Fixa/Frächa upp tandem

kroem

Aktiv medlem
Fixa/Frächa upp tandem
Tog en sväng till landet och hitta mor och fars gamla tandem. Den är helt katastrof och går inte att cykla på, hjulen åt helvete och det går inte att bromsa - typ.

Så jag tänkte ta mig lite tid och så att fräscha upp den och skaffa lite mer moderna prytlar. Här är odjuret, det är en Apollo tandem från Varberg.

20210806_180825_4191.jpg

Min tanke är att utöver uppfräschning (kedja, vevlager, antagligen ny färg) är
Fram: Byta till en skivbromsgaffel och hydraulisk broms.
Bak: Byta hjul/system till antingen Nexus 3 el 7 - det borde inte vara några problem väl? det är 130mm och bult dropout. Är det någon skillnad emot QR... ? :)

frågor:
Hur vet jag vilket mått på höjden av styrröret som är rätt? Är det bara mäta? Antar jag behöver en 1" threaded gaffel, får nog bli nån typ Alibaba. eller finns det nåt vettigt i närheten?
Tycker klingorna är rätt skeva - men är det värt att leta ett Fauber-vevparti för sånt?
Visst ser det ut som att det skulle få plats med 700c hjul? är 26" nu.

Cykeln är typ 60mil ifrån mig nu, så kan inte plocka isär och kolla hur vevlagren är gängade, men det brukar bara vara att fetta in lite så funkar det :)

kais01

Aktiv medlem
Fixa/Frächa upp tandem
trumbromsar kan lockas till god funktion, men vill du skaffa en givetvis extra förstärkt gaffel till skivbroms finns förstås fördelar.

navväxel bak på en tandem förutsätter nästan att främre åkaren är starkare än den bakre och kan hålla emot i växlingsögonblicket, annars pajar navet i första uppförsbacke; när bakre åkaren trampar på fullt och främre försöker växla. växeknav brukar inte heller ha lager som står emot två personer plus packning någon längre sträcka.

en bra tandemcykel väger 20-22 kg, den där bortåt 40 och är dessutom sladdrigt mjuk i ramen. alltså tveksamt material att uppgradera.

förslag att njuta av den som den är, och leta vidare efter något bättre. det är inget fel på 26 tum och feta däck på en tandem.

Topp