Fatbikes på XXL: är thru axles värt prisskillnaden?

kaffeaffe

Aktiv medlem
Jag velar mellan två modeller av fatbikes som säljs på XXL. Jag förstår skillnaden på vikt och komponenter när det gäller bromsar, växlar osv. Bromsarna och växeln på den för 9 999 kr är samma som på min Konapendlare så jag vet redan att de duger för mig. SRAM har jag bara testat ett par gånger, men jag att jag gillade både växlarna och bromsarna. Så frågan blir: Motiverar genomgående hjulaxlar och lättare (?) fälgar prisskillnaden på nästan 4 000 kr?

kaffeaffe

Aktiv medlem
Tillägg: Jag har tänkt att jag ska cruisa i lugnt tempo i snö och på snälla stigar och löst underlag. Jag misstänker att thru axles är overkill för den typen av åkning.

Miracle

Aktiv medlem
Ja.

Jag har en White med thruaxle fram å QR bak. Det innebär att man får vårda det enklare baknavet å serva det regelbundet eftersom det verkar vara något underdimensionerat.

Jag har haft QR även fram innan jag bytte ram å då var det en hel del strul med bromsen fram. Skivan skrapade å oket fick justeras nästan varje gång man lossat hjulet.

Frid!

Doominator1

Aktiv medlem
Jag har aldrig träffat någon som velat gå tillbaka till QR på mtb efter att de använt en TA. Det ser ut som 4000 väl investerade riksdaler att köpa den med högre pris.

Jag skulle kalla den enklare cykeln dyrare än den bättre.

n3wton

Aktiv medlem
Ja.

Jag har en White med thruaxle fram å QR bak. Det innebär att man får vårda det enklare baknavet å serva det regelbundet eftersom det verkar vara något underdimensionerat.

Jag har haft QR även fram innan jag bytte ram å då var det en hel del strul med bromsen fram. Skivan skrapade å oket fick justeras nästan varje gång man lossat hjulet.

Frid!
Att inte få hjulet rakt dyker ofta upp som ett argument mot QR. Men jag förstår inte hur man lyckas få det snett. Hjulet står på marken - cykeln ställs ner på hjulet - axeln dras åt på valfritt sätt. Helt omöjligt att misslyckas i min bok! Däremot är det skitsvårt om hjulet sätts fast när cykeln sitter i mekstället, eftersom det då vill ramla ur gaffeländarna.

Enkelt nav eller fint nav har ingenting med QR eller TA att göra. Bara för att man har ett dåligt nav med TA blir inte navet automatiskt bra, utan det hänger på lagring och dimensionering osv.

Till TS: Jag hade tittat på de ingående komponenterna och i princip bortsett helt från axelstandard, om jag inte hade planer på att bygga om cykeln osv. QR är en standard som är i princip död på marknaden, men det betyder inte att den är automatiskt dålig.

Sen är ju en NX-grupp inte ett under av kvalitet och funktion. Deore är robust och pålitligt i min bok. Men ska man tävla i vem som har flest växlar vinner ju NX såklart..

Edman

Aktiv medlem
Sen är ju en NX-grupp inte ett under av kvalitet och funktion. Deore är robust och pålitligt i min bok. Men ska man tävla i vem som har flest växlar vinner ju NX såklart..
Det finns nog fler här som inte skulle se NX som någon uppgradering från Deore.
Om nu inte det något ökade spannet på växlar är väldigt viktigt.

Miracle

Aktiv medlem
Att inte få hjulet rakt dyker ofta upp som ett argument mot QR. Men jag förstår inte hur man lyckas få det snett. .
Det har inte QR som sådant att göra utan beror på det enkla navet med gängad axel. Gängorna gör att navet hamnar olika beroende på hur gängorna hamnar i gaffeländorna. Ju mer slitet ju sämre blir det. Nav med maskinbearbetade ändhylsor funkar lika bra som genomgående axel, enligt min erfarenhet.

Frid!

Miracle

Aktiv medlem
Enkelt nav eller fint nav har ingenting med QR eller TA att göra. Bara för att man har ett dåligt nav med TA blir inte navet automatiskt bra, utan det hänger på lagring och dimensionering osv.
Naven som levereras med min White med QR är enkla och med gängad axel å med bristfällig tätning på drivsidan bak.
Har ju plockat isär några nav i mina dar.
Att få tag på nya nav/hjul med bra kvalitet till Fatbike med QR är inte helt lätt, har jag märkt.

Frid!

n3wton

Aktiv medlem
Det har inte QR som sådant att göra utan beror på det enkla navet med gängad axel. Gängorna gör att navet hamnar olika beroende på hur gängorna hamnar i gaffeländorna. Ju mer slitet ju sämre blir det. Nav med maskinbearbetade ändhylsor funkar lika bra som genomgående axel, enligt min erfarenhet.

Frid!
Naven som levereras med min White med QR är enkla och med gängad axel å med bristfällig tätning på drivsidan bak.
Har ju plockat isär några nav i mina dar.
Att få tag på nya nav/hjul med bra kvalitet till Fatbike med QR är inte helt lätt, har jag märkt.

Frid!
Reagerade mest på generaliseringen kring QR, men det är klart att det finns bra och dåliga lösningar inom samma standard såklart!

TS fråga handlade ju dessutom specifikt om två alternativ så det är mest jag som generaliserar, så jag vill påtala att mitt inlägg syftade på bra QR-lösningar (som är just bra funktionsmässigt, speciellt i lägen som TS beskriver).

Är cykeln i länken dålig pga dåliga nav så är saken en annan. Att byta till nya hyfsat billiga hjul på en ny cykel är ju minst lika dyrt som att byta från NX till något bättre, så det sätter saken i ett lite annat ljus.

fredde660

Ny medlem
Jag äger en fatbike med QR och har råkat sparkat av bakhjulet från ramen ett par gånger vilket inte är jättekul. Ja pratade med en meck på sportson om det, och han sa att det är ganska vanligt om fatbiken har QR, Och att TA är nästan ett måste på fatbikes.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Tack alla för era inlägg! Jag har varit ute och slirat på mina två vintercyklar(Vitus Vee ss 29er och Kona Dew Plus 2021) och kommit till insikt om vad det är för slags cykel jag egentligen vill ha. Fatbike går tyvärr bort. Det är lika bra att jag håller hårt i plånkan tills jag har råd att köpa en cykel som är specad exakt som jag har drömt: Stålram, 29er hjul/2.1 breda däck, singelklinga fram, 10-12 delat bak, hydrauliska skivbromsar och bockstyre. Typ en Kona Sutra ULTD eller Bombtrack Beyond alltså. Det är ju varken Mtb eller fatbike. Men de motsvarar hur jag föreställer mig min drömcykel.

mamme1

Aktiv medlem
Tack alla för era inlägg! Jag har varit ute och slirat på mina två vintercyklar(Vitus Vee ss 29er och Kona Dew Plus 2021) och kommit till insikt om vad det är för slags cykel jag egentligen vill ha. Fatbike går tyvärr bort. Det är lika bra att jag håller hårt i plånkan tills jag har råd att köpa en cykel som är specad exakt som jag har drömt: Stålram, 29er hjul/2.1 breda däck, singelklinga fram, 10-12 delat bak, hydrauliska skivbromsar och bockstyre. Typ en Kona Sutra ULTD eller Bombtrack Beyond alltså. Det är ju varken Mtb eller fatbike. Men de motsvarar hur jag föreställer mig min drömcykel.
Asså, om du köper en fatty och skaffar en uppsättning 29-hjul med rätt nav så har du ju 2 cyklar.
Kan för egen del inte se något problem med att ha bockstyre istället för mitt nuvarande bredstyre.

Miracle

Aktiv medlem
Fast att byta till bockstyre i efterhand är varken billigt eller praktiskt eftersom man måste byta en hel del prylar, om jag fattat rätt. Dessutom kan sittställningen bli konstig om ramen är gjord för rakt styre.

Frid!

onegear

Aktiv medlem
Om vi går tillbaka till frågan om QR på fatbike så är det inte så bra... jag har upplevt att dom stora hjulen har en tendens att vrida ur axeln ur gaffelbenen om man svänger tvärt eller bromsar hårt. Helt plötsligt börjar skivan skrapa och då är det bara att stanna, släppa på qr'n så axeln lägger sig rätt i gaffeln igen och sen dra åt av bara h-vete. Så genomgående axlar är ett måste om man vill ha en fungerande fatbike tycker jag.

Miracle

Aktiv medlem
Jo, som jag skrev ovan så är själva spännarna som följer med ofta dåliga de också. Bytte dessa till en mycket bättre variant så försvann problemet. Tyvärr är de numera svåra att få tag på till 197 mm, vad jag kan se.

Frid!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer