Samma här 🤘🤘Det är i så fall dubbade versionen jag är intresserad av, för vinterbruk.
Här är en jämförelse:Kan det vara en konkurrent till Terenne Jonny 5 måntro? Ser ut att vara i samma viktklass åtminstone...
Hoppsan, priset går upp på dom! Kostade 133€ när jag betällde i lördags, nu 147.Nu finns dom att beställa, skynda fynda!
![]()
Al Mighty Evo 26x4.80" Spike Folding Tire
What should you know about studded tires? Can you drive with spikes also on normal road ? no problem at all. However, if there is rarely snow and the road is mostly clear, the running noise will soon bother you. And you do...www.bike-discount.de
Nej, är du galen? Det man inte vet lider man väl inte av :-)Har du vägt 5,05:orna någon gång? :)
Wow, vilka däck!Oj, grövre än förväntat och tyngre än önskat, som ett Jumbo Jim som käkat både steroider och taggtråd?
Men det andra vägde ”bara” 1698 gram så det jämnar väl ut sig?
Grymt 🤘🤘🤘Wow, vilka däck!
Visst, jämfört med Jumbo Jim så känns ju vikten när man ska iväg, men rullet ligger inte långt ifrån och resten är bättre! Bättre dämpning/mindre studs och gung, mindre självstyrning, och greppet, wow… Hoppas de presterar lika bra på snö och is sen då också.
Det enda negativa var vibrationerna på asfalt, men där huserar man ju inte så mycket, jag pallade bara 7km dubbinkörning innan jag vek av ut i skogen😊
Visa bilaga 588457
Visa bilaga 588458
Den varianten har jag nog bara sett hos r2-bike men verkar vara slut där nu :-(Ingen som sett var man kan köpa Almighty utan dubb nånstans?
Jag reagerade också på ränderna, men det finns ingen rotationsriktning på dom (vad jag kan hitta) och har satt mönstret åt samma håll fram som bak, med någon sorts V-form i rotationsriktningen i åtanke…Vilket av däcken sitter år fel håll? :)
Nu finns dom på marknaden! Nästan så jag är sugen på ett par själv men får nog hålla i hästen ett tag till iaf :-)Ingen som sett var man kan köpa Almighty utan dubb nånstans?
Hur är dom? Som ett Surly Lou med dubbar? men tyngre dåIsgrepp testat och helt ok, men givetvis inte lika bra som med Wrathchildsen jag hade innan, inte mycket som slår dom skålade dubbarna. Men dom här däcken rullar ju iaf ;-)
Visa bilaga 594571
Har aldrig testat dom, se inläggen ovanförHur är dom? Som ett Surly Lou med dubbar? men tyngre då
Isgrepp testat och helt ok, men givetvis inte lika bra som med Wrathchildsen jag hade innan, inte mycket som slår dom skålade dubbarna. Men dom här däcken rullar ju iaf ;-)
Visa bilaga 594571
Har under hösten kört dom halvhårda, 0,4/0,6 fram/bak. För bärighet under vintern lär man gå mycket lägreJäkligt sugen skaffa dubbdäck till min Dude ....om det nu blir fortsatt vinter här hos mig 😛
Var är det för lufttryck som gäller på snö/is?
Och om ni nu inte brukar ha så mycket is så finns ju nu det dubbfria att få tag på, med bra mycket mer bett i blöta svarta skogen än Jumbo Jim...Jäkligt sugen skaffa dubbdäck till min Dude ....om det nu blir fortsatt vinter här hos mig 😛
Var är det för lufttryck som gäller på snö/is?
Ja vore man gjord av pengar skulle man ha flera extra hjulpar med diverse däck på :-)Tack för tipset! Gillar faktiskt mina "lätta" JJ vet hur tråkig cykeln blir med tunga däck!
Men får ju inte pgr av sjukdom ramla så därför är jag nyfiken cykla med dubbdäck när det blir blankis![]()
Synd bara för det är inte många dar på en vinter det verkligen behövs...
Ja vore man gjord av pengar skulle man ha flera extra hjulpar med diverse däck på :-)
Men dom har så pass mycket bättre grepp jämfört med JJ att jag också funderar på om man skulle klicka hem ett par dubbfria till sommaren trots viktstraffet, iaf fram...
Och om du inte gått tubeless än så är det ju ett ypperligt tillfälle, så blir viktskillnaden inte allt för stor för dig ;-)
Ah, nä då finns det nog inte så mycket att hämta tyvärr, förutom bättre rull då.Har ju dom lätta JJ 4.8" Evo väger ganska exakt 1000gram/st + lätta freeride slangar typ 190gram! Tror inte man kan spara så mkt på tubeless....eller? Är lite rädd för tubeless oxå ser hur många som har svårt få till det....speciellt på fatbike!
Rent teoretiskt så är det ju inte svårt, men i praktiken kan det ibland vara krångligt att få ut feta däck mot fälgkanten, beroende på modell och/eller hur de förvarats, men det finns knep runt det också...Har ju dom lätta JJ 4.8" Evo väger ganska exakt 1000gram/st + lätta freeride slangar typ 190gram! Tror inte man kan spara så mkt på tubeless....eller? Är lite rädd för tubeless oxå ser hur många som har svårt få till det....speciellt på fatbike!
Jag gillar dom skarpt! Likvärdigt eller bättre rull än Dillinger (som jag minns det) men betydligt mer driv. Tror fäste i det lösa är bättre än Wrathchild också, dom var ju lite väl glesa mellan dobbarna, och rullar mycket bättre (men på ren is lär dom vara sämre än XL-dubbarna.)Hur är däcken i snö nu när vi fått det här i länet @BuTTuS ?
Näpp, där gick R2 förbi, spännande det här :-)https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-al-mighty-evo-26x4.80-spike-folding-tire God fortsättning allesammans nu är dessa billigare på Bike Discount istället.
Då kan dom väl rycka dubben på halva lagret och sälja för halva priset också :-)Priskrig, det gillar vi. Ska man gissa att den varma vintern kanske gjort att det inte är någon rykande het marknad för dubbdäck i övriga europa just nu?
+1 . Trots alla sina nackdelar förblir Jumbo Jim en pålitlig arbetshäst med förutsägbara egenskaper. Att man kan ha det i 4.0", 4.4" och 4.8" bredder gör det ännu bättre.Ett däck för alla årstider! ;-)
Visa bilaga 602660
SATAN vilket grepp man måste få?!?Jag gillar dom skarpt! Likvärdigt eller bättre rull än Dillinger (som jag minns det) men betydligt mer driv. Tror fäste i det lösa är bättre än Wrathchild också, dom var ju lite väl glesa mellan dobbarna, och rullar mycket bättre (men på ren is lär dom vara sämre än XL-dubbarna.)
Sen är de väl de bredaste dubbdäcken också tillsammans med Johnny 5 så bärighet borde finnas när snön sätter sig framöver?
Enkla att montera tubeless också, och de höll trycket över natten utan gucka.
Kort sagt, bara att klicka hem 😊
Visa bilaga 597778
Näpp, där gick R2 förbi, spännande det här :-)
Men ingen som hittat de dubbfria någonstans, eller har de inte släppts än?
Jamen kolla! Finns även Johnny 5 på den sidan, fast odubbade.![]()
Schwalbe Al Mighty Fatbikereifen
Schwalbe Al Mighty Fatbikereifen Der Schwalbe Al Mighty, lange erwartet nun endlich erhältlich. Der Al Mighty spielt in einer…alexfatbikeshop.de