FATBIKE: Däckstråden

BuTTuS

Aktiv medlem
Verkar vara ganska jämt skägg mellan dom, bara hoppas man kan lägga vantarna på någon av dom innan snön både kommer och går då…

BuTTuS

Aktiv medlem
Nu finns dom att beställa, skynda fynda!
Hoppsan, priset går upp på dom! Kostade 133€ när jag betällde i lördags, nu 147.
Dock fortfarande billigare än R2 som vill ha 172.

BuTTuS

Aktiv medlem
Oj, grövre än förväntat och tyngre än önskat, som ett Jumbo Jim som käkat både steroider och taggtråd?
Men det andra vägde ”bara” 1698 gram så det jämnar väl ut sig?

Bilagor

• 478078C9-C57D-4B00-AF4F-9824FE11FD16.jpeg
    478078C9-C57D-4B00-AF4F-9824FE11FD16.jpeg
    932.1 KB · Besök: 72

BuTTuS

Aktiv medlem
Oj, grövre än förväntat och tyngre än önskat, som ett Jumbo Jim som käkat både steroider och taggtråd?
Men det andra vägde ”bara” 1698 gram så det jämnar väl ut sig?
Wow, vilka däck!
Visst, jämfört med Jumbo Jim så känns ju vikten när man ska iväg, men rullet ligger inte långt ifrån och resten är bättre! Bättre dämpning/mindre studs och gung, mindre självstyrning, och greppet, wow… Hoppas de presterar lika bra på snö och is sen då också.
Det enda negativa var vibrationerna på asfalt, men där huserar man ju inte så mycket, jag pallade bara 7km dubbinkörning innan jag vek av ut i skogen😊

08EF84CA-088E-4F01-9CC7-B43753E4B19B.jpeg

50A304AE-2CCC-46E9-A49D-3C34196D4403.jpeg

Wow, vilka däck!
Visst, jämfört med Jumbo Jim så känns ju vikten när man ska iväg, men rullet ligger inte långt ifrån och resten är bättre! Bättre dämpning/mindre studs och gung, mindre självstyrning, och greppet, wow… Hoppas de presterar lika bra på snö och is sen då också.
Det enda negativa var vibrationerna på asfalt, men där huserar man ju inte så mycket, jag pallade bara 7km dubbinkörning innan jag vek av ut i skogen😊

Visa bilaga 588457
Visa bilaga 588458
Grymt 🤘🤘🤘

BuTTuS

Aktiv medlem
Ingen som sett var man kan köpa Almighty utan dubb nånstans?
Den varianten har jag nog bara sett hos r2-bike men verkar vara slut där nu :-(
Edit: Eller så har de aldrig funnits i lager, jag har nog inte klickat på dom tidigare utan bara sett dom i sökresultatet. Men du kan lägga till en bevakning på dom där och då lär de dyka upp på billigare ställen också...

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Vilket av däcken sitter år fel håll? :)
Jag reagerade också på ränderna, men det finns ingen rotationsriktning på dom (vad jag kan hitta) och har satt mönstret åt samma håll fram som bak, med någon sorts V-form i rotationsriktningen i åtanke…
Edit: Samt att ”26x4.80” i mönstret också sitter åt samma håll ser jag nu, så försök inte ;-)

BuTTuS

Aktiv medlem
Jäkligt sugen skaffa dubbdäck till min Dude ....om det nu blir fortsatt vinter här hos mig 😛
Var är det för lufttryck som gäller på snö/is?
Och om ni nu inte brukar ha så mycket is så finns ju nu det dubbfria att få tag på, med bra mycket mer bett i blöta svarta skogen än Jumbo Jim...

Stuvarn

Aktiv medlem
Tack för tipset! Gillar faktiskt mina "lätta" JJ vet hur tråkig cykeln blir med tunga däck!
Men får ju inte pgr av sjukdom ramla så därför är jag nyfiken cykla med dubbdäck när det blir blankis :rolleyes:
Synd bara för det är inte många dar på en vinter det verkligen behövs...

BuTTuS

Aktiv medlem
Tack för tipset! Gillar faktiskt mina "lätta" JJ vet hur tråkig cykeln blir med tunga däck!
Men får ju inte pgr av sjukdom ramla så därför är jag nyfiken cykla med dubbdäck när det blir blankis :rolleyes:
Synd bara för det är inte många dar på en vinter det verkligen behövs...
Ja vore man gjord av pengar skulle man ha flera extra hjulpar med diverse däck på :-)
Men dom har så pass mycket bättre grepp jämfört med JJ att jag också funderar på om man skulle klicka hem ett par dubbfria till sommaren trots viktstraffet, iaf fram...
Och om du inte gått tubeless än så är det ju ett ypperligt tillfälle, så blir viktskillnaden inte allt för stor för dig ;-)

Stuvarn

Aktiv medlem
Ja vore man gjord av pengar skulle man ha flera extra hjulpar med diverse däck på :-)
Men dom har så pass mycket bättre grepp jämfört med JJ att jag också funderar på om man skulle klicka hem ett par dubbfria till sommaren trots viktstraffet, iaf fram...
Och om du inte gått tubeless än så är det ju ett ypperligt tillfälle, så blir viktskillnaden inte allt för stor för dig ;-)

Har ju dom lätta JJ 4.8" Evo väger ganska exakt 1000gram/st + lätta freeride slangar typ 190gram! Tror inte man kan spara så mkt på tubeless....eller? Är lite rädd för tubeless oxå ser hur många som har svårt få till det....speciellt på fatbike!

BuTTuS

Aktiv medlem
Har ju dom lätta JJ 4.8" Evo väger ganska exakt 1000gram/st + lätta freeride slangar typ 190gram! Tror inte man kan spara så mkt på tubeless....eller? Är lite rädd för tubeless oxå ser hur många som har svårt få till det....speciellt på fatbike!
Ah, nä då finns det nog inte så mycket att hämta tyvärr, förutom bättre rull då.

BuTTuS

Aktiv medlem
Rent teoretiskt så är det ju inte svårt, men i praktiken kan det ibland vara krångligt att få ut feta däck mot fälgkanten, beroende på modell och/eller hur de förvarats, men det finns knep runt det också...

Tätning mot fälg, jag orkar inte hålla på och testa div "fula lösningar" utan kör på dessa (som man nog tyvärr får se som engångsprylar så köp extra par):

Sen ventlier, jag tycker de med platt fot som tätar "mot" fälg fungerar bättre än de koniska som tätar "i" hålet, så några typ dessa:

Sen kan det, beroende på hur lång gänga ventilen har, behövas en liten distans mellan fälg och mutter för att den ska dra, eftersom DT Swiss fälgarna bygger i princip noll... Jag kör med någon random plastbricka:

x.JPG

Och så någon sås på det förståss, jag köper alltid Stans på literflaska eftersom nästan alla mina cyklar går tubeless... :-)

BuTTuS

Aktiv medlem
Hur är däcken i snö nu när vi fått det här i länet @BuTTuS ?
Jag gillar dom skarpt! Likvärdigt eller bättre rull än Dillinger (som jag minns det) men betydligt mer driv. Tror fäste i det lösa är bättre än Wrathchild också, dom var ju lite väl glesa mellan dobbarna, och rullar mycket bättre (men på ren is lär dom vara sämre än XL-dubbarna.)
Sen är de väl de bredaste dubbdäcken också tillsammans med Johnny 5 så bärighet borde finnas när snön sätter sig framöver?
Enkla att montera tubeless också, och de höll trycket över natten utan gucka.
Kort sagt, bara att klicka hem 😊

9951E8FD-6B73-4055-BED2-0118C3A7CB2C.jpeg

BuTTuS

Aktiv medlem

Pepperazzi

Aktiv medlem
Priskrig, det gillar vi. Ska man gissa att den varma vintern kanske gjort att det inte är någon rykande het marknad för dubbdäck i övriga europa just nu?

42Hz

Aktiv medlem
Jag gillar dom skarpt! Likvärdigt eller bättre rull än Dillinger (som jag minns det) men betydligt mer driv. Tror fäste i det lösa är bättre än Wrathchild också, dom var ju lite väl glesa mellan dobbarna, och rullar mycket bättre (men på ren is lär dom vara sämre än XL-dubbarna.)
Sen är de väl de bredaste dubbdäcken också tillsammans med Johnny 5 så bärighet borde finnas när snön sätter sig framöver?
Enkla att montera tubeless också, och de höll trycket över natten utan gucka.
Kort sagt, bara att klicka hem 😊

Visa bilaga 597778
SATAN vilket grepp man måste få?!?

Martinmat

Aktiv medlem

BuTTuS

Aktiv medlem
Jamen kolla! Finns även Johnny 5 på den sidan, fast odubbade.
Hmm, nu blir det svårt, på sommaren är jag ju egentligen en JimboJim kille, fast nån enstaka gång ibland skulle det vara skönt med mer grepp iaf fram...

ALK

Medlem
Jag vet,korkad förfrågan, men jag behöver hjälp med motsatsen till Al Mighty...

Av diverse anledningar behöver jag pendla asfalt med fatbiken i en övergångsperiod. 10-20km om dagen. Vad fan finns det som hade gjort min XXL 8 fat med 4.8 jumbo jims lite mer pendlingsvänlig...? Har någon ett tips på ett kanske smalare och mer lättrullat däck. Kan inte hitta något vettigt själv.

Typ Surly Black Floyd hade kanske varit bra, men verkar ju inte gå att köpa.

Tack för förståelse och hjälp.

snytd499s8711.jpg

Köp & Sälj

Topp