FATBIKE: Däckstråden

Martinmat

Aktiv medlem
Gummibanden från Jula måste limmas ihop, har gjort det med lim från punkteringskit.

När man har limmat känns det lika säkert som fattystripper. Banden vulkar nästan ihop sig så det blir som ett tubdäck.

Tejpen från CAFFÉLATEX funkar säkert bra, men med så låga tryck som det handlar om blir det onekligen mycket rörelser i skarven/anläggningsytan mellan däck och tejp med risk för läckage.

Just därför tror jag det fungerar bättre med banden från fattystripper/Jula
Kanske värt att prova då innnan man köper caffelatex då. Banden var ju billiga 😄

Martinmat

Aktiv medlem
Börjat pyssla inför vintersäsongen. Plockat dubb ur ett par gamla nästan oanvända 26” ice spiker däck och nu dubba upp dessa vee snowshoe xl som jag köpte för några hundra. Billiga dubbdäck men blir en del tid på pyssel….
486FDAD8-2B7A-47E4-847E-68F95E95CEEE.jpeg

emigus

Aktiv medlem
Observera att jag tror det funkar bättre än caffelatex. Hade varit roligt ifall någon testade banden och gav ett utlåtande!

Suger att samtidigt att det blir som ett tubdäck. Svårt att återvända banden. Hade varit bättre ifall det var som vanliga tubeless däck och fälgar, så kunde man byta däck oftare 😀
PS @Martinmat har ett styck dubbat Dillinger till över som du skulle kunna få köpa billigt

338federal

Aktiv medlem
En finne lägger 2lager med älgsäck. Lagom stretch till fat 26 tum. Skall göra alla mina 4 hjul till tubeless. En finsk tuube film. Men här ser man säcken. Verkar bli tätt och lagom bra skydd.

frippegubben

Aktiv medlem
Jag kör caffelatex på min fatbike och har inte råkat ut för vare sig punktering eller läckage sen konverteringen och då kör jag oftast rätt stökig terräng med sten och rötter. Jag tror risken för läckage är ganska liten...
Om det inte hade så hög prislapp skulle jag köpa det till mina vanliga mtb också, för där strular tejparna och läcker...

Martinmat

Aktiv medlem
Jag kör caffelatex på min fatbike och har inte råkat ut för vare sig punktering eller läckage sen konverteringen och då kör jag oftast rätt stökig terräng med sten och rötter. Jag tror risken för läckage är ganska liten...
Om det inte hade så hög prislapp skulle jag köpa det till mina vanliga mtb också, för där strular tejparna och läcker...
Funkar det bra även vid extremt låga tryck typ 3-5psi? Kör ju det en del på vintern när det är mycket nysnö/lössnö. Hade problem
Med att vanlig tejp ibland burpade vid mkt låga tryck inte varit så med vare sig fattystripper eller ghettotubeless

Lars.E

Aktiv medlem
Vad har du för fälgar?

frippegubben

Aktiv medlem
Hmm, jag har inte kört det vintertid utan satte dit det i våras när jag bytte däck till JJ, men 0.3 bar har jag kört, vad nu det blir i psi...
Vete 17 vad det är för fälgar, men cykeln är en White 3 fat Interceptor.

BuTTuS

Aktiv medlem
Börjat pyssla inför vintersäsongen. Plockat dubb ur ett par gamla nästan oanvända 26” ice spiker däck och nu dubba upp dessa vee snowshoe xl som jag köpte för några hundra. Billiga dubbdäck men blir en del tid på pyssel…. Visa bilaga 506783
Synd att lösa dubb är så dyrt, har ett par Snowshoe 2XL som jag tänkte dubba med stopskruv men de var så trubbiga att jag inte ens försökte... Men dom däcken är ju inte förborrade heller så vete tusan om jag orkar även om jag får tag på "billig" dubb :-)

Lars.E

Aktiv medlem
Vete 17 vad det är för fälgar, men cykeln är en White 3 fat Interceptor.

Jag förmodar att du då har sunringles mulefut fälgar. De fälgarna fungerar bra med tejp och det ska mycket till innan kanttråden lämnar läget i fälgen så att det burpar.
Dt-fälgarna har inte lika djupt läge för kanttråden och därför kan FattyStrippers vara ett säkrare alternativ på dt-fälgarna vid låga tryck.

Martinmat

Aktiv medlem
Nu har jag dubbat klart mitt snowshoe xl. @emigus besparade mig lite jobb å sålde mig ett Dillinger 5 men nu är frågan vilket blir bäst fram respektive bak. 🤔

spontant tänker jag Dillinger fram å snowshoe xl bak. Några tankar kring det, minns att gamla snowshoe (ej xl) självstyrde ngt djävulskt…

kommer bli skoj att köra in dubben 4-5 mil på asfalt 🥵
F39928D7-2477-495E-9A52-A30F3D337AAE.jpeg

Miracle

Aktiv medlem
Dillinger fram är inge vidare. Styr taskigt å släpper gärna på is å snö så man blir dumpad, enligt min erfarenhet. Blev bra när jag bytte till Wrathchild fram med Dillinger bak. 😀👍

Frid!

Martinmat

Aktiv medlem
Dillinger fram är inge vidare. Styr taskigt å släpper gärna på is å snö så man blir dumpad, enligt min erfarenhet. Blev bra när jag bytte till Wrathchild fram med Dillinger bak. 😀👍

Frid!
Ja Wratchild tror jag är ett mkt bättre alt men denna vinter blir det dessa, visar det sig sedan att jag kommer nyttja dubbdäck mkt kanske det blir investering i ett wratchild

oJsan

Aktiv medlem
Blev med ny fatbike idag, yey!. 🎉
Funkar det att köra budget JJ tubeless? Alltså varianten som heter Addix Performance. Fälgarna är Mulefüt och sägs ju ska fungera bra åtminstone.

Fransosen

Aktiv medlem
Ja den modellen är bulletproof å håller supertätt. Inte lättats men funkar bra å lätt att skifta däck
Jag är livrädd för att få tublessgegga i mellanväggen av fälgen och det är en av anledningarna varför jag kör med slangar. Kanske split-tube är ett alternativ för mig. Om jag klipper av slangarna för nära inpå däcken så blir det väll svårt att återanvända slangarna efter däckbyte?

Martinmat

Aktiv medlem
Jag är livrädd för att få tublessgegga i mellanväggen av fälgen och det är en av anledningarna varför jag kör med slangar. Kanske split-tube är ett alternativ för mig. Om jag klipper av slangarna för nära inpå däcken så blir det väll svårt att återanvända slangarna efter däckbyte?
Jag har lämnat 4-5mm av just den anledningen

338federal

Aktiv medlem
Vad kör ni för ventiler i era tubeless fälgar? Köpte stans ventiler men det grappade ej hårt i fälgen. Tur var så hade jag beställt milkit och muttern med gummi tätning så fick jag ventilen fast. Skall beställa från bikester eller bikeshop till sommarfälgarna.

Martinmat

Aktiv medlem
Har lite olika modeller men föredrar de med gummitätning på fatbiken. Köpt wiggles eget märke dx men även dyra tune. Funktionen är exakt densamma 😄

BuTTuS

Aktiv medlem
Nu hittar jag inte exakt de jag använder och minns tyvärr inte vilka det är, men något liknande dessa fast med längre gänga på också:

Sen bort med den koniska tätningen och på med o-ringen istället så att de tätar mot fälgen och inte "inuti hålet mot kanten"...

Martinmat

Aktiv medlem

Lars.E

Aktiv medlem
Funkar även att använda polygrip på en vanlig om man är lite varlig 😄

Tänk bara på att inte dra för kung å fosterland inte kul att försöka lossa i 20 minus om man ska lägga i en slang mitt ute i djupa skogen

Vet inte om du menar polygrip på denna?
Eller om du menar att man slipper dessa om man använder polygrip?
Vitsen med dessa muttrar från Problem Solvers är iallafall inte att man ska dra hårdare, utan att det inte ska bottna som vanliga muttrar gör på enkelbottnade fälgar. Dessa muttrar är försänkta mot där gummikonan kommer upp genom fälgen och går i gängen med vanliga muttrar.

338federal

Aktiv medlem
Mina orange stan's ventiler hade konad mutter och glappade som tusan. Ingen mening att dra åt. Men den där mutter grejen ser bra ut. Blir och beställa några par. Tackar boys. Var förresten i Ylläs och trampa med emax och tubeless. Blev bara 12km.

Bilagor

• IMG_20211021_140117.jpg
    IMG_20211021_140117.jpg
    428.9 KB · Besök: 33
  • IMG_20211021_140130.jpg
    IMG_20211021_140130.jpg
    621.5 KB · Besök: 30
  • IMG_20211021_143229.jpg
    IMG_20211021_143229.jpg
    350.7 KB · Besök: 31

Martinmat

Aktiv medlem
Ngn som lyckats montera av ett däck med fattystripper utan att skada strippan? Ska skifta från en fälg till en annan å undrar om det ens är möjligt utan att skada strippan ? 🤔

BuTTuS

Aktiv medlem
Ngn som lyckats montera av ett däck med fattystripper utan att skada strippan? Ska skifta från en fälg till en annan å undrar om det ens är möjligt utan att skada strippan ? 🤔
Har inte ens försökt då man ändå måste bryta "sealen" för att komma åt att skruva bort ventilen. Jag ser dom som engångsprylar tyvärr...
Edit: Fast nog tror jag det går om man ger sig tusan på det, men jag har aldrig haft för avsikt att flytta däck, utan byta...
Edit 2: dvs bryt bara sealen så du kommer åt att skruva av ventilen, sen hänger nog allt med i ett stycke till andra fälgen

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
Lyckades få av den till synes hel, monterat igen på ny fälg, hördes lite pys vid ventilen men tystnade sen. Får stå över natten så får vi se. Ingen gucka då den gamla torkat
2F9E7EA3-F503-4A5F-B152-6C899EB2C3A2.jpeg

Topp