FATBIKE: Däckstråden

Martinmat

Aktiv medlem
Tyvärr var det nästan tomt nu på morgone så det blev nån mini reva ngn stans så blev nya strippor fram å bak. Men det var värt ettt försök iaf 😄
462E8DF8-5B6F-46CA-8EB8-D45CF8768162.jpeg

oJsan

Aktiv medlem
Ja den modellen är bulletproof å håller supertätt. Inte lättats men funkar bra å lätt att skifta däck
Vilken slang köper ni för att göra split-tube? Glad i hågen skaffade jag mig ett par 24" Schwalbe SV10 men de räckte just precis fram till fälgkanten när det var uppklippta (26" Sunringle Mulefut).

Övergick därefter till ensilagetejp som jag framgångsrikt använt på både 29" mtb-hjul och 27.5" plushjul vinter som sommar.
Men det ville sig verkligen inte. Joe's vätska verkade lösa upp tejpens klister (har använt Syncros förut). Testade istället Julas sega rörisoleringstejp som fungerade bättre men inte helt bra. Läckage mot fälgen så det sipprade överallt. Provade igen med mer tejp och att förstärka med Stokvis byggfolietejp utanpå rörisoleringstejpen och nu håller det en cykeltur ungefär 😤😤

I allt mekande lyckades jag också blåsa ett JJ Performance av fälgen så kanttråden förstördes. Wow vilken smäll!!😲 Är lite less nu faktiskt....
Så... tips på slang för splitube? annars får det bli fattystripper med förmodad lång leveranstid...

oJsan

Aktiv medlem
Mina problem löste sig med "rätt" ensilagetejp från granngården. Swedols motsvarighet funkade inte. Har ett par specialized-slangar också som backup om det mot förmodan inte håller.

Är det förresten någon här som fått tag på 26" Johnny 5 nyligt eller är det fortfarande svårt?

Laan84

Aktiv medlem
Mina problem löste sig med "rätt" ensilagetejp från granngården. Swedols motsvarighet funkade inte. Har ett par specialized-slangar också som backup om det mot förmodan inte håller.

Är det förresten någon här som fått tag på 26" Johnny 5 nyligt eller är det fortfarande svårt?
Är det stokvis tejp?

Köpte mina dubbade J5 på Foxcomp i Finland innan jul förra året. Såg nu att dem inte heller har några nu. Iofs så skickar dem inte till Sverige heller (gjorde inte då iaf).

Vilken slang köper ni för att göra split-tube? Glad i hågen skaffade jag mig ett par 24" Schwalbe SV10 men de räckte just precis fram till fälgkanten när det var uppklippta (26" Sunringle Mulefut).
Sent svar men iaf, jag kör med "Schwalbe 24 x 2,10-3,00" AV40 DH med bilventil, finns med prestaventil också. Efter man cyklat lite och är nöjd kan man skära av kanterna om man vill.

För att undvika att däcket åker av vid pumpning brukar jag fylla till ett kilo med kompressor, vänta en stund tills det expanderat klart och sen pumpa försiktigt och stanna upp ibland och titta på kanten runt om tills jag är nöjd.

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag var ute och cyklade i pudersnö igår och fick sänka trycket rejält för att få fäste. Detta resulterade dock i att bakdäcket släppte från fälgkanten på några ställen.

Finns det något pålitligt sätt att minska risken för att detta händer utan att byta fälgar? Nuvarande fälgar är några förmodligen billiga noname-fälgar (det är en Peak fatbike, så det lär väl inte vara bästa fälgarna).

Fransosen

Aktiv medlem
Hej!

Jag var ute och cyklade i pudersnö igår och fick sänka trycket rejält för att få fäste. Detta resulterade dock i att bakdäcket släppte från fälgkanten på några ställen.

Finns det något pålitligt sätt att minska risken för att detta händer utan att byta fälgar? Nuvarande fälgar är några förmodligen billiga noname-fälgar (det är en Peak fatbike, så det lär väl inte vara bästa fälgarna).
Köra med slangar? ;-)

oJsan

Aktiv medlem
Nu är det för mycket snö för mina Jumbo Jim. Men var hittar ni era däck?? Det enda som jag hittar som butiker har i lager i närheten av 26x4.8 är Bud&Lou och Flow/Dunderbeist. Inte fy skam egentligen.. men Wrathchild, Dillinger och Johnny 5.. är det lönlöst att försöka hitta dom?

oJsan

Aktiv medlem
Jag siktade in mig på Bud&Lou men självklart försvann det sista Lou från Bikeshop innan jag förmådde mig beställa 😭

Är det bättre att fortsätta med JJ 4.8 Snakeskin bak eller byta ut mot Dunderbeist 4.6 (det enda som går att uppbringa som är mer snö-specifikt)? När skoterleden blir lös och uppluckrade saknar jag drivet när det börjar luta lite uppför.

Lars.E

Aktiv medlem
Bud & Bud är en fin kombo. Sidogrepp som inget annat och bättre driv än JJ.
Dessutom är Bud betydligt bredare än Dunder vilket ger bättre bärighet.
Montera bakre Bud i Propuls-riktning och främre i Cornering så blir det bra.

JumboJims mönster har inte särkilt bra driv i snö, däremot har däcken fördelen att de är mycket följsamma vilket får MIG att köra med lägre däcktryck utan att det blir allt för trögtrampat! :-)
Plus ett på den, typ känslan av att köra med punktering är nåbar med följden att de blir sega att svänga även om det rullar helt ok! Lite dåligt driv i lös snö som sagt men men…

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Hur är Bud och Lou på barmark och hur mycket bättre än JJ är de i snö?

Jag funderar på om jag skall satsa på ett par B&L eller JJ som ”året-runt”-däck. Jumbo Jim verkar ju funka i snö men de är ju inte toppen…

Mattijas

Aktiv medlem
Hej!

Hur är Bud och Lou på barmark och hur mycket bättre än JJ är de i snö?

Jag funderar på om jag skall satsa på ett par B&L eller JJ som ”året-runt”-däck. Jumbo Jim verkar ju funka i snö men de är ju inte toppen…
Kör bud och lou vintertid har testat med jj också men var inte alls nöjd dåligt grepp i nysnö och alltid hala i sidled. Kör jj sommartid och är nöjd me de då snabba och lätt rullade men b,l från oktober till maj tycker också jj fungerar dåligt när det blir vått och gyttja på hösten. Kör b,l 4.8 och jj 4.4. Hade valt b,l om jag bara hade möjlighet till ett par.

oJsan

Aktiv medlem
Jag körde med Jumbo Jim t.o.m Januari men tyckte att jag ofta hade dåligt grepp uppför när det blev lite löst på ytan. Tappade ofta greppet fram på svängiga snöspår också, både när det var löst och hårt. Köpte Bud&Bud (slut på Lou) och känner en klar skillnad! Dubbarna är längre och spetsigare än JJ.
Har inte så mycket gyttja här så jag återgår nog till JJ så snart snön är borta.

Martinmat

Aktiv medlem
Kan bara lägga till att Bud inte gillar hård manchester. Mittraden av dubbar vandrar i spåren så man tror att hjullagren är sopslut 😄

Visa bilaga 541958
Noterat samma, på stenhård Manchester beter de sig som du säger märkligt. Upptäckte det igår då det blivit räfflad is likt Manchester då de hyvlat en cykelbana. Kändes som du säger som ngt var allvarligt fel med cykeln 😄

Är dock ända underlaget där Bud betett sig märkligt 😄

SamWise002

Medlem
Någon som prövat att använda ensilagetejpen (stokvis) som fälgband?🧐 alltså uppochned med klistret inåt och sen ett varv till som vanligt så de blir klister mot klister. Även trimma ner så dom är lika bred som fälgbanden som sitter där nu.

oJsan

Aktiv medlem
Någon som prövat att använda ensilagetejpen (stokvis) som fälgband?🧐 alltså uppochned med klistret inåt och sen ett varv till som vanligt så de blir klister mot klister. Även trimma ner så dom är lika bred som fälgbanden som sitter där nu.
Har inte testat men det var en bra idé, ska göra ett försök framöver när sommardäcken åker på.

På vinterdäcken provade jag att byta till orange byggtejp på det sätt du beskriver, bara för att få en färgklick istället för standard svart. Det funkar men jag märker att den stretchar mer än fälgband så det blir mer markanta bulor i fälgens hål (se bilden).
Ensilagetejpen har inte samma stretch, vi får väl se om det är bra eller dåligt :)

DSC_6760~2.JPG

SamWise002

Medlem
Har inte testat men det var en bra idé, ska göra ett försök framöver när sommardäcken åker på.

På vinterdäcken provade jag att byta till orange byggtejp på det sätt du beskriver, bara för att få en färgklick istället för standard svart. Det funkar men jag märker att den stretchar mer än fälgband så det blir mer markanta bulor i fälgens hål (se bilden).
Ensilagetejpen har inte samma stretch, vi får väl se om det är bra eller dåligt :)

Visa bilaga 551726

Ska testa också då jag får mina nya fälgar, borde bli väldigt lätt

NickPick

Aktiv medlem
Köpte en nakamura karma (?) med vee rubber snowshoe på. Om man kör på sommaren hur mycket luft vill man ha i däcken typ? Helt ny på fatbike men köpte den för att ha i vinter… kanske värt att prova den på sommaren. Jag vet att det är en enkel cykel 😁

mankis

Aktiv medlem
Köpte en nakamura karma (?) med vee rubber snowshoe på. Om man kör på sommaren hur mycket luft vill man ha i däcken typ? Helt ny på fatbike men köpte den för att ha i vinter… kanske värt att prova den på sommaren. Jag vet att det är en enkel cykel 😁

Grattis

Typ 8-10 psi ger väl 0,5-0,8 bar, +/- lite beroende på vikt, körstil, däck mm.

Rätt kul på sommaren också, blir lite annan typ av cykling, beter sig rätt annorlunda kontra en lätt heldämpad XC hoj.

arcamone

Aktiv medlem

Kör en likadan men bytt till smalare Jumbo Jims, 4” däck är typ lika breda som fälgen. Visst får man genomslag ibland men funkar över förväntan.

Tycker cykeln är förvånansvärt kul med helt ok komponenter. Nästan min mest använda mtb. Xxl har haft prisvärda pakethållare som faktiskt passar fatbikes om man vill tura lite.

C

CCS

Guest
Dags att kränga över till sommardäck. Köpte 2 st Jumbo Jim 4.4" nyligen som nu ligger på köksbordet och doftar nybakat Addix Speedgrip-gummi. 😊

Gjorde en liten viktkoll för att se var dom ligger nånstans, och 1214 g. resp. 1274 g. får väl anses godkänt och inom tillverkningsmarginalen mot Schwalbes siffror som anger 1230 g för 26x4.4".

IMG_20220429_093019049.jpg

IMG_20220504_143724550.jpg

IMG_20220504_144125439.jpg

BuTTuS

Aktiv medlem
Vad tror vi om detta då?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Vad tror vi om detta då?
R2 Bike listar odubbade varianten till 1702gram och €105.
Dubbade för €173, ingen vikt där än.

Nästan i klass med däck till bilen, både i vikt och pris... :)

Vad tror vi om detta då?
Det där såg intressant ut 😀👌👌

Topp