Fatbike Q&A.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Appropå ramar, någon som vet om det går att köpa en Canyon Dude som bara ram?
Kan inte riktigt släppa att jag sålde min, är sugen på en igen... :-)

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Appropå ramar, någon som vet om det går att köpa en Canyon Dude som bara ram?
Kan inte riktigt släppa att jag sålde min, är sugen på en igen... :-)
Normalt sett går det inte. Men det går ju att ställa frågan till canyon.
Annars är ju priset på komplett cf7 helt ok även om den har lite snålare spec än Duden du hade (komplett cf7 är ca: 5500sek billigare är en lös Farley cf-ram).
En komplett cf8 (med komponenter som nästan går att jämföras med en komplett Farley 9.6) kostar ungefär som en lös Farley cf-ram.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
BTW... Hur mycket ungefär är du beredd att betala för en begagnad Duderam om du skulle hitta en sådan?
Har du alla grejer för att bygga ihop en komplett cykel?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
BTW... Hur mycket ungefär är du beredd att betala för en begagnad Duderam om du skulle hitta en sådan?
Har du alla grejer för att bygga ihop en komplett cykel?
Jag har ingen aning, har inte ens sneglat åt begagnade ramar tidigare, men en 5-6kkr kanske?
Och delar, nja, inte utan att låna från någon av mina andra två fetingar...
Men det vettiga är kanske att köpa en cf7 å sälja av det man inte vill ha kvar? Jag är tex lite skeptisk till 27,5" hjul, ellerf inns det gott om däck att välja på till dom nu?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hur är det med skillnader mellan 26 och 27,5 hjul; någon som har några erfarenheter? Jag tänker mest på hur de är att cykla på, inte på utbudet av däck...

(För fatbikes alltså, inte vanliga MTB)

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag brukar rekommendera cf8 trots det högre priset då den 2022 har hittat rätt i komponentnivå och känns komplett från början. Men har man planer på att uppgradera i vilket fall (eller har begränsad budget) så är cf7 ett bra val.

Angående däck så önskar jag att Jumbo Jim snakeskin hade funnits i 27,5x4,5. Då hade argumenten för 26 varit väldigt svaga.

Jag kör med dillinger 4 på mina 27,5 hjul Så det blir ju inte riktigt jämförbart med Johnny5 och JumboJim 4,8 som jag har på 26tummarna.
Men en sak som skiljer mellan 27,5 och 26 är att man kommer ganska långt i snö med 27,5 dillinger 4 jämfört med hur långt man kommer med 26 tums dillinger 4.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag brukar rekommendera cf8 trots det högre priset då den 2022 har hittat rätt i komponentnivå och känns komplett från början. Men har man planer på att uppgradera i vilket fall (eller har begränsad budget) så är cf7 ett bra val.

Angående däck så önskar jag att Jumbo Jim snakeskin hade funnits i 27,5x4,5. Då hade argumenten för 26 varit väldigt svaga.

Jag kör med dillinger 4 på mina 27,5 hjul Så det blir ju inte riktigt jämförbart med Johnny5 och JumboJim 4,8 som jag har på 26tummarna.
Men en sak som skiljer mellan 27,5 och 26 är att man kommer ganska långt i snö med 27,5 dillinger 4 jämfört med hur långt man kommer med 26 tums dillinger 4.
Är det någon skillnad på ramen nu mot de första modellerna när de såldes med 26"?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Canyon Dude och angleset, är det görbart? Vad har dom för styrlager?
Är sååå nära att klicka hem en igen... :-)
Deras chatt säger dessa styrlager, någon som kan peka mig i rätt riktning gällande angleset? Är det något från 9point8 som gäller då?

1x ACROS lower bearing 1.5 (52x40x6.95mm)
1x ACROS upper bearing 1 1/8 (44x28.6x8mm)

erolwi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Canyon Dude och angleset, är det görbart? Vad har dom för styrlager?
Är sååå nära att klicka hem en igen... :-)
Nyfiken. Varför vill man sätta ett angleset på en fatbike. Den är väl så långsam att ett sådant inte behövs och gör den ”än tröge”? Och kör man så fort att det skulle behövas så är väl inte fatbike rätt hoj? Men du kanske bor kuperat så det blir alltid blir nedförslöpor?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nyfiken. Varför vill man sätta ett angleset på en fatbike. Den är väl så långsam att ett sådant inte behövs och gör den ”än tröge”? Och kör man så fort att det skulle behövas så är väl inte fatbike rätt hoj? Men du kanske bor kuperat så det blir alltid blir nedförslöpor?
För att jag har en Pole Taiga som jag älskar utför! Men inte uppför… 😊

Martinmat

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
jag tycker 69’ som jag har på salsan är lagom på en fatbike. Skulle inte vilja ha 65’ som på min vanliga mtb. Men smaken är som baken 😄

Octagon

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag upplever inte att min Dude är för brant i gaffeln, men jag kör en L vilket är större än vad Canyon rekommenderar till mina 180 cm. Får in en 170 mm One-Up dropper med nån cm till godo, så det är inga problem. har ganska kort styrstam också, minns inte hur kort, men kortare än vad den kom med. Med "rätt" storlek enligt Cayon hade den nog känts lite mer OTB. Det som begränsar mig är snarare den gamla Rockshox Bluto gaffeln som flexar enormt mycket, en det finns ju bättre grejor nu för tiden. Tycker att brant gaffelvinkel passar bra till det man kör på en sån här cykel, ska man köra fort över massa sten är en vanlig enduro bättre.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag hade väl inga OTB-upplevelser när jag hade en Dude heller vad jag minns, men efter att Tagian kom in i mitt liv så har jag omvärderat det här med geometri :-) Luxen såldes och ersattes av en Alpha, Karate Monkeyn jag byggde fick angleset redan från början, graveln köptes en storlek större men med kort stam osv, jag gillar helt enkelt att ha framhjulet (långt) framför mig.
Men jag har som ångrat att Duden såldes, så nu är en ny hemklickad tillsammas med ett angleset från Works Components :-)
Dumma dyra Taiga :-) Men den kommer fortfarande vara den feting som ger odödlighetskänsla utför, även om det kostar mycket kraft upp...

IMG_0401.JPG

IMG_0835.JPG

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Sitter här och försöker förstå det här med fatbikes, vevpartier, kedjelinjer och boost... Eller rättare sagt, om jag skulle få för mig att byta klinga på Duden som nu har landat, ska den ha boost eller inte då? Eller wattmätare från Sigeyi, boost eller inte?

Vevpartiet är ett Truvativ Stylo 6K DUB 30T, vevhuset 120mm, pressfit:

IMG_2416.JPG

quattroman

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har samma vevparti med SRAM på min White. Klingan var 30T -4mm offset.
Köpte Wolf Tooth Camo P2 spindel och 32T oval. Det blev bra men eftersom jag pendlar med den så var 32T för litet med så bytte till 34T oval förra veckan.

20220908_160622.jpg

Fatbike Q&A.
Sitter här och försöker förstå det här med fatbikes, vevpartier, kedjelinjer och boost... Eller rättare sagt, om jag skulle få för mig att byta klinga på Duden som nu har landat, ska den ha boost eller inte då? Eller wattmätare från Sigeyi, boost eller inte?

Visa bilaga 581500
Nu har jag cyklat på din gamla Dude i tre år och säkert 300 timmar och jag älskar den lika mycket varenda gång. Bästa 2-hjuling jag nånsin haft. Du får gärna berätta hur den nya känns och då gärna i kontrast till den gamla. :)

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nu har jag cyklat på din gamla Dude i tre år och säkert 300 timmar och jag älskar den lika mycket varenda gång. Bästa 2-hjuling jag nånsin haft. Du får gärna berätta hur den nya känns och då gärna i kontrast till den gamla. :)
Haha, ja saknaden blev för stor så billigaste modellen inhandlades och jag håller på att flytta över lite bättre delar till den. Satan vad tunga orginalhjulen var trots bara 3,8” (x27,5”)!
Just nu håller jag på att installera ett angleset på den men det tog tvärstopp med det övre lagret så det får ligga i frysen över natten medans jag tar mig en öl eller två.
Men planen är ju att den här ska bli lite lättare och lite flackare än din och därmed dubbelt lite bättre 😉

Fatbike Q&A.
Jag har samma vevparti med SRAM på min White. Klingan var 30T -4mm offset.
Köpte Wolf Tooth Camo P2 spindel och 32T oval. Det blev bra men eftersom jag pendlar med den så var 32T för litet med så bytte till 34T oval förra veckan.

Visa bilaga 581571
Tjena vart sugen på prova har ju 30T på min white fatbike behöver man byta kedja för gå upp till 32T?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Lätt och rapp precis som jag minns min gamla, och lite stabilare/tryggare utför med anglesetet. Kärlek!

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.

Visa bilaga 581500
Ingen som har koll på om klingan är boost eller inte?

oJsan

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Beror ju också på vad som tillverkarna anser vara plus och minus :) I bilden så anges 3 och 6 utan tecken vilket borde betyda +. Således borde 4 vara negativ i förhållande till de andra. :)

oJsan

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Offset på kedjelinjen räknas från centrum av ramen.. men offset på själva drevet i sig är ju i förhållande till ett platt drev. Där någonstans uppstår förvirringen...

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Ah, så då är jag fu**ed alltså, iaf när det gäller Sigeyi AXO, fick nyss svar från dom också, "left side" side beror ju på vilket håll man tittar från, men efersom dom säger boost 2.7mm och non boost 3.5 så måste det ju betyda att båda bygger inåt, jag ska ju ha utåt. Tänker jag rätt? :

Thanks for your inquiry.

Is there a offset indication on the direct mount chainrings or the spider of the crankset?

If you don't want to change the chain line, that means you need to find a power meter spider which has the same offset with your original direct mount chainring or spider.

The offset of AXO-SRAM-MTB-BOOST-4-104 is 2.7mm(left side of the chainring installation surface).

The offset of AXO-SRAM-MTB-NONBOOST-4-104 is 3.5mm(left side of the chainring installation surface).

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hmm det kanske finns hopp ändå, och trevligt att dom svarar på söndagar:

When the offset is towards outside(away from the bike frame), we will use +Xmm.
When the offset is towards inside(close to the bike frame), we will use -Xmm.
According to your pictures of the crankset, the direct mount chainring looks like away from the bike frame. That should be +4mm offset.
But we don't know why SRAM prints -4mm on the chainring. May be you can ask SRAM for confirmation.
If +4mm offset is true, then we can install the chainring on the out side of the AXO-SRAM-MTB-BOOST-4-104 power meter, the offset will be +3mm, just a little bit less than +4mm.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hmm det kanske finns hopp ändå, och trevligt att dom svarar på söndagar:

When the offset is towards outside(away from the bike frame), we will use +Xmm.
When the offset is towards inside(close to the bike frame), we will use -Xmm.
According to your pictures of the crankset, the direct mount chainring looks like away from the bike frame. That should be +4mm offset.
But we don't know why SRAM prints -4mm on the chainring. May be you can ask SRAM for confirmation.
If +4mm offset is true, then we can install the chainring on the out side of the AXO-SRAM-MTB-BOOST-4-104 power meter, the offset will be +3mm, just a little bit less than +4mm.
Sugen, men det innebär att jag måste gå upp till 32 kugg… Får väl se till att bli frisk, ut å cykla och känna efter om en 32 skulle vara OK…

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Topp