Fel på elcykel

Crosser

Ny medlem
Fel på elcykel
Hej
Hoppas att någon kan hjälpa. Helt plötsligt har min elcykel slutat funka. Shimano mittmotor med BT-e6010 batteri.
När batteriet inte är inkopplat så lyser det som det ska. Alla gröna lampor eftersom det är fulladdat. Men när jag sätter det på plats så lyser ingenting, varken batteri eller display. Har provat att koppla in laddsladden direkt på cykeln, med batteriet inkopplat, och då lyser det också. Så (viss) kontakt finns.

Vad kan det vara för fel?

Plush

Moderator
Forumvärd
Fel på elcykel
Hur gammal är den?

Är den modifierad?

Om inte... Gör dig själv en tjänst och sök upp ett Shimano Servicecenter och låt dom felsöka den.

darkforce

Aktiv medlem
Fel på elcykel
ett kolla o rengör kontaktytorna mellan display o hållare fortfarande stendött så stor risk kasst motorkablage.. inte helt ovanligt på shi(t)mano att ingjutna kretskortet i motorkablaget dör

Crosser

Ny medlem
Fel på elcykel
Hej
Tack för svar. Kontakterna är kollade liksom kablarna. Efter lite sökning kan jag konstatera att Shimano 6000 motor är gjord av plast. För mig som cyklar ca 3 mil om dagen så höll den alltså precis till reklamationstiden gick ut. Och nej, nån shimano-center har jag inte lust, tid eller vilja att stödja, då hade jag ju vänt mig dit direkt. Jag ville bara ha hjälp på detta forum.
Kan konstatera en del annat också, som att sökning på hur länge en elcykel håller enbart ger svar om batteriets hållbarhet. Ingen pratar om den känsliga motorn (eller andra delar). Kan också konstatera att min cykel alltid gick dåligt med motor, och bra med motorhjälpen bortkopplad. Trots att den var byggd som en elcykel var delarna inte kraftiga nog. Kedjan bytt två gånger eftersom den slets ut när den dansade över kuggarna. Vidare konstaterande att cykelverkstäder kan ganska lite om elcyklar. De säljer dem gärna men kan inte laga dom. En tidsfråga såklart innan verkstäder måste ha även denna kompetens.
Nu blir det till att köpa en ny elcykel eftersom jag gillar transportmedlet, men kan slutligen konstatera att det min bil är billigare att äga än elcykel.

attbresinhand

Aktiv medlem
Fel på elcykel
Art rådfråga happy om hjälp kostar också. Swisha pengar!
Skoja, du verkar ju hata cykelbutiker av någon anledning så du har lite att jobba med där. Du har köpt en EL-cykel så då kan elektronik strula, exakt som i din telefon tex.
För övrigt är kedjor en förbrukningsvara. Bra underhåll och byta i tid är a och o. Lycka till med bilen.

Plush

Moderator
Forumvärd
Fel på elcykel
Ett par tusen mil på tre kedjor är imponerande oavsett underhåll. Hur mycket kostar det att köpa en ny motor och byta själv?
I Sverige kan man inte köpa dessa utan att gå via ett Servicecenter.
Dessutom får man inte igång motorn själv utan att besöka ett Servicecenter som i sin tur måste kontakta Shimano som kopplar upp sig mot motorn för vissa inställningar.

Tompot

Aktiv medlem
Fel på elcykel
Man kan köpa det mesta på eBay. Där finns Bosch, Yamaha, Shimano-delar vad man än vill ha. Hela motorer, delar av motorer, omprogrammeringsservice m.m.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer