Finns det något trick för att spänna en lååång kedja på en cykel med integrerad växel?

lagrave

Aktiv medlem
Finns det något trick för att spänna en lååång kedja på en cykel med integrerad växel?
Finns det några trick för att spänna kedjan på en cykel med lång¹ kedja och integrerad växel? Att bara lossa muttrarna på bakhjulet dra bakåt manuellt ger inte tillräckligt sträckning. Jag har tidigare lyft av kedjan, satt fast hjulet och sedan försökt lyfta på kedjan. Det är väldigt bökigt (Och sliter på kedjan när den skjuvas och sneddras?). Finns det bättre sätt?

¹ Avståndet framkant framdrevet till bakkant bakdrevet är 72 cm så 144 cm plus längden runt dreven.

Batavus

Aktiv medlem
Jag tror han menar att du ska korta kedjan, med en länk eller mer. Kolla hur den är sammanfogad så att du öppnar kedjan på rätt ställe.
Kedjespännare känns som overkill.

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag tror han menar att du ska korta kedjan, med en länk eller mer. Kolla hur den är sammanfogad så att du öppnar kedjan på rätt ställe.
Gör som Batavus sa. Alla kedjor är inte lika långa. Man kortar kedjan så att den får rätt längd. Du behöver då ett verktyg som heter kedjebrytare. Kolla Youtube för videor på hur man gör, eller lämna den till en cykelverkstad.

lagrave

Aktiv medlem
Det har jag redan gjort, det finns gott om utrymme för att flytta hjulet bakåt och spänna kedjan, problem är att flytta det bakåt. Hade varit väldigt fint om hjulet rörde sig bakåt när man drog åt muttrarna eller något sådant.

weldion

Aktiv medlem
Det har jag redan gjort, det finns gott om utrymme för att flytta hjulet bakåt och spänna kedjan, problem är att flytta det bakåt. Hade varit väldigt fint om hjulet rörde sig bakåt när man drog åt muttrarna eller något sådant.
Läs vad @dnleriksson skriver, för det fungerar kanon att göra så.

Mikva

Aktiv medlem
Är det en mutter på varje sida så går det dra bak så mycket som möjligt på vänster sida först och sen bryta hjulet rakt och dra åt höger.
Att dra åt en mutter på ens sidan
Läs vad @dnleriksson skriver, för det fungerar kanon att göra så.
Instämmer med detta. Posta en bild på hjulinfästningen så kan du kanske få fler tips.

Blir lite nyfiken på vad det är för cykel med så lång kedja. Har själv en Xtracycle som kräver 1,5 kedja. Men den har utanpåliggande växlar så där är kedjespänningen inget problem.

lagrave

Aktiv medlem
Att dra åt en mutter på ens sidan

Instämmer med detta. Posta en bild på hjulinfästningen så kan du kanske få fler tips.

IMG_20210831_150258.jpg

Blir lite nyfiken på vad det är för cykel med så lång kedja. Har själv en Xtracycle som kräver 1,5 kedja. Men den har utanpåliggande växlar så där är kedjespänningen inget problem.
En sådan här https://www.cykellagret.se/p11311/electra-townie-balloon-8i-ebony-herr

rois

Aktiv medlem

lagrave

Aktiv medlem
Ser ju ut att vara en alldeles för lång kedja, så förslag enligt inlägg 4 och/eller 5. Konstig växelvajer också, vad är det för växelsystem?
Nej, den är på gränsen till för kort. Muttrarna hamnar väldigt "ytligt" i urfasningarna när kedjan är spänd (jag har plockat bort en (dvs 2 bitar) länk).

jonte987

Aktiv medlem
men som 20e inlägg undrar jag om det finns ett problem eller om kedjan bara är för lång?
Om kedjan är för lång så är lösningen given?

EDIT. Jaså kedjan är nästan för kort. Då får kanske någon som förstår problemet klargöra.

Mashimaro

Aktiv medlem
Har du lossat bromsarmen eller vad den heter? Om den inte är lossad så sitter hjulet fast trots att du lossat på muttrarna. Sitter på vänster sida och fäster runt kedjestaget. Dold bakom röret på bilden, men jag har ringat in var den döljer sig.
1630422129287.png

lagrave

Aktiv medlem
men som 20e inlägg undrar jag om det finns ett problem eller om kedjan bara är för lång?
Om kedjan är för lång så är lösningen given?

EDIT. Jaså kedjan är nästan för kort. Då får kanske någon som förstår problemet klargöra.
Problemet är att kedjan är lång, helt naturligt, pga ramgeometrin, och därför krävs det högre spänning i kedjan för att den inte ska röra sig mer än tumregeln ± 1 cm. Jämför två rep som är 1 resp 2 m långa - du behöver spänna 2 m-repet mycket hårdare för att dess flex åt sidan ska vara lika liten som 1 m-repets.

hm

Aktiv medlem
Varför vill du ha en så spänd kedja?
Går ju bara trögt då...

Pfaff

Aktiv medlem
Farkosten har alltså fotbroms? Om funkar givetvis inte kedjespännare.
Men annars finns det ett antal förslag ovan som bör fungera, kedjan spänns som på vilken standardcykel som helst. Men du skall kanske vara två om det, en som drar och spänner fast bakhjulet och en som håller mot i andra änden av ekipaget.

lagrave

Aktiv medlem
Farkosten har alltså fotbroms? Om funkar givetvis inte kedjespännare.
Men annars finns det ett antal förslag ovan som bör fungera, kedjan spänns som på vilken standardcykel som helst. Men du skall kanske vara två om det, en som drar och spänner fast bakhjulet och en som håller mot i andra änden av ekipaget.
Nej, den har inte fotbroms.

Ja, är man två går det bra att spänna men jag har oftast ingen extra hand tillgänglig så jag undrade om det fanns några smarta trick.

Pfaff

Aktiv medlem
Nej, den har inte fotbroms.

Ja, är man två går det bra att spänna men jag har oftast ingen extra hand tillgänglig så jag undrade om det fanns några smarta trick.

Eller en tross runt kronröret fäst i en stadig ek. Eller nåt.

anders_

Aktiv medlem
den där tumregeln om 1cm slack gäller väl för en normalt lång kedja. Jag ser inte anledning till att en längre kedja skulle behöva vara ännu mer spänd. Antar man instället att spännkraften i kedjan ska vara lika stor så ska slacket öka med kedjelängden. Är inte det mer rimligt?

hm

Aktiv medlem
Nej, jag vill ha lagom spänd kedja (vilket väl brukar betyda ett slack på ±1 cm på mitten), men det är svårt att få till.
Tur att det inte är en jättelång kedja då ..
Hade krävts hydrauliska kedjespännare till en superduper stark kedja och lager ;)

RickardT

Medlem
Om du (TS) har en ringnyckel i rätt storlek brukar det gå att liksom dra muttern bakåt och dra åt samtidigt.

Batavus

Aktiv medlem
Vända cykeln upp och ner ger fria händer.
För att inte slita på rygg och tålamod: Böj dig litet över mitten på cykeln, och fatta fram- och bakgaffeln. Res på dig, eller lyft med armarna.

Senast ändrad:

Mashimaro

Aktiv medlem
Strunta i "regeln" ±1 cm. Det är inte en lag som måste följas på något sätt. Så länge kedjan inte hoppar av när du cyklar så funkar det. En för hårt spänd kedja kommer att ta död på kullagren i ditt baknav på kort tid. Spänn kedjan så att den är "lite" slapp i mitten, inte hårt spänd. Ta sedan en bild på hela kedjan/bakdelen av cykeln och posta här i tråden, så ska vi tala om för dig om det ser ok ut eller ej.

Pfaff

Aktiv medlem
Ställd frågan i det fejsbokforum du är med i? Nån annan där borde väl ändå spänt kedja på ett liknande åkdon nån gång?

rois

Aktiv medlem
Kombinera förslagen i inlägg 32 och 35 men modifiera lite. Vänd upp och ned, lossa bakhjulet, kila in något mellan bakhjulet och bakskärmen. Om skärmen är ömtålig, prova med något mjukt, exempelvis en hoprullad tidning. Fungerar inte det, eller andra förslag här, så får du lämna in cykeln.

jolov

Aktiv medlem
Nej, jag vill ha lagom spänd kedja (vilket väl brukar betyda ett slack på ±1 cm på mitten), men det är svårt att få till.

Du vill ha en lagom spänd kedja, som du definierar genom ett fullständigt godtyckligt mått som utgår från standardlängder på kedjestag.

Men samtidigt så påpekar du även att det krävs en betydligt mycket högre kedjespänning för att uppnå samma ±1cm slack på en lång kedja?

Montera hjulet, spänner kedjan så mycket du kan med vanlig handkraft, för att sen genom att lossa på ena sidan och trycka hjulet åt det hållet, dra fast den muttern, lossa motsatt sida och trycka hjulet åt det hållet osv och genom den metoden "vandra" bak axeln i dropouten tills det är spänt nog enligt ditt tycke.

Ställd frågan i det fejsbokforum du är med i? Nån annan där borde väl ändå spänt kedja på ett liknande åkdon nån gång?

Jag har spänt kedjan på en gammal electra, då gjorde jag på samma sätt som alla andra cyklar. tryckte bak hjulet med handkraft :) Funkade alldeles utmärkt trots lång kedja

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer