Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Helst vill jag byta eftersom delarna som sitter på är av, vad ska jag säga, sämre kvalité.
Eller hade ni behållt samma delar men kanske försöka byta vevlagret? Hur kan jag mäta bredden själv på vevlagret? Jag antar att det är avståndet från ena sidan till den andra, tumstock?

Hade ett nytt vevparti gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar är i så fall min fråga?

Det finns lite rost nere mellan vevpartiet och vevlagret, tror dock att det endast är ytrost som man kan ta bort själv.

Hade ett nytt vevlager gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar?
Ah det förklarar saken!
Är det inget fel på vevlagret (Läs) Glapp eller missljud/skit som kommit in i lagerbanorna så är det ingen mening att byta lagret då det inte är något som skulle märkas när du sitter på cykeln.

Gällande vevpartiet får du lossa och mäta bredden på det så du får tag i ett som är tillräckligt brett/passar din ram.

Fatbike Q&A.
Helst vill jag byta eftersom delarna som sitter på är av, vad ska jag säga, sämre kvalité.
Eller hade ni behållt samma delar men kanske försöka byta vevlagret? Hur kan jag mäta bredden själv på vevlagret? Jag antar att det är avståndet från ena sidan till den andra, tumstock?

Hade ett nytt vevparti gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar är i så fall min fråga?

Det finns lite rost nere mellan vevpartiet och vevlagret, tror dock att det endast är ytrost som man kan ta bort själv.

Hade ett nytt vevlager gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar?
Nu gissar jag bara, men ett finare/lättare vevlager/vevparti till vad som verkar vara en elfatbike av billigaste sort tror jag inte gör varken från eller till. Den väger ju ändå 25kg enl spec.
Så länge det inte glappar eller är trasigt på annat sätt har jag svårt att se någon vinst i att byta.

Edit: om det inte är rent estetiska skäl som ligger bakom bytet, placeboeffekten är ändå rätt påtaglig av snyggare delar. :)

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Nu gissar jag bara, men ett finare/lättare vevlager/vevparti till vad som verkar vara en elfatbike av billigaste sort tror jag inte gör varken från eller till. Den väger ju ändå 25kg enl spec.
Så länge det inte glappar eller är trasigt på annat sätt har jag svårt att se någon vinst i att byta.

Edit: om det inte är rent estetiska skäl som ligger bakom bytet, placeboeffekten är ändå rätt påtaglig av snyggare delar. :)
Håller med om placeboeffekten, bytet av handtagen, pedalerna och sadeln gjorde cykeln lite "attraktivare" om man säger så.

Fatbike Q&A.
Fasen vad rörigt det känns med vevlager till Dude... begriper ju inte vad jag ska ha. Det knakar när jag lägger mycket kraft på pedalerna, tänkte klicka hem avdragarverktyget från E13 men kanske lika bra att köpa ett nytt lager också. Är det BB92 / 24 mm https://www.ethirteen.com/collectio...ss-fit-bottom-brackets?variant=29367277486183 jag vill ha? (Slut i lager förstås..)
Ett sånt här bytte jag till för några år sedan, men slut här också...

Fatbike Q&A.
Ett sånt här bytte jag till för några år sedan, men slut här också...
Tack, bra att ha nåt att gå på i alla fall.
... hmm... den heter ju BB20.P-BB92.K på din länk, och den har de ju i lager på https://ethirteen.eu/products/press-fit-bottom-brackets?variant=30346964467809

€70, bra pris.. fan.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Fasen vad rörigt det känns med vevlager till Dude... begriper ju inte vad jag ska ha. Det knakar när jag lägger mycket kraft på pedalerna, tänkte klicka hem avdragarverktyget från E13 men kanske lika bra att köpa ett nytt lager också. Är det BB92 / 24 mm https://www.ethirteen.com/collectio...ss-fit-bottom-brackets?variant=29367277486183 jag vill ha? (Slut i lager förstås..)
Jag köpte detta från Bikester (fast från svenska sajten) och det funkade bra. Avdragare lyckades jag fixa genom att kombinera en Shimano-avdragare med en egen bussning men det funkade sådär så jag skulle köpa avdragaren från E13 om jag var dig. Såg att svenska sajten har den modellen i nåt pläterat material men det kanske är lite overkill... :)
Guld-lager

Det är iaf dem där beteckningarna/måtten som funkar

Fatbike Q&A.
Mitt e13 brukar knaka mellan innerbana och Axel. Avhälps enklast genom att släppa justeringen för axialspelet och droppa smörj på axeln och skjuta axeln axiellt fram och tillbaka några gånger innan man justerar bort axialspelet igen. Men är det själva lagret som gett upp så hjälper inte mitt trick.

Fatbike Q&A.
Är som småsugen på en Dude igen…
Men hur funkar 27,5”? Finns det vettiga bredare däck?
Utgår från att 26x5” hjul fortfarande får plats i dom?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Är som småsugen på en Dude igen…
Men hur funkar 27,5”? Finns det vettiga bredare däck?
Utgår från att 26x5” hjul fortfarande får plats i dom?

27,5x4,5 från 45NRTH och Bontrager passar utan problem i långa kedjestagsläget.
Ramen är i stort sett lik som tidigare (hittar ingen skillnad trots ny geo-tabell) så om du monterar 26 tums hjul så passar samma däck som på din förra Dude.

Fatbike Q&A.
27,5x4,5 från 45NRTH och Bontrager passar utan problem i långa kedjestagsläget.
Ramen är i stort sett lik som tidigare (hittar ingen skillnad trots ny geo-tabell) så om du monterar 26 tums hjul så passar samma däck som på din förra Dude.
Hur är känslan i 27,5x4,5 mot 26x4,8 då? Svårare att hitta ett ”lagom” tryck eller?

Fatbike Q&A.
Hur är känslan i 27,5x4,5 mot 26x4,8 då? Svårare att hitta ett ”lagom” tryck eller?

Det sjuka är att jag sålde mina D5 27,5 x 4,5 till en annan Dudeägare innan jag ens han montera dem.
Och mina kompisars Dudar med 4,5or (D5 och Wratchcild) har jag testat för lite för att kunna uttala mig om, men kompisarna med 27,5 x 4,5 D5, och Wrat (+Trek-kompisar med Gnar) tar sig fram riktigt bra i snön på våra gemensamma turer iallafall.
Jag tänkte att jag kan köra mina gamla 26tums Jonny 5 när det inte är jättehårt och köra 27,5 x 3,8 D4 med lite aggressivare dubbning när det är hårt för att få lite olika egenskaper på hjulen, men hade jag inte haft Jonny 5orna hade jag inte tvekat på 27,5 D5.
27,5 x 3,8 är faktiskt ganska bra även när det inte är stenhårt även om dom inte är i klass med 26 tums Jonny 5 när det blir riktigt besvärligt före. Det är förvånansvärt liten skillnad på framkomligheten mellan 27,5 D4 och 26 D5.
27,5 x 4,5 är riktigt stora och är inte så känsliga på trycket, men hittills har jag inte hittat något 27,5 som rullar lika lätt som JumboJim även om Barbegazi verkar vara nästan är lika snabba.
Hade jag bara haft en fatbike med ett hjulpar så hade jag satsat på 27,5 D5 på vintern och 27,5 Barb på sommaren (och önskat att JumboJim SnakeSkin funnits i storlek som motsvarar 45NRTH och Bontrager 27,5 x 4,5 på sommaren).

Fatbike Q&A.
Det sjuka är att jag sålde mina D5 27,5 x 4,5 till en annan Dudeägare innan jag ens han montera dem.
Och mina kompisars Dudar med 4,5or (D5 och Wratchcild) har jag testat för lite för att kunna uttala mig om, men kompisarna med 27,5 x 4,5 D5, och Wrat (+Trek-kompisar med Gnar) tar sig fram riktigt bra i snön på våra gemensamma turer iallafall.
Jag tänkte att jag kan köra mina gamla 26tums Jonny 5 när det inte är jättehårt och köra 27,5 x 3,8 D4 med lite aggressivare dubbning när det är hårt för att få lite olika egenskaper på hjulen, men hade jag inte haft Jonny 5orna hade jag inte tvekat på 27,5 D5.
27,5 x 3,8 är faktiskt ganska bra även när det inte är stenhårt även om dom inte är i klass med 26 tums Jonny 5 när det blir riktigt besvärligt före. Det är förvånansvärt liten skillnad på framkomligheten mellan 27,5 D4 och 26 D5.
27,5 x 4,5 är riktigt stora och är inte så känsliga på trycket, men hittills har jag inte hittat något 27,5 som rullar lika lätt som JumboJim även om Barbegazi verkar vara nästan är lika snabba.
Hade jag bara haft en fatbike med ett hjulpar så hade jag satsat på 27,5 D5 på vintern och 27,5 Barb på sommaren (och önskat att JumboJim SnakeSkin funnits i storlek som motsvarar 45NRTH och Bontrager 27,5 x 4,5 på sommaren).
Jag upplever en galen självstyrning i mina 27.5 3.8 minion (orginaldäck) på duden. Upplever ni samma? Blir det bättre slanglöst ? Eller är det bara hitta nya däck?

Fatbike Q&A.
Jag upplever en galen självstyrning i mina 27.5 3.8 minion (orginaldäck) på duden. Upplever ni samma? Blir det bättre slanglöst ? Eller är det bara hitta nya däck?

Jag märker ingen överdriven självstyrning på mina, men då kör jag slanglöst och relativt högt tryck. Kanske blir det värre med slang och lägre tryck?
Däremot önskar jag att de rullat lättare och hade större volym.

Fatbike Q&A.
Jag märker ingen överdriven självstyrning på mina, men då kör jag slanglöst och relativt högt tryck. Kanske blir det värre med slang och lägre tryck?
Däremot önskar jag att de rullat lättare och hade större volym.
Okej. Försöker ha så lite tryck som möjligt. Möjligen, får prova med slanglöst men känns som det blir marginell skillnad. Tips på andra däck som funkar bra? Någon som har erfarenhet av Van helga 4.5?

Fatbike Q&A.
Behöver få klar min fatbike och söker ett externt styrlager för 1-1/8 och 1.5" tapered gaffel/styrrör (SHIS EC 28.6/34 & EC 40/44). Måste inte vara något bling-bling som Cris King mfl, men helst svart, grå, blå eller polerat.
Även ett separat 1.5" (EC 44/40) nedre lager går bra då jag har det övre lagret.

Bilagor

• IMG_6783_900x.jpg
    IMG_6783_900x.jpg
    15.3 KB · Besök: 35
Fatbike Q&A.
En Dude CF8 -21 med 27.5x3,8" MAXXIS Minion FBx vs en 7Fat Pro -20 med 26x4.8" JJ?

Bakgrunden är att jag är trött på min OnOne Fatty som känns väldigt gammal och inte går att TL-konvertera. Mest av allt saknar jag bärighet på mjuk snö då den bara har 4" däck. Ser ingen vits att biffa upp den till 4.4 (vilket verkar vara max).

Visserligen finns det kanske andra däck till Dude-fälgarna men kommer man upp i samma bärighet som 26x4.8" ger? Vad är bredaste däcken som funkar på Dude 27.5?

Duden är ju avsevärt dyrare än White men har i min ögon helt fel däck för mitt ändamål..

Edit: dubbdäck klarar jag mig utan.

Fatbike Q&A.
Verkar som dude sväljer 27,5x4.5 med kedjestagen i längsta läget. Är det främst bärighet på snön så skulle jag dock hävda att 26x4.8 fortf är det med mest bärighet därmed inte sagt att 27,5x4.5 är dåligt. Kör man mest barmark hade jag nog valt 27,5 istället

Fatbike Q&A.
Vill man ha bärighet är väl 2XL på breda fälgar det överlägset bästa. Det däcket är dock inget vidare i övrigt och jag sålde det efter en vinter. Bontrager Gnarwhal 27.5x4.5 hade bra grepp, men var ganska smalt. CakeEater 27.5x4.5 övervägde jag inte då det inte ska vara vidare bra i mjuk snö trots storleken. Johnny 5 är i mitt tycke det bästa: Bra bredd för mjuk snö, bra grepp i svår snö och möjlighet för dubbar. Rullar klart sämre än Dillinger 5, men klart bättre på mjukt underlag.

Fatbike Q&A.
Vill man ha bärighet är väl 2XL på breda fälgar det överlägset bästa. Det däcket är dock inget vidare i övrigt och jag sålde det efter en vinter. Bontrager Gnarwhal 27.5x4.5 hade bra grepp, men var ganska smalt. CakeEater 27.5x4.5 övervägde jag inte då det inte ska vara vidare bra i mjuk snö trots storleken. Johnny 5 är i mitt tycke det bästa: Bra bredd för mjuk snö, bra grepp i svår snö och möjlighet för dubbar. Rullar klart sämre än Dillinger 5, men klart bättre på mjukt underlag.
Både Jonny 5 och 2XL funkar ju inte i vilka ramar som helst, värt att tänka på.

Fatbike Q&A.
Verkar som dude sväljer 27,5x4.5 med kedjestagen i längsta läget. Är det främst bärighet på snön så skulle jag dock hävda att 26x4.8 fortf är det med mest bärighet därmed inte sagt att 27,5x4.5 är dåligt. Kör man mest barmark hade jag nog valt 27,5 istället
Tack, det var nog det där jag behövde höra. :) Även om jag tar en tur på sommaren ibland så är det främst vintercyklingen som är i siktet. Både i fjällen och utanför Umeå på rätt opreppade spår.

Jag har fått för mig (men kan ha fel) att dragningen mot 27.5" och 3.8 tar Duden mer mot barmarkscyklingen och mindre av snö/sand-cyklingen. Min 27.5x3" HT täcker upp bra där sommartid.

Återstår då att undersöka vilka däck som går in i en 7Fat Pro...

Fatbike Q&A.
En Dude CF8 -21 med 27.5x3,8" MAXXIS Minion FBx vs en 7Fat Pro -20 med 26x4.8" JJ?

Bakgrunden är att jag är trött på min OnOne Fatty som känns väldigt gammal och inte går att TL-konvertera. Mest av allt saknar jag bärighet på mjuk snö då den bara har 4" däck. Ser ingen vits att biffa upp den till 4.4 (vilket verkar vara max).

Visserligen finns det kanske andra däck till Dude-fälgarna men kommer man upp i samma bärighet som 26x4.8" ger? Vad är bredaste däcken som funkar på Dude 27.5?

Duden är ju avsevärt dyrare än White men har i min ögon helt fel däck för mitt ändamål..

Edit: dubbdäck klarar jag mig utan.
Skulle du råka få en fatbike-ram i Large du vill bli av med så kan jag vara intresserad. Jag är egentligen supernöjd med min Farley men den är för liten för mig.

Fatbike Q&A.
27.5x4.5 är för övrig inte entydigt, något att vara medveten om. Bontragers 27.5x4.5 är knappt 4.1", medan Terrene CakeEater 27.5x4.5 ska vara riktiga 4.5".

Själv kör jag Bontrager 27.5x4.5 på 80 mm fälg sommartid och Johnny 5 på 100 mm fälg vintertid.

Fatbike Q&A.
Tack, det var nog det där jag behövde höra. :) Även om jag tar en tur på sommaren ibland så är det främst vintercyklingen som är i siktet. Både i fjällen och utanför Umeå på rätt opreppade spår.

Jag har fått för mig (men kan ha fel) att dragningen mot 27.5" och 3.8 tar Duden mer mot barmarkscyklingen och mindre av snö/sand-cyklingen. Min 27.5x3" HT täcker upp bra där sommartid.

Återstår då att undersöka vilka däck som går in i en 7Fat Pro...

Jag växlar mellan 27,5 Dillinger 4 och 26 Jonny 5 på Dude vintertid. Och jag har vänner med 27,5 x 4,5 Dillinger 5 och Wrathchild på sina Dudar (alla ovan nämnda däck funkar bra på Duden i långa cs-läget men bara D4 funkar i korta).
27,5 Dillinger 4 är snabba när föret är bra, men räcker inte riktigt ända fram i sämre före.
26 Jonny 5 är grymma i snön, men skillnaden är inte jättestor mot mina vänners 27,5 x 4,5 som har en märkbart större omkrets. Lufttryck och cyklisten gör större skillnad än om man har 26 Jonny 5 eller tex 27,5 x 4,5 Wrathchild.

Fatbike Q&A.
nyss råkat impulsköpa denna ram här på Happy. Kommmer byggas upp med grejor jag har liggande samt begagnat köp. Kommer sätta upp den med Bluto å dubbade däck å sedan får den rulla som plushoj på sommaren å agera lånecykel åt släkt å vänner

Ramen är fläng ny men köpt i andra hand och det följde inte med ngn Axel. Någon här som råkar ligga på en Axel till 12x197 med 1.75 gänga?
7417C19D-FED4-4F9F-A12B-DEB20CD90DD5.jpeg

Fatbike Q&A.
Hmm, har en till en Dude men tror inte den har samma stigning, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Edit: och är ju från Robert Axle Project kom jag just på, med Thule-koppling så den var nog inte vad du var ute efter ändå :-)

Fatbike Q&A.
Hmm, har en till en Dude men tror inte den har samma stigning, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Edit: och är ju från Robert Axle Project kom jag just på, med Thule-koppling så den var nog inte vad du var ute efter ändå :-)
Iofs hade det inte varit helt dumt då jag har en transportvagn som ibland hade varit praktiskt att hänga på men dude verkar ha 1.0 stigning så funkar tyvärr inte 😢

Fatbike Q&A.
nyss råkat impulsköpa denna ram här på Happy. Kommmer byggas upp med grejor jag har liggande samt begagnat köp. Kommer sätta upp den med Bluto å dubbade däck å sedan får den rulla som plushoj på sommaren å agera lånecykel åt släkt å vänner

Ramen är fläng ny men köpt i andra hand och det följde inte med ngn Axel. Någon här som råkar ligga på en Axel till 12x197 med 1.75 gänga?Visa bilaga 515731
Kul! Du får berätta hur bygget fortskrider!

Fatbike Q&A.
Själv funderar jag på om jag ska ha kvar mitt fullfjädrade tjockisbygge, den används knappt längre...
Men kostade 40k att bygga å man lär ju inte ens få tillbaka hälften om man skulle sälja så jag vete tusan...

Fatbike Q&A.
Har väl bara blivit så, tror jag börjar få för många cyklar :-)
Men det är klart, snart kommer isen å då lär den väl få komma ut igen med sina Wrathchilds på...
Ok, jag blev lite nyfiken. Ibland tänker jag att en heldämpad fatbike vore mäktigt att dundra fram på, men det kommer nog inte bli mer än en ibland-cykel, så jag är inte beredd att investera i en...

Tillbaka
Topp