"FISER" man mer när man cyklar eller kör racercykel?

Järven

Medlem
Ja, enligt min uppfattning, (och erfarenhet), gör man faktiskt det! Naturligtvis beroende på omständigheterna. Men har man tankat kolhydrater inför ett träningspass, (vilket man bör göra, om sträckan överstiger 100km), får så klart tarmfloran välbehövlig massage. Ökad aktivitet medför då att magens funktioner snabbas upp och detta leder till oönskad gasutveckling.

Vad är det då, vi till vardags kallar fis? Jodå, det finns många synonymer i ämnet. För att nämna några: Prutt, Rökare, Släppa sig, Brakare, Ärtbössa, Stinkbomb, Granat, Kemvapen, Skunkröv, Skjuta bom, Bara lösa skott, Brakskit, Tjocka Berta, mm, mm. Givetvis finns det dessutom otaliga provinsiella namn, för detta fenomen, som alla däggdjur, med fungerande tarmflora dagligen naturligt släpper ut.

Vad består då en "FIS" av och varför upplever vi att dom luktar illa?

Givetvis består "FISEN" huvudsakligen av Koldioxid. Vi måste ju dagligen förbränna det vi stoppar i oss, annars dör vi! Därtill kommer några % metangas, lite beroende på. Bakterierna slutar aldrig att jobba och deras restprodukter känns för dom flesta, (hoppas jag), obehagliga!

Nåja, man måste ändå fråga sig hur detta naturliga ämne blivit så skambelagt att vi måste använda "Noaord", (läs omskrivningar), för att öht, kunna prata om fenomenet? Vem har inte suttit i skolans klassrum med skammen, rodnande kinder och blivit anklagat för att vara upphovsmannen till det oförlåtliga? Skyldig eller ej!?

Själv ser jag alltid bakåt, med ett vakande öga, innan jag släpper iväg en Brakskit på min racer. Alltid rädd för att någon skall märka något av "FISEN". Brukar då lätta arslet ifrån sadeln! Så takterna sitter i. Helst väljer jag att inte stå vid ett stoppljus på cykelbanan, när "giftutsläppet" sker.

Antar att många fler än jag har erfarenhet kring detta "delikata" och skambelagda område och det vore kul om fler ville dela med sig av sina erfarenheter!

Järven

Medlem
Ja, vad skall man tillägga? Som bekant är ju både Koldioxid och Metan luktlösa gaser och osynliga för oss människor i Jordens atmosfär. Givetvis har vissa födoämnen olika skuld till gasbildning. Inget snack om det! Dock är en av "Superskurkarna" i dramat, Svavelväte, som många av oss betraktar, som lukten av ruttna ägg!

Självklart har detta ämne, Svavelväte, (giftigt), kemiskt H2S, orsakat Miljardtals pinsamma situationer för människor genom historien. Hur det är hos övriga däggdjur, har jag ingen aning om. Men tvivlar på att detta inte påverkat fortplantningen hos våra släktingar i djurriket!

Är dock inte Docent i ämnet "Fisar". Kanske kan någon tillföra vetenskaplig fakta i ämnet?

Viva Campagnolo!

theBrand

Aktiv medlem
Jag vågar påstå att man inte måste fisa och att många vuxna män kanske borde öva sig lite i konsten att inte släppa dig så fort det trycker på lite.

OBS!
Inte alla män!!
🙃

GurraG

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på skillnaderna mellan
"när man cyklar eller kör racercykel"

Sam

Aktiv medlem
När jag cyklar med ett mer intensivt tempo så tenderar jag att emellanåt svälja luft. Det kan man bli gasig av. Life.

Stumpy

Aktiv medlem
Det är bara ett problem om man cyklar långsamt, s k fiscyklar.

Endast egen prutt luktar gott.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer