Har kört dessa däck längre tider de senaste åren:
Maxxis Minion DHF/DHRII, Agressor 3C/Exo/TR/DD, Hans Dampf I Pacestar/Trailstar/Addix Blå/Orange, Magic Mary Trailstar/Pacestar/Soft/Snakeskin/Supergravity, Rock Razor Trailstar/Supergravity, Butcher Control/SX/Grid, XR4 TI. Alla typiskt 2,35-2.5.
Skulle ranka rullet på XR4 bäst av dessa.
Luftvolymen är något mindre än HD och jämförbar med Aggressor 2.4 (jag kör numera 2.5 WT bak).
Profilen är rund som på HD I/II, passar bra om man gillar rundare profil och mycket nedlägg.
Greppet är extremt förutsägbart även i väta på rötter.
Grepp på DHF i torrt resp MM i vad som helst är i absoluta termer högre än XR4 men de rullar betydligt sämre och väger mer och minskningen i grepp är betydligt mindre än minskningen på de andra parametrarna. DHF är också mindre allround och har sämre lerrens. Så jag ser XR4 som ett allroundmönster som greppar på allt a la Magic Mary, men lättare och rullar bättre. Enda anledningen att inte köpa det tycker jag är om man inte kommer överens med rund profil.
Så överlag håller jag XR4 som optimum på grepp/rull. Dessutom är det lättast av alla dessa däck. Har köpt fler och fler och snart sitter det fram på alla våra cyklar.
Kör MM fram och Aggressor bak för liftåka. XR4 fram och HD bak för stigcykling.
Mm, exakt. Men rullet är flera steg bättre samtidigt som kantgreppet är förutsägbart och tillräckligt. Rund profil som stöttar nedläggning.