Fatbike på dragkrokshållare

Yeti

Aktiv medlem
Bilen kommer efter vintern att ha en ställning för tre kajaker på taket, så det är inte längre tillräckligt praktiskt att transportera fatbiken på biltaken, för dom fallen man tar bilen någonstans för att cykla. Annars har Thule Proride fungerat alldeles utmärkt på taket. Det gäller således att hitta en bra ställning för dragkroken.

En förhållandevis grundlig sökning på nätet har inte lett mig till en bra lösning som kan fås i Europa, så det kanske inte finns någon, men då Happy är en källa till visdom, påhittighet och även förbluffande dumhet går det ju alltid att fråga även här. Således, vad gäller?

På ett tyskt forum finns lite bilder på några just och just acceptabla, om än inte bra, lösningar: http://www.mtb-news.de/forum/t/fatbike-transport-ausserhalb-des-fzg-thread.724373/page-4

På en Thule G6 929 får man två fatbikes att rymmas (och 3-4 vanliga). De torde stå hyfsat stadigt med extra spännremmar. Thules egna lösning är Velospace 918, men den tar bara två cyklar. Denna vore det givna valet om den kunde ta tre cyklar.

I väntan på en Endlösung lutar jag ändå närmast mot att beställa en billigare Multi-Cargo 2 Family Träger med tillägg för en tredje cykel, som visas ganska högt upp på den länkade sidan. Den ser ut att passa fatbikes bättre och priset är ungefär hälften av vad Thules version kostar.

Stånkan

Medlem
Jag har två olika dragkroksställ beroende på hur långt jag ska åka och hur många cyklar som ska med.

För korta sträckor har jag en enkel modell där cykeln hänger i ramen. Det blir således ingen större skillnad mot att hänga på en normal cykel. Dock får jag i det här fallet bara på min fatbike och inte fler cyklar. Det kan också passa bättre eller sämre beroende på ramgeometri.
DSC_0907.jpg

För längre sträckor har jag ett ställ med plattform och ljusramp, ett mount blanc som jag köpte begagnat här på happy. Jag har spännband för hjulen då original inte nådde runt. Det blir dock tajt mellan cyklar så helst har jag bara två cyklar på ett ställ för tre. Det samma gäller vanliga MTBs. Ska man ha tre cyklar tar det ett tag att möblera första gången. Rörisoliering och extra spännband rekommenderas i så fall.
DSC_1063.jpg

emigus

Aktiv medlem
Vi har Thule Thule VeloCompact 927 till våra cyklar. Det är trångt men funkar efter lite pusslande med två fatbikes och en vanlig mountainbike. Dock behövs extra spänn-remmar då de fasta är för korta för 4 tums däcken.

Med två fatbikes inga problem, med extra remmar till hjulen förstås.

Har en adapter till en fjärde vanlig cykel men inte testat den än, dock ska det nog fungera utan problem

Bilagor

• _20170117_122727.JPG
    _20170117_122727.JPG
    203.7 KB · Besök: 85

Yeti

Aktiv medlem
Jag har varit lite tveksam till Thules däckhållare i plast, men tydligen fungerar det fast däcken inte alls sitter i dom. Jag fick i alla fall en sådan sönder på mitt Proride då jag spände fast cykeln i sträng kyla.

Aron

Moderator
Jag har kollat lite på 1up. https://www.1upusa.com/contactus.html Framförallt för att hållarna verkar ta minimalt med plats när de ska förvaras. De har en adapter för fatbikes. Har dock inte kommit så långt som till att leta efter leverantör i europa.

Cyklarna verkar ju inte behöva trängas i alla fall...

ry7ege3a.jpg

Senast ändrad:
Topp