Felmeddelande 30H på display och batteridrenering Marvil Emotion?

Jag har en Marvil Emotion elcykel som är nyligen inköpt. Redan från början drenerar den enormt mycket el,fast batteriet är 100% laddat. Nu har displayen också börjat visa ett konstigt meddelande. Plötsligt dyker det upp "30H" på displayen och någon röd bakgrundssymbol syns. Jag har cyklat 1,5 mil med 100% fulladdat batteri,men efter denna tur visar displayen 50% kapacitet. Vad betyder felmedelandet,och vad orsakar den enorma batteridreneringen?

Jag har en Marvil Emotion elcykel som är nyligen inköpt. Redan från början drenerar den enormt mycket el,fast batteriet är 100% laddat. Nu har displayen också börjat visa ett konstigt meddelande. Plötsligt dyker det upp "30H" på displayen och någon röd bakgrundssymbol syns. Jag har cyklat 1,5 mil med 100% fulladdat batteri,men efter denna tur visar displayen 50% kapacitet. Vad betyder felmedelandet,och vad orsakar den enorma batteridreneringen?
Om du köpt den ny i butik, så skulle jag rekommendera att ta upp det med butiken, eller reklamera cykeln. När jag googlar på cykeln, så får jag intrycket av det inte är en högkvalitets elcykel. Så ta alla problem med butiken innan garantin går ut.

Om du köpt den ny i butik, så skulle jag rekommendera att ta upp det med butiken, eller reklamera cykeln. När jag googlar på cykeln, så får jag intrycket av det inte är en högkvalitets elcykel. Så ta alla problem med butiken innan garantin går ut.
Tack för svar! Ska genast ta tag i det hela i butik med säljaren. Cykeln köpte jag för 6 veckor sedan. Garanti borde deffinitivt finnas. Det är ingen lågbudget cykel i stil med Biltema cyklar ,men inte heller en högbudget cykel heller. Har inte säljaren enligt konsumentskyddslag skyldighet att reparera problemet,eller kan man i värsta fall om tvist uppstår,alltså om säljaren inte är tillmötesgåendes kunna häva köpet?

För att förtydliga,så är det inte en av Marvils lågbudget elcyklar. Det är en Marvil, mittmotor 3 växlar,som kostade 17,995kr. I den prisklassen borde man väl kunna förvänta sig bättre prestanda? Det är alltså inte inte någon av Marvils lägre budget cyklar i Emotion serien.

Senast ändrad:
felkod 30h visar att du har problem med glapp i elsystemet nånstans vanligen dåligt isatt kontakt till tex display eller batterikablage

felkod 30h visar att du har problem med glapp i elsystemet nånstans vanligen dåligt isatt kontakt till tex display eller batterikablage
Tack för tipset! Ska kontakta butiken på Måndag.
Angående den stora dreneringen på batteriet,så kan det inte vara rimligt att den tar så mycket energi,även fast det är vinter och minusgrader?
Inne i stan med mycket stanna vid övergångsställen använder jag den låga växeln och låg assistans. Jag startar också alltid cykeln på lägsta växeln.

Tack för tipset! Ska kontakta butiken på Måndag.
Angående den stora dreneringen på batteriet,så kan det inte vara rimligt att den tar så mycket energi,även fast det är vinter och minusgrader?
Inne i stan med mycket stanna vid övergångsställen använder jag den låga växeln och låg assistans. Jag startar också alltid cykeln på lägsta växeln.
om den inte har bra kontakt ökar batterianvändandet för den försöker kompensera förlusten i som blir i "glappet" men utöver de så spelar temperaturen stor roll
ett kallt batteri ger sämre drifttid

darkforce hade rätt i att felkod 30H berodde på glapp i elsystymet. Har hämtat ut cykeln från service där dom kollade igenom och servade alla kontakterna och felmeddelandet har inte visat sig igen. Testcyklar nu i några dagar för att se om den stora dräneringen kvarstår.

Tillbaka
Topp