Fizik Gobi - Skandalöst utgått ur sortimentet?

JPL

Aktiv medlem
Här vänder man ryggen till i ett par år, och så när det är dags att köpa ny sadel så verkar inte Fizik Gobi tillverkas längre. Panik! Skandal! Avgå!

Nåja, det är säkert någon här på forumet som har koll på om den har ersatts av Fizik så att man kan köpa något som ska motsvara Gobi.
Så bland alla tomtar och troll som fjantar runt här inne i forumet numer, finns det någon som har koll på detta?

Argos

Aktiv medlem
Här vänder man ryggen till i ett par år, och så när det är dags att köpa ny sadel så verkar inte Fizik Gobi tillverkas längre. Panik! Skandal! Avgå!

Nåja, det är säkert någon här på forumet som har koll på om den har ersatts av Fizik så att man kan köpa något som ska motsvara Gobi.
Så bland alla tomtar och troll som fjantar runt här inne i forumet numer, finns det någon som har koll på detta?

JPL

Aktiv medlem
Jo, det där är den enda som verkar finnas kvar hos återförsäljare (jag googlade också), som finns att köpa, och i brist på annat så får det bli den. När den tillverkades så fanns den i olika utföranden, tex med skinn i bakre delen istf tyg, vilket jag gärna vill ha. (Utöver att jag gärna vill ha helsvart för utseendets skull, men det går att överleva.) Den där är dessutom i fel bredd, jag är "normal" och kör med 143 mm.

Och frågan kvarstår dock också, om Fizik har ersatt med någon annan modell som är värd att testa. Någon annan än jag som är "Fizik-Gobi-beroende"?

Argos

Aktiv medlem
Jo, det där är den enda som verkar finnas kvar hos återförsäljare (jag googlade också), som finns att köpa, och i brist på annat så får det bli den. När den tillverkades så fanns den i olika utföranden, tex med skinn i bakre delen istf tyg, vilket jag gärna vill ha. (Utöver att jag gärna vill ha helsvart för utseendets skull, men det går att överleva.)

Och frågan kvarstår dock också, om Fizik har ersatt med någon annan modell som är värd att testa. Någon annan än jag som är "Fizik-Gobi-beroende"?
Du kan ju alltid prova att maila till Fizik och fråga?

JPL

Aktiv medlem
Du kan ju alltid prova att maila till Fizik och fråga?
Tack för din hjälp, det där hade jag inte kommit på själv. (Ursäkta om det lät drygt, men ibland så blir det bara så.)

Det är alltid mer värdefullt att fråga någon användare i frågan istället för själva återförsäljaren, som självklart inte kommer återkoppla om det finns ngt negativt jmf med tidigare modell. Det är liksom en finess med forumet....eller har varit tidigare iaf.

Argos

Aktiv medlem
Jag har ibland mailat tillverkare för att få förslag om ersättningsprodukter, flera gånger med framgång, men du gör naturligtvis som du vill, dryg eller inte.

Edit: Trodde att forumet bland mycket annat var till för att just hjälpa andra, men jag har tydligen trampat på fel stenar (stentroll) den här gången.

Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Jag har ibland mailat tillverkare för att få förslag om ersättningsprodukter, flera gånger med framgång, men du gör naturligtvis som du vill, dryg eller inte.

Edit: Trodde att forumet bland mycket annat var till för att just hjälpa andra, men jag har tydligen trampat på fel stenar (stentroll) den här gången.
Om du nu i lugn och ro läser min grundfråga; frågade jag om råd hur jag ska få reda på svaret eller om jag var ute efter ett direkt svar/erfarenhet från någon i forumet? Av den anledningen ursäktade jag mig själv med att det kan tolkas aningen drygt, när jag tänkte att min retoriska mening framgick. Dvs, och du får ursäkta mig, men att svara att man kan kontakta leverantören är för mig ett icke-svar.

(Och vad gäller troll, är det svårt att ta till sig sådana utfall från någon nyligen registrerad anonym användare.)

Argos

Aktiv medlem
Om du nu i lugn och ro läser min grundfråga; frågade jag om råd hur jag ska få reda på svaret eller om jag var ute efter ett direkt svar/erfarenhet från någon i forumet? Av den anledningen ursäktade jag mig själv med att det kan tolkas aningen drygt, när jag tänkte att min retoriska mening framgick. Dvs, och du får ursäkta mig, men att svara att man kan kontakta leverantören är för mig ett icke-svar.

(Och vad gäller troll, är det svårt att ta till sig sådana utfall från någon nyligen registrerad anonym användare.)
Ja du kallar gärna andra för tomtar och troll men är själv tydligen automatiskt höjd över alla skyar tack vare ett mångårigt medlemskap, och verkar tro att det ger dig rätten att mot nya användare du inte råkar känna, uppvisa en allmänt dryg och fördomsfull översittarattityd.

Senast ändrad:

feeblesmith

Aktiv medlem
Kan ju vara så att sadlar tillverkas i relativt få fabriker som tillverkar för flera märken och just sadlar är en bristvara generellt dr kommande 12-16 månaderna på grund av anledningar. Alltså kan ju saker saknas utan att de utgått en bra bit framöver.

JPL

Aktiv medlem
Kan ju vara så att sadlar tillverkas i relativt få fabriker som tillverkar för flera märken och just sadlar är en bristvara generellt dr kommande 12-16 månaderna på grund av anledningar. Alltså kan ju saker saknas utan att de utgått en bra bit framöver.
Absolut, men gobi:n finns inte längre listad på Fiziks egen sida över sadlar. Så frågan är vilken av deras ”nya” modeller som ersatt och hur likvärdig en sådan är.

Argos

Aktiv medlem
Absolut, men gobi:n finns inte längre listad på Fiziks egen sida över sadlar. Så frågan är vilken av deras ”nya” modeller som ersatt och hur likvärdig en sådan är.
Här är i alla fall svaret jag fick idag, men eftersom det är från fi'zi:k själva (förmedlat via en nyregistrerad tomte) så ska man väl ta trovärdigheten med en nypa salt, @JPL 😜

Screenshot_20210419-172331.png

Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Här är i alla fall svaret jag fick idag, men eftersom det är från fi'zi:k själva (förmedlat via en nyregistrerad tomte) så ska man väl ta trovärdigheten med en nypa salt, @JPL 😜

Visa bilaga 483317
Eftersom ingen (Gobi-van cyklist) verkar ha erfarenhet och har kunnat återkoppla, så beställde jag för ett par dagar sedan en alpaca för utvärdering, då den från de bilder jag hittat har mest lik uppbyggnad med gobi xm. (Det är ju ganska väntat att dom själva rekommenderar en modell ur sitt sortiment istället för att skicka kunder i riktningen med konkurrenter.) För den som nu gillar Gobi så ska jag försöka återkoppla i denna tråden, men utifrån bilderna är jag skeptisk till om Alpacan flexar så där skönt som Gobi XM sadlarna gör.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer