Fatbike Q&A.

Mattijas

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Positivt överraskad av däcken rullar på bra i snö och hyggligt grepp vid snabbtest hemma nu ikväll blir en längre tur imorgon och hårdtesta. Har kört bud/lou nu ett tag så kanske svårt att minnas hur lätt jj rullar nu endå. Har dessa bara bättre grep i sidled så är de nog bättre en jj vintertid tror jag.
P_20230203_212431.jpg

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Positivt överraskad av däcken rullar på bra i snö och hyggligt grepp vid snabbtest hemma nu ikväll blir en längre tur imorgon och hårdtesta. Har kört bud/lou nu ett tag så kanske svårt att minnas hur lätt jj rullar nu endå. Har dessa bara bättre grep i sidled så är de nog bättre en jj vintertid tror jag. Visa bilaga 606400
Nu förstår jag ingenting, hade vi inte slagit fast att du skulle köpa en Mörri?

Mattijas

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Surt eftersom det inte finns pengar och är väntetid på mörri. Skall svetsa först så jag har något att cykla med denna vinter. Men ser blir det nog att ta sig en funderare om det blir en mörri/rocky mountain blizzard eller någon annan till en ny säsong.

Mattijas

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Positivt överraskad av däcken rullar på bra i snö och hyggligt grepp vid snabbtest hemma nu ikväll blir en längre tur imorgon och hårdtesta. Har kört bud/lou nu ett tag så kanske svårt att minnas hur lätt jj rullar nu endå. Har dessa bara bättre grep i sidled så är de nog bättre en jj vintertid tror jag. Visa bilaga 606400
Vid flera test så sjönk nog hypen på dessa. Framhjulet släppte vid flera tillfällen och bak hade dåligt driv mot JJ i backar kanske blir bättre om man ändrar rotationsriktning på det. Tubeless kanske också hjälper lite så man får följsammare däck vet inte vad de har för innerslang i de från fabrik.

Skulle man köpa en för att cykla vinter så är nog däckbyte att rekomendera enligt mig.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Kan man byta bara armarna på ett Truvativ Stylo 6K DUB? I så fall, vilka passar?
Jag villhöver längre på min Dude, men har som låst fast mig lite då jag har en Sigeyi AXO på den också...
Om inte, vilka andra alternativ har jag då?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Vevparti, ja.
GX fanns ju i 165 iaf, om 3-4 månader. Ska kolla upp det mer och även kolla andra ställen. Kör med Wolftooth Cameo och ovalt drev och det ser ut att passa.

Tack!

MagerValp

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Titta, det är rea på fatbikes! Lite mycket pengar för något man knappt kan använda här nere i söder. Oj, kolla nu är det en till salu i Stenungsund... men jag tror inte den får plats i cykelhållaren. Nu finns det en för femtusen! Jättefin ju! Fast den är i Umeå.

Ungefär så har det låtit hemma här i ett år nu. När jag visade XXLs rea sa sambon till slut "men bara KÖP den nu."
IMG_7095.PNG

Okejdå, om du tjatar...

PS: Nån som vet om 8FAT LTD har intern dragning för dropper?

Bladin

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Titta, det är rea på fatbikes! Lite mycket pengar för något man knappt kan använda här nere i söder. Oj, kolla nu är det en till salu i Stenungsund... men jag tror inte den får plats i cykelhållaren. Nu finns det en för femtusen! Jättefin ju! Fast den är i Umeå.

Ungefär så har det låtit hemma här i ett år nu. När jag visade XXLs rea sa sambon till slut "men bara KÖP den nu."
Visa bilaga 610217

Okejdå, om du tjatar...

PS: Nån som vet om 8FAT LTD har intern dragning för dropper?
Enligt xxl ska den ha det.
"Ramen har invändig kabeldragning (ICR) och är kompatibel med Stealth höj-/sänkbar sadelstolpe. Flera fästen för utrustning och genomgående axlar på ram och gaffel." Min 7fat har det, så en nyare borde också ha det.
Köp bara köp! 😁

MagerValp

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
4.8” Jumbo Jim på 80 mm fälg, för tillfället slang men ska fixa tubeless omgående. Det är barmark just nu här så vad är lämpligt däcktryck att utgå från?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
0,45/0,60 fram/bak är väl en kompromiss mot det hårda hållet att utgå från kanske?
Edit: en sån här i fickan gör de flesta fatbikeägare lite lyckligare då den visar två decimaler… Dock kan just denna inte visa tryck under 0,2 bar, men det kanske inga kan?

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
0,45/0,60 fram/bak är väl en kompromiss mot det hårda hållet att utgå från kanske?
Edit: en sån här i fickan gör de flesta fatbikeägare lite lyckligare då den visar två decimaler… Dock kan just denna inte visa tryck under 0,2 bar, men det kanske inga kan?
Jag har en SKS som också visar två decimaler. Började dock självstyra rätt märkbart vid 6 psi fram så jag får laborera lite.

Ska fixa lite tubelesstejp bara så blir det första testrundan ikväll hoppas jag.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har en SKS som också visar två decimaler. Började dock självstyra rätt märkbart vid 6 bar fram så jag får laborera lite.

Ska fixa lite tubelesstejp bara så blir det första testrundan ikväll hoppas jag.
Hoppas du menar 0.6 bar eller har skyddsutrustning på dig :-)
Självstyrning blir man nog aldrig riktigt av med, bara att vänja sig.

MagerValp

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har svårt att få ventilerna att hålla riktigt tätt, vilket kanske inte är så mystiskt med tanke på min nödlösning med en mutter som distans:
D387360A-CF18-44D2-B6A5-DE2723A4BCBA.jpeg

Vad finns det för ventiler som är gängade hela vägen ner så att de går att dra åt rätt på ett par Mulefüt?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har svårt att få ventilerna att hålla riktigt tätt, vilket kanske inte är så mystiskt med tanke på min nödlösning med en mutter som distans:
Visa bilaga 612601

Vad finns det för ventiler som är gängade hela vägen ner så att de går att dra åt rätt på ett par Mulefüt?
Typ så där kör jag också och det ska ju funka. Men har du koniska ventiler som tätar i hålet eller platta som tätar mot fälgen? Jag lyckas bättre med de sistnämnda, typ nått sånt här https://www.bike24.com/p2530543.html

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Vet inte om det är vikten från muttern som ställer till det, men det verkar som om det hela skakar loss lite efter en stund och börjar läcka.

En av varje ☯️
Jag hittade "distanser" av plast i nån låda, funkar fint iaf:

tonimakaroni

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Topp