FATBIKE: Däckstråden

Martinmat

Aktiv medlem
Jodå, han köpte en i höstas. Fick mig att köpa en också 😁
Tyvärr töar det som tusan här nu å allt smältvatten från träden har gjort att stigarna är alldelses för mjuka nu, det när inte trots punkatryck 😭 bara vänta in kallare väder igen
C0A7AA36-8B22-4652-AB43-67DA6AB2B741.jpeg
12AEA1C1-00F3-4E50-9232-62B3DCB7D004.jpeg

Ruttnade på Revoloop-slangarna och monterade split-tube. Jag har en halv deciliter gucka per hjul och det har funkat bra en vecka nu. Ser att många häller i en dl minst. Är jag för snål?

BuTTuS

Aktiv medlem
Ruttnade på Revoloop-slangarna och monterade split-tube. Jag har en halv deciliter gucka per hjul och det har funkat bra en vecka nu. Ser att många häller i en dl minst. Är jag för snål?
Håller det tätt så är det väl fine så, jag kör inte mer i mina 2XL heller? Men om det räcker för att täta en eventuell punka vete tusan...

BuTTuS

Aktiv medlem
Ja Evolution är dom lättare

Ja Evolution är dom lättare
Tack! Tittat på den där sidan förut men inte sett att man kunde markera och jämföra olika däck. Ser att de också har ett performance-däck, förutom några grams skillnad verkar det vara mindre skillnad jämfört med gamla liteskin/snakeskin.
1617685151990.png

1617685699614.png

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
Köpte ett par i princip oanvända snowshoe xl här på Happy för en billig peng, har ikväll rit mig med att dra dubb ur gamla ice spiker pro som inte används längre, förhoppningsvis blir jag klar med projektet till november 😄

var sugen på att ha ett par dubbdäck för de isiga perioderna under vintern men inte beredd att lägga 3000-5000kr.

ngn annan här som gjort ngt liknande?

5EA62CF3-379A-4D69-ADE1-D5DC16B40E74.jpeg
C0C9087B-2FB2-49EB-91F7-9494FD3E9B2A.jpeg

desmo

Aktiv medlem
Hittade billiga dubbdäck. Visade sig att det ena var 27tpi och det andra 33tpi. Olika årgångar? Spelar det någon roll hur vilket som hamnar fram eller bak?
800F1BAE-6B6D-4664-B20F-49FEF1A4111D.jpeg

Är det någon som provat CAFFÉLATEX TUBELESS STRIP på DT SWISS BR2250 och kan säga att det funkar bra och var lätt att få däcket på plats? (Jag har kompressor)

Har kört split-tube 100 timmar nu och det funkar kanon men det är lite less på krånglet när jag vill ta av och på däcket. Igår hade jag t.o.m oturen att få skumisoleringen ända ut till fälgkanten så när jag fyllde på med kompressorn smällde däcket av i ansiktet på mig. Kassetten flög av från hubben och gjorde ett fint sår i handen.

Senast ändrad:

emigus

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av CAFFÉLATEX TUBELESS STRIP tyvärr.

Men jag har provat http://fattystripper.com/
( Obs sök inte på fatty stripper på jobbdator bara bara) 😅 Produkten funkar iallafall utan problem.

Men sist testade jag efter tips härifrån eller om det var från FB. https://www.rusta.com/se/sv/traningsband-p751101250101.aspx
Fubkade minst lika bra som fattystripper men betydligt mer lättillgänglig då jag har rusta nära.

Hoppas de går bra!

Martinmat

Aktiv medlem
Också nyfiken på lösning som medger lite skiftande av däck på ett smidigt sätt. Fattystripper har jag å det är ju smidigt så länge man inte byter däck…..

kör just nu splittube i avvvaktan på bättre lösning har också funderat på caffelatex

gummibanden från jula behöver de då kortas å limmas ihop eller dyl? Vill inte ha ngn lösning som inte är 100% inget kul med punka och reparationer i Norrlands inland i minus 25. Prövade i vintras då en däcklagning pajade på en tur. Höll på att förlora fingrarna på kuppen….

BuTTuS

Aktiv medlem
Också nyfiken på lösning som medger lite skiftande av däck på ett smidigt sätt. Fattystripper har jag å det är ju smidigt så länge man inte byter däck…..

kör just nu splittube i avvvaktan på bättre lösning har också funderat på caffelatex

gummibanden från jula behöver de då kortas å limmas ihop eller dyl? Vill inte ha ngn lösning som inte är 100% inget kul med punka och reparationer i Norrlands inland i minus 25. Prövade i vintras då en däcklagning pajade på en tur. Höll på att förlora fingrarna på kuppen….
Det vill jag också gärna veta.
Har hittils löst det genom att alltid ha en bunt fattystrippers liggande men det blir ju dyrt i längden :-)

Kupa

Aktiv medlem
Jag byter så sällan som möjligt, pga vill inte offra Fattystripper-remsorna. I stort sett bara när det går sönder. Lite synd eftersom jag har dubbdäck liggande som jag knappt orkar byta till på vintern. Lite dumsnålt, faktiskt.

Tejpen verkar spännande, måste kollas upp.

Fick svar från en kille i facebook-gruppen Fatbike Sweden nyss:
"Den är toppen !"
"Har fått på plats däcket med vanlig pump . Men kompressor är att föredra
"Har samma fälgar med"

Edit: nu har jag beställt och jag ska återkoppla här hur det gick att installera och cykla med.

Senast ändrad:
Hur ofta byter ni däck egentligen? :)
För sällan, vill ha möjligheten att snabbt och enkelt kunna skifta :)
Det var ju någon som lyckats bra med ensilage-tape från Granngården också. 149kr för 33m lär väl räcka till några däckbyten.
Jag köpte tejpen från Granngården men ångrade mig.
1. Ska man fixa en eker blir det ett himla jobb att riva bort tejpen.
2. Man ska tydligen visuellt ska kunna se att det finns vätska kvar i däcket med CAFFÉLATEX. Hittills har jag försökt skaka för att höra mängden men det slutar ofta med att jag öppnar för att kolla och där man på ruta ett igen...
3. 130 gram istället för typ 300 som jag har nu med split lockar...

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
Hur ofta byter ni däck egentligen? :)

Det var ju någon som lyckats bra med ensilage-tape från Granngården också. 149kr för 33m lär väl räcka till några däckbyten.
Historiskt sett inte speciellt ofta men har nu skaffat dubbdäck för de isiga delarna av vintern å då kan ett par skiften bli aktuellt under vintersäsongen. Hoppas iofs på kanonvinter å inget jävla isföre men man vet ju aldrig

emigus

Aktiv medlem
Gummibanden från Jula måste limmas ihop, har gjort det med lim från punkteringskit.

När man har limmat känns det lika säkert som fattystripper. Banden vulkar nästan ihop sig så det blir som ett tubdäck.

Tejpen från CAFFÉLATEX funkar säkert bra, men med så låga tryck som det handlar om blir det onekligen mycket rörelser i skarven/anläggningsytan mellan däck och tejp med risk för läckage.

Just därför tror jag det fungerar bättre med banden från fattystripper/Jula

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer