Fel år att börja cykla stig 2021?

Kompen

Ny medlem
Hej, bestämde mej I höstas att i vår ska jag börja cykla lite i skogen då kondisen är ett minne blått och behöver nåt som är kul annars blir det ju inte av att komma igång med nån träning.

Så tänkte köpa mej en ht cykel för 10-11k men kan väl sträcka mej ett par tusen till om det skulle krisa.

Å då till problemet, värka vara rätt ont om cyklar, har två lokala handlare en inriktad på mtb men när jag var där och prata med den så var det typ ingen ide att köpa en för 10 men han hade en beg för 63 typ, så vart inte så sugen på att handla där.

Hos de andra var de mer sugna på att sälja en cykel inom ramarna för min budget. Så prov cykla två en principia evoke a5.9. För 9500 och en merida big trail 200 för 10000
Meridan kändes väl någe bättre men vad vet jag.
Sen har jag kikat på en vitus nucleus 29 vrs
Samt Cube Reaction TM men båda de verkar inte finnas i lager,

Så till frågorna,

Finns det några andra intressanta objekt man bör kika på som faktiskt går att beställa.

Är det värt att bygga nåt själv eller blir det dyrt och är det samma sak med tillgängligheten på delar som på hela cyklar.

Eller ska man stödja lokala cykel affären å köra på meridan å iså fall är det nån typ av standard så man kanske kan upp gradera den med en sänkbar sadelstolpe och en lite bättre gaffel framöver.

Vart en lång tråd start men hoppas ni orkar ta er igenom den,, tack på förhand // kompen

Kompen

Ny medlem
Cragger 7.0 såg ju helt klart intressant ut. Men värkar inte finnas I lager den heller.:(

Jealous al 8.0 värkar ju finnas I lager men blir lite osäker på gaffeln 100mm känns kanske i underkant om man jämför med de andra. (Räcker ju garanterat till en början men målet är ju att kunna åka stökigare å svårare träng framöver.) Men det kanske är tillräkligt.

D

Deleted member 68249

Guest
Den här för 10475 kr finns 1 ST i lager just nu om M är rätt storlek för dig? Ingen aning...

jonte987

Aktiv medlem
Big trail ser ju ändå riktigt vettigt ut om man bara kollar bilden. Kanske nån orkar läsa det finstilta?
Annars brukar det inte vara så mycketatt uppgradera för 10 000.

Fundadores

Aktiv medlem
Att köpa en billig cykel och sen köpa en bättre gaffel är ingen bra affär. Dämparna är den dyraste komponenten så bättre att lägga på några tusenlappar direkt då.

Men ja, 2021 är nog absolut sämsta året. Det finns knappt några cyklar i lager, inga fjolårsmodeller som reas ut och med brexit så har Vitus och andra märken blivit dyra.

Kompen

Ny medlem
Den här för 10475 kr finns 1 ST i lager just nu om M är rätt storlek för dig? Ingen aning...

Tyvärr så lutar det åt en L iaf om ma går på innerbens mått, går man på total längd så är det nog gränsfall, har lite längre armar och ben än vad jag borde ha för min längd 😆

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Köp en hoj du kan provcykla. Om storleken är rätt behöver du nog inte övertänka resten. Du kommer att bli tvungen att kompromissa när budgeten är begränsad, men det går utmärkt att ha kul i skogen ändå, det viktigaste är att komma ut. Lycka till!

Kompen

Ny medlem
Att köpa en billig cykel och sen köpa en bättre gaffel är ingen bra affär. Dämparna är den dyraste komponenten så bättre att lägga på några tusenlappar direkt då.

Men ja, 2021 är nog absolut sämsta året. Det finns knappt några cyklar i lager, inga fjolårsmodeller som reas ut och med brexit så har Vitus och andra märken blivit dyra.

Köp en hoj du kan provcykla. Om storleken är rätt behöver du nog inte övertänka resten. Du kommer att bli tvungen att kompromissa när budgeten är begränsad, men det går utmärkt att ha kul i skogen ändå, det viktigaste är att komma ut. Lycka till!
Ja,, och alltid kul att stödja de på hemma fronten. Jo, kompromisser blir det,, men å andra sidan så vad jag än köper är det bättre än allt jag cyklat på innan hehe, får kika lite I begangnat högen här men tycker det är svårt att hitta bland alla annonser, men kanske är för att jag kör på mobilen.

Pfaff

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Ja,, och alltid kul att stödja de på hemma fronten. Jo, kompromisser blir det,, men å andra sidan så vad jag än köper är det bättre än allt jag cyklat på innan hehe, får kika lite I begangnat högen här men tycker det är svårt att hitta bland alla annonser, men kanske är för att jag kör på mobilen.

Begränsa sökningen till Säljes/kompletta cyklar/ mountainbike då blir det lite enklare att hitta 😉

BFS

Aktiv medlem
Det är aldrig en dålig idé att börja cykla. Man kan ha kul på ganska många cyklar, inkl begagnade (då får man meka mer/tidigare men det verkar inte vara ett problem).

Primera

Medlem
Hej,

Köp & Sälj kanske ska utökas till Köp, Sälj & Hyr? Tänker att det står massvis med "andracyklar" som Happymedlemmar skulle kunna tänka sig hyra ut till de som står utan cykel?

Topp