Fet OT men göra egen kaviar?

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag hittar faktiskt ingen info på Google och jag menar den kaviar som du får fram på tub.
Efter ett försök så blev det mest bara en vanlig röra. Jag tror bestämt att man måste avancera det mera med kokning eller så men jag hittar inget recept!

Tomcaten

Aktiv medlem
Fett men inget som har ett faktiskt göra-recept?

Vad ska jag göra nu med all löjrom?

Torskrom finns inte affären.

Pfaff

Aktiv medlem
Fett men inget som har ett faktiskt göra-recept?

Vad ska jag göra nu med all löjrom?

Torskrom finns inte affären.
Jo’rå: Utvald sockersaltad torsk- & sejrom (49%), rapsolja, socker, vatten, potatisflingor, salt, malda senapsfrön, ättika, kryddor, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat), antioxidationsmedel (askorbinsyra). Salthalt ca 6%

Bara att sätta igång.

Har du mycket löjrom så frys den och använd vid behov. Här har du några tips på rätter med löjrom:

iionasson

Medlem
Hej Tomcaten,
Torsken bär rom i vinter. December om du har tur, Januari-Febrauari iaf.
Be din lokala fiskhandlare spara några romsäckar från fet torsk.
Sockersalta romsäcken (ca 65%salt 35%socker, 25 gram per kilo torskrom) låt ligga ett dygn i kyl. Är du masterclass röker du således romsäcken varsamt och lätt.
Därefter kan du tvätta loss hinnorna i och kring säcken i kallt vatten. Sila av tills torrt. Gör en potatispuré utan mejerier och använd gärna rapsolja för smidig konsistens. Tippar på att du behöver ca 5-10% potatispuré gentemot rom.
Blanda ihop när bägge parter är svala sångböcker komponenter innehåller fett och därmed helt säkert inte vill gå ihop. Samma temperatur ger dig bättre odds! 😊
Avnjutes på macka med ett eller två bättre kokta ägg och ett jävligt gött smör!
Kör järnet! 👍

Tomcaten

Aktiv medlem
Hej Tomcaten,
Sockersalta romsäcken (ca 65%salt 35%socker, 25 gram per kilo torskrom) låt ligga ett dygn i kyl. Är du masterclass röker du således romsäcken varsamt och lätt.
Därefter kan du tvätta loss hinnorna i och kring säcken i kallt vatten. Sila av tills torrt. Gör en potatispuré utan mejerier och använd gärna rapsolja för smidig konsistens. Tippar på att du behöver ca 5-10% potatispuré gentemot rom.
Blanda ihop när bägge parter är svala sångböcker komponenter innehåller fett och därmed helt säkert inte vill gå ihop. Samma temperatur ger dig bättre odds! 😊
Kör järnet! 👍
My hero

Konsensus

Medlem
Får du inte fram volymprocent per ingrediens så får du svårt att direkt hitta balansen mellan fett, rom, bindmedel mm. Som gammal fd. kock blir min rekommendation, lämna tanken att göra svensk "kaviar".

Som Carl-Jan Granqvist sa till oss när vi serverade friterade kvalitets Brieost, "våldta inte osten" servera den naturlig. Så jag citerar CJ, våldta inte din löjrom, ät den naturligt 🤭👌

iionasson

Medlem
Får du inte fram volymprocent per ingrediens så får du svårt att direkt hitta balansen mellan fett, rom, bindmedel mm. Som gammal fd. kock blir min rekommendation, lämna tanken att göra svensk "kaviar".

Som Carl-Jan Granqvist sa till oss när vi serverade friterade kvalitets Brieost, "våldta inte osten" servera den naturlig. Så jag citerar CJ, våldta inte din löjrom, ät den naturligt 🤭👌
Med en våg en nyfiken hjärna är det klart! Skit i CJ! 👌🏼

Idoru

Aktiv medlem
Hej Tomcaten,
Kör järnet! 👍
Att frågan ställs alls - och det i detta cykel-forum. Bara det känns smått otroligt.
Att den sedan får svar, i nyss nämnda cykel-forum 🙃
Mänskligheten och internet rockar 😎🤘

Tomcaten

Aktiv medlem
Men alltså, svensk löjrom (Kalix, Bottenviken, Vänern osv) har ju varit en bristvara i två år. US och Kanadarom är ju kört just nu på grund av Corona-lockdown. Vad sitter du på för surplus, det kan ju inte vara färsk?
Det var inga problem att plocka canada-hummrar häromdagen på ica. Rom finnes det med. Ja färsk.

Tomcaten

Aktiv medlem
Att frågan ställs alls - och det i detta cykel-forum. Bara det känns smått otroligt.
Att den sedan får svar, i nyss nämnda cykel-forum 🙃
Mänskligheten och internet rockar 😎🤘
Vi är ju människor vi i forumet och det hade känts omänskligt för mig att bara prata mtb med folk inom happy-kulturen.

Pfaff

Aktiv medlem
Aha, var det löjrom som skulle va basen.
Då är löjromspizza alldeles självklar!

Nu har Daniel här självklart fått det väsentliga om bakfoten men va ska man förvånta sig? Osten skall givetvis vara Västerbotten och inte parmiggiano. Vicken miss! Men lätt att åtgärda.

uandt

Aktiv medlem
Åt inte Stenbeck ihjäl sig sig på mixen gräddigt potatismos som vevades med äggulor och belugakaviar? Låter gott i alla fall

Bsk

Medlem
Har du färsk beredd löjrom över, frys in i små burkar. Gör det innan den inte längre är färsk, dvs borde vara i frysen redan nu.
Tina vid kommande behov.

Ska du bereda egen rom så är Google din vän. Slarva inte med att få bort romsäck + annat. Borde redan vara beredd, saltad och infryst om rommen är från samma datum som första inlägget.

Tinad rom över? Ät!

Earlslick

Aktiv medlem
Kommer aldrig glömma tiden i lumpen.
Vi insåg att det fanns över 60kg löjrom ombord så varenda helgvakt blev det löjromsfrosseri. Gott men risigt i magen dagen efter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer