Vilken slang köper ni för att göra split-tube? Glad i hågen skaffade jag mig ett par 24" Schwalbe SV10 men de räckte just precis fram till fälgkanten när det var uppklippta (26" Sunringle Mulefut).Ja den modellen är bulletproof å håller supertätt. Inte lättats men funkar bra å lätt att skifta däck
Är det stokvis tejp?Mina problem löste sig med "rätt" ensilagetejp från granngården. Swedols motsvarighet funkade inte. Har ett par specialized-slangar också som backup om det mot förmodan inte håller.
Är det förresten någon här som fått tag på 26" Johnny 5 nyligt eller är det fortfarande svårt?
Köpte mina dubbade J5 på Foxcomp i Finland innan jul förra året. Såg nu att dem inte heller har några nu. Iofs så skickar dem inte till Sverige heller (gjorde inte då iaf).Mina problem löste sig med "rätt" ensilagetejp från granngården. Swedols motsvarighet funkade inte. Har ett par specialized-slangar också som backup om det mot förmodan inte håller.
Är det förresten någon här som fått tag på 26" Johnny 5 nyligt eller är det fortfarande svårt?
Japp, Granngårdens är Stokvis (märkt Leicester England Advanced inuti rullen).Är det stokvis tejp?
Sent svar men iaf, jag kör med "Schwalbe 24 x 2,10-3,00" AV40 DH med bilventil, finns med prestaventil också. Efter man cyklat lite och är nöjd kan man skära av kanterna om man vill.Vilken slang köper ni för att göra split-tube? Glad i hågen skaffade jag mig ett par 24" Schwalbe SV10 men de räckte just precis fram till fälgkanten när det var uppklippta (26" Sunringle Mulefut).
Köra med slangar? ;-)Hej!
Jag var ute och cyklade i pudersnö igår och fick sänka trycket rejält för att få fäste. Detta resulterade dock i att bakdäcket släppte från fälgkanten på några ställen.
Finns det något pålitligt sätt att minska risken för att detta händer utan att byta fälgar? Nuvarande fälgar är några förmodligen billiga noname-fälgar (det är en Peak fatbike, så det lär väl inte vara bästa fälgarna).
Ja, alltså jag gör ju det. ;-)Köra med slangar? ;-)
Det var ju ingen dum idé faktiskt! TackBud & Bud är en fin kombo. Sidogrepp som inget annat och bättre driv än JJ.
Dessutom är Bud betydligt bredare än Dunder vilket ger bättre bärighet.
Montera bakre Bud i Propuls-riktning och främre i Cornering så blir det bra.
Jag får återkomma med en recension när jag bytt till Bud bak! Ska bli intressant att testa.JumboJims mönster har inte särkilt bra driv i snö, däremot har däcken fördelen att de är mycket följsamma vilket får MIG att köra med lägre däcktryck utan att det blir allt för trögtrampat! :-)
Plus ett på den, typ känslan av att köra med punktering är nåbar med följden att de blir sega att svänga även om det rullar helt ok! Lite dåligt driv i lös snö som sagt men men…JumboJims mönster har inte särkilt bra driv i snö, däremot har däcken fördelen att de är mycket följsamma vilket får MIG att köra med lägre däcktryck utan att det blir allt för trögtrampat! :-)
Kör bud och lou vintertid har testat med jj också men var inte alls nöjd dåligt grepp i nysnö och alltid hala i sidled. Kör jj sommartid och är nöjd me de då snabba och lätt rullade men b,l från oktober till maj tycker också jj fungerar dåligt när det blir vått och gyttja på hösten. Kör b,l 4.8 och jj 4.4. Hade valt b,l om jag bara hade möjlighet till ett par.Hej!
Hur är Bud och Lou på barmark och hur mycket bättre än JJ är de i snö?
Jag funderar på om jag skall satsa på ett par B&L eller JJ som ”året-runt”-däck. Jumbo Jim verkar ju funka i snö men de är ju inte toppen…
Noterat samma, på stenhård Manchester beter de sig som du säger märkligt. Upptäckte det igår då det blivit räfflad is likt Manchester då de hyvlat en cykelbana. Kändes som du säger som ngt var allvarligt fel med cykeln 😄Kan bara lägga till att Bud inte gillar hård manchester. Mittraden av dubbar vandrar i spåren så man tror att hjullagren är sopslut 😄
Visa bilaga 541958
Kanon, tack! 🙂👍🏻
Inte skinwall men har fått för mig att Bontrager Barbegazi rullar bra, har dock inte testat själv?Ska köpa nya sulor till tjockisen och behöver tips på lättrullade däck (27,5).
Tanken är att köra Cykelvasan i sommar.
Helst hade jag velat ha skinwall men hittar inga 🙄
Har inte testat men det var en bra idé, ska göra ett försök framöver när sommardäcken åker på.Någon som prövat att använda ensilagetejpen (stokvis) som fälgband?🧐 alltså uppochned med klistret inåt och sen ett varv till som vanligt så de blir klister mot klister. Även trimma ner så dom är lika bred som fälgbanden som sitter där nu.
Har inte testat men det var en bra idé, ska göra ett försök framöver när sommardäcken åker på.
På vinterdäcken provade jag att byta till orange byggtejp på det sätt du beskriver, bara för att få en färgklick istället för standard svart. Det funkar men jag märker att den stretchar mer än fälgband så det blir mer markanta bulor i fälgens hål (se bilden).
Ensilagetejpen har inte samma stretch, vi får väl se om det är bra eller dåligt :)
Visa bilaga 551726
Köpte en nakamura karma (?) med vee rubber snowshoe på. Om man kör på sommaren hur mycket luft vill man ha i däcken typ? Helt ny på fatbike men köpte den för att ha i vinter… kanske värt att prova den på sommaren. Jag vet att det är en enkel cykel 😁
Köpte en nakamura karma (?) med vee rubber snowshoe på. Om man kör på sommaren hur mycket luft vill man ha i däcken typ? Helt ny på fatbike men köpte den för att ha i vinter… kanske värt att prova den på sommaren. Jag vet att det är en enkel cykel 😁
Min Trek kom med Barbegazi bak och Gnarwhal fram och nog inbillar jag mig att Barb rullar med mindre motstånd.Inte skinwall men har fått för mig att Bontrager Barbegazi rullar bra, har dock inte testat själv?
R2 Bike listar odubbade varianten till 1702gram och €105.Vad tror vi om detta då?
![]()
Spikes Reader
<span style=font-weight:bold; font-size:12px; color:#000000>Fatbike-Reifen für die extremsten Bedingungen<br> </span><span style=font-size:12px; color:#000000><br> • Optimiertes Profil für tiefen Schlamm und Schnee<br> • Äußerst stabile Brems-und Traktionskanten im mittleren Bereich<br> • Lange...www.schwalbe.com
Jag kanske skulle återuppta project "ful-dubba 2XL"...R2 Bike listar odubbade varianten till 1702gram och €105.
Dubbade för €173, ingen vikt där än.
Nästan i klass med däck till bilen, både i vikt och pris... :)
Det där såg intressant ut 😀👌👌Vad tror vi om detta då?
![]()
Spikes Reader
<span style=font-weight:bold; font-size:12px; color:#000000>Fatbike-Reifen für die extremsten Bedingungen<br> </span><span style=font-size:12px; color:#000000><br> • Optimiertes Profil für tiefen Schlamm und Schnee<br> • Äußerst stabile Brems-und Traktionskanten im mittleren Bereich<br> • Lange...www.schwalbe.com