem i snö, för de styr ju inte ens acceptabelt på vanlig grusväg.

Frid!

42Hz

Aktiv medlem
Sommartid så studsar sambon omring med 3.8or i sin gamla Farley 6, det går ju inte för sig :-) Just nu sitter Dillinger 4 på, och det finns gott om plats kvar...
Ingen information på nätet? Det är väl 80mm på duden, jag har 4.0 på nu kan kanske mäta senare om ingen annan vet... 😋

Just mätt på frugans cykel som har Jumbo Jim 4.0 på 80mm fälg med 0,5 kg i tryck och där är däcket 99mm brett.

BuTTuS

Aktiv medlem
Inte har en helt ordinär skogsglidargubbe bruk för sånna här tingestar va? Krånglar till monteringen och äter tubelessgucka till frukost?
Dom ingick i ett däckpaket jag råkade klicka hem...

6B3D1189-6123-4A0B-A043-B9A6DD5BA0B2.jpeg

Martinmat

Aktiv medlem
Kör man fettot hårt på sommaren med lågt tryck kan det vara bra för att spara fälgarna. De äter inte gucka, kör huck norrris på min fs å de suger ingen gucka alls. På vintern med snökörning skulle jag säga att de är onödiga ja

Fransosen

Ny medlem
På Schwalbes hemsida verkar det som att man förnyat linjen av Jumbo Jim, där det nu finns en Evo-linje bestånde av ”Super Ground” och en performance-linje. Jag misstänker på så sätt att det är slut med Liteskin?

Fransosen

Ny medlem
Köpte nyligen Schwalbe Jumbo Jim Snakeskin 4.0. Valde Snakeskin framför Liteskin då det skiljer så pass lite i rullmotstånd (enligt https://www.bicyclerollingresistance.com/), men där jag antog att Snakeskin erbjuder mycket bättre skydd för snakebites och övriga punkteringar. Var dock lite missnöjd att de inte vägde enlighet specifikation och trodde att de skulle ha tunnare material än de hade, kanske hade det räckt med Liteskin ändå? Har tidigare bara kört med Bontrager Barbegazi samt Hodag och var lite fundersam hur JJ skulle greppa med färre dobbar och utan någon zick-zack sipning.

Med väl däcken på plats så tycker jag att de fungerar superbra! Rullmotstånden kan jag inte yttra mig om just nu eftersom jag satte i vanliga slangar istället för tidigare Revoloop slangar (som aldrig höll tätt....), men jag upplever att det är riktigt bra fäste! Jag misstänker att det är det supermjuka gummit som ger upphov till det bra fästet!

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
Körde på en vass Sten å rev upp ett köttigt sår i mitt LOU bakdäck. Lappade å körde med slang ett tag men saknade tubeless alldeles för mkt, så sjukt trögrullat med slang å lågt tryck. Så gav mig på att göra en bättre lappning av däcket å hoppas det håller tubeless iaf resten av säsongen. Däcket är inte alls slitet i övrigt så känns lite trist att slänga bort det.
Revan
CF238D4F-A47E-45EB-B96F-31C3AFB088E7.jpeg

Först satte jag en vanlig laglapp å vulkade fast sedan över det en stor lapp av vanlig innerslang som limmades med kontaktlim, på det gorillatejp.

Efter jag poppat däcket får det nu stå med högt tryck å har fyllt glipan i däcket med kontaktlim om några timmar fyller jag gucka å pumpar med normalt tryck
2D0F224E-E863-4C32-B29D-87ECF21A5AE0.jpeg
F05BB081-5810-4420-8FAF-C190A13BB202.jpeg
82F76ACB-7F7C-4141-B600-35E26CA3301F.jpeg

4712A054-8E34-42CC-844B-2CEE58132D29.jpeg

Fransosen

Ny medlem
Körde på en vass Sten å rev upp ett köttigt sår i mitt LOU bakdäck. Lappade å körde med slang ett tag men saknade tubeless alldeles för mkt, så sjukt trögrullat med slang å lågt tryck. Så gav mig på att göra en bättre lappning av däcket å hoppas det håller tubeless iaf resten av säsongen. Däcket är inte alls slitet i övrigt så känns lite trist att slänga bort det.
Revan
Visa bilaga 467373
Först satte jag en vanlig laglapp å vulkade fast sedan över det en stor lapp av vanlig innerslang som limmades med kontaktlim, på det gorillatejp.

Efter jag poppat däcket får det nu stå med högt tryck å har fyllt glipan i däcket med kontaktlim om några timmar fyller jag gucka å pumpar med normalt tryck
Visa bilaga 467375Visa bilaga 467376Visa bilaga 467377
Visa bilaga 467378
När jag har lagat skor där sulan släppt så har jag tidigare provat med kontaktlim utan framgång. Idag då jag lagar skor eller andra föremål i gummi, t.ex. mobilskal, så använder jag gummilim. Fungerar utmärkt! Kanske något att prova om denna lagning ej håller?

Nån som provat caffelatex fälgband,
har det funkat bra ?
har ni använt deras gucka eller nån annan?
(Läst lite och en del säger att ammoniak-baserade skulle skada bandet)
hur gör ni om det blir punka på stigen, sliter ni bort bandet då och sätter in en slang?

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
När jag har lagat skor där sulan släppt så har jag tidigare provat med kontaktlim utan framgång. Idag då jag lagar skor eller andra föremål i gummi, t.ex. mobilskal, så använder jag gummilim. Fungerar utmärkt! Kanske något att prova om denna lagning ej håller?
Kört en första provtur idag på 1,5h so far sop good. Jäkla propagandaväder dessutom 😁

vilket gummilim är det du använt då?

810EE8C4-1A07-4269-9FAA-FE2A7A9F7698.jpeg

Martinmat

Aktiv medlem
Nån som provat caffelatex fälgband,
har det funkat bra ?
har ni använt deras gucka eller nån annan?
(Läst lite och en del säger att ammoniak-baserade skulle skada bandet)
hur gör ni om det blir punka på stigen, sliter ni bort bandet då och sätter in en slang?
enligt deras hemsida så förespråkar de ju sin egen gucka så de lär
Väl inte garantera ett smack om
Man kör Ngt annat. Tycker det verkar vara en väldigt dyr lösning. Kan man lika gärna köra ghetto varianten med specialized 24x3.0 slang som kostar 79kr. Iofs typ 100gr mer men känns som det kvittar. Jag hade kört ghetto eller vanlig tubelesstejp, alt ensilagetejp int betala 550kr för ventiler å två latexband

enligt deras hemsida så förespråkar de ju sin egen gucka så de lär
Väl inte garantera ett smack om
Man kör Ngt annat. Tycker det verkar vara en väldigt dyr lösning. Kan man lika gärna köra ghetto varianten med specialized 24x3.0 slang som kostar 79kr. Iofs typ 100gr mer men känns som det kvittar. Jag hade kört ghetto eller vanlig tubelesstejp, alt ensilagetejp int betala 550kr för ventiler å två latexband
Kloka ord, jag ska prova den där ghetto-varianten med en splittad slang och sen även ensilagetejp. Tack för tipsen.

frippegubben

Aktiv medlem
En på fb fatbikegrupp skrev om caffelatex och tyckte det funkade bra och var smidigt. Jag har nog tänkt att prova den lösningen i vår när det är dags att skaffa lite lättare sommarsulor!

frippegubben

Aktiv medlem

Martinmat

Aktiv medlem
Jag skulle säga att biltemas gummilagning är bättre än mycket annat. Liquisole var bra, men sen gjorde de om det miljövänligt och den varianten är totalt värdelös.
Precis vad jag hört den blev miljövänlig å då du funkade den inte längre. Cascos kontaktlim innnehåller äkta kemikalier med varningstext så hoppas det borgar för bra fästförmåga

Martinmat

Aktiv medlem
Lagningen höll i 1,5 vecka. Idag släppte den å blev tvungen att kasta i slang. Lättare sagt än gjort med stelfrusna fingrar i -20 🥶 fick i slangen å tog mig hem med fingrarna kvar iaf.
237D8FB2-E69F-47B2-8B5C-A9620AE29EBF.jpeg

nu blir det köra med slang tills jag köpt nytt däck. Kör idag bud och LOU. Funderar på att köpa ett 45nrth dunderbeist då jag mest kör preppade fatbikespår och det ska vara optimerat för det. Ngn med erfarenhet av Dunderbeist?

psvensson

Medlem
Jag har gillat JJ, nu när jag mest kör 27.5 så tycker jag att Hodag och Gnarwhal fungerar bra. Gnarwhal är dock ett aggressivt vinterdäck som inte ska jämföras med JJ. För volym på sommaren så funkar Barbegazi fint.

Bladin

Aktiv medlem
Körde en sväng på skoterled idag. Å rackarns va dåligt Jumbo jim var utför i slushsnö. Kommer det bli stor skillnad med 45nrth Flowbeist fram, nån som provat?

Miracle

Aktiv medlem
Mönstret påminner om Wrathchild som jag har fram just nu. Det styr väldigt mycket bättre än Jumbo Jim. Men det är nog kanske ändå Surly Bud du ska ha om du vill ha den bästa styrresponsen, skulle jag tro?

Frid!

Martinmat

Aktiv medlem
På Frösön finns det också lite skottade stigar i ”VALLALAND❤” som det kallas i folkmun. Är den lilla skogsdungen ovanför videgårdens förskola. Mkt mindre område men fint för att snurra lite å en del roliga stigar. Men vinterrundan måste ni bara pröva!
CC9F876D-4242-455B-ABE6-186D88AE88E6.jpeg

Bladin

Aktiv medlem
Ja "Valla" är det på Frösön som min kompis pratat om. Sen skulle vi åka vissa partier på Vinterrundan också sa han. Min kompis heter Ante Björk, du vet säkert vem det är. Han brukar ha bra koll där uppe.
På Frösön finns det också lite skottade stigar i ”VALLALAND❤” som det kallas i folkmun. Är den lilla skogsdungen ovanför videgårdens förskola. Mkt mindre område men fint för att snurra lite å en del roliga stigar. Men vinterrundan måste ni bara pröva! Visa bilaga 471451

Martinmat

Aktiv medlem
Ja "Valla" är det på Frösön som min kompis pratat om. Sen skulle vi åka vissa partier på Vinterrundan också sa han. Min kompis heter Ante Björk, du vet säkert vem det är. Han brukar ha bra koll där uppe.
Japp det vet jag vem det är, honom har vi mkt att tacka för när det gäller endurolederna på ”berget” trodde dock inte han hade ngn fatbajk 🤔

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer