Fett som fett?

Muerto

Ny medlem
Fett som fett?
Vad är egentligen skillnaden mellan olika fetter?

Tex.

1.
PE022_1.jpg

175 kr med fettspruta. (90ml)

2.
SHTILL021_1.jpg

75kr. (60gram)

3.
MOTOR014_1.jpg

75kr. (100gram)

4.
DT120_1.jpg

130kr. (20gram)

5.
MOTOR004_1.jpg

60kr (100gram)

6.
36-696_l.jpg

35kr (150gram)

7.
36-697_l.jpg

45kr (60ml)

8.
36-414_l.jpg

17kr (100gram)

Finns det fler fetter? Vad är mest prisvärt? Vad är bäst? Vad använder ni?

Edit: Fettet ska alltså vara till allt möjligt, helst. Dvs. Nav, styrlager, pivot, vevlagermontering. Rubbet! Om det funkar med ett fett till allt det alltså... :)

Senast redigerad av en moderator:

Kaijan

Aktiv medlem
Fett som fett?
Det är en fråga jag också funderat på.Priset skiljer sig rätt mycket.
Hügifettet för 120 buckar! Och då får man endast 20g låter som krämerna som tanterna smörjer in sig i ansiktet med för att se yngre ut.Testat på Ponds Institute=)

Crossmax

Aktiv medlem
Fett som fett?
Ända jag kan säga är att skillnaden mellan 3. och 5. är att 3 är monteringsfett och 5 är kullagerfett. Det svaret fick jag när jag ställde samma fråga på Cykloteket.

Fett som fett?
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> 1.

Allround.

> 2.

För body? Eller för fyrkantsaxel på vevpartiet?

> 3.

Vitt = litium som smörjmedel?

> 4.

Fett för bodyn på DT-nav. SKF kullagerfett ger ninjabody = helt ljudlös men fungerande.

> 5.

Tub istället för burk?

> 6.

Litium ;)

> 7.

PTFE, en annan smörja.

> 8.

Trögflytande lagerfett.

Själv kör jag med SKF kullagerfett från 70/80-talet, kopparpasta, Finish Line XC, Manitou Prep M och Loctite.

Kullagerfett på alla lagerbanor och massor runt styrlagret (inne i ramen), lite lite i bodyn.
Kopparpasta på alla stora gängor.
Finish Line XC på kedjan.
Manitou Prep M på gaffelben och i ramlänkage (rekommenderat av Turner).
Loctite på alla små gängor och sådant jag inte vill tappa.

Presspassningar som lagerskålarna i ramen och vevarmen på vevaxeln kör jag helt rena/torra.

Jag har ett vitt universalfett från Finish Line också, men det är kasst så det använder jag inte.

Fick någon tub på 20 g "Wieland SK12 Spezial-schmierfett -40°C bis +160°C" från jobbet. Den lilla tuben kostade typ 90,- exkl. moms. Ingen aning vad det är men det är halkigt som fan, även i mikroskopiska mängder (känner jag nu när jag försöker skriva efter att ha tagit i tuben).

iMats

Aktiv medlem
Fett som fett?
Lustigt, tänkte precis det samma idag. Behövde något vettigt lagerfett och hade inte lust att betala dyrt för något "cykelfett". För min det blev det en tub på mekonomen, dubbelt så mycket för halva priset.

Ma Vic

Ny medlem
Fett som fett?
Jag kör med samma fett som jag smörjer wincharna till båten med. Det blir inte billigare, båttillbehörsbranchen vet att ta betalt, men det finns hemma och är garanterat vattenfast :-)

oxr

Aktiv medlem
Fett som fett?
Jag använder SKF hjullagerfett till lager. Det är förmodligen helt meningslöst men det känns bra. Som jag förstått det är en av de viktigaste egenskaperna hos hjullagerfett framför vanligt chassifett är att det är tåligt mot höga temperaturer, vilket sällan är något problem i cykellager.

Till gängor och allt annat där man kladdar på fett använder jag Pressol chassifett på patron, 24 spänn för 400 gram. Funkar bra till lager också, antagligen lika bra som det betydligt dyrare SKF-fettet.

Kopparpasta använder jag bara till baksidan av bromsbeläggen numera. Jag tror att det finns en risk att det uppstår galvaniska element vid användning av kopparpastan. Aluminium och stål drabbas i så fall av detta. Jag har sett rostskador på utsidan av maskinkullager som varit i kontakt med kopparpasta och vatten, och jag tror att det förvärrats av kopparpastan.

ErikPe

Ny medlem
Fett som fett?
Det finns ett sätt som du glömde som är bra och som inte tär på något.
Vitt vasselin från appoteket. Min cykelhandlare använder det. eftersom det bara är fett. och vatten avstötande.

Edit: 2006-04-24 Jag kan inte ha ett inlägg där jag stavar dåligt.

neodym

Ny medlem
Fett som fett?
Om man köper typ en Manitoufettspruta, hur får man in fettet i den då? Verkar som om man måste köpa deras egna fett eftersom man skruvar på någon sorts patron..

Funderar på att köpa Weldtite fettsprutan från crc samtidigt som jag ska köpa lite andra saker. Måste ha en fettspruta till WTB GreaseGuard styrlagret och till lite andra saker, pivot, vevlager etc. Men vad ska man ha för fett till den?

Här är den iaf: http://www.chainreactioncycles.com/...x=0&NavTop:ProductOptions:ImgSearchButton.y=0
Då ska man alltså inte köpa varianten där Fettet med Telfon ingår?

Jag har fått för mig att Lithiumfett är bra till det mesta, det prisas ju av motorcyklisterna också. Det på biltema är ju gjort för Marinbruk och är vattenavvisande också.

TiTeX

Ny medlem
Fett som fett?
the_TnT skrev:

> Själv kör jag med SKF kullagerfett från
> 70/80-talet, kopparpasta, Finish Line XC, Manitou
> Prep M och Loctite.

Fett och Loctite är väl inte riktigt samma sak va?;)

H

HP

Guest
Fett som fett?
Jag har också undrat!

Är det någon som har tips på vilken typ av fett man ska använda vid bussningar och länkage på en Stumpjumper FSR?

MVH/ Hans (med tummen mitt i handen...)

Aktiv medlem
Fett som fett?
Hmmm, jag använder billigt OK fett som klarar ner till -30º till allt. Och min cykel knakar inte och den rullar framåt,....vad gör jag för fel?

Abbesnabb

Ny medlem
Fett som fett?
Apropå fettspruta så använder jag vanliga sprutor (utan kanyl), går att köpa på Apoteket har jag för mig. Billigt. Bara att klägga i vilket fett som helst i dem och sedan portionera ut på cykeln.

Stefan_Nhn

Ny medlem
Fett som fett?
Fett är egentligen smörljolja som har förtjockats med t.ex. litiumtvål eller kalcium.
När det gäller fettets smörjande egenskaper så är det viktigt att man väljer ett fett som är anpassat efter rätt arbetstemperatur. Hög arbetstemperatur = tjockare fett, låg arbetstemperatur = tunnare fett.
Detta för att fettet ska få rätt konsistens. Ett fett som är För tjockt glider inte runt och smörjer ordentligt. Det fett som är för tunnt rinner så småningom ur och, ja, då förstår ni vad som händer.
Ett fett med stort temperaturspann är oftast dyrare att köpa, så ett fett som har mer "snävt" temperaturområde kan vara att föredra rent ekonomiskt.
Temperaturvariationerna på/i en cykel är inte så stora, så att en typ fett till allt som behöver fettas in ska inte vara några problem anser jag.

Vaselin (råvaselin) är en petroleumprodukt som förädlats. Det vaselin som finns i affärer Kan innehålla vatten och lämpar sig inte att användas som fett, varken till smörjande eller vattenavstötande områden.

Statoil har bra produktblad på sina produkter. (www.statoil.se) Gå in där och sök på fett. Vill man sedan inte använda Statoils produkter så vänder man sig till någon annan tillverkare och frågar efter deras motsvarande produkt.

Sedan så borde väl cykeltillverkarna/importörerna ha uppgifter på vilka smörjmedel som bör användas på deras produkter.

Kaijan

Aktiv medlem
Fett som fett?
oxr skrev:
>
>
> Kopparpasta använder jag bara till baksidan av
> bromsbeläggen numera.
Varför har man kopparpasta där?

Fett som fett?
Kaijan skrev:
> Varför har man kopparpasta där?

För att det är en myt från bil och MC-världen att det hjälper till att förhindra skrik från skivbromsen.

Perry

Ny medlem
Fett som fett?
när jag jobbade(för många år sedan) så var jag med och utprovade olika fetter i en industriapplikation(glidytor med låg temp) och det dyraste fettet(vitt kladd,dyrt som fn) höll ca fem till tio gånger längre än det billigaste (orange kladd,petroliumbaserat) och "lån/löneförmån/test" till bussningarna på min GT LTS-1 gav ungefär samma resultat, alla fetterna var av bra kvalitet och skillnaden var perioderna mellan gnissel och smörjning blev längre på det dyrare fettet

Lågflyga

Ny medlem
Fett som fett?
Apotekets vita vaselin är vattenfritt. Jag använder det till vevlager, vajrar och annat som blir utsatt för mycket vatten.

Har funderat på att testa RFSU:s glidmedel till vajrarna.

Stefan_Nhn

Ny medlem
Fett som fett?
Kaijan skrev:
> Är inte glidmedel vattenbaserat?
>
>
>
>
> 0 dag kvar!!Äntligen!!!
> Det här musiken snurrar i min dator nu

Titta på Tour De France så kan du se att enbart vatten kan vara halt :D

Allt beror på användningsområde.

feffemannen

Aktiv medlem
Fett som fett?
Tar upp den här tråden igen. Jag funderar över skillnaden mellan Teflon- (PTFE) och Litium-fett. Någon som kan förklara?

T.ex. har jag läst att jag skall fetta in stålfjädern i min Nixon med litiumfett och inte teflonfett. Samtidigt har jag hittat "teflonförstärkt litiumfett", så är det någon som orkar reda ut begreppen lite för mig?

f

Mårten

Aktiv medlem
Fett som fett?
Shit, gammal goding!

Kan inte hjälpa dig Feffis men kan meddela att jag nu är säkrare i mitt fettanvändande. Använder ett mysigt rött allroundfett från Zéfal till det mesta men när jag känner för att lyxa till det är det Buzzy's Slick Honey som gäller halkigt värre och segt att tvätta bort från händerna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer