Five Ten frågor, storlekar, vädertålighet mm.

glitch

Aktiv medlem
Funderar på köra lite plattisar i höst och vinter.
Verkar som Five Ten är grejen men har ett par frågor:
- finns de att prova / köpa i sthlm nånstans?
- hur är storlekarna? Har 44 i gympadojjor, är de normala i storlekarna?
- Det finns ju modeller med spd också, är det så att dessa går att köra utan spd klots också? Eller blir greppet kasst då för sulan är annorlunda? Hade ju vart kalas att kunna alternera mellan plattis ocg spd.
- finns det någon modell som är bättre/ sämre i väta? Kommer ju vara höstslask och snö de ska köras i så bra om de inte suger upp allt direkt och sen aldrig torkar.

Har kikat på Freerider som ser rätt diskret ut så att man även skulle kunna bruka dem vid sidan om cykeln.

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Ganska normala i storlekarna, jag gick upp en halv storlek.

Addnature kanske har? Dom hör väl ihop med bikester.

mikipedia_

Aktiv medlem
Freerider contact är mer tålig än vanliga freerider. Men alla 510 jag haft är svampar tyvärr, men spez 2fo är värre?

glitch

Aktiv medlem
Dåligt tryck här, var e alla cooola friiirajders??=)

Verkar som freerider är modellen man ska ha, fanns även en variant med slät sula i mitten, är det nåt att ha?

Frippe.A

Medlem
Har kört men Freerider Contact(slät sula), riktigt bra grepp i dom tycker jag, senare blev det Freerider Impact VXI, trevlig sko men inte samma grepp som Contact skon, bägge paren höll 1,5-2 år innan sulan är helt slut.
Brukar köra med Sealskinz strumpor om det är blött så vet inte hur dom står sig i vätan.

Ska du cykla vintertid kan det vara värt att titta på ett par vettiga plastpedaler typ nukeproof electron el liknade.

Normal storlek.

TK

Aktiv medlem
glitch sa:

Verkar som freerider är modellen man ska ha, fanns även en variant med slät sula i mitten, är det nåt att ha?
Jag har ett par sådana och tycker dom är rätt kassa om man behöver pushbika emellanåt, speciellt på hösten.

glitch

Aktiv medlem
TK sa:
glitch sa:

Jag har ett par sådana och tycker dom är rätt kassa om man behöver pushbika emellanåt, speciellt på hösten.

Mm läste nåt sånt att de upplevs hala i väta. Kommer ju cykla där det blir en hel del pushbike på blöta hällar.

Jarle1

Ny medlem
glitch sa:
Vanliga freerider är väldigt mjuk i sulan, inget jag hade velat cykla med annat än dirt/bmx. Freerider pro är det som gäller om du frågar mig (typ som contact fast med helmönstrad sula, något styvare, rejälare förstärkning i tåboxen, tightare passform osv).

Makten

Aktiv medlem
glitch sa:
Mm läste nåt sånt att de upplevs hala i väta. Kommer ju cykla där det blir en hel del pushbike på blöta hällar.

Gummit är ungefär så klistrigt som gummi bara kan vara, så det greppar kanon på berghällar och liknande. Däremot är förstås avsaknaden av mönster i sulan lite problematiskt om man ska knata upp för nån brant backe med löst underlag, eller på rötter och liknade. Men hur ofta sker det?

Jag har tre olika Freerider-modeller och gillar dem skarpt. De är liiiite trängre i tårna än vad storleken antyder, men eftersom man normalt inte går i dem så ser jag det som en fördel faktiskt. De sitter lite tajtare om foten helt enkelt och det normala extrautrymmet behövs inte vid cykling, är min erfarenhet.
Sulan må vara lite småmjuk, ja. Detta stör säkert dem som har pedalen långt fram under fotbladet, vilket jag inte har (snarare nästan mitt under foten). Man bör tänka på att en styv sula gör att man inte har samma känsla för hur man står på pedalerna, så det behöver inte heller vara något att sträva efter per se.

Sulan slits mycket riktigt ganska ordentligt eftersom gummit är såpass mjukt (och därmed greppigt som tusan mot pedalerna). Räkna med ~1-2 säsonger av flitigt cyklande innan den börjar släppa från skon, men det är det värt. I stort sett skulle jag säga att de är prisvärda, trots att de inte på något sätt är billiga.

Edit: För kallgrader och/eller väta är Elements-skorna finfina. De känns ungefär som övriga fast de är en aning lösare i passningen, har mer stoppning och hyfsat tät ovandel (konstläder utan hål) som tål regn i nån timme åtminstone. Man får ändå ner mer vatten genom skaften än på annat sätt, så...

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Har ett par freerider contact, beställde först min vanliga storlek men fick skicka tillbaka dem och ta en stl större. Tydligen är contact lite tightare än vanliga freerider.

LasseB

Aktiv medlem
För väderbeständighet skulle jag rekommendera Impact VXI. Fördelen med dessa är den tätade plösen som gör att man får in klart mindre vatten från ovansidan. Man luras lätt att tro att Elements är bättre på höst och vinter, men men öppen plös så flödar vatten in även om man bara kör i regnvåt vegetation. De blir då snabbt svintunga. Dessutom är prickmönstret på sulan tightare på Elements vilket gör att greppet på hal häll och framförallt snö är helt värdelöst. Impact har glesare mönster, men man kan förvänta sig ca 1-1,5 år tills sulan är genomnött av plattisarna.

Edman

Aktiv medlem
DSC_3712.JPG

+1 på Impact VXI! Tål väta, inga svampiga, och klistrigt Stealth MI6-gummi.
Kanske en halv storlek större än vanligt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har Shimano dito AM41 (som nu är ersatt). Mindre klistrigt gummi men å andra sidan har de dels hållit bra, dels har de en yttre plös som håller skit ute och snörena inne, dels suger de åt sig väldigt lite vatten. De egenskaperna ihop räcker för att jag ska ge nästa Shimanomodell med michelingummit en chans när dessa är slut istället för att prova five ten.

mikipedia_

Aktiv medlem
Om vi nu ska tipsa om annat så är frun nöjd med sina Vaude skor! Billiga (700kr) jämf med mina 2FO lr tidigare 510 som alla kostat 1200-1500kr.

Men har man en gång haft stelth/mi6 gummi blir allt annat en besvikelse tyvärr?

twinzer

Medlem
Har Freeride contact vilka jag tycker stämmer bra överens med vad jag har i normala skor. Köpte först ett par Contact Pro. Jäklar vad smala i tåboxen de var. Var tvungen att skicka tillbaka dom och byta till en halv storlek större. Men då kändes de helt fel. Så det blev till skicka tillbaka dom också och byta till ett par Freeride Contact. Enligt Five Tens storlekstabell ska Contact och Pro vara lika långa i sulan, men skulle vilja påstå att Contact Pro är minst en halv cm längre jämfört med Contact, men mycket smalare i tåboxen.

Rattnalle

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Om vi nu ska tipsa om annat så är frun nöjd med sina Vaude skor! Billiga (700kr) jämf med mina 2FO lr tidigare 510 som alla kostat 1200-1500kr.

Så är det kanske men hur mycket mer grepp än att foten knappt går att placera om aktivt behöver man? Det med det gamla hårda gummit. Jag förväntar mig att Michelin kan bättre. Vore kul med ett omdöme om någon provat sådana.

FiveTen verkar ju tyvärr rätt dåliga på allt med sina skor utom gummit (som ju i och för sig borde sitta kvar på skon även om det är mjukt och slits fort).

TK

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:

Så är det kanske men hur mycket mer grepp än att foten knappt går att placera om aktivt behöver man?
+1
Att diskutera vilket fiveten gummi som greppar bäst är ju ganska ointressant då samtliga greppar mer än tillräckligt med ett par riktiga pedaler. För stigcyling föredrar jag ordentligt slitna piggar för att kunna justera foten på pedalen lättare.

Keepern

Ny medlem
Beställde maltese falcon, vista grey. Polarn beställde samma fast röd/svarta och han fick sina med skruvhålen framme för klossarna medans ja fick med en med gummi över hålen. Kan man rycka bort de gummit så skruvhålen kommer fram (om dom nu finns där bakom...) eller e de bara o skicka tbx?
Mvh

Bilagor

• 20171114_184726.jpg
    20171114_184726.jpg
    157.2 KB · Besök: 52

Lingon

Aktiv medlem
Ja, skruvhålen sitter under men jag skulle ändå skicka tillbaks dom.
5-10 är riktigt usla att använda med spd.

JTF

Aktiv medlem
ÄNTLIGEN! ->>> https://www.bike-discount.de/en/buy/five-ten-freerider-elc-mtb-shoes-707822

56989797999.jpg

FiveTen Freerider ELC, alltså modellen med täckskydd över snörena, har äntligen släppts i grå/svart färg! Har länge spanat och velat köpa den modellen tidigare, men inte riktigt haft modet att välja någon av Psychedelic Yellow -> https://www.bike-discount.de/en/buy/five-ten-freerider-elc-mtb-shoes-505367 eller Psychedelic Red/Blue -> https://www.bike-discount.de/en/buy/five-ten-freerider-elc-mtb-shoes-505340 så nu kan man som 40-plussare glida fram diskret med gråa gubb-puppor istället. Gött! :o)

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tappar dom "vanliga" freeriderna fortfarande sulan lika enkelt som folk påstår?

Har ett par Freerider Pro som jag gillar, men tänkte skaffa något lättare för varma halvåret.
Vilka lämpliga sommarskor har dom?

BjornR

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
N_sandstrom sa:
Tappar dom "vanliga" freeriderna fortfarande sulan lika enkelt som folk påstår?

Har ett par Freerider Pro som jag gillar, men tänkte skaffa något lättare för varma halvåret.
Vilka lämpliga sommarskor har

Jag har ett par impact vxi. Inne på andra paret då sulan lossnade på 3 turer på par ett.
Nu ett halvår senare har sulan lossnat på båda skorna. Blir till att reklamera igen.
Tror Freerider på har en annan fästning av sulan så det borde hålla bättre.
Annars ser Giro Riddance intressant ut.

JBT

Medlem
Finns det någon som har några varaktiga erfarenheter av Freerider ELC?
Funkar dom året om, eller är det risk att dom blir olidligt varma under sommarhalvåret?

Rattnalle

Aktiv medlem
JBT sa:
Funkar dom året om, eller är det risk att dom blir olidligt varma under sommarhalvåret?
Jag har kvar mina slitna Shimanoskor för vintern. Inget av mina par fivetens har imponerat i väta.. Så om det som jag tycker det ser ut är samma som en Freerider men med en skyddande plös är den säkert ok om du bor där vintern är torr och kall. Tippar utifrån hur Elements känns på ok en normal svensk sommar om man inte är så känslig men att de nog upplevs rätt varma om det är varmt på riktigt.

JBT

Medlem
Ok, tackar. Jag cyklar mest i Göteborgsområdet, så torrt o kallt är väl kanske inte att ta för givet :-). Efter vad jag kunnat läsa på sidor med brittiskt och amerikanskt ursprung tycks många gilla dem just för plösskyddet och deras förmåga att klara väta. Samtidigt verkar de ju inte alltför välventilerade och därför blev jag lite fundersam på om de kan bli onödigt varma jämfört med t ex Freerider Pro.
Upprinnelsen till frågan är att jag såg att ELC gick att få till riktigt bra pris på nätet jämfört med Pro och funderade därför på om det kunde vara ett vettigt alternativ för att testa plattisar för första gången. (Kör SPD/Shimano DX idag. Gillar dessa men är som sagt sugen på att prova plattisar...)

Rattnalle

Aktiv medlem
Elements är också täta men fortfarande välstoppade så de väger ett ton om de väl blir blöta. Där funkar mina gamla Shimanos bättre.

Men om du hittar till ett bra pris och vill prova plattisar kör på bara.

Contact och Pro har styvare sulor som är trevliga för långa dagar men för att trampa runt ett par timmar är det inte alls lika noga.

glitch

Aktiv medlem
Hade impact vxi en vinter men efter att sulan lossnat om och om igen blev det återköp. Kör nu freerider pro och de torkar ur snabbare än vad impact gjorde men är rätt öppna vid vristen så det kommer in vatten där. De är inte fullt lika rymliga som impact heller trots samma storlek. Impact hade lite mer utrymme i tåboxen.
Men de slits inte alls lika snabbt i sulan och verkar hålla ihop.

Rattnalle

Aktiv medlem
glitch sa:
Hade impact vxi en vinter men efter att sulan lossnat om och om igen blev det återköp. Kör nu freerider pro och de torkar ur snabbare än vad impact gjorde men är rätt öppna vid vristen så det kommer in vatten där. De är inte fullt lika rymliga som impact heller trots samma storlek. Impact hade lite mer utrymme i tåboxen.
Men de slits inte alls lika snabbt i sulan och verkar hålla ihop.
Contact har bredare läst. Jag kunde inte ha Pro. Contacts mjuka sula slits fort men den verkar sitta fast ordentligt. Också mindre stoppade än vanliga Freerider men fortfarande ganska välstoppade.

Om fler behöver input om storlekar så kan jag berätta att mina freerider canvas är i stl 44. Referensskorna är ett par new balance 574 stl 44,5 (bästa passformen jag någonsin hittat på ett par skor) Då är freeridern ungefär lika lång men sitter lite slappare runt tår och häl, det stör inte vid cykling.
Vet ej om canvas har samma storlekar som övriga freeridermodeller.

D

Deleted member 43681

Guest
JBT sa:
Jag har kört med just Freerider ELC =>> https://happyride.se/forum/read.php/1/2987972/3386063#msg-3386063 nu under några veckor för skogscykling, och kan varmt rekommendera dem. Har haft dem i högsommarvärme ca 25 - 30 grader, men då var de nog på gränsen till för varma och instängda trots mycket tunn strumpa. Men däremot runt 15 - 20 grader känns det perfekt.

Har tyvärr ännu inte hunnit prova dem i regn eller lera, men enstaka vattenpöls-stänk har hittills inte trängt in en enda droppe i alla fall. Och plösen skyddar ju inte bara mot väta och smuts, utan även för klantiga islag av stenar, stockar, +annat om man vurpar... :)

JBT

Medlem
Örjan Lax sa:
JBT sa:
Jag har kört med just Freerider ELC =>> https://happyride.se/forum/read.php/1/2987972/3386063#msg-3386063 nu under några veckor för skogscykling, och kan varmt rekommendera dem. Har haft dem i högsommarvärme ca 25 - 30 grader, men då var de nog på gränsen till för varma och instängda trots mycket tunn strumpa. Men däremot runt 15 - 20 grader känns det perfekt.

Har tyvärr ännu inte hunnit prova dem i regn eller lera, men enstaka vattenpöls-stänk har hittills inte trängt in en enda droppe i alla fall. Och plösen skyddar ju inte bara mot väta och smuts, utan även för klantiga islag av stenar, stockar, +annat om man vurpar... :)
Det verkar avgöra saken. Det övergripande intrycket jag har fått efter en stunds läsande om plattis-skor är att Five Ten är "da shit" som man skall ha samtidigt som de helt perfekta 5-10orna ännu inte är uppfunna :-)
-Jag tycker ELC'n känns som en vettig kompromiss och med rabatt och rabattkod hos Bikester förefaller det inte riktigt rimligt att betala närmare det dubbla för ett par Pro bara för att prova plattisar första gången.

crowaxx

Medlem
Återupplivar den här tråden en liten stund. Är det någon som kan komma på en rimlig förklaring till att det står i mina Five Ten Stealth skor att de är 30cm i storlek 46 (11 UK; 12 US)? De är något små så hade behövt en storlek större men blir lite konfunderad när jag kollat in deras size guide och ser att enligt den så är storlek 46 endast är 28.4cm i längd enligt storleksguiden och att man får gå upp till 48 2/3 för att längden ska vara 30.1cm.

Senast ändrad:

crowaxx

Medlem
Är det gamla skor innan Adidas tog över? Det skulle väl kunna förklara skillnaden i storlek.
Japp, det är det. Tycker inte det borde vara SÅÅÅ stor skillnad och det ger mig huvudbry när jag ska välja storlek nu. Som jämförelse så är mina Nike Air skor 47.5 i storlek och 31cm i längd. Och Adidas Five Ten är enlight storleksguide 29.7cm i storlek 48. Det känns inte som det stämmer.

robwrnr

Aktiv medlem
Japp, det är det. Tycker inte det borde vara SÅÅÅ stor skillnad och det ger mig huvudbry när jag ska välja storlek nu. Som jämförelse så är mina Nike Air skor 47.5 i storlek och 31cm i längd. Och Adidas Five Ten är enlight storleksguide 29.7cm i storlek 48. Det känns inte som det stämmer.
Har också funderat på detta. Adidas/Five Tens storlekar verkar ju ganska speciella om deras storleksguide stämmer. Jag som brukar ha mellan 46-47 ska enligt Adidas/Five Ten ha 49 1/3.

crowaxx

Medlem
Har också funderat på detta. Adidas/Five Tens storlekar verkar ju ganska speciella om deras storleksguide stämmer. Jag som brukar ha mellan 46-47 ska enligt Adidas/Five Ten ha 49 1/3.
Jag tror det hade varit bra om någon som har ett par Adidas Five Ten skor skulle kunna kolla vad det står i skon att det är för längd så ser man om det stämmer med storleksguiden. Någon som kan offra sig? :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer