Fatbike Q&A.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Appropå ramar, någon som vet om det går att köpa en Canyon Dude som bara ram?
Kan inte riktigt släppa att jag sålde min, är sugen på en igen... :-)

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Appropå ramar, någon som vet om det går att köpa en Canyon Dude som bara ram?
Kan inte riktigt släppa att jag sålde min, är sugen på en igen... :-)
Normalt sett går det inte. Men det går ju att ställa frågan till canyon.
Annars är ju priset på komplett cf7 helt ok även om den har lite snålare spec än Duden du hade (komplett cf7 är ca: 5500sek billigare är en lös Farley cf-ram).
En komplett cf8 (med komponenter som nästan går att jämföras med en komplett Farley 9.6) kostar ungefär som en lös Farley cf-ram.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
BTW... Hur mycket ungefär är du beredd att betala för en begagnad Duderam om du skulle hitta en sådan?
Har du alla grejer för att bygga ihop en komplett cykel?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
BTW... Hur mycket ungefär är du beredd att betala för en begagnad Duderam om du skulle hitta en sådan?
Har du alla grejer för att bygga ihop en komplett cykel?
Jag har ingen aning, har inte ens sneglat åt begagnade ramar tidigare, men en 5-6kkr kanske?
Och delar, nja, inte utan att låna från någon av mina andra två fetingar...
Men det vettiga är kanske att köpa en cf7 å sälja av det man inte vill ha kvar? Jag är tex lite skeptisk till 27,5" hjul, ellerf inns det gott om däck att välja på till dom nu?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hur är det med skillnader mellan 26 och 27,5 hjul; någon som har några erfarenheter? Jag tänker mest på hur de är att cykla på, inte på utbudet av däck...

(För fatbikes alltså, inte vanliga MTB)

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag brukar rekommendera cf8 trots det högre priset då den 2022 har hittat rätt i komponentnivå och känns komplett från början. Men har man planer på att uppgradera i vilket fall (eller har begränsad budget) så är cf7 ett bra val.

Angående däck så önskar jag att Jumbo Jim snakeskin hade funnits i 27,5x4,5. Då hade argumenten för 26 varit väldigt svaga.

Jag kör med dillinger 4 på mina 27,5 hjul Så det blir ju inte riktigt jämförbart med Johnny5 och JumboJim 4,8 som jag har på 26tummarna.
Men en sak som skiljer mellan 27,5 och 26 är att man kommer ganska långt i snö med 27,5 dillinger 4 jämfört med hur långt man kommer med 26 tums dillinger 4.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag brukar rekommendera cf8 trots det högre priset då den 2022 har hittat rätt i komponentnivå och känns komplett från början. Men har man planer på att uppgradera i vilket fall (eller har begränsad budget) så är cf7 ett bra val.

Angående däck så önskar jag att Jumbo Jim snakeskin hade funnits i 27,5x4,5. Då hade argumenten för 26 varit väldigt svaga.

Jag kör med dillinger 4 på mina 27,5 hjul Så det blir ju inte riktigt jämförbart med Johnny5 och JumboJim 4,8 som jag har på 26tummarna.
Men en sak som skiljer mellan 27,5 och 26 är att man kommer ganska långt i snö med 27,5 dillinger 4 jämfört med hur långt man kommer med 26 tums dillinger 4.
Är det någon skillnad på ramen nu mot de första modellerna när de såldes med 26"?

Topp